HelgeK

SLV vill ha mer fett och protein för äldre!

Recommended Posts

Synd att de inte ändrar kostråden för yngre i samma riktning. Alltså mindre socker och processade kolhydrater, och mer fet, och normala nivåer av protein.

https://robertlustig.com/processed-food/

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Annika Dahlqvist skriver om Livsmedelsverkets nya kostråd för äldre idag, att man ska prioritera fett och protein när aptiten minskar.
De rekommenderar nu även smör istället för margarin.
Så bra att de äntligen börjar förstå det som jag och Annika skrev om redan i min första kokbok, LCHF för seniorer.
Den som nu finns i nytryck med tillägg av de flesta recepten från Långkok för LCHF och Paleo.

Här några recensioner av boken, jag hoppas precis som recensenterna att den kommer att börja användas på äldreboenden, så de får njuta av den maten de minns på ålderns höst:
"Mat som jag minns från min uppväxt, och nu när jag växt färdigt, är det fantastiskt att få återuppleva all den goda maten igen. Mat som man glömt bort, i djungeln av alla tillkrånglade recept. Den här kokboken borde finnas i köket på alla äldreboenden."

"Fantastisk god mat och som föregående skrivare, denna bok borde finnas på alla äldreboenden. Det är mat som de känner igen och som får dem att minnas och må bättre. Men även för mig! Läckert med en jämtländsk touch. Dessutom är boken väldigt vacker! Snygg layout och fina inspirerande bilder."
  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan nog inte göra decennierna av fettskrämselpropagandan och nyckelhålsmärkningen ogjorda i en handvändning. Jag menar de kan inte med ena handen nyckelhålsmärka lågfettskräpet och med andra rekommendera den riktigt hälsosamma kosten, dvs fett och animalisk protein. SLV har en lång väg att vandra. Läste just att 2009 införde man nyckelhålsmärkningen även i Norge och Danmark. Det är mycket prestige som står på spel. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörde en kommentar i radio, sannolikt från en dietist, som ansåg att det behövdes fler dietister i Sveriges kommuner (inte alla har en sådan anställd)! En detalj var att äldre aldrig skulle vara utan näring längre tid än 11 timmar.

Mig förefaller dietisterna vara alltmer världsfrånvarande - mer intresserade av att sprida sina veganska irrläror och fylla på med klimatalarmismen (som bl.a. går ut på att stoppa djurhållningen och odla spannmål på alla landytor). 

I min egenskap av "äldre" (på väg mot 90) har 17 timmars daglig fasta visat sig synnerligen livgivande. Inga "ålderskrämpor" - kroppen har förstått sitt eget bästa och satt in alla resurser i  reparationsmaskineriet, inkluderande immunförsvaret på topp (aldrig förkyld, aldrig sura uppstötningar, aldrig  tendens till gikt) och ser till att hålla  hjärnan i trim.

Kroppens hemlighet är att signalera när kroppen är tillfredsställd med energi - det sker när fett tillförts i tillräcklig mängd. Vad gäller telomererna (DNA-utskotten) har man i studier konstaterat att det enda i matväg som kunde förlänga dessa var RÖTT KÖTT. Dvs. cellernas datorsystem signalerar längre livslängd (högre cellkvalitet) vid rött kött i födan, vilket i sin tur innebär större livslängd för människan. Vad säger veganrörelsen (och SLV) om detta????? Man vet att korta telomerer kan konstateras vid personer med hjärt/kärlsjukdom, diabetes och fetma. Alltså fram för rött kött!!! SLV:s nya trend: "mer fett och protein till äldre" talar möjligen för att man följt studierna på området - men tror någon av oss på forumet att man kommer att nämna rött kött i samband med det ökande proteinbehovet? 😇

Det dietisterna felaktigt saluför, för oss äldre, är att äta många mål mat om dagen, gärna med mellanmål - en naturlig följd (rådet) av den stora andelen vegetabilier som ingår i tallriksmodellen. De förstår uppenbarligen i hög utsträckning inte skillnaden mellan bukfylla och verklig mättnad, alltså vilka primära principer som styr kroppens metabolism (t.ex. att mycket kolhydrater kräver mer föda kort tid efter måltiden medan fett, genom sin energitäthet, ger effektiv och långvarig mättnad). Frågan är bara hur den kunskapen skall kunna nå det innersta av vegansjälen, som i åratal indoktrinerats av kollegor och av egen kraft till att tro socker vara den enda rätta energiformen.

P.S.

Vad gäller diabetessjuksköterskor (och läkare) tycks majoriteten fortfarande ha missat, åtminstone det senaste decenniets forskning på diabetessidan. Man tror fortfarande att problemet med diabetes ligger på för högt blodsocker (detta är bara ett symtom). Problemet ligger på kroppens celler som inte längre är känsliga nog för insulin, vilket pressar bukspottkörteln att producera alltmer insulin till att tvinga cellerna att lagra glykogen. 

Hur matchar "insulinexperterna" problemet? Jo genom att felaktigt propagera för en fortsatt användning av glukosbildande kolhydrater med spridning av dessa under dygnet i många små måltider med mellanmål. I tron att de därigenom mindre blodsockertopparna  skall lösa problemet, drivs experterna fortfarande av sin egen fettskräck (överförd på patienterna) och vissheten om att den konventionella sockerstinna kosttallriken fortfarande skulle vara den rätta att pressa på diabetikerna.  Lösningen (som möjliggör att medicinering kan sättas ut) är naturligtvis att reducera intaget av glukosbildande kolhydrater typ LCHF. Varför följer "experterna" inte den moderna övertydliga forskningen?

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att kunna tillgodogöra sig proteinet måste man också stötta de äldres magsyra, som avtar med åren. Annars åker det bara igenom. Och minska deras stress för den sänker syran en bit till. 

• Gilla 2
  • Boom 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Erik 2 sade:

För att kunna tillgodogöra sig proteinet måste man också stötta de äldres magsyra, som avtar med åren. Annars åker det bara igenom. Och minska deras stress för den sänker syran en bit till. 

Min erfarenhet är att just LCHF-kosten bidrar till att hålla surheten på topp i min mage. Då sluter sig övre magmunnen och sura uppstötningar uteblir (för mig nu ett perfekt tillstånd under två år med LCHF). Många missuppfattar saken och tror att sura uppstötningar lämpligen botas med neutraliserande medicinering. Då ökar istället problemen med för låg syrahalt och följande otät magmun.  

Vad gäller att underhålla magsyran bör man tänka på att inte häva i sig för mycket vatten eller öl i samband med måltid, vilket späder maginnehållet och höjer pH-värdet (mer basiskt). Skall man nödvändigtvis dricka så bör det vara långt före måltiden eller efter den. För min del, vid kötträtter, passar ett glas vin utmärkt genom att inga större vätskemängder kommer att späda ut magsaften men tillåter vinet, den finaste kryddan av alla, att komma till sin rätt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-09-30 at 17:52, Birgitta Höglund sade:
Annika Dahlqvist skriver om Livsmedelsverkets nya kostråd för äldre idag, att man ska prioritera fett och protein när aptiten minskar.
De rekommenderar nu även smör istället för margarin.
Så bra att de äntligen börjar förstå det som jag och Annika skrev om redan i min första kokbok, LCHF för seniorer.
Den som nu finns i nytryck med tillägg av de flesta recepten från Långkok för LCHF och Paleo.

Här några recensioner av boken, jag hoppas precis som recensenterna att den kommer att börja användas på äldreboenden, så de får njuta av den maten de minns på ålderns höst:
"Mat som jag minns från min uppväxt, och nu när jag växt färdigt, är det fantastiskt att få återuppleva all den goda maten igen. Mat som man glömt bort, i djungeln av alla tillkrånglade recept. Den här kokboken borde finnas i köket på alla äldreboenden."

"Fantastisk god mat och som föregående skrivare, denna bok borde finnas på alla äldreboenden. Det är mat som de känner igen och som får dem att minnas och må bättre. Men även för mig! Läckert med en jämtländsk touch. Dessutom är boken väldigt vacker! Snygg layout och fina inspirerande bilder."

Att Livsmedelsverket skulle börja förespråka SMÖR (eller Kokosolja) har ja svårt att tro:

Ex:

“Fett och hälsa
Kroppen behöver fett, men rätt sorts fett! Oljor och andra Nyckelhålsmärkta matfetter innehåller omättade fetter som det är bra att äta mer av. I rapsolja finns det särskilt nyttiga omega-3-fettet som kroppen inte kan bilda själv. Men alla fetter är kaloririka. Så för att ge plats för de nyttiga fetterna, behöver man minska på de mindre nyttiga. Det mättade fettet är mindre nyttigt och finns i exempelvis smör, palmolja och faktiskt också i kokosolja, vilket många inte tror.
Forskningen visar tydligt att risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar när en del av det mättade fettet byts ut mot omättat.”

Istället pushar man för inflammations (och ii steg 2 insulin höjande) Rapsolja som man i många andra delar av Världen benämner som Canola Oil och om detta kan ni läsa ex här:

https://chriskresser.com/how-industrial-seed-oils-are-making-us-sick/

Inget är nytt när det gäller Livsmedelsverket när det gäller kostråd

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Nisse sade:

Att Livsmedelsverket skulle börja förespråka SMÖR (eller Kokosolja) har ja svårt att tro:

Ex:

“Fett och hälsa
Kroppen behöver fett, men rätt sorts fett! Oljor och andra Nyckelhålsmärkta matfetter innehåller omättade fetter som det är bra att äta mer av. I rapsolja finns det särskilt nyttiga omega-3-fettet som kroppen inte kan bilda själv. Men alla fetter är kaloririka. Så för att ge plats för de nyttiga fetterna, behöver man minska på de mindre nyttiga. Det mättade fettet är mindre nyttigt och finns i exempelvis smör, palmolja och faktiskt också i kokosolja, vilket många inte tror.
Forskningen visar tydligt att risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar när en del av det mättade fettet byts ut mot omättat.”

Istället pushar man för inflammations (och ii steg 2 insulin höjande) Rapsolja som man i många andra delar av Världen benämner som Canola Oil och om detta kan ni läsa ex här:

https://chriskresser.com/how-industrial-seed-oils-are-making-us-sick/

Inget är nytt när det gäller Livsmedelsverket när det gäller kostråd

SLV har under lång tid utgjort spridningskälla för direkt skadliga kostråd och övriga uppgifter. Ovanstående är bara ett av exemplen. Hur kommer det sig att sådan verksamhet får fortsätta ostraffat år efter år? SLV är bevisligen en kriminell organisation!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den korta instruktionsfilmen på sidan för råd om bra mat för äldre säger de faktiskt "Häll gärna på extra olja, smör eller sås". Man blir förvånad. Men de har kanske börjat läsa forskningrapporter på Livsmedelsverket?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Borje sade:

"Häll gärna på extra olja, smör eller sås". 

Men just den biten har väl funnits med länge, att äldre (som äter mindre) behöver mer energi. 

Hela tanken i den artikel jag läste om fetare mat för att minska fallolyckor var att öka energiinnehållet för att inte kroppen skulle använda alla muskler till energi, utan att man skulle ha några kvar för att kunna hålla sig på benen. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg