Jump to content

kokosolja

Eivor Å

Recommended Posts

Bättre i vilket avseende? För viktnedgång ges ibland rådet att minska ner på mejerierna om man fastnar på en platå. Om man mår bra och går ner i vikt finns det ingen anledning att inte använda grädde och smör (vilket också gör matlagningen betydligt lättare anser jag). Om du äter för någon autoimmun sjukdom kanske det är bra att undvika mejerier.

Personligen klarar jag inte av kokosolja, min mage brakar ihop. Tyvärr, jag har ändå försökt ett antal gånger.

• Like 4

Kokosolja behöver man vänja sig till också. Och jag har last ett antal skildringar av personer som tagit ett par skedar kokosolja på kvällen, och tillbringat natten på toaletten, rejält illamående.
Men om det bara gäller om man tar det som tillskott, eller även vid matlagning - det vet jag inte.

• Like 1

Spontant säger jag ja, att kallpressad kokosolja rent objektivt har mer hälsofördelar än mjölkfett pga av hur vissa fettsyror från kokos metaboliseras. Naturligt förekommande djurfett som talg och ister är också något som gynnar kroppen mer än mjölkfett. Även fiskfettsyror, eftersom vi ofta har brist på dessa. Ghee är att föredra framför smör, eftersom man skummat bort sockret och proteinet. 

Inte för att smör är dåligt på något sätt, snarare neutralt. Men är liksom inte bästa fettet på hela planeten som löser alla problem. Sägs iofs Winston Churchill brukade äta bollar av rent smör när han behövde lunga nerverna och han fick ju mycket bra gjort! 

Själv blir jag plufsig i ansiktet, ser trött ut med mera om jag käkar mycket feta mejerier. Därför håller jag igen en del på både smör och grädde. Andra blir dåliga i magen av kokosfett eller får till och med allergiska reaktioner. Så det bästa fettet är väl det man inte mår dåligt av? Mår man bra av att äta mycket smör och skippa andra fetter, så finns ju ingen anledning att ändra ett vinnande koncept. 

• Like 6