Lorelii Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Hej! Jag har ätit LCHF till och från i snart 2 år. Som bäst mår jag när jag äter kött, fisk, ägg, kyckling, smör och kokta grönsaker. Problemet är att jag har svårt att få i mig tillräckligt med energi då. Jag ammar min 8 månaders och jag skulle tippa på att han kräver en 700 kcal/dag. Så jag skulle eg. behöva få i mig 2500-3000 kcal/dag för att det ska räcka till mig, sonen och ev. motion. Jag väger just nu i underkant för min längd 52 kg till 168 cm. Jag vill inte gå ner mer så jag har lagt till rotfrukter, ris, frukt, juice, yoghurt och nötter. Problemet är att när jag lägger till dessa "viktstoppare" så återkommer mina problem med svullen och ond mage. Jag vet inte hur jag ska göra. Kokosmjölk mår jag illa av i för stor mängd så jag kan inte byta mejerierna mot det. Har ni några tips på hur jag kan lägga upp maten? Jag vill bli av med magproblemen och funderar på att köra "gröna kuren" ett tag. Men då skulle jag antagligen tappa några kg till. Det känns som att kostråden vid magproblem och kostråden vid undervikt inte rikigt går ihop... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Jag tror det är frukt/juice som strular till din mage Lägg till mer grädde o cf om du klarar mejerier bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Vad händer om du lägger till mer protein och/eller mer fett? Tänk på att fett är väldigt energirikt så det behövs inte speciellt mycket för att lägga till en hel del kalorier. Jag har själv till och från ett väldigt stort kaloribehov (långdistanslöpare och hård styrketräning) och kan ibland behöva äta 2500-3000 kcal för att inte tappa vikt. Har dock aldrig känt att jag behöver lägga till ris eller frukt på det. Smör är ju ett utmärk födoämne enligt mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorelii Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Jag får väl i mig uppåt 5 dl feta mejerier (grädde, creme fraiche och turkisk yoghurt)/dag. Men det kan säkert vara frukten som spökar... ska ta bort den. Det är bara så smidigt när jag inte hinner äta något annat. Jag är ensamstående med en 2,5åringen och en 8månaders så det är svårt att få till balansen med tid till att äta i lugn och ro... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Köp sådana röda babybel ostar och använd som "snabbmat" istället för frukt, mer kalorier och kanske gör att din mage mår bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts