Inez

Nyheter från livsmedelskedja

Recommended Posts

Jag skulle nog kalla dessa "Fisk-ish pinnar" för "Mat-ish skräp". Jag förstår inte hur man kan ha ordet Fisk i namnet? Det borde heta Rehydrerat veteprotein-pinnar. Sådär, nu blev det plötsligt ärligt men inte lika smaskigt. Det är någon som har satsat stora pengar på att pö om pö fylla våra snabbköpshyllor med nästa generations fejkmatvaror. Margariner var det på 70-80 talet och de salufördes som ett bättre och billigare smör. De skulle se och smaka som smör. Det betedde sig dock inte som smör alla gånger men vi går ju på utseendet, eller hur? Nu är det fejk-kött de vill vänja oss vid. Det finns säkert pengar att tjäna på fejk-köttet om man samtidigt underblåser vegantrenden i medierna och överallt där man kan köpa annonser och journalister. Sedan kallar man det för "våra kunder efterfrågar vegetariska alternativ".  

• Gilla 2
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostdoktorns engelska sidan har ju nyligen haft ett jättelångt blogginlägg om att kombinera veganism med lågkolhydratkost som jag hade skummat igenom. Men nu i skrivandesstund så kan jag plötsligt inte hitta den. Har det blivit indraget må ni tro? Tyvärr tycker jag att det ser ut som att även dietdoctor vänder kappan efter vinden med sådana inlägg. Veganism är en perfekt inkörsport till att börja äta sådana Rehydrerat veteprotein-pinnar och tro att man gör något bra. Jag blir också bara trött.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt sjukt att mata sina barn med en produkt som mer eller mindre baserat på veteprotein. Det är nästan värre än vanligt bröd och pasta, vad gäller att reta systemet och mage&tarm. Vem ens skulle servera detta? Möjligen någon utarbetat utbränd ensamstående förälder som bara vill ha mat på bordet NU. Det nyttigaste i dessa låtsaspinnar är väl spår av ägg haha.

Såklart att det blir barnens favorit, på samma sätt som att chips, godis, kakor med mera är också är barnen favorit. 

Men ja, skräpmat finns ju oavsett om det är vegankost eller ej. Det som stör mig mest är väl att man vill ge sken av att det är nyttigt, naturligt osv på ett sätt som inte förkommer vad gäller icke-vegansk skräpmat. 

• Gilla 5
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ICA gör bara sitt jobb. Dom förser industrin med goda inkomster och vården med  massa jobb. Alla är nöjda och glada.

• Gilla 3
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt att matbutiker fylls allt mer med sånt som inte är riktig mat. Butikernas sortiment blir allt mindre intressant och dessutom svårare att hitta rätt, stå emot frestelser etc. Jag är inte för att man ska äta veganskt, men tror dock att en vegansk variant av LCHF är bättre än en "vanlig" vegansk kosthållning med tillhörande kolhydratsknarkande. Man kan äta avocado, kokosprodukter, olivolja, grönsaker, bönor etc, men man behöver fortfarande vara väldigt kunnig inom näringslära för att se till att kroppen får i sig det den behöver. 

@Katerina Hade du boken 'The vegetarian myth' i åtanke med f.d veganer som slutat och försöker förbättra sin hälsa?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, morgonsol sade:

@Katerina Hade du boken 'The vegetarian myth' i åtanke med f.d veganer som slutat och försöker förbättra sin hälsa?

Den boken bara ett exempel på att efter några ibland många års av veganism inser man att hälsan är i fara. Det finns numera många vittnesmål på t ex youtube där föredetta veganer berättar om den förstörda hälsan. Jag tycker att det är dessa historier som man ska lyfta fram för att hindra andra från att vandra på den stigen. Att försöka spela med i vegantrenden är enligt mig oetiskt. Ett typiskt fall av mjäkig, missriktad snällhet. Om barnet ändå vill hoppa ner från taket så lägger vi fram en kudde så att barnet inte bryter alla benen i kroppen utan bara hälften.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Annika Rane sade:

Jag skulle inte säga att vi vänder kappan efter vinden, men vi är mitt i en kraftig vegovåg och måste som företag förhålla oss till det. Tanken är att göra det bästa även av vego/vegankost. Att hjälpa de människor som, av olika anledningar, väljer bort kött att ändå äta så hälsosamt som möjligt. Med stöd i vetenskaplig evidens är vi fortfarande övertygade om att mat av animaliskt ursprung gör det lättare att äta hälsosamt.

Jag tycker att vända kappan efter vinden är precis vad Kostdoktorn gör. Det var väl motståndet mot rådande kostråd med tallriksmodellen osv som var det som fick Kostdoktorn att starta från första början. Att ni då ska hänga på vegantrenden för att det är det som gäller nu är bara sorgligt. Jag håller med Katerina att ni istället borde lyfta fram de som gått på veganmyten och sedan fått sin hälsa förstörd. Det finns många exempel på det. 

Om det inte vore för det här forumet så skulle jag ha hoppat av Kostdoktor-tåget pga den här veganinriktningen.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kriminellt! Rena giftet. Så mycket vete. 

😞

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Little Redhead sade:

Jag tycker att vända kappan efter vinden är precis vad Kostdoktorn gör. Det var väl motståndet mot rådande kostråd med tallriksmodellen osv som var det som fick Kostdoktorn att starta från första början. Att ni då ska hänga på vegantrenden för att det är det som gäller nu är bara sorgligt. Jag håller med Katerina att ni istället borde lyfta fram de som gått på veganmyten och sedan fått sin hälsa förstörd. Det finns många exempel på det. 

Om det inte vore för det här forumet så skulle jag ha hoppat av Kostdoktor-tåget pga den här veganinriktningen.

Vi gör vårt bästa för att lyfta fram även den sidan. Vi har material för exempelvis carnivore, guider som beskriver det vetenskapliga läget för rött kött, mättat fett etc. Lågkolhydratkost med animaliska protein- och fettkällor är vår bas och kommer alltid att vara. MEN vårt främsta och övergripande mål (sedan många år) är att hjälpa så många människor som bara möjligt genom att göra LCHF enkelt, och det gör vi genom att inte vara allför snäva och genom att basera allt vi skriver på vetenskaplig evidens.

Det sista är oerhört viktigt för att Google överhuvudtaget ska bry sig om oss, det kan vara bra att veta. Är vi för kontroversiella når vi inte ut och kan alltså inte hjälpa de som verkligen behöver vår hjälp. Det är trist att behöva skapa content för sökmotorer, men det är så verkligheten ser ut och vi måste anpassa oss för att ha chans att nå ut. Vi kan inte längre skriva saker som motsäger vetenskaplig konsensus utan att ha belägg för våra påståenden.

Jag välkomnar diskussion om vad Diet Doctor ska ägna sig åt och vilket innehåll vi ska ha på sidan, men det finns vissa grundläggande förutsättningar som vi inte kan välja bort. Feedback mottages alltid tacksamt och det finns stora möjligheter för er att påverka och inspirera, ffa det lilla team som arbetar med den svenska sajten. 

PS. Anledningen till att vegan-guiden är borttagen från nyhetsflödet är att vi vill publicera den tillsammans med en kommentar. Allt detta kommer på svenska så snart en översättning är klar. 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Annika Rane sade:

Vi gör vårt bästa för att lyfta fram även den sidan. Vi har material för exempelvis carnivore, guider som beskriver det vetenskapliga läget för rött kött, mättat fett etc. Lågkolhydratkost med animaliska protein- och fettkällor är vår bas och kommer alltid att vara. MEN vårt främsta och övergripande mål (sedan många år) är att hjälpa så många människor som bara möjligt genom att göra LCHF enkelt, och det gör vi genom att inte vara allför snäva och genom att basera allt vi skriver på vetenskaplig evidens.

Det sista är oerhört viktigt för att Google överhuvudtaget ska bry sig om oss, det kan vara bra att veta. Är vi för kontroversiella når vi inte ut och kan alltså inte hjälpa de som verkligen behöver vår hjälp. Det är trist att behöva skapa content för sökmotorer, men det är så verkligheten ser ut och vi måste anpassa oss för att ha chans att nå ut. Vi kan inte längre skriva saker som motsäger vetenskaplig konsensus utan att ha belägg för våra påståenden.

Jag välkomnar diskussion om vad Diet Doctor ska ägna sig åt och vilket innehåll vi ska ha på sidan, men det finns vissa grundläggande förutsättningar som vi inte kan välja bort. Feedback mottages alltid tacksamt och det finns stora möjligheter för er att påverka och inspirera, ffa det lilla team som arbetar med de svenska sajten. 

PS. Anledningen till att vegan-guiden är borttagen från nyhetsflödet är att vi vill publicera den tillsammans med en kommentar. Allt detta kommer på svenska så snart en översättning är klar. 

OK, föreställ er ett exempel: er dotter kommer hem upprörd och säger att hon ska bli vegan. Jag har hört det så många gånger från vänner och bekanta. Numera kan hon eller barnets föräldrar ta och surfa in på er sida och läsa en guide som ni står för vilket bevisar antar jag att det går att äta vegankost och det skulle lösa alla klimatproblem och få henne att förbli frisk. Skulle ni då ta gift på att verkligheten ser ut så här? För jag tror att verkligheten är precis tvärtom - att denna flicka kommer inte att förbli frisk och att veganism inte är vägen till en friskare planet. Därför behöver vi mer kritiska röster och färre medlöpare även om det innebär färre klick via Google.   

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Annika Rane sade:

Jag välkomnar diskussion om vad Diet Doctor ska ägna sig åt och vilket innehåll vi ska ha på sidan, men det finns vissa grundläggande förutsättningar som vi inte kan välja bort. Feedback mottages alltid tacksamt och det finns stora möjligheter för er att påverka och inspirera, ffa det lilla team som arbetar med den svenska sajten. 

Ditt svar får mig tyvärr bara känna ännu mer att Diet Doctor vill vara politiskt korrekt mer än hjälpa människor att bli friska. Jag följer både Grass Based Health (Peter Ballerstedt som ni själva delat på Facebook) och Wheat Belly Lifestyle och ingen av dem börjar prata om veganism som en bra grej. 

DD har visat för väldigt många människor att vägen till hälsa går tvärtemot vad vi fått lära oss. Vänd inte nu, för mig tappar ni då tyvärr trovärdigheten.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Elinor sade:

Vill man ha nya medlemmar och få fler att upptäcka LCHF och bli friskare, så kan man inte gå hand i hand och ge redaktionellt utrymme till det LCHF-block som numera hatar miljörörelsen och veganismen. Det är åsikter man får ha som privat användare, medan världens mest besökta lågkolhydratsajt bör hålla sig neutral, om man fortsättningsvis vill vara den mest besökta.

Jag tror inte jag har stött på en enda LCHF:are som hatar miljörörelsen, tvärtom - de flesta verkar bry sig mer om miljön än gemene man fast man äter kött. De flesta är noga med vilket kött de köper och äter. Vilket LCHF-block hatar miljörörelsen? Fast det beror förstås på vilken miljörörelse du menar. Och det är en retorisk fråga, du behöver inte svara. Jag tolkar din kommentar som att det är miljörörelsen som förespråkar vegankost man hatar, den som vill att alla ska sluta äta kött. 

Tråden har spårat ur från sitt ursprung, sorry om jag bidrog till det, Inez. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-10-01 at 13:01, Inez sade:

veganskt substitut för fiskpinnar...förutspås bli barnens favorit

Vad livsmedelsföretagen ägnar sig åt är, som alla vet, att skapa förutsättningar för goda förtjänster. Det vi nu ser exempel på är inget att förvåna sig över. Trenden är klar - veganismens apostlar och klimatalarmisterna har gjort gemensam sak och i den ingår inte animaliska produkter oavsett vad som är optimal föda som håller kroppen i bästa kondition. Kännetecknande för dessa sammanlänkade rörelser kan bara betecknas som olika grenar av samma religion.

När seriösa nutritionsforskare talar om gränssättningar mellan lågkolhydratkost och annan kost brukar andelen energi som utgår från fett i förhållande till glukosbildande kolhydrater ligga i storleksordningen 75/10 och resterande andel utgöras av protein. Mindre seriösa forskare kan i epidemiologiska studier ange 40 - 50% kolhydrater som lågkolhydratkost. Av det skälet kan man med ganska stor säkerhet beteckna flertalet studier ge ganska meningslösa resultat. Man kan därför ostraffat dra fullständigt barocka resultat (genom korrelation), som inte har det minsta med verkligheten att göra. I de senare fallen har man alltså använt 20 - 40 procentenheters avvikelse från de rimliga nivåerna i sina definitioner om vad som kan anses vara lågkolhydratkost.

I analogi med detta kan man se hur klimatalarmisterna handskas med sifferdata för att korrelera koldioxidhalten i atmosfären med den globala uppvärmningen. När andelen koldioxid i atmosfären vid mitten av 1700-talet uppgick till ca. 0,03 % vilket i nutid stigit till ca. 0,04 % (dvs. med 0,01 %) menar man detta vara orsaken till de små, verkligt uppmätta temperaturökningarna, under något tiotal år. Att man inte nöjde sig med att redovisa dessa obetydliga data utan tog till ovetenskapligt framtagna gissningar ("prognoser") via ett antal datormodeller är en annan sak. För att förstärka siffermaterialet inför sin publik (läs=klimatjournalister) anger man inte förändringarna i procent så 0,03 % till 0,04 % anges därför som 300 PPM (miljondelar) till 400 PPM. Den ökade andelen koldioxid i atmosfären anges inte som 0,01 % utan som förhållandet mellan absolutmängderna dvs. ca 30% ökning. Med de större siffrorna avser man att lättare skrämmas.

IPCC visar f.ö. skrämmande exempel på ansvariga talesmäns bristande kunskaper. Jag såg en video där en taleskvinna (IPCC) tillfrågades om hur många procent koldioxid som fanns i atmosfären. Hennes svar blev att sådan information saknades. Efter lite bläddrande i papperen, kom hon fram till 400 PPM men hur många procent detta motsvarade, kunde hon inte svara på!!!!:fun:

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Little Redhead sade:

Tråden har spårat ur från sitt ursprung, sorry om jag bidrog till det, Inez. 

Diskussionerna i urspårade trådar är oftast intressantare att följa än de som snabbt tar slut för att ämnet är uttömt...

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan, Inez sade:

Diskussionerna i urspårade trådar är oftast intressantare att följa än de som snabbt tar slut för att ämnet är uttömt...

Ibland kan ett trådämne inspirera till avvikelser men det finns ofta någon faktor i urspårningen som tillhör ämnet.🤔

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg