John Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Är det några viktiga skillnader mellan smör och kokosfett bortsett från smaken? Är någon att föredra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minett Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Som jag förstått saken är intag av kokosfett ett bra hjälpmedel för att komma i ketos. Det hade något med hur det hanteras i kroppen att göra - som jag inte minns nu på rak arm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Kokosfett har laurin- och karprylsyra i sig som ska vara bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Här en bra hemsida om kokosfett: http://www.coconutresearchcenter.org/ Och här professor Görans rapport om kokosfett: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_165814.pdf Mer än hälften av fettsyrorna i kokos är medellånga ("MCT") vilket gör att de metaboliseras snabbare och att de förser hjärnan med ketoner oberoende av kosten i övrigt. Andra fettsyror resulterar i ketoner till hjärnan bara om man minimerar intaget av kh (iofs inget problem för de flesta på detta forumet!). Jag ser till att få i mig 30-50 g kokosfett per dygn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtz Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Med förlov sagt är det bara jag som får en nästan överdriven fart på magen av kokosfett, redan i små mängder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Min mage klagar inte i alla fall... Är det bara kokosfett som ställer till det? Ätit LCHF hur länge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtz Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Min mage klagar inte i alla fall... Är det bara kokosfett som ställer till det? Ätit LCHF hur länge? I stort sett nästan bara det ,tål i och för sig inte en det sötningmedel heller längre men det är ju ingen förlust. Har hållt på i ett år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 I stort sett nästan bara det ,tål i och för sig inte en det sötningmedel heller längre men det är ju ingen förlust. Har hållt på i ett år. Synd. Testa och gör ett uppehåll med kokosfett en månad och prova igen. Smör och olivolja mm är ju annars också bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Här en bra hemsida om kokosfett: http://www.coconutresearchcenter.org/ Och här professor Görans rapport om kokosfett: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_165814.pdf Mer än hälften av fettsyrorna i kokos är medellånga ("MCT") vilket gör att de metaboliseras snabbare och att de förser hjärnan med ketoner oberoende av kosten i övrigt. Andra fettsyror resulterar i ketoner till hjärnan bara om man minimerar intaget av kh (iofs inget problem för de flesta på detta forumet!). Jag ser till att få i mig 30-50 g kokosfett per dygn. Här kommer även Dr Mercolas stöd för kokosolja benefit och den här sidan Jag konsumerar minst 3msk per dag i bland lite mer, börjar dagen med 35g tillsammans med 50g smör i mitt lchf-kaffe, inga problem med maggen. Började med mindre doser och ökade stegvis. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Här kommer även Dr Mercolas stöd för kokosolja benefit och den här sidan Jag konsumerar minst 3msk per dag i bland lite mer, börjar dagen med 35g tillsammans med 50g smör i mitt lchf-kaffe, inga problem med maggen. Började med mindre doser och ökade stegvis. Bra länkar - tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Cocosfett är ytterligare ett sätt att variera sitt fettintag på. Och så har det några metabola fördelar som har nämnts. främst MCT, Laurinsyra och kaprylsyra. Och kroppen lagrar det inte gärna.. så antingen så blir man proppmätt länge eller jättevarm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Hur stark är kokossmaken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Hur stark är kokossmaken? Finns både med och utan smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Med förlov sagt är det bara jag som får en nästan överdriven fart på magen av kokosfett, redan i små mängder. Har läst att man ska äta/dricka/inmundiga kokosfett ensamt (alt. med kaffe) om man vill ha igång magen. Går det bättre om du äter det i samband med måltid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Hur stark är kokossmaken? Jag tycker att smaken är mild, men jag tycker om kokos. Jag tycker att kokosmjölk har mer framträdande smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts