Jump to content

Margaretha

Recommended Posts

Hei,

Min mann har fått en ekkel diagnos og har bestemt seg for å spise keto. Jeg har gjort det selv i mange år men uten så mye fett, under halvparten. Når det gjelder min mann mener jeg at jeg må holde meg helt og fullt til spillereglene eller har keto like  mye effekt når man spiser mindre fett. Jeg vil holde den vekten jeg har, min man kan gå ned noen kilo men vekten er i hans tilfelle ikke det viktigste.  Frågan blir altså: Trenger man så mye fett for å ha mest mulig effekt?

Mvh
Margaretha dH

• Like 2

Välkommen till forumet, Margaretha!

Du verkar inte ha ätit keto alls, utan low carb (lavkarbo). Low carb är vad det säger, en låg mängd kolhydrater oavsett proteinmängd, medan keto har en hög andel fett, gärna 80E% (energiprocent). Jag tror att man ska välja nivå utifrån vad man vill uppnå. Har man diabetes t ex så ja, strikt keto med stor andel fett. Har man andra hälsoproblem kan man vara lite liberalare med t ex rotfrukter (paleo).

• Like 2
  • Thanks 1

9 timmar sedan, Margaretha den Hollander sade:

Hei,

Min mann har fått en ekkel diagnos og har bestemt seg for å spise keto. Jeg har gjort det selv i mange år men uten så mye fett, under halvparten. Når det gjelder min mann mener jeg at jeg må holde meg helt og fullt til spillereglene eller har keto like  mye effekt når man spiser mindre fett. Jeg vil holde den vekten jeg har, min man kan gå ned noen kilo men vekten er i hans tilfelle ikke det viktigste.  Frågan blir altså: Trenger man så mye fett for å ha mest mulig effekt?

Mvh
Margaretha dH

Jag Googlade ekkel diagnos och fick en massa olika uppslag, du kanske kan förtydliga?

Oså till LCHF/Keto diet.. man behöver inte äta mer fett än vad man behöver för Kcal, utan det handlar om E%, där fett skall vara högt, för ens energibehov, E%!

Finessen med LCHF/Keto är att fett kan utgöra en stor andel av kalorier.. dvs de ersätter då kolhydraterna, och man brukar säga att man kan äta strikt, dvs upp mot 80E% fett.. av ens energibehov och så skall man hur som helst äta sitt proteinbehov vilket i princip är konstanten i födan, resten är kolhydrater, gärna främst från grönsaker, lite frukt/bär!

"Trenger man så mye fett for å ha mest mulig effekt?"

Det är andelen fett av ens kaloribehov som spelar mest roll.. oså får man fundera på sitt kaloribehov, för sin vikt, kön, aktivitetnivå, ålder och lite annat!

• Like 3

11 timmar sedan, Margaretha den Hollander sade:

Når det gjelder min mann mener jeg at jeg må holde meg helt og fullt til spillereglene eller har keto like  mye effekt når man spiser mindre fett.

Nej av det enkla skälet att det, som du beskriver det, inte är fråga om keto - eftersom man vid keto strävar efter att levern skall bromsa sin produktion av glukos till ett minimum och istället producera ketoner för förbränning av fett för huvuddelen av energibehovet (ketos redan några timmar efter huvudmålet). Vid lägre andel fett än 65-70% lär du knappast kunna komma i ketos tillräckligt länge under dagen för att kunna utnyttja de välgörande effekter man är ute efter.  Återigen - uteslut potatis, ris, pasta, bröd, söta drycker - använd smör, fet ost, vispgrädde etc, (med några få undantag inga växtoljor) och sträva efter att i övrigt söka födoämnen där fett finns inlagrat (kött/fläsk, fisk och fågel). Då kommer kroppen inte att kräva mat under 16 - 18 timmar, dvs. relativt kraftig ketos uppstår under större delen av dygnet. För de flesta kommer ingen hunger att uppstå, som försvårar inriktningen på minskat antalet måltider.

• Like 4