Tomatkött Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 Akne är kanske inte 100% relaterat till Kostdoktorn, men här finns kunniga människor + jag tror att kost och något inre ligger bakom mina problem. Men ursäkta om det inte är okej. Har haft finnar sedan tonåren. Har haft några perioder med extrem akne, och några med helt utebliven. Kan inte se någon röd tråd i skoven. Möjligtvis att huden blev bättre under några år när jag var gravt underviktig och var infertil. Så misstänker att hormoner spelar in. Ätit lchf sedan tidig tonår (är inte ungdom längre) så jag har försökt sköta kosten i många år. Tränar varje dag, äter lchf, tar kosttillskott regelbundet med B-komplex, D och Zink. Testat att äta probiotika av god kvalité. Testat att göra utrensningar med exempelvis syclovir, kolloidalt silver osv. Har ändå finnar i hela ansiktet och känner att livskvalitén blir lidande. Försöker just nu att utesluta alla mejerier, svårt men jag är beredd att ge upp mejerier om det hjälper. Ägg mycket just nu, men blir svårt att utesluta både ägg och mejerier. Äter inte processat kött och nästan inga tillsatser. Har testat progrestronekräm. Läst att kvinnor får hjälp av nattljusolja, men jag är skeptisk då det är en omega-6 fettsyra. Känns väldigt kontraproduktivt att bota inflammation med något som är inflammationsskapande. Ska testa E-vitamin nu och har som sagt uteslutit mejerier. Någon som har mer förslag? Hjälp? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 Så vitt jag har förstått kan akne bero på många saker, huvudsakligen hormoner eller inflammationer. Tex hormonet insulin - då är det bra med LCHF och att ta bort mejeri. Tex hormonet testosteron. Då du är kvinna borde testosteron inte vara ett problem om du inte har tex PCOS pga socker/insulin, vilket du inte borde ha eftersom du redan är på LCHF, men det kanske finns nån annan hormonjustering som måste göras. Kanske balansen östrogen/testosteron spelar in. Tänk över eventuella preventivmedel och läs på Martina Johanssons blogg [highfatfitness]. Förutom hormoner är inflammation i tarmen ett spår. Ko-mejeri är en stor bov i dramat liksom gluten. Har du tagit bort gluten? Om varken gluten- eller mejerifrihet (testa minst 5 veckor och det kan ta ännu längre tid) hjälper föreslår jag att du går vidare och studerar lektiner och tar bort dessa ur din kost och att du studerar anti-inflammatorisk kost. Sökandet efter vad som inflammerar brukar börja med att man tar bort allt som man misstänker och sedan (om man blivit bättre) efter en viss utrensningsperiod lägger tillbaka ämnena ett efter ett. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 Vi har inte jättemycket skrivet om akne, men här är lite läsning på ämnet: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/halsovinster/akne 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 De bakterier som orsakar akne, är mycket förtrusta i kolhydrater, så är nog bra att köra strikt LCHF. Låter också som en bra ide att testa mejerifritt. Känns som att du testat det mesta. Kvar att göra är att ta bort alla livsmedel som kan vara irriterande, inflammerade, allergena och se om det hjälper att skapa ett bättre "hudklimat" där akne inte trivs. Kanske blir det bara kött, fågel, fett och möjligen en bit ekologisk gurka kvar på tallriken? Det måste du känna efter själv. Sen återintroducerar livsmedel man en efter en, för att se vilka som förvärrar. Sen kan det ju vara så att du har en extremt elakartad envis stam av akne, som ändå vägrar ge med sig. Då tycker jag du ska försöka få remiss till en hudläkare, parallellt med dina egna försök. Jag förstår att det kanske går emot din filosofi vad gäller kost- och hälsa, att ta emot medicinska behandlingar. Men har du sådana problem med akne att du inte kan delta normalt i livet, känner dig äcklig, ful, nedbruten som människa osv, så är det kanske värt att tumma på principer? Men det måste du naturligtvis ta ställning till själv. Jag vet inte hur illa det är. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted September 29, 2019 Share Posted September 29, 2019 Har du testat att flusha med Niacin(vitamin B3)? Det är en häftig upplevelse och bra för hyn. Martin Johansson kan beskriva hur det går till här: https://martinajohansson.se/b3-flush/ Något som också är riktigt rengörande är en gör-det-själv gelatin ansiktsmask, varenda pormask följer med ut https://stegforhalsa.se/mjolk-och-gelatinmask-mot-pormaskar/ Var försiktig om du har hår i ansiktet som du vill ha kvar! Kvinnor från bl.a. Indien använder denna metod för hårborttagning. Infraröd bastu/lampa ska också ha god effekt på acne. Om du använder kosmetika så kan det vara värt att se över vilka produkter som används. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomatkött Posted October 1, 2019 Author Share Posted October 1, 2019 Tack för många svar! Jag är tacksam! Använder mascara, men inget smink på hyn. Martina har jag följt i många år och hennes tips uppskattar jag. Men boken har jag inte läst. Det kanske är något att satsa på! Har ju ätit LCHF i minst 10 år, allt mellan liberal till strikt diet. Givetvis funkar allt bäst på strikt LCHF, men perfekt är det ju inte. Men har börjat utesluta och testa mig fram. Tror att nästan alla problem går att lösa... För någon månad sedan så valde jag att utesluta chark, korv framför allt. Det gav ingen effekt på hyn. Dagen innan jag påbörjade tråden så slutade jag med all ost och mejerier, men även ägg! Redan nu så märker jag skillnad. Hyn är inte helt perfekt, men jag är inte längre rödflammig i ansiktet och porerna är inte lika saftiga. Problemet är att livet blir komplicerat utan grädde, ost, ägg och korv. Så jag introducerade korv och bacon igen. Fast är rädd för cancer... Det är lite jobbigt att inte få äta gräddsås, men det är värt. Men det är verkligen märkligt att hormoner ska vara så svårt att hålla i schack. Fast å andra sidan är väl allt upp och ner nu för tiden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomatkött Posted October 1, 2019 Author Share Posted October 1, 2019 Jag ska kolla upp alla tips Jag dricker gurkmeja varje dag och är väldigt intresserad av inflammation. Försöker alltid förebygga och kämpa mot eventuell inflammation. Det bästa botemedel som finns är att förebygga, gäller ju alla sjukdomar. Men uppenbarligen har jag misslyckats eftersom aknen inte uppstått utan inflammation? Ska se hur allt är om några veckor. Men ser ut som kosten blir strikt och enformig. Men det är en trygghet det också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts