lelleleo Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Nu har jag gått 2 veckor på strikt LCHF (inga grönsaker, bara fett, kött, egg osv osv) och nu behöver jag råd/erfarenheter. För "kistan" börja bli j..ig jobbig att ha med att göra. För det 1st, så kan det gå upp til 3-4 dagar mellan turena til wc, och DÅ händer det med en j..la hastighet. Lite svårt att inte skriva nåt äckligt, men det är som det bara är några få "hårda klumpar", resten är "mørkt vatten" under ett veldans tryck. Har också en del magknip. Så man börja ju undra om detta är spes bra för mag&tarmsystemet. För man har ju lärt i alla år, at tarmen tycker om att jobba, och att det skyddar mot tjocktarmscanser. Så fundersam är man allt. l Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Misan Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Tillskott av Magnesium brukar fungera för att hålla magen i trim. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Det låter inte som något som är typiskt för LCHF tycker jag. Kanske du borde rådfråga en läkare? Typ Doc? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Äter du mycket kokosolja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Det där är nog en del omställningsbesvär. Påminner lite om det jag upplevde i början.. fast jag var inte lika drastisk som dig i omställningen. Det blir ju inte mycket kvar som kommer ut där nere för dig.. och uppemot 60% av fecalierna är döda tarmbakterier och epitelceller.. och det är antagligen betydligt högre andel hos dig.. som inte får i dig några fibrer. Såå då finns det väldigt lite som binder vatten, det blir klumpar med vatten helt enkelt. Om man säger som så.. så verkar det hur som helst inte helt optimalt.. fast varanan dag är nog mer normalt på den här kosten. Fibrer är inget man behöver.. men det är nog en rätt häftig omställning för dina tarmar hur som helst. Mitt stalltips är alltid Psylliumfrö.. om du tex äter någon youghurt eller römmefil så kan du ta en matsked sådan i. Det bildar altså en gel, vilket gör att man får en mer normal konsistens.. som tarmen är mer van vid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Äter du mycket kokosolja? Ingen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Det där är nog en del omställningsbesvär. Påminner lite om det jag upplevde i början.. fast jag var inte lika drastisk som dig i omställningen. Det blir ju inte mycket kvar som kommer ut där nere för dig.. och uppemot 60% av fecalierna är döda tarmbakterier och epitelceller.. och det är antagligen betydligt högre andel hos dig.. som inte får i dig några fibrer. Såå då finns det väldigt lite som binder vatten, det blir klumpar med vatten helt enkelt. Om man säger som så.. så verkar det hur som helst inte helt optimalt.. fast varanan dag är nog mer normalt på den här kosten. Fibrer är inget man behöver.. men det är nog en rätt häftig omställning för dina tarmar hur som helst. Mitt stalltips är alltid Psylliumfrö.. om du tex äter någon youghurt eller römmefil så kan du ta en matsked sådan i. Det bildar altså en gel, vilket gör att man får en mer normal konsistens.. som tarmen är mer van vid. Ok... Låter troligt...Bõrjade ju tänka på leverpaj... Psylliumfrö...får man det på hälsokost affär mon tro... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Psylliumfrön brukar finnas på hälsokosthyllorna i vanliga mataffärer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Ok... Låter troligt...Bõrjade ju tänka på leverpaj... Psylliumfrö...får man det på hälsokost affär mon tro... Du kan hitta psyllumfrön i vanliga livsmedelsbutiker. Brukar stå vid bak, glutenfritt eller vid bönorna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Det där är nog en del omställningsbesvär. Påminner lite om det jag upplevde i början.. fast jag var inte lika drastisk som dig i omställningen. Det blir ju inte mycket kvar som kommer ut där nere för dig.. och uppemot 60% av fecalierna är döda tarmbakterier och epitelceller.. och det är antagligen betydligt högre andel hos dig.. som inte får i dig några fibrer. Såå då finns det väldigt lite som binder vatten, det blir klumpar med vatten helt enkelt. Om man säger som så.. så verkar det hur som helst inte helt optimalt.. fast varanan dag är nog mer normalt på den här kosten. Fibrer är inget man behöver.. men det är nog en rätt häftig omställning för dina tarmar hur som helst. Mitt stalltips är alltid Psylliumfrö.. om du tex äter någon youghurt eller römmefil så kan du ta en matsked sådan i. Det bildar altså en gel, vilket gör att man får en mer normal konsistens.. som tarmen är mer van vid. Har köpt frö nu (i Norge kallas dom "lusfrö" ha ha, och det vågar man inte säga till nån att man tar ). Men 1 matsked i hur mycke römme? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Kallas för loppfrön i äldrevården! Ja altså så mycket römme du brukar ta.. alternativt skölj ner med ett glas vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Kallas för loppfrön i äldrevården! Ja altså så mycket römme du brukar ta.. alternativt skölj ner med ett glas vatten. Det var visst det dom hette här också...Bara vatten...rakt i munnen och så vatten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Lägg ca enmatsked frön i ett glas, fyll på med sisådär en dl vatten. Och vänta . Och vänta lite till. Jag brukar låta mina stå till sig en timme ungefär, då har du en slemmig gegga som inte ser alltför trevlig ut. Det är bara att svälja, smakar nästan ingenting. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Japp, så gör min mor.. ser rent ut sagt vidrigt ut.. men hon säger att det är rena fröjden att gå på toa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Japp, så gör min mor.. ser rent ut sagt vidrigt ut.. men hon säger att det är rena fröjden att gå på toa! Äsh....det gick ej att få i seg....på det sättet..smak var det ju inte, men konsistensen var för lebbig... Blanda ihop lite i römme, så får man se hur det går...kanske "tjosandet" stuttsar runt i skålen...som gummibollar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 När jag tänker efter så sväller hon inte loppfröerna utan hon rör bara runt dem och sveper allt i ett huj. Slemmar till sig gör de i magen bara man dricker vatten till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 När jag tänker efter så sväller hon inte loppfröerna utan hon rör bara runt dem och sveper allt i ett huj. Slemmar till sig gör de i magen bara man dricker vatten till. Ja ha..nästan lite skumt tycker jag..som småjåglar när nån dum fn ger dom torra riskorn, och dom äter sig mätta, och spricker. Nåja..en matsked har jag sett hur ser ut färdig "kladdade", och faktiskt, fast med j..la besvär haft i meg en dos i dag..ff va illa. Men en annan grej.. Är detta kolisar? Har ju hållit på med strikt lchf i 3 veckor på måndag, och ska då mäta ketonvärdet hos läkare. För nu är jag osäker..stickorna ändrar inte färg tycker jag..och nåt "viktras" är ej hellre att skåda... Jobbigt jobbigt... Men efter 3 veckor borde jag väl va i ketos...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Det är kolisar som passerar rakt igenom.. och det är något på skalet som reagerar med vatten och gör slemmet. De sväller altså inte särskildt mycket. Om du äter som du uppger så är du i ketos på tre dagar. Dvs ketos innebär att ditt lager av glukos/glykogen har nått så låga nivåer att kroppen själv tillverkar glukos.. och ketonkroppar för att ersätta en stor del av glukosen. Däremot är det inget som säger att det måste visa sig som utslag i urinen.. om du användt dem som energi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Det är kolisar som passerar rakt igenom.. och det är något på skalet som reagerar med vatten och gör slemmet. De sväller altså inte särskildt mycket. Om du äter som du uppger så är du i ketos på tre dagar. Dvs ketos innebär att ditt lager av glukos/glykogen har nått så låga nivåer att kroppen själv tillverkar glukos.. och ketonkroppar för att ersätta en stor del av glukosen. Däremot är det inget som säger att det måste visa sig som utslag i urinen.. om du användt dem som energi. Jo jag äter som jag säger...hade varit rätt dum att sitt här i Norge och ljuga om det...men väntar på viktminskning... En kilo eller två har jag nog "bränt av" (väger mig inte ofta), men kläder jag vill passa är lika trånga.... Men jeg kör på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Om du går ner 0,5 kilo i veckan utan att svälta så är det snabbt! Det finns gränser för hur mycket kroppsfettet kan minska, utan att kroppen reagerar.. ofta med ökad hunger. Här har du en Norgehistoria att bli inspirerad av; "En jente utviklet ekstrem fedme gjennom barne- og ungdomsårene – selv om hun fulgte offentlige kostråd, trente regelmessig og tok forskrevet medikasjon. 25 år gammel veide hun 265 kg. I løpet av to år reduserte hun vekten med 168 kg ved bruk av karbohydratfattig kost." http://tidsskriftet.no/article/1921420 För mig tog det tre månader innan något hände.. antagligen mest för att jag inte riktigt förstod kroppens signaler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Om du går ner 0,5 kilo i veckan utan att svälta så är det snabbt! Det finns gränser för hur mycket kroppsfettet kan minska, utan att kroppen reagerar.. ofta med ökad hunger. Här har du en Norgehistoria att bli inspirerad av; "En jente utviklet ekstrem fedme gjennom barne- og ungdomsårene – selv om hun fulgte offentlige kostråd, trente regelmessig og tok forskrevet medikasjon. 25 år gammel veide hun 265 kg. I løpet av to år reduserte hun vekten med 168 kg ved bruk av karbohydratfattig kost." http://tidsskriftet.no/article/1921420 För mig tog det tre månader innan något hände.. antagligen mest för att jag inte riktigt förstod kroppens signaler? Jo men det er sannt...0.5 kg pr vecka = 26 kg pr år. Och nej, är inte hungrig...men ganska sugen änn, men det avtar också.. Så jo jag stämnar fram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornangen Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Nu har jag gått 2 veckor på strikt LCHF (inga grönsaker, bara fett, kött, egg osv osv) och nu behöver jag råd/erfarenheter. För "kistan" börja bli j..ig jobbig att ha med att göra. För det 1st, så kan det gå upp til 3-4 dagar mellan turena til wc, och DÅ händer det med en j..la hastighet. Lite svårt att inte skriva nåt äckligt, men det är som det bara är några få "hårda klumpar", resten är "mørkt vatten" under ett veldans tryck. Har också en del magknip. Så man börja ju undra om detta är spes bra för mag&tarmsystemet. För man har ju lärt i alla år, at tarmen tycker om att jobba, och att det skyddar mot tjocktarmscanser. Så fundersam är man allt. l Låter inte så bra, varför inga grönsaker? Har du gjort omställnnigen för fort kanske,det har tagit dig hela livet att komma dit du är idag så det måste få ta tid att göra förändringar så kroppen hinner med att anpassa sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts