Cewe68 Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Hej Har ju inte direkt med LCHF att göra men tänkte här finns kanske expertis som kan svara på min fråga Min äldsta son 22 år har alltid varit smal, men sen före jul har han nu gått ner 8 kg och är trött samt hela tiden mer eller mindre förkyld (jag har givetvis sagt åt honom söka läkarhjälp på VC, också) Eftersom jag mäter ketoner så har jag ju även mätstickor för blodsocker hemma, och jag fick för mig igår att kolla honom Vi testade innan han åt (kl var nio på kvällen han hade inte ätit sen ett-tiden på dagen) och mätningen visade 5,6då kände han som blodsockerfall (yr, skakig mm) Middagen bestod av ugnsbakad kycklin (mycket smör) blomkål, broccoli med kokosmjölk och ost ca 45 minuter tog vi nytt och då var blodsockret 3,3 Då var han jättetrött och gick och la sig (försökte att han skulle ta något sött innan men han ville inte) Ska säga att jag skickade honom till läkaren för ett år sen då han mätte upp ett blodsocker på 15 hos en kompis som är diabetiker (kompisen ville nästan ringa ambulans) men VC tog det aldrig på allvar Vad kan det vara, och hur ska man tackla läkaren på VC om de inte tar detta på allvar den här gången heller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Jag är inte läkare men har lång erfarenhet av diabetes. Värden på 3,3 efter måltid respektive 15 är knappast normala, så de bör följas upp. VC i morgon. Jag vet inte om man som icke-diabetiker kan tvinga upp blodsockret till 15 ens - hade han intagit stor mängd socker o/e stärkelse innan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Låter som reaktiv hypoglykemi! Skall absolut undersökas, viktnedgången är ett oroande tecken det oxå.. det tyder dock på något annat. Vad är reaktiv hypoglykemi?Detta är troligen den vanligaste orsaken till hypoglykemi hos icke-diabetiker, men tillståndet överdiagnostiseras ofta. Denna hypoglykemi orsakas förmodligen av att, i samband med en kolhydratrik måltid, bukspottkörteln utsöndrar en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter att måltiden intagits. Normalt borde insulinnivån ha sjunkit igen. Det rör sig oftast om personer som i sitt dagliga liv har ett stort behov av insulin (till exempel överviktiga och personer, som har typ 2 diabetes i familjen) och där det stora insulinbehovet provocerar bukspottkörteln att producera för mycket insulin. Indikationer på typ 2 diabetes kan vara reaktiv hypoglykemi (diabetes mellitus typ 2). http://www.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/lagt-blodsocker-hypoglykemi-hos-icke-diabetiker/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cewe68 Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Tack för svaren, han har läkartid på tisdag. Håller tummarna att de tar problemet seriöst bara. Han är 1,82 lång och väger nu strax under 58 kg. Har alltid varit smal men nu börjar han se anorektiskt ut. Vet inte vad han ätit (druckit) då dom mätte upp 15, men hans kompis som är diabetiker fick en chock och ville åka till sjukhuset direkt Men när VC mätte sen så låg det normalt, fast då hade han ju fastat innan. De tyckte inte det var något speciellt iallfall, men frågan är om det trodde honom ens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Fint att han ska till läkare! Hoppas det går fint. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Hej Har ju inte direkt med LCHF att göra men tänkte här finns kanske expertis som kan svara på min fråga Min äldsta son 22 år har alltid varit smal, men sen före jul har han nu gått ner 8 kg och är trött samt hela tiden mer eller mindre förkyld (jag har givetvis sagt åt honom söka läkarhjälp på VC, också) Eftersom jag mäter ketoner så har jag ju även mätstickor för blodsocker hemma, och jag fick för mig igår att kolla honom Vi testade innan han åt (kl var nio på kvällen han hade inte ätit sen ett-tiden på dagen) och mätningen visade 5,6 då kände han som blodsockerfall (yr, skakig mm) Middagen bestod av ugnsbakad kycklin (mycket smör) blomkål, broccoli med kokosmjölk och ost ca 45 minuter tog vi nytt och då var blodsockret 3,3 Då var han jättetrött och gick och la sig (försökte att han skulle ta något sött innan men han ville inte) Ska säga att jag skickade honom till läkaren för ett år sen då han mätte upp ett blodsocker på 15 hos en kompis som är diabetiker (kompisen ville nästan ringa ambulans) men VC tog det aldrig på allvar Vad kan det vara, och hur ska man tackla läkaren på VC om de inte tar detta på allvar den här gången heller? Låter ju som LCHF-mat. Om han inte äter det hela tiden så är det ju inte konstigt om han får lågt blodsocker och blir trött efter en sådan måltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Låter ju som LCHF-mat. Om han inte äter det hela tiden så är det ju inte konstigt om han får lågt blodsocker och blir trött efter en sådan måltid. Trött och däst.. ja.. men knappast lågt blodsocker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Trött och däst.. ja.. men knappast lågt blodsocker? Aminosyror ger ju ett insulinsvar men det var ju väldigt lite kolhydrater i måltiden och det tar ju också långt tid innan dom kommer ut i blodet. När insulinsvaret är större än det finns kolhydrater för så verkar det logiskt om blodsockret sjunker. Dom som äter LCHF på heltid har ju läst kroppen att använda det bränsle den får. En lång ung man behöver ju också mycket energi. Det framgår ju inte om han konsekvent äter LCHF. Jag tycker det låter som om hans kropp inte får det bränsle den behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cewe68 Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Hej Nej han äter inte renodlad LCHF utan han äter sk blandkost(dvs allt som finns) , jag lagar LCHF men resten av familjen tillsätter ofta mer kolhydrater till maten Men oavsett vad han ätit har han oftast direkt gått och lagt sig pga att han blir trött(Nu råkade det vara LCHF han åt när vi testade) Vi ska göra ett nytt test innan läkarbesöket, då han får äta mer snabba kolhydrater Men det är oroande med hans viktnedgång och trötthet utöver det normala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Hej Nej han äter inte renodlad LCHF utan han äter sk blandkost(dvs allt som finns) , jag lagar LCHF men resten av familjen tillsätter ofta mer kolhydrater till maten Men oavsett vad han ätit har han oftast direkt gått och lagt sig pga att han blir trött (Nu råkade det vara LCHF han åt när vi testade) Vi ska göra ett nytt test innan läkarbesöket, då han får äta mer snabba kolhydrater Men det är oroande med hans viktnedgång och trötthet utöver det normala. Det är ju inte lätt att veta vad problemen beror på när man inte har alla parametrar. Att bara lägga till kolhydrater till LCHF-kost kan dock vara farligt. Rätten du beskrev innehåller ju mycket fett för att täcka energibehovet hos dom i familjen som äter LCHF. Lägger man till ris, potatis eller pasta till en sådan rätt så blir det alldeles för mycket fett. Det har kroppen svårt att hantera och insulinpåslaget blir gigantiskt. Man blir garanterat trött och dessutom är det hälsofarligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merland Posted March 20, 2021 Share Posted March 20, 2021 Jag skulle vilja veta varför mitt fastesocker vanligtvis ligger runt 6 till 6,4 efter 18 tim.fasta och sjunker ner till runt 5,4 efter en timme när jag ätit. Jag äter i det närmsta ketogen kost och fastar alltid mellan 1730 och 1200 dagen efter.Innan följde jag 5 2 med nivåer på fastesocker runt 5,7 Jag tränar aktivt och lever ett fysiskt aktivt vardagsliv.Mitt långtidssocker ligger på 38.Som jag förstått ligger fastevärdet för högt och man funderar ju på hur stor betydelse det har ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 20, 2021 Share Posted March 20, 2021 Ditt HbA1C ligger en aning högt med tanke på att du äter ketogen kost. Det är väl inte osannolikt att du har någon form av prediabetes men för att veta det måste du i princip gå tillbaka och äta "normalkost" någon månad och se vart dina värden hamnar. Men så länge du äter LCHF så är värdena inget att oroa sig för. De ligger ju i princip i normalintervallet. Men var uppmärksam på vad som händer om du återgår till att äta "normalkost". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merland Posted March 20, 2021 Share Posted March 20, 2021 Ok! Jag återgår nog aldrig utan fortsätter att käka low carb. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rebeccaolausson Posted March 24, 2021 Share Posted March 24, 2021 Kontrollera så att det inte är mätaren det är fel på, det råkade jag ut för. Köpte en Neo Precision men ångrar nu att jag inte köpte en Mojo eftersom ketonstickorna är billigare. https://martinajohansson.se/recension-keto-mojo-gki-matare/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts