Recommended Posts

Hej !

Noterat att ICAs SÖTSTRÖ innehåller 100 g kolhydrater alltså samma som vanligt socker 🥴. Hur kan man rekommendera detta på Diet Doctor ? 

Hälsningar Elisabeth

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det står faktiskt 100 g kolhydrater, men det står också att allt är polyoler, och att energivärdet är 0 kcal.

Jag förmodar att det är en teknikalitet, att det enligt reglerna för innehållsdeklarationer måste räknas som kolhydrater fast det inte kan tas upp och användas av kroppen.

sötströ.jpeg

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många sötningsmedel räknas på samma sätt som erytritol som kolhydrater, och flera av dem har visst energivärde fast mindre än vanligt socker. Erytritol leder  ligan med 0 kcal! Som jag förstått det tas erytritol upp till största delen i tunntarmen och sedan kissar man ut det, så påverkan på bakterierna i grovtarmen torde vara ytterst liten.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-09-29 at 13:58, Kjell Granelli sade:

Många sötningsmedel räknas på samma sätt som erytritol som kolhydrater, och flera av dem har visst energivärde fast mindre än vanligt socker. Erytritol leder  ligan med 0 kcal! Som jag förstått det tas erytritol upp till största delen i tunntarmen och sedan kissar man ut det, så påverkan på bakterierna i grovtarmen torde vara ytterst liten.

Nja, påverkan på min tjocktarm är rätt avsevärd, även om det kanske inte drabbar bakterierna.  Erytritol verkar som ett kraftigt laxermedel i min kropp, även i små mängder. Men det kan säkert vara olika från person till person. Stevia däremot går utmärkt, men då har vi ju nackdelen med lakritssmaken vid högre dosering. Så det blir att avstå från sötare smaker för min del.  

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kommit till att betrakta kost doktorns rekommendation av sötningsmedel som en krycka. När man haltar iväg i början av sin LCHF resa så kan suget efter sockret vara för starkt och man kan behöva en krycka ibland, ju mer sällan desto bättre för kroppen. Själv aktar jag mig noga från alla sötningsmedel eftersom de triggar överätning. Våra kroppar är anpassade efter det artegna födan precis som alla andra djurs kroppar och sötningsmedlen hör inte hemma där. Sedan brukar vi normalisera det vi äter och jag vill inte normalisera sötningsmedel som en del av min kost.

Man har också sett i praktiken att diabetiker blir inte bättre av att byta ut vanligt socker mot sötningsmedel. Det är ju inte så att deras kroppar tillfrisknar bara de byter till sötningsmedel. Den bästa förklaringen hitintills var en teori och forskning om att våra tarmar har också en förmåga att känna smak. Det finns med andra ord smakreceptorer i tarmarna inte bara i munnen. Och varför skulle det gå att lura våra evolutionärt anpassade kroppar att sötningsmedel inte är socker? Den är ju söt. Var i tarmen den tas upp är inte så intressant. Jag vill hellre veta hur sötningsmedel påverkar levern, vars funktion är att rensa blodet från alla gifter. Betraktar kroppen erytriol som näring eller som ett främmande ämne som ska rensas ut? Hur mycket belastning utgör dessa ämnen för kroppen? 

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bakat med sötströ en gång i tiden, då jag var otroligt smal på strikt LCHF för övrigt. Gick inte upp 1 gram, så kroppen uppfattade tydligen inte de kolhydraterna som nämns i sötströ. Gällande vikten är det nog ingen fara! Möjligtvis värre med tillbehören som ofta hör till i bakandet. 

Däremot måste jag passa på att berätta om de negativa effekter jag upplevt på sötning i allmänhet. Vill inte avskräcka från bakning.

Drack mycket sockerfri läsk under en period. Förbrukade nästan 0 kolhydrater, men mängder med sötning i alla former. Tillslut hade jag en permanent diarré och kände mig akut magsjuk dagligen. Det gick knappt att jobba pgr av magen.

Hamnade på sjukhus, hade enbart galla till avföring och spydde galla konstant i 1 vecka. Tog lång tid att återhämta mig helt, men det räcker att jag smakar på en läsk så är kroppen tillbaka till ruta 1 och smärta.

Det underliga är att personalen på apoteket berättade att tabletterna mot diarré var en av de produkter som blev stulet i störst utsträckning.  Så många lider av diarré, men jag kan bara gissa att sötning är en bidragande faktor! 

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg