Jump to content

Fråga

Nybörjare

Recommended Posts

Hej! 

Jag har ätit lchf i ca 5-6 veckor men går inte ner i vikt. Har väl jojobantat senaste 10 åren drygt. Är strax över 30 idag. Vad tror ni jag gör för fel? Äter jag för mycket? För mycket grädde?

Äter frukost. Oftast en smoothie på 1 dl grädde, lite mindre än 0.5 dl smetana, lite mindre än 0.5 dl rysk yoghurt (ibland men oftast utan), 1 dl vatten och 1 dl hallon. Ibland lchf fralla med Bregott, skinka och ost istället för smoothie.

Lunch. Oftast en köttbit, en kycklingfilé eller liknande. Någon sås (ofta gräddsås) och stekt paprika och zukini. 

Middag lika som lunch. 

Ibland salami, ostrullar med Bregott eller lika smoothie som till frukost mellan lunch och middag eller efter middag om jag blir hungrig.

41 minuter sedan, Nybörjare sade:

Hej! 

Jag har ätit lchf i ca 5-6 veckor men går inte ner i vikt. Har väl jojobantat senaste 10 åren drygt. Är strax över 30 idag. Vad tror ni jag gör för fel? Äter jag för mycket? För mycket grädde?

Äter frukost. Oftast en smoothie på 1 dl grädde, lite mindre än 0.5 dl smetana, lite mindre än 0.5 dl rysk yoghurt (ibland men oftast utan), 1 dl vatten och 1 dl hallon. Ibland lchf fralla med Bregott, skinka och ost istället för smoothie.

Lunch. Oftast en köttbit, en kycklingfilé eller liknande. Någon sås (ofta gräddsås) och stekt paprika och zukini. 

Middag lika som lunch. 

Ibland salami, ostrullar med Bregott eller lika smoothie som till frukost mellan lunch och middag eller efter middag om jag blir hungrig.

skulle råda dig att helt utesluta mejerier förutom smör så ska du se att det kommer släppa :) 

• Like 1

Hej och välkommen @Nybörjare!

På din beskrivning låter det som att du inte får i dig tillräckligt med fett. Kan du prova att utesluta t ex vattnet i din smoothie, kanske lägga i hackade nötter? Hur mycket bregott har du om och när du äter en lchf-fralla? Tänker också att det kan vara värt att prova att kanske minska på gräddsåserna till lunchen. Prova t ex kryddsmör till kycklingen istället. Är du ok med att äta omelett till frukost? 

Hur skulle du säga att dina hunger- och mättnadskänslor känns? Blir du mätt efter frukost/lunch/middag och hur länge varar mättnaden ungefär? Tänker också att det kan ta lite tid att övertyga kroppen att viktnedgång är ok med tanke på att du har jojobantat tidigare.

• Like 1

3 timmar sedan, Nybörjare sade:

1. Jag har ätit lchf i ca 5-6 veckor men går inte ner i vikt. Har väl jojobantat senaste 10 åren drygt. Är strax över 30 idag. Vad tror ni jag gör för fel? Äter jag för mycket? För mycket grädde?

2. Äter frukost. Oftast en smoothie på 1 dl grädde, lite mindre än 0.5 dl smetana, lite mindre än 0.5 dl rysk yoghurt (ibland men oftast utan), 1 dl vatten och 1 dl hallon. Ibland lchf fralla med Bregott, skinka och ost istället för smoothie.

3.Lunch. Oftast en köttbit, en kycklingfilé eller liknande. Någon sås (ofta gräddsås) och stekt paprika och zukini. 

4. Middag lika som lunch. Ibland salami, ostrullar med Bregott eller lika smoothie som till frukost mellan lunch och middag eller efter middag om jag blir hungrig.

Du får eller kommer sannolikt att få många råd, som kommer att göra dig förvirrad. Ofta beroende på att de är eller kan uppfattas vara motsägelsefulla.

Som du vet är principen för LCHF att förhållandet mellan fett och glukosbildande kolhydrater bör ligga i storleksordningen 75/10 eller högre (det gäller då inte viktförhållandet utan energiuttaget). Energin som driver muskler vari hjärtat är en viktigt komponent - själva motorn.

En viktig del i att skapa detta energiförhållande ligger i att förse kroppen med mättat fett - vad du än hört om fleromättade oljor etc. som bör undvikas. Bregott, som du nämner, innehåller rapsolja till att ge bättre bredbarhet. I rapsolja ingår omega 6, som är inflammationsdrivande. Den lilla retande mängden omega 6, som anses behövlig, får man på andra sätt och behöver inte tillföras via smörblandningar. Ett bra tips är att dagligen ta en kapsel omega 3, som är antiinflammatoriskt verkande och balanserar omega 6.

En första rekommendation är därför att du bör övergå till rent smör i allt du äter eller tillagar (steker etc.). Vad gäller mjölk och grädde finns i dessa socker (löst i vatten) som direkt, när det når mage och tarmar, tänder bukspottkörteln till att producera insulin (det du vill komma ifrån så snabbt som möjligt). Detta oavsett om du har diabetes eller är helt fri från problem med högt socker. Insulinet som är ett tillväxthormon bör du som vuxen dra ner på så långt det går.

Den andra rekommendationen är att i all matlagning slopa vanlig grädde eller matlagningsgrädde och övergå till vispgrädde helst 40-procentig. Visst kan du använda kokosnötolja eller olivolja eller flytande smör) i en del sammanhang, men övriga typer av oljor ur växtvärlden bör (skall) undvikas.

Håller du fettandelen tillräckligt hög, kommer du inte att bli hungrig med behov av mellanmål eller tilltugg under dagen.

Visst finns undantag vad gäller känsligheten för mejerier men om du har svensk bakgrund och från barnsben (bröstmjölk, vanlig mjölk med mättat fett) är van vid mejerier, så behöver du sannolikt inte vara orolig för fet ost, vispgrädde och smör.

Någon mer jojobantning behöver du inte längre uppleva. Observera att när levern producerar större andel ketoner än glukos, kommer fettförbränningen att bli mycket effektivare än vid normalkosten - då kommer viktnedgången. Släpp tanken på att breda på smör på LCHF-brödet - skaffa en osthyvel av plast med stor öppning och hyvla både smör och ost med samma verktyg.

Studera dina mättnadskänslor och lär dig begränsa ditt ätande efter dessa. Observera vikten av att minska ner antalet måltider - helst till två och ät inget på kvällen eller mellan måltiderna. Så mycket självdisciplin behöver du inte ha när mättnaden uppstår och håller i sig under eftermiddag , kväll och natt. Vad gäller vätskeintaget - drick vatten bara när du är törstig. För mycket drickande gör bara att viktiga salter och andra näringsämnen rinner ur kroppen. Drick så lite som möjligt vid tiden runt måltiden, så optimerar du metabolismen och drar nytta av det du äter.

Kika på kostdoktorns menyer - de är noga beräknade. I övrigt (med undantag av en del som ovan tagits upp) är väl dina matvanor OK - ditt ätmönster (hur mycket och hur ofta) vet bara du själv.   

Beroende på hur mycket du anser dig vilja gå ner i vikt, är det naturligtvis viktigt att så mycket det går dra ner på matintaget och låta ketonerna tära på det fett du redan har i kroppen - inte bara äta på och bibehålla andelen fett i kroppen.

• Like 2

37 minuter sedan, Nils Engström sade:

Du får eller kommer sannolikt att få många råd, som kommer att göra dig förvirrad. Ofta beroende på att de är eller kan uppfattas vara motsägelsefulla.

Som du vet är principen för LCHF att förhållandet mellan fett och glukosbildande kolhydrater bör ligga i storleksordningen 75/10 eller högre (det gäller då inte viktförhållandet utan energiuttaget). Energin som driver muskler vari hjärtat är en viktigt komponent - själva motorn.

En viktig del i att skapa detta energiförhållande ligger i att förse kroppen med mättat fett - vad du än hört om fleromättade oljor etc. som bör undvikas. Bregott, som du nämner, innehåller rapsolja till att ge bättre bredbarhet. I rapsolja ingår omega 6, som är inflammationsdrivande. Den lilla retande mängden omega 6, som anses behövlig, får man på andra sätt och behöver inte tillföras via smörblandningar. Ett bra tips är att dagligen ta en kapsel omega 3, som är antiinflammatoriskt verkande.

En första rekommendation är därför att du bör övergå till rent smör i allt du äter eller tillagar (steker etc.). Vad gäller mjölk och grädde finns i dessa socker (löst i vatten) som direkt, när det når mage och tarmar, tänder bukspottkörteln till att producera insulin (det du vill komma ifrån så snabbt som möjligt). Detta oavsett om du har diabetes eller är helt fri från problem med högt socker. Insulinet som är ett tillväxthormon bör du som vuxen dra ner på så långt det går.

Den andra rekommendationen är att i all matlagning slopa vanlig grädde eller matlagningsgrädde och övergå till vispgrädde helst 40-procentig. Visst kan du använda kokosnötolja eller olivolja eller flytande smör) i en del sammanhang, men övriga typer av oljor ur växtvärlden bör (skall) undvikas.

Håller du fettandelen tillräckligt hög, kommer du inte att bli hungrig med behov av mellanmål eller tilltugg under dagen.

Visst finns undantag vad gäller känsligheten för mejerier men om du har svensk bakgrund och från barnsben (bröstmjölk, vanlig mjölk med mättat fett) är van vid mejerier, så behöver du sannolikt inte vara orolig för fet ost, vispgrädde och smör.

Någon mer jojobantning behöver du inte längre uppleva. Observera att när levern producerar större andel ketoner än glukos, kommer fettförbränningen att bli mycket effektivare än vid normalkosten - då kommer viktnedgången. Släpp tanken på att breda på smör på LCHF-brödet - skaffa en osthyvel av plast med stor öppning och hyvla både smör och ost med samma verktyg.

