Nessima Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 2013-02-21Jag har lovat mig själv att 2013 är året då jag slutligen ska acceptera mig själv. Sen om det sker genom att jag på något sätt förbättrar min självbild så att jag kan acceptera mig så som jag ser ut nu eller om jag går ner i vikt låter jag vara osagt. Egentligen spelar det inte så stor roll. Är inte ohälsosamt överviktig, utan det mesta sitter i mitt huvud. Men även om jag vet det innebär inte det att det bara går att släppa tankarna som dyker upp i huvudet när jag står framför en spegel eller försöker klämma ner mig i ett par jeans. Och även om jag skulle gå ner i vikt behöver jag fortfarande jobba på min självbild. Oavsett viktnedgång eller inte så är i alla fall 2013 året då jag ska ta hand om min kropp. Den viktigaste komponenten i det är givetvis att hålla sig från socker, stärkelse och annat hemskt och istället äta naturlig mat. Naturligt fett. När 2013 är slut vill jag kunna känna mig stolt och säga "den här kroppen byggdes av fett!" För att komma dit jag vill kommer det vara nödvändigt att göra uppoffringar, men för varje dag känns de uppoffringarna mindre och mindre. Jag har skött mig relativt bra under hela 2013 och extremt bra den senaste veckan. Bara av den vetskapen känner jag redan att jag mår bättre. Jag känner mig redan snällare mot mig själv, mer accepterande mot mig själv för att jag vet att jag gör mitt bästa. Eller nästan mitt bästa i alla fall. Jag skulle behöva komma igång med träningen på allvar. Jag har tid och inga ursäkter, men ändå blir det inte av alls så ofta som det borde. Jag har många mål för 2013. Både stora och små. Både sådana som är mätbara och sådana som inte är det. Här kommer några av de mätbara. Springa 2,5 km utan att pausa (innan slutet på mars). [2013-02-26] Springa 5 km utan att pausa (innan maj). Springa 10 km utan att pausa (innan augusti). Springa blodomloppet den 23 maj. 5 km på under 30 minuter. (Något jag aldrig har klarat innan.) Göra 10 riktiga armhävningar på tårna (innan juni). Stå i plankan på tårna i 3 minuter (innan juni). Tappa ca fem kilon (målvikt 68 kg) (innan juni). Ha 70 cm i midjemått (innan juni). 2013-02-24Jag ska aldrig mer dricka! (Och nej det säger jag inte för att jag är bakis, för jag blir inte bakis eftersom jag aldrig dricker så mycket.) Trots att jag inte skulle göra det så vägde jag mig igår. Vågen visade 72,7 kg (minus 1,3 kg sedan förra veckan). En utveckling jag var mycket nöjd med! Så tillät jag mig att dricka ett litet ynka glas vin. Ett halvt glas rött och ett halvt glas vitt. Och så åt jag några skivor ost på kvällen. Dagens morgonvikt: 73,8 kg. FAN! 2013-02-26Idag sprang jag 2,51 km på 17 minuter och 17 sekunder, vilket ger en snitthastighet på 8,72 km/h (vilket jag vet är jättelångsamt, men efter ett långt uppehåll måste man börja någonstans). Den första kilometern höll jag en hastighet på 9,05 km/h. För att klara mitt mål den 23 maj måste jag dels springa minst 10 km/h, dels springa dubbelt så långt. Men det är en riktigt bra början. Jag sprang hela tiden i 2,5 km, vilket gör att jag redan har avklarat mitt delmål för slutet av mars! Klappar mig själv på axeln. Om jag slutar upp med att komma med dåliga ursäkter för att inte träna och dessutom fortsätter att sköta mig med maten kanske de där sista kilona faktiskt försvinner från min kropp! Idag har varit en sådan dag när jag fått saker gjorda. Har lyckats plugga en del, har lyckats laga min mans jeans (som han tjatat om sen i somras), har lyckats laga mina jeans (som jag la på symaskinen förra året för att laga), har sytt upp ett par andra jeans som var för långa, har sprungit en runda och hittills inte överätit. Lyckas jag komma iväg på pilates ikväll ska jag kategorisera den här dagen som helt perfekt! Och lyckas jag dessutom att ta en helkroppsbild innan jag sticker dit så ska jag belöna mig själv med ett par matcher league of legends senare. Det är ju smart att passa på och ta en bild när pilateskläderna ändå är på. (Tycker inte om att ta bilder i underkläderna, även om det kanske tydligare skulle visa kroppsförändringar. Dels blir jag ledsen när jag ser sådana bilder, dels kommer jag inte att vilja posta några sådana lättklädda bilder i den här offentliga dagboken. Pilateskläderna är i alla fall extremt tajta så det är inte möjligt att gömma valkarna.) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Jag följer dig! Viktig insikt, detta med självbilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Limp Posted February 26, 2013 Popular Post Share Posted February 26, 2013 När 2013 är slut vill jag kunna känna mig stolt och säga "den här kroppen byggdes av fett!" Jag föreslår följande korrigering "den här kroppen byggdes med vett!" 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonia Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Du kommer att lyckas, men ta eventuella avsteg med humor. Blir det inte riktigt som du har tänkt dig, och i önskad takt, så se det som en variation på tillvaron. Inte som att du misslyckats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Go, girl, go! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Gårdagen var perfekt! Jag kom iväg på mitt pilatespass så som jag skulle och jag lyckades ta en helkroppsbild. Eller egentligen var det väl min man som tog den åt mig. Jag försökte få honom att ta om bilden ett par gånger "för sådär ser jag väl ändå inte ut!", men han påstod att jag gör det och då får jag väl acceptera det. (Kolla in förhållandet mellan midjan och höften, ser mer än lite lustigt ut.) Så här kommer det en bild på dagsformen, eller gårdagens dagsform om man ska vara petig. (Bilden visas större om du klickar på den.) Så var det det där med självbilden. Två bra saker om mig själv skulle jag ju komma på, en om kroppen och en om något annat. So here it goes! Jag har snygga/smala händer/fingrar. Ingen onödig korvstoppning där så långt ögat kan se! Jag är bra på att multitaska. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Oavsett viktnedgång eller inte så är i alla fall 2013 året då jag ska ta hand om min kropp. Så bra skrivet, det här ska jag ta till mig. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariee Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Nessima, on 26 Feb 2013 - 15:05, said: Oavsett viktnedgång eller inte så är i alla fall 2013 året då jag ska ta hand om min kropp. Så bra skrivet, det här ska jag ta till mig. Lycka till! Håller med: Låter som ett jättebra mål! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Jag tror också att det är ett bra mål. Det handlar trots allt om att bygga upp kroppen för resten av livet, vilket kommer att vara ett konstant arbetande och underhållande. (Även om jag mest pratar om att gå ner i vikt, men det beror nog på att det är ett så handfast mål som är lätt att se om man uppnått eller inte.) Just nu går det bra. Har lyckats komma iväg på träning den här veckan och ätit bra mat i lagom mängder. Känner mig piggare och starkare än på länge, trots den rejäla träningsvärken jag har i hela kroppen efter i tisdags. Och gudarna ska veta att man behöver vara stark när man varje dag bär på både lagbok och dator. Och de gånger jag inte bär på de sakerna bär jag på dottern istället, en barnknubbig lchfätande tvååring (egentligen ligger hon lite under sin kurva med hänsyn till hur lång hon är, men hon är fortfarande tung!) Så mina bålstyrkemål beror främst på bärande, om jag inte blir starkare i bålen kommer jag att få ryggproblem om några år. Tur att det är snyggt med muskler i alla fall! Hade inte varit kul om ens målbild inte stämde överens med de krav som man har på kroppen angående vad den ska klara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Gårdagen var perfekt! Jag kom iväg på mitt pilatespass så som jag skulle och jag lyckades ta en helkroppsbild. Eller egentligen var det väl min man som tog den åt mig. Jag försökte få honom att ta om bilden ett par gånger "för sådär ser jag väl ändå inte ut!", men han påstod att jag gör det och då får jag väl acceptera det. (Kolla in förhållandet mellan midjan och höften, ser mer än lite lustigt ut.) Så här kommer det en bild på dagsformen, eller gårdagens dagsform om man ska vara petig. 2013-02-26_liten.jpg (Bilden visas större om du klickar på den.) Så var det det där med självbilden. Två bra saker om mig själv skulle jag ju komma på, en om kroppen och en om något annat. So here it goes! Jag har snygga/smala händer/fingrar. Ingen onödig korvstoppning där så långt ögat kan se! Jag är bra på att multitaska. Du har en jättefin kropp! =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 #10: Tack. Jobbar på att komma till att jag ska kunna säga det till mig själv också. Idag har jag köpt en ny personvåg, något som kan tyckas enkelt men som krävde noggranna jämförelser. Var i flera affärer och hoppade upp och ner på alla vågarna ett tiotal gånger. Vill ha en våg med så liten felmarginal som möjligt. Mellan vissa vågar skiljde det så mycket som sex kilon mellan vägningarna! Helt oacceptabelt. Hittade tillslut en våg som vägde mig till samma sak 20 ggr på raken (även efter att ha flyttat runt den till olika ställen på golvet) så den blev det. Längtar till söndagmorgon så att jag ska få väga/mäta mig och veta om något har förändrats under veckan. (Min gissning är att vikten har gått ner lite för att jag tappat resterande av vattnet från mitt glas vin i förra helgen, men att måtten inte har förändrats. Men man vet ju aldrig. Visserligen så har jag ju vägt mig ett hundratal gånger idag, men det var under helt andra förutsättningar, efter mat och med ytterkläder på!) Det blev en sådan som hade extrafunktioner (inte ett krav från min sida). Tydligen så ska den mäta både vattenprocent och fettprocent i kroppen. Jag känner mig mycket tveksam till om det skulle resultera i pålitliga siffror. Men lite kul kan det vara. Får se vad den säger på söndag, kanske är jag en fettboll ! Så var det träningen. Jag har kommit iväg på en löprunda idag. Bara 2,5 km, men ändå. Pluspoäng till mig! När dottern har krupit till kojs för kvällen ska jag passa på att köra ett pilatespass också framför tvn. (Gillar du pilates rekommenderar jag varmt Cassey Hos pass som finns på youtube, till exempel som är det jag ska köra senare.) Idag har jag räknat kalorier/kolhydrater. En kontrolldag helt enkelt. Slutsatsen är att även om jag inte äter mycket kolhydrater (runt 10-15/dag) så äter jag för mycket mat för att gå ner i vikt. Vet med mig att jag äter mer än vad jag måste, så ska försöka dra ner på mängderna. Helt enkelt tänka på att det är dags att sluta föra upp gaffeln när hungern har lagt sig. (Alltså komma ihåg att det inte är mätt man ska bli när man äter utan bara inte längre hungrig.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Den var bra, lägg ner när du inte är hungrig! För mig kommer mättnadskänslan ganska ofta efter 2 timmar... Heja dig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Herrejävlar vad jag är slut nu! Det var tur att jag skrev här innan att jag skulle pilata, för då var jag tvungen att genomföra det också! (Annars skulle det kännas som att jag lurades eller något.) När klockan är tio en fredagkväll är det ju inte träning man längtar mest efter (eller i vart fall inte jag), men det är så skönt efteråt. Var kanske inte jättesmart bara att köra just det passet för jag blir alltid helt slut efteråt och brukar få grym träningsvärk. Kommer inte riktigt kunna vila musklerna imorgon oavsett hur döda de kommer vara. Maken är bortrest och dottern kommer fortfarande vilja bli buren eller springa runt och busa tillsammans. Nu ska jag bara sätta i mig ett stort glas slem (psylliumfröskal i vatten alltså) innan jag ska ta med mig Lustigs bok "Varför blir vi feta?" till sängen för natten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 3, 2013 Author Share Posted March 3, 2013 Mätdag! Nuvarande (förändring sedan förra veckan) [total förändring sedan 24 februari - startdagen ] Vikt: 73 kg (-0,8 kg) [-0,8 kg] Midja: 75 cm (+/- 0 cm) [+/- 0 cm] Mage: 87 cm (+/- 0 cm) [+/- 0 cm] Stuss: 109 cm (-1 cm) [-1 cm] Fett: 28,1 % (värde saknas) [värde saknas] Och ja, jag vet fettprocenten är ett väldigt osäkert mått med tanke på att det bara kommer ifrån min personvåg, men tänkte att det kunde vara kul att ha med ändå för att se om det förändras något. Yay! Jag är av med mina försyndelser från förra veckan! Klappar mig själv på axeln. Firar med lyxig LCHF-söndagsfrukost bestående av vispgrädde, rostade hasselnötter och några hallon. Har ändå bara planerat omelett och annat kolhydratfritt/fettrikt idag så kan köra en lite onödigt liberal start den här morgonen. Så snart maken kommer hem från Göteborg ska jag bege mig till gymmet också och ställa mig på löpbandet. Varför vill inte snön ta och smälta bort snart?! Springer visserligen ute någon gång i veckan, men det är så bökigt med massor med många lager kläder och broddar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Igår blev det 3,2 km på 20:43 minuter, vilket ger en snitthastighet på 9,27 km/h. En förbättring, men kan inte tillskriva den för mycket heller eftersom det är mycket skillnad att springa på löpband och ute. Dels är löpbandet platt, det finns inget vindmotstånd och det är inte halt, dels driver löpbandet en framåt och det kräver ett aktivt beslut att sänka hastigheten. MEN, jag tänker ändå glädja mig lite åt att jag kom ett par hundra meter längre och att hastigheten var lite högre trots att det kanske inte egentligen är någon konditionsförbättring. Efter träning och en maratonnattning av dottern (2,5 timme!) festade jag och maken loss på rostas, vitlökssmör och friterade halloumibitar. Ibland är det svårt att fatta att det är lättare att inte överäta på LCHF-mat som är så god i jämförelse till stärkelsemat. Nu är det dags för frukost/lunch och massor av kosttillskott (d-vitamin, omega3 och magnesium). Det känns konstigt att jag nu när jag äter bättre mat än någonsin också äter fler tillskott än vad jag någonsin gjort. Fast så mår jag ju bättre än jag någonsin gjort också. (Det där med att bara äta kakor och choklad utan att äta någon mat var inte direkt någon hit för hälsan.) Trots att jag inte kan skriva under på alla de fantastiska resultat som en del berättar om. Men det kan kan skriva under är att jag är mättare, och går jag inte ner i vikt så är jag i alla fall viktstabil på en vikt som är inom normalspannet, jag har mindre humörsvägningar, innan LCHF var jag en mycket argare/surare/grinigare person, och det är lättare att träna, den där gränsen som jag hade när jag åt kolhydrater när det bara kändes som att all energi var slut finns inte längre, eller är i vart fall skjuten betydligt längre fram. Nu är det dags att sätta fart igen. Plugget väntar och sen jag måste bestämma mig för vad jag ska göra i sommar, jobba, plugga eller vara hemma med dottern. Svårt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Idag har jag räknat kalorier/kolhydrater. En kontrolldag helt enkelt. Slutsatsen är att även om jag inte äter mycket kolhydrater (runt 10-15/dag) så äter jag för mycket mat för att gå ner i vikt. Vet med mig att jag äter mer än vad jag måste, så ska försöka dra ner på mängderna. Helt enkelt tänka på att det är dags att sluta föra upp gaffeln när hungern har lagt sig. (Alltså komma ihåg att det inte är mätt man ska bli när man äter utan bara inte längre hungrig.) Ovanstående borde ramas in på något slags forumdigitalt sätt. Bra sammanfattning av det grundläggande ex. vid s.k. platåer. Herrejävlar vad jag är slut nu! Det var tur att jag skrev här innan att jag skulle pilata, för då var jag tvungen att genomföra det också! (Annars skulle det kännas som att jag lurades eller något.) När klockan är tio en fredagkväll är det ju inte träning man längtar mest efter (eller i vart fall inte jag), men det är så skönt efteråt. Var kanske inte jättesmart bara att köra just det passet för jag blir alltid helt slut efteråt och brukar få grym träningsvärk. Kommer inte riktigt kunna vila musklerna imorgon oavsett hur döda de kommer vara. Maken är bortrest och dottern kommer fortfarande vilja bli buren eller springa runt och busa tillsammans. Nu ska jag bara sätta i mig ett stort glas slem (psylliumfröskal i vatten alltså) innan jag ska ta med mig Lustigs bok "Varför blir vi feta?" till sängen för natten. Fredag och sen kväll brukar vara alldeles ypperligt träningstillfälle eftersom det då brukar vara folktomt på de flesta gym. Döm om min förvåning när det senaste fredagen var hela 5 personer förutom undertecknad som råkade infinnas sig på samma gym. Sannolikt hänger det samman med att det är vår och att sommaren närmar sig. Ett glas slem och den där boken var ju en Lustig kombination och avslutning på kvällen. *för övrigt kanske det där var min "cue" om att jag borde ta igen lite sömn...* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Ovanstående borde ramas in på något slags forumdigitalt sätt. Bra sammanfattning av det grundläggande ex. vid s.k. platåer. Fredag och sen kväll brukar vara alldeles ypperligt träningstillfälle eftersom det då brukar vara folktomt på de flesta gym. Döm om min förvåning när det senaste fredagen var hela 5 personer förutom undertecknad som råkade infinnas sig på samma gym. Sannolikt hänger det samman med att det är vår och att sommaren närmar sig. Ett glas slem och den där boken var ju en Lustig kombination och avslutning på kvällen. *för övrigt kanske det där var min "cue" om att jag borde ta igen lite sömn...* Enda nackdelen jag ser med att träna på kvällen är att jag alltid blir pigg efteråt så det är jobbigt att gå och lägga sig sen. Annars är det ju alltid skönt att slippa trängas med andra! Ja det är väl snart dags att börja med beach-2013 om man hade haft sådana mål. Det är väl efter nyår (nyårslöftena), nu ett par månader innan sommaren (i god tid för att fixa formen för sommaren) och bara veckor innan sommaren (panikfixen av formen till sommaren) som antalet gymmare ökar lite extra. När det är som mest folk är det rätt skönt att kunna träna hemma på vardagsrumsgolvet eller ute. Finns inget värre än att bara stå och vänta på att få göra det man tänkt sig på gymmet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Enda nackdelen jag ser med att träna på kvällen är att jag alltid blir pigg efteråt så det är jobbigt att gå och lägga sig sen. Viktig poäng där! Så har det alltid varit för mig med men på fredagar funkar det ju i regel eftersom jag ändå i regel nattugglar då och i varje fall kan sova ut dagen efter. Annars är det ju alltid skönt att slippa trängas med andra! Ja det är väl snart dags att börja med beach-2013 om man hade haft sådana mål. Det är väl efter nyår (nyårslöftena), nu ett par månader innan sommaren (i god tid för att fixa formen för sommaren) och bara veckor innan sommaren (panikfixen av formen till sommaren) som antalet gymmare ökar lite extra. När det är som mest folk är det rätt skönt att kunna träna hemma på vardagsrumsgolvet eller ute. Finns inget värre än att bara stå och vänta på att få göra det man tänkt sig på gymmet! Instämmer. Tradigt värre och det påverkar ofta intensiteten/upplägget lite väl negativt. The more svängrum, the merrier. *gammalt gymmantra* (Typ.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Idag har jag lagat en variant på "pasta" carbonara med champinjoner, bacon, philadelphiaost, vispgrädde, parmesan, äggula och vitkål. Mums! Fick aktivt hindra mig själv från att ta flera omgångar. Redan den första uppläggningen var egentligen onödigt mycket. Nu återstår bara frågan vad jag ska göra resten av kvällen. Borde försöka få in någon träning idag, men det är lite mörkt för att sticka ut och springa och dottern kommer bara somna i vagnen då så att hon inte kan somna för kvällen sen. Får väl bli ytterligare ett pilatespass helt enkelt, eller något annat av Cassey Hos pass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 5, 2013 Author Share Posted March 5, 2013 Just nu är jag så jävla hungrig. Nackdelen med att sova 4 timmar för lite och stiga upp halv fem på morgonen. Hela dagen blir förstörd. :-( Det är stor risk för att jag kommer överäta idag, eller lida mig igenom dagen. Vet inte egentligen vad som är värst. Längtar till jag sitter på tåget hem igen och kan plugga vidare i lugn och ro. Börjar bli stressad över att jag inte har läst all litteratur i processrätten än. Den här veckan måste jag komma igenom minst hälften av litteraturen. Stress och sömnbrist är inte bästa miljön för att främja viktnedgång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Just nu är jag så jävla hungrig. Nackdelen med att sova 4 timmar för lite och stiga upp halv fem på morgonen. Hela dagen blir förstörd. :-( Det är stor risk för att jag kommer överäta idag, eller lida mig igenom dagen. Vet inte egentligen vad som är värst. Längtar till jag sitter på tåget hem igen och kan plugga vidare i lugn och ro. Börjar bli stressad över att jag inte har läst all litteratur i processrätten än. Den här veckan måste jag komma igenom minst hälften av litteraturen. Stress och sömnbrist är inte bästa miljön för att främja viktnedgång. Usch ja. Den där "hungern" är ju ett väldigt jobbigt symptom på allmän otillfredställelse men tolkas ju oftast som hunger hos kroppens "innehavare". God sömn är en lika god vän som otillfredställd sömn är ens fiende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rickard431 Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Något du borde tänkta på angående vikten, den kan växla ganska många kilo under dagens gång, tarminnehåll, vätska osv och som du säkert förstår så kan lite vin och ost omöjligen ge dig en såpass stor ökning i ren kroppsvikt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Något du borde tänkta på angående vikten, den kan växla ganska många kilo under dagens gång, tarminnehåll, vätska osv och som du säkert förstår så kan lite vin och ost omöjligen ge dig en såpass stor ökning i ren kroppsvikt! I perioder så väger jag mig dagligen, inte så nyttigt men jag kan inte alltid hindra mig själv. Mellan normala dagar pendlar jag aldrig mer än 0,5 kg (men oftast inte mer än 0,1 kg). Jag är fullt medveten om att ett glas vin och lite ost inte resulterar i över ett kilos viktuppgång i fett. Mest sannolikt är det ökad vätskemängd som har bundits i kroppen. Det tar mig emellertid oftast en vecka att bli av med den igen, och även vätska tar plats. Därför tycker jag att det är nedslående även med sådan viktuppgång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Usch ja. Den där "hungern" är ju ett väldigt jobbigt symptom på allmän otillfredställelse men tolkas ju oftast som hunger hos kroppens "innehavare". God sömn är en lika god vän som otillfredställd sömn är ens fiende. Men är man inte hungrigare då? Jag har alltid trott att sömnbristen gör att kroppen signalerar att den vill ha mer energi in och att det är därför man känner sig hungrigare?! (Därmed menar jag inte att kroppen egentligen skulle behöva/göra av med mer energi när man är trött.) Jag klarade mig i alla fall från att överäta. Tyvärr så missade jag att borsta tänderna i onsdags morse och begick misstaget att ta ett par tuggummin. Ett överlagt misstag visserligen med alternativen: lukta roadkill hela dagen eller ha ont i magen i ett dygn. I efterhand kan jag konstatera att jag nog gjorde fel val, antagligen skulle ingen vara så nära mig att de skulle ha känt att jag missat att borsta tänderna. Och att vara svullen och ha ont i magen i ett dygn är verkligen inte roligt. LCHF har gjort mig mycket