Jump to content

Fasta 16:8


Fia Hagelberg
 Share

Recommended Posts

6 timmar sedan, Fia Hagelberg sade:

Jag har börjat med fasta 16:8 samtidigt som jag kör LCHF kost och undrar: skall kokosolja undvikas under fastan? Brukar sätta det i morgonkaffet. Nybörjare

Beror på vilken typ av fasta!

Fasta utan några kalorier alls är det vanligaste och kallas oxå för bantning!

Fettfasta kallas det som du gör, dvs man vill maximera sin kropps fettoxidatrions förmåga och i bland oxå sin ketos.

Och kroppen struntar i varifrån fettet kommer.. men om tanken var att förbränna kroppsfett så tar den först hand om just Cocosfettet.

Skulle du byta ut cocosfettet mot smör i stället så lagras det till stora delar innan du förbrukar det.

Cocosfett går under benämningen MCT (Medelkorta fettsyror), de har en annan metabol väg än smör tex, smör är nästan det samma som du har i fettväven.

Men vi lagrar i princip inte MCT utan man kan bli proppmätt och även illamående av för mycket cocosfett.. iomed att kroppen har fullt sjå att förbränna det eller omvandla det till Palmitinsyra.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Zepp said:

Skulle du byta ut cocosfettet mot smör i stället så lagras det till stora delar innan du förbrukar det.

Ursäkta att jag hakar på här, men hur är det med ister? Hur är upptagningen/omsättningen av det fettet i kroppen? Jag har börjat använda ister i stället för smör i matlagningen, men ännu inte i fettkaffet.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Borje sade:

Ursäkta att jag hakar på här, men hur är det med ister? Hur är upptagningen/omsättningen av det fettet i kroppen? Jag har börjat använda ister i stället för smör i matlagningen, men ännu inte i fettkaffet.

Ister är grisens kroppsfett.. i princip samma som ditt eget kroppsfett, det tas upp jättelätt och lagras jättelätt för framtida bruk!

Iallafall.. det är lite hårklyverier!

Såå.. längre fettsyror tas upp och transporteras via lymfsystemet med hjälp av Kylomicroner, dumpas sen i blodet vid Vena Cava, för snabb transport till Adiopot vävnad, där det lagras under inflytande utav ASP.. som triggar Lipoproteinlipas!

MCT går direkt ut i blodet, det ökar mängden fettsyror i blodet, MCT är därför mer ketogent än andra fettsyror.

Iallafall.. snart kommer någon att ha synpunkter på köpt Ister.. så jag drar fram det nu, Ister från spanmålsuppfödda grisar har mer Omega-6 fett

Men om du kokar ditt eget ister från grisar som gått ute stora delar av året, på din egen gård så ser jag lixom inga problem.

Lika gäller om man smälter talg från egna nötdjur, eget vilt eller egna renar!

Iallafall.. om man inte har egen gård, jaktmarker, renar.. så blir man tvungen att köpa stora delar av sin mat i vanliga affärer!

Det är då allt blir himla komplicerat!

Såå.. man köper sin mat.. jag hade då hellre köpt smör från typ Arla/andra mejerier och cocosfett, från välrenomerade företag!

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I mina ögon är 16:8 ingen fasta som ger bra effekt. Du måste låta kroppen vila längre, upp på nivå 23:1 så börjar de hända saker.

Och under dom 23 timmarna gäller endast vatten, te, kaffe. Jo det funkar kan ja intyga efter kört så sen 5-Jan 2019 VARJE dag

(16:8 innebär fortfarande berg o dalbana i insulinpåslag och det är det man vill komma ifrån)

Hur ser din målbild ut?  

Link to comment
Share on other sites

 

7 timmar sedan, Nisse sade:

I mina ögon är 16:8 ingen fasta som ger bra effekt. Du måste låta kroppen vila längre, upp på nivå 23:1 så börjar de hända saker.

Och under dom 23 timmarna gäller endast vatten, te, kaffe. Jo det funkar kan ja intyga efter kört så sen 5-Jan 2019 VARJE dag

(16:8 innebär fortfarande berg o dalbana i insulinpåslag och det är det man vill komma ifrån)

Hur ser din målbild ut?  

De två år av 17 timmars daglig fasta, som jag tillämpat, har fungerat utmärkt för mig! Som tidigare diabetiker kan jag se på långtidssockret att funktionen av LCHF fungerar perfekt. De insulinpåslag du talar om under den tiden úppstår rimligen inte, som jag uppfattar saken, om LCHF-kosten är tillräckligt strikt. Det som kan vara något problematiskt är om proteinintaget är i största laget (ger glukos) eller att förbränningen är extremt låg och glukosresterna inte tömda under tiden. I min ålder (går mot 90), har jag valt mellanvägen. Visst har jag testat längre fasta men rekommendationen för min åldersgrupp brukar ligga vid den begränsade dagliga fastan - lätt att hålla och socialt att föredra.

P.S.

Kontrollerar med jämna mellanrum via min KETONIX vilken ketosnivå jag befinner mig i (bara under dagar då inget vin funnits med i bilden). Alkoholen i vinet ger fel utslag, som kan liknas vid ketos.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jamtlandstjej said:

Hennes senaste inlägg om detta är tankeväckande

Ja, definitivt. Jag slutade med 16:8 och började äta en stadig frukost när jag läst hennes "Den kompletta boken om ketogen kost". Martinas experiment med kontinuerlig blodsockermätning gör att jag kommer att kommer att fortsätta med tre måltider per dag åtminstone några månader. Fasta är utan tvivel effektivt för viktnedgång. Men om man inte vill gå ner i vikt och ändå befinna sig i ketos  kanske det kan vara bättre att sänka "inflammationsnivån" genom regelbundna ketogena måltider🤔.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...