Studera dina mättnadskänslor och lär dig begränsa ditt ätande efter dessa. Observera vikten av att minska ner antalet måltider - helst till två och ät inget på kvällen eller mellan måltiderna. Så mycket självdisciplin behöver du inte ha när mättnaden uppstår och håller i sig under eftermiddag , kväll och natt. Vad gäller vätskeintaget - drick vatten bara när du är törstig. För mycket drickande gör bara att viktiga salter och andra näringsämnen rinner ur kroppen. Drick så lite som möjligt vid tiden runt måltiden, så optimerar du metabolismen och drar nytta av det du äter.

Kika på kostdoktorns menyer - de är noga beräknade. I övrigt (med undantag av en del som ovan tagits upp) är väl dina matvanor OK - ditt ätmönster (hur mycket och hur ofta) vet bara du själv.   

Beroende på hur mycket du anser dig vilja gå ner i vikt, är det naturligtvis viktigt att så mycket det går dra ner på matintaget och låta ketonerna tära på det fett du redan har i kroppen - inte bara äta på och bibehålla andelen fett i kroppen.

Tack! Vilket utförligt svar med många tips jag ska ta till mig av.

Jag använder alltid vispgrädde 40 %. Jag är också svensk och uppväxt med mjölkprodukter. Som du skriver så innehåller det ju också lite socker. Trodde grädde påverkade kroppen så lite. Har IBS så min mage kanske är lite känslig alla fall. Har svårt att tänka mig hur jag annars ska få i mig fett.

Tack. Försöker leta recept.

Det känns inte som jag kommit i ketos ännu trots att jag tycker att jag äter lite kolhydrater?

4 timmar sedan, Nybörjare sade:

...använder alltid vispgrädde 40 %. Jag är också svensk och uppväxt med mjölkprodukter. Som du skriver så innehåller det ju också lite socker. Trodde grädde påverkade kroppen så lite.

Har IBS så min mage kanske är lite känslig alla fall. Har svårt att tänka mig hur jag annars ska få i mig fett.

Det känns inte som jag kommit i ketos ännu trots att jag tycker att jag äter lite kolhydrater?

Som du mycket väl känner till har, trots all forskning, ännu inte minsta kunskap kommit fram om orsakerna till nervös mage och tarmar, som ligger i begreppet IBS. Det betyder att alla råd som du redan fått (oavsett om någon professor står bakom) bara kan betraktas som förslag utan vetenskapligt stöd. Om du har nära släktingar med samma problem, kan problemen vara av genetisk art men kan i en familj lika gärna bero på att alla äter samma typ av mat, som av någon okänd anledning ger IBS.

En sak är att man oftast kan härleda problemen till olika former av mat t.ex. fiberrik sådan, från växtvärlden. Förmodligen hade du hoppats på LCHF av det skälet.

Ett råd som i IBS-sammanhang strider mot vad jag framfört (fåtal måltider) är att IBS-problemen påstås kunna lindras, om man istället ökade antalet måltider (småmåltider) för att minska tarmstressen.  Du har säkert testat allt i den vägen! Då blir det knappast logiskt att satsa på vegetabilier.

Problemet med rekommendationen om många måltider i det fall man vill uppnå ketos, är att det motverkar syftet. Dessutom tillkommer "expertisens" åsikter om att det största problemet i kostväg ligger på den vegetariska sidan (innehållet i konventionellt bröd, fibrer som inte bearbetas etc.) men samtidigt anser fet mat vara en bidragande orsak. Lättförklarligt att den som har IBS-problem inte vet på vilket ben man skall stå. Vad tusan skall man då äta?

Eftersom tyngden i IBS-problemen ligger på den vegetariska sidan och att ketosen, om man kan upprätthålla den, talar för bättre metabolism, bör dina experiment fokusera på hur du kommer dit. Man får förstå experternas dilemma att för flertalet människor, som ju lever på den konventionella sockerkosten rekommendera rätt kost. Det sannolika bakom flertalet råd är att normalkostaren, som plötsligt övergår till fet mat, får övergångsproblem. I ditt fall efter mer än en månad bör problemen dock vara övergående, så håll ut.

Tänk på liknande sätt som motionsexperter resonerar att t.o.m. ta smärtstillande medel för att kunna hålla fast vid träningen. I ditt fall att envist hålla fast vid LCHF, i hopp om förbättring på sikt. Kanske din IBS försvinner (du ligger just mitt i den ålderskategori vid vilken IBS vanligen etableras - möjligen beroende på livsstilsförändringar jämfört med i föräldrahemmet). Mat, motion, sömn, sociala rutiner, arbete etc.. I ditt fall är det bara du som vet och kan laborera dig fram.

En del av dina problem kan naturligtvis ha samband med att du saknar någon viktig komponent i din kost, det får du sällan höra från exspertsidan, eftersom man anser oss människor få i oss allt vi behöver via maten  😎 - kosttillskott betraktas som konkurrerande medel man inte talar om.  Den omständigheten att våra jordar är utarmade och grönsakerna tomma på många viktiga beståndsdelar, får du aldrig dietistgruppen att nämna.

Antingen kan du i strid med läkarnas och dietisternas motstånd, direkt komplettera med något, några eller alla av följande tillskott:

- D-vitamin 2000 ie (medför att kalcium och magnesium etc. tas upp)

- K2-vitamin (som tillser att kalcium hamnar rätt resp. magnesium tas upp optimalt

- omega 3 (antiinflammatoriskt som balanserar omega 6)

- C-vitamin 1- 2 gram per dag (viktigt för att matcha inflammation resp. fria radikaler)

- magnesium (deltar i många hundra processer)

- spårmetaller (inte kombinerade med vitaminer i samma tablett)

- B12

eller först utnyttja t.ex. Werlabs service - lämpligen deras senaste med tillägg för fler salter än i deras standardtest, som annars innehåller ett trettiotal analyser. Den utvidgade bortåt 40. Den senare med några hundralappar i tillägg.

Hör av dig - många i din situation är intresserade av dina experiment!

10 timmar sedan, morgonsol sade:

Hej och välkommen @Nybörjare!

På din beskrivning låter det som att du inte får i dig tillräckligt med fett. Kan du prova att utesluta t ex vattnet i din smoothie, kanske lägga i hackade nötter? Hur mycket bregott har du om och när du äter en lchf-fralla? Tänker också att det kan vara värt att prova att kanske minska på gräddsåserna till lunchen. Prova t ex kryddsmör till kycklingen istället. Är du ok med att äta omelett till frukost? 

Hur skulle du säga att dina hunger- och mättnadskänslor känns? Blir du mätt efter frukost/lunch/middag och hur länge varar mättnaden ungefär? Tänker också att det kan ta lite tid att övertyga kroppen att viktnedgång är ok med tanke på att du har jojobantat tidigare.

Tack! 

Ja, kanske får i mig för lite fett. Är ju van att undvika fett så långt som möjligt typ.

Kryddsmör är gott. Något tips på något gott förutom vitlök?

Efter frukost är jag oftast mätt ca 4 h. Efter lunch och middag känner jag mig rätt ofta sugen/småhungrig ganska snabbt efteråt. Men vet inte om det är inbillning/vana också.

Ska prova lite mer ägg osv till frukost.

5 timmar sedan, Nils Engström sade:

Som du mycket väl känner till har, trots all forskning, ännu inte minsta kunskap kommit fram om orsakerna till nervös mage och tarmar, som ligger i begreppet IBS. Det betyder att alla råd som du redan fått (oavsett om någon professor står bakom) bara kan betraktas som förslag utan vetenskapligt stöd. Om du har nära släktingar med samma problem, kan problemen vara av genetisk art men kan i en familj lika gärna bero på att alla äter samma typ av mat, som av någon okänd anledning ger IBS.

En sak är att man oftast kan härleda problemen till olika former av mat t.ex. fiberrik sådan, från växtvärlden. Förmodligen hade du hoppats på LCHF av det skälet.

Ett råd som i IBS-sammanhang strider mot vad jag framfört (fåtal måltider) är att IBS-problemen påstås kunna lindras, om man istället ökade antalet måltider (småmåltider) för att minska tarmstressen.  Du har säkert testat allt i den vägen! Då blir det knappast logiskt att satsa på vegetabilier.

Problemet med rekommendationen om många måltider i det fall man vill uppnå ketos, är att det motverkar syftet. Dessutom tillkommer "expertisens" åsikter om att det största problemet i kostväg ligger på den vegetariska sidan (innehållet i konventionellt bröd, fibrer som inte bearbetas etc.) men samtidigt anser fet mat vara en bidragande orsak. Lättförklarligt att den som har IBS-problem inte vet på vilket ben man skall stå. Vad tusan skall man då äta?

Eftersom tyngden i IBS-problemen ligger på den vegetariska sidan och att ketosen, om man kan upprätthålla den, talar för bättre metabolism, bör dina experiment fokusera på hur du kommer dit. Man får förstå experternas dilemma att för flertalet människor, som ju lever på den konventionella sockerkosten rekommendera rätt kost. Det sannolika bakom flertalet råd är att normalkostaren, som plötsligt övergår till fet mat, får övergångsproblem. I ditt fall efter mer än en månad bör problemen dock vara övergående, så håll ut.

Tänk på liknande sätt som motionsexperter resonerar att t.o.m. ta smärtstillande medel för att kunna hålla fast vid träningen. I ditt fall att envist hålla fast vid LCHF, i hopp om förbättring på sikt. Kanske din IBS försvinner (du ligger just mitt i den ålderskategori vid vilken IBS vanligen etableras - möjligen beroende på livsstilsförändringar jämfört med i föräldrahemmet). Mat, motion, sömn, sociala rutiner, arbete etc.. I ditt fall är det bara du som vet och kan laborera dig fram.

En del av dina problem kan naturligtvis ha samband med att du saknar någon viktig komponent i din kost, det får du sällan höra från exspertsidan, eftersom man anser oss människor få i oss allt vi behöver via maten  😎 - kosttillskott betraktas som konkurrerande medel man inte talar om.  Den omständigheten att våra jordar är utarmade och grönsakerna tomma på många viktiga beståndsdelar, får du aldrig dietistgruppen att nämna.

Antingen kan du i strid med läkarnas och dietisternas motstånd, direkt komplettera med något, några eller alla av följande tillskott:

- D-vitamin 2000 ie (medför att kalcium och magnesium etc. tas upp)

- K2-vitamin (som tillser att kalcium hamnar rätt resp. magnesium tas upp optimalt

- omega 3 (antiinflammatoriskt som balanserar omega 6)

- C-vitamin 1- 2 gram per dag (viktigt för att matcha inflammation resp. fria radikaler)

- magnesium (deltar i många hundra processer)

- spårmetaller (inte kombinerade med vitaminer i samma tablett)

- B12

eller först utnyttja t.ex. Werlabs service - lämpligen deras senaste med tillägg för fler salter än i deras standardtest, som annars innehåller ett trettiotal analyser. Den utvidgade bortåt 40. Den senare med några hundralappar i tillägg.

Hör av dig - många i din situation är intresserade av dina experiment!

Jag har haft IBS sedan unga år, bar nog typ 15 när jag fick det. Den är tydligt värre vid stress. Just nu är jag föräldraledig och med LCHFkosten är många besvär redan borta. Dock är jag ju lite skraj för att äta för mycket fett så att magen ska hålla ur.

Kan jag äta för tätt för att komma i ketos menar du? För tycker liksom jag äter så pass lite kolhydrater att jag borde hamna i ketos  en känns inte som att jag gör det.

8 minuter sedan, Nybörjare sade:

Dock är jag ju lite skraj för att äta för mycket fett så att magen ska hålla ur.

Inget att vara skraj för.

17 timmar sedan, Nybörjare sade:

1. Jag har haft IBS sedan unga år, bar nog typ 15 när jag fick det. Den är tydligt värre vid stress...

2. ...med LCHFkosten är många besvär redan borta. Dock är jag ju lite skraj för att äta för mycket fett så att magen ska hålla ur.

3. Kan jag äta för tätt för att komma i ketos menar du? För tycker liksom jag äter så pass lite kolhydrater att jag borde hamna i ketos  en känns inte som att jag gör det.

1. Kan du sätta det i samband med släkten eller ändring av kost eller annat.

2. Då har du redan konstaterat fördelarna med lågkolhydratkosten.

3. Ketosen inträffar i huvudsak först när närvarande glukosbildande kolhydrater förbränts. Om du rör dig för lite eller inte tränar kommer förbränningen av fett att bli för liten dvs. det du tar in uppväger det du förbrukar - därför går du inte ner i vikt. Du kan mycket väl komma i ketos som du nu äter men energiförbrukningen är kanske för låg för att du skall se resultatet på vikten.

Huvudprincipen är att tillämpa ett högt intag av mättat fett (smör, vispgrädde, avokado, fet fisk, fett i kött, ev. kokosnötolja, jungfruolja men inga andra oljor ur växtvärlden). Finessen ligger i att driva levern till att i successivt allt större utsträckning producera ketoner som mycket effektivt bidrar till att förbränna fett.

Alla former av fasta ger verkan i riktning ketos. Det behov av glukos som vissa organ kräver (främst hjärnan) ordnar levern parallellt med produktionen av ketoner utan minsta behov av kolhydrater i maten. Ett problem kan uppstå om andelen föda i form av proteiner blir för stor. Då kan proteinet omvandlas till glukos i sådan mängd att uppkomsten av ketos motverkas.

Ett sätt att kontrollera vore om du en morgon på tom mage inledde en testperiod genom att först noggrant mäta din vikt. Om du under en period därefter, på en eller två veckor, drog ner så mycket du kunde på matintaget och under samma period körde daglig träning så hårt du kunde (gymnastik, snabba spring i trappan, cykel, tyngdlyftning eller gummiband etc.), borde du tydligt kunna se skillnaden mot nu på vågen vid periodens slut (ett halvt kilo på två veckor bör du kunna se) - självstudier alltså, som du kan utgå från.

Min egen rutin innefattar daglig fasta ca. 17 timmar (har gjort så under två år). Äter två mål om dagen. De första fem månaderna gick jag ner i vikt ett kilo i månaden och har därefter hållit vikten närmast konstant och mitt BMI på 23. Nu är jag bortåt tre gånger äldre än du (går mot 90) men du bör egentligen i din ålder ganska enkelt gå ner betydligt snabbare än jag, när jag inledde mitt LCHF-liv för två år sedan. Min LCHF-start inleddes efter några hundra timmars intensiva studier - nu rör det sig om dryga tusentalet timmar. En sak är säker - fullärd blir man aldrig men sin kropp kan man med fördel använda som testobjekt. Du har redan börjat.

Kör på!...

Nedan har du några av forumets "kompisar", som du själv kan botanisera bland. Det är bara att klicka till höger om namnet så kommer den du vill ha upp med förvald video.

I ditt fall vill jag bl.a. rekommendera en noggrann analys av Zoe Harcombes dragning nedan, som på ett strålande humoristiskt och mycket initierat sätt förklarar problemen som flertalet av oss har att  utgå från, när vi skall välja lämplig sammansättning av mat och hur vi bör se på problemen med viktsnedgång. Lova mig att se videon (gäller f.ö. alla er som råkat slira in på denna tråd)!

Professor Mai-Lis Hellenius om någon borde följa och lära sig något av Zoe Harcombe. Då skulle hon förstå vilka fel hon i åratal gjort sig skyldig till! Om hon dessutom lyssnat av professor Fredrik Nyström, skulle hon "kanske" ytterligare förstå varför hennes kostrekommendationer slagit helt fel! Å andra sidan i senaste laget, eftersom hon nyligen beslutat sig för att gå i pension!

Andreas Eenfeldt,  Kostdoktorn:                        https://urskola.se/Produkter/183317

Nina Teicholz (medicinsk journalist)                   https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/teicholz-breckenridge?autoplay=820246

Ted Naiman (läkare spec. LCHF)                       https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/naiman-breckenridge?autoplay=761933

Jason Fung (njurspecialist, diabetes)                 https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/fung-breckenridge?autoplay=787193

Erik C. Westman (förgrundsfigur LCHF)             https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/westman-sd-2017?autoplay=952607

Aseem Malhotra (kardiolog)                                https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/malhotra-sa2?autoplay=501051

Zoe Harcombe (forskare spec. kost)               https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/harcombe?autoplay=501087

Sarah Hallberg (forskare, specialist LCHF)          https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/hallberg?autoplay=501071

Stephen Phinney (forskare på högfettkost )         https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/phinney?autoplay=501072

Jonny Bowden (läkare spec. kost)                       https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/bowden?autoplay=501064

Tim Noakes (prof. idrott, ärlig ”konvertit”)             https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/noakes?autoplay=501011

Jeffry Gerber (läkare spec, kost)                          https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/gerber?autoplay=501081

Jeff Volek  (endokrinolog spec kost, ketos)          https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/volek?autoplay=501082

Robb Wolf (läkare kost metabolism, neuro)        https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/wolf?autoplay=904381

Gary Taubes (vetenskapsjournalist)                    https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/taubes-sd-2017

Ralf Sundberg (hjärtkirurg, transplantation)         https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/sundberg

Davin Unwin (praktik allmänläkare)                      https://www.dietdoctor.com/se/medlem/kurs/unwin#9

Ivor Cummins (kemist LCHF-spec)                    

Georgia Ede (psykiatri/kost)                                 https://www.youtube.com/watch?v=TXlVfwJ6RQU

Gary Fettke (kirurg/ortopedi)                                https://www.youtube.com/watch?v=iCQmfRMwHfA

David Diamond (neurolog)                                    https://www.youtube.com/watch?v=DpZIXWpN1og

Dwight Lundell (hjärtkirurg, anti statiner)              https://www.youtube.com/watch?v=8A-BEm8xtW0

Ron Rosedale (forskare förgrundsfigur)              

Robert Lustig (endokrinolog spec. socker)           https://www.youtube.com/watch?v=ceFyF9px20Y

Angela Poff  (läkare, ketos vs cancer)                 https://www.youtube.com/watch?v=uKsoKtkvChA

Benjamin Bikman (spec. insulinrestens)              https://ru-clip.com/video/8t1JN0RgvO4/%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D0%BE.html&t=1833s

David Perlmutter  (forskare bl.a. ketos)               https://highintensityhealth.com/163-david-perlmutter-md-gut-bacteria-carbohydrates-ketogenic-diet/

Dr Mike Eades (intesse bl.a. med. historia)            https://www.youtube.com/watch?v=RprGtr_cHlY&t=8s

Malcolm Kendrick          

• Thanks 2

On 2019-10-03 at 09:47, Nybörjare sade:

Hej! 

Middag lika som lunch. 

Byt ut frukosten mot äggobacon, hoppa lunchen och ät en rejäl middag.

Alternativt, hoppa frukosten, ät lunch och middag.

• Like 1

5 minuter sedan, MariaF sade:

Oj, vilken lista du knåpat ihop @Nils Engström?! :o

Du har sannolikt lyssnat av eller studerat flertalet. Om du inte sett videon med Zoe Harcombe, rekommenderar jag dig att göra det. Hon sammanfattar på ett roande, och synnerligen intelligent sätt det väsentliga i det som forumets diskussioner ofta rör sig om!   

• Like 2

Inget konstigt att om du upplever det som knepigt att ställa om till högfett då kroppen är van vid lågfett. Och vanor kan definitivt vara svåra att bryta, känner igen mig i det du skriver om inbillning. Det kan ta tid att lära sig att särskilja riktigt hunger och sug. Man kan nog ha vilka kryddor man vill i kryddsmör, men jag tror det ger bäst smak att satsa på färska om det går. Jag har provat vitlök och persilja, men paprika bör också gå bra. Majonäs är också ganska fett, går att ha i olika röror t ex coleslaw. Kan vara trevligt att variera fettkällan. Upplever du att det skulle bli för fett går det alltid att sänka fetthalten genom att blanda i creme fraiche. 

Tre länkar som kanske hjälper:

https://www.dietdoctor.com/se/recept/kryddsmor-6-olika-smaker

Birgitta Höglund - 7 sorters kryddsmör och om fettets betydelse i vår mat

Kostdoktorn - IBS och LCHF

Den sista länken tar upp bl a FODMAPs, som jag gissar du känner till sedan tidigare?

On 2019-10-03 at 09:47, Nybörjare sade:

Hej! 

Middag lika som lunch. 

Förutom andra svar på din fråga så vill jag tillägga... drick inte din mat.. undvik all mat som man inte måste tugga!

Vatten är vår viktigaste livsmedel så det skall man dricka.

Mat skall man äta och tugga innan man sväljer!

Och innan dess så skall man handla detta samt tillaga det, innan man äter det.

• Like 1

13 hours ago, Zepp said:

undvik all mat som man inte måste tugga!

Smoothies har jag aldrig gillat, så där håller jag med, men ska man också undvika att äta soppa, t.ex. https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-broccolisoppa-med-ostchips eller https://www.dietdoctor.com/se/recept/gulaschsoppa 🤔

Jag måste kanske tillägga att frågan är allvarligt menad, jag funderar på att börja äta mera soppa till lunch.

• Like 3
  • Haha 1

1 timme sedan, Borje sade:

Smoothies har jag aldrig gillat, så där håller jag med, men ska man också undvika att äta soppa, t.ex. https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-broccolisoppa-med-ostchips eller https://www.dietdoctor.com/se/recept/gulaschsoppa 🤔

Jag måste kanske tillägga att frågan är allvarligt menad, jag funderar på att börja äta mera soppa till lunch.

Soppa är en mycket bra rätt tycker jag. Man kan gömma mycket smör eller talg i soppan och fettet tar fram kryddsmakerna gudomligt bra. Men det beror på vad man menar med soppa. Ibland tror folk att man pratar om en puré-liknande soppa, vilket vi inte gör. Vi lagar ofta en soppa som mest liknar en gryta dock utan stärkelse eller förtjockningsmedel. Det ska vara gott om kött/fisk/fågel och lite grönsaker. Man kan variera en sådan rätt i oändlighet, olika grönsaker, olika kryddningar. Min senaste favorit är köttbullesoppa på hemkokt buljong. Man kan göra den utan buljong också med bara fett, tomat, kryddor. Det viktigaste dock att rulla många små köttbullar (ca 2 - 2,5 cm i diameter) och när man är nöjd med kryddning av sin soppa så skickar man in köttbullarna i den kokande soppan och låter koka max en minut. Man kan i princip ta soppan av värmen så fort de små köttbullarna alla är i och soppan bubblar lite. De fortsätter ju koka om vätskan är kokhet. På det sättet blir köttet mört och fint, inget blir vidbränt och all fett hamnar i magen. Man får tugga också. Alla glada :)    

• Like 3

5 hours ago, Katerina said:

Min senaste favorit är köttbullesoppa på hemkokt buljong

Det låter gott. Skulle du kunna skriva ett enkelt recept på ett exempel på soppa på fett, tomat  och kryddor? Som starthjälp för en som inte är van att koka LCHF-soppa. Råvarorna har jag nog hemma, men i vilken ände ska man börja?

18 timmar sedan, Borje sade:

Det låter gott. Skulle du kunna skriva ett enkelt recept på ett exempel på soppa på fett, tomat  och kryddor? Som starthjälp för en som inte är van att koka LCHF-soppa. Råvarorna har jag nog hemma, men i vilken ände ska man börja?

Vi levde utan kök i förra vinter och hade bara en kokplatta i tvättstugan. Det får en att vara kreativ och skapa nya rätter som kan kokas ihop på en kokplatta och i en kärl. Soppa passar perfekt. Man häller vatten i en kastrull, lagom stor så att soppan räcker till så många som ska äta. Salt, grovmalen svartpeppar, lite sambal oelek, ca 50 gr smör eller talg och jag gillar rosmarin så den åker i. Med smöret kan man göra på olika sätt. Den behöver egentligen inte koka så man kan skicka den i på slutet med köttbullarna eller lägga en lagom klick i tallriken innan man ska äta. Ska du ha några grönsaker i soppan så kan du passa på att låta dem koka i soppan medan du rullar köttbullarna. Här är ju frågan hur snabb du är på att rulla och hur många köttbullar du ska göra. Om du låter grönsakerna koka medan du rullar köttbullar så kan de ju hinna koka sönder så man får fundera på tidsåtgången. Kanske rulla köttbullarna innan. Vi hade brysselkål hemma då så den åkte i och fick koka i 10-15 min. Sedan innan man ska skicka in färdiga köttbullar så häller jag i en tetra passerade eller krossade tomater. Man ser till att soppan kokar - bubblar lite men inte stormkokar och då skickar in köttbullarna. I köttbullesmeten brukar jag ha salt, svartpeppar, ägg och bland- eller fläskfärs. Fläskfärs är fetare. Som jag skrev tidigare så behöver inte små köttbullar koka länge. Man ploppar in köttbullarna, några i taget och när alla är i ser man till att soppan kokar upp, tar av värmen och maten är färdig. Låter man köttbullarna koka längre blir de hårdare.

Det bästa med soppan är att den är så flexibel. Om du har saltat för lite kan du smaka av och salta innan servering. Samma med peppar eller sambal oelek om man vill ha mer och hetare smak. Om man har saltat eller kryddat för mycket så kan man hälla i mer vatten och rädda rätten på ett enkelt och smidigt sätt.

Edited by Katerina
sista stycket blev glömt men nu finns tillagt.
  • Like 1
  • Thanks 2

äggula, talg, avocado, ankfett och/eller smör är oftast det jag jobbar upp fettprocenten för en måltid med. Äter jag sidfläsk eller entrecote är de självbärande i fett och behöver inte mer än att steka i lite talg och smör. 

exempeldag för mig som kör utan mejerier.

Frukost: 2 ägg stekta i 30g talg och 20 g smör blandat med grönkål. 

lunch: 150 g sidfläsk med surkål. 

middag: rå nötfärs med äggula och halv avokado. 

2 koppar kaffe under dagen. 

Jag mäter mellan 5-6 i ketoner på morgonen. 

Man får prova sig fram vad som funkar och vad man känner att man kan tänka sig att avstå. Jag vet tillex att kaffe inte är särskilt bra då det stressar binjurarna men jag känner ändå att det är värt det. 

• Like 1

• 3 weeks later...

Hej igen! 

Jag har nu dragit ner rejält på mejerier i form av grädde osv. Kör mer smör. Gör också recept efter för er doctors strikt LCHF. Men inget händer ändå!

Jag önskar ju att kunna få ett okomplicerat förhållningssätt till mat men jag vill inte äta typ 1-2 gånger dag och bara äta ex köttfärs till en måltid. För mig är det inte ett sunt tänkande kring mat. För mig är det frukost, lunch, middag bestående av bra och näringsrika råvaror.

Jag har fått råd om att både minska portioner (trots att jag reda  idag har svårt att äta upp vad diet doctor beräknar som en portion) och skära ner på antalet måltider. Äter idag 3 st. Samtidigt får jag råd om att äta mycket och att äta fett så att min kropp blir trygg med att den får energi och därmed vågar släppa ifrån sig fett så viktnedgång kan uppnås. Det går ju inte ihop med att minska portioner och antal måltider. Då blir ju kroppen osäker och stressad igen tänker jag?

Jag trodde lchf var lätt men det verkar ju vara ett himla grejabde för att få effekt. Blir så besviken.

LCHF i sig är lätt, @Nybörjare, det är att få kroppen att reagera som är svårt... 

Du har fått olika tips därför att olika saker funkar på olika personer. Man måste testa själv och se hur man reagerar. Nu har du alltså kört i 8-10v och inget har hänt? När jag läser tråden fastnar jag på några olika saker du skriver; IBS och föräldraledig. 
Viktnedgång och/eller att slanka till kroppen är hormonellt. Är man föräldraledig brukar det betyda att man ganska nyligen varit gravid, och därefter kanske ammat. Hormonellt värre, alltså.
Ytterligare en koppling till området Föräldraledig och hormoner skulle kunna vara stress/sömnbrist. Det kan dra ner förutsättningarna radikalt om man inte får sin återhämtning och djupsömn. Det är svårt att generellt råda om vilken ända man ska börja se över hur man ska påverka detta men en väg att gå kan vara lågintensiv träning, gärna det som kallas MAF, för att hjälpa fettförbränningen. Det är balanserande för hormonerna. Riktigt tung styrketräning kan ge liknande effekt. 

Det andra, IBS, kan också påverka. Det tar tid att läka tarmen och äter du då sånt du reagerar på även om du inte vet om det, så hämmar det viktnedgången. Då är det tålamod som gäller och fokus på hälsa snarare än viktnedgång. Äter du nattskuggeväxter som tomat och paprika? Äter du jordnötter? Sånt kan påverka. Tarmflorans sammansättning är ett hett och intressant ämne numera. Det som kallas gut-brain-connection kan vara värt att titta på. Tarmbakterierna och svamp/virus i tarmen kan sabba allt fast vi gör rätt. Därav är läkningen så viktig. 

Vet inte om du fick nåt av värde att nysta i nu men du får ta det för vad det är, idéer från nätet som du utvärdera. 

• Like 4

On ‎2019‎-‎10‎-‎31 at 09:18, Nybörjare sade:

Jag trodde lchf var lätt men det verkar ju vara ett himla grejabde för att få effekt. Blir så besviken.

Jag tänker ... strunta i alla råden du fått ovan. (nu blir jag populär) 😉  ... fortsätt äta som du har börjat (du kan ju göra små variationer enligt några tips ovan) .. sen så ser du vart du står om 15-20 veckor. Om du tänkt att äta LCHF resten av livet eller lång tid framöver i alla fall så gör det inte så mycket om det tar lite tid...så länge du inte går upp kraftigt i vikt.

Om du inte tänkt att äta LCHF långsiktigt kan du lika gärna sluta på en gång och försöka hitta en annan strategi istället... :)

• Like 5
  • Haha 2

20 minuter sedan, Peter B sade:

Jag tänker ... strunta i alla råden du fått ovan. (nu blir jag populär) 😉  ... fortsätt äta som du har börjat (du kan ju göra små variationer enligt några tips ovan) .. sen så ser du vart du står om 15-20 veckor.

Helt rätt! Tror också att alldeles för många lockas av alla framgångshistorier och hur 50kg fläsk bara ”runnit av”... För väldigt många är det tålamodsprövande. 

• Like 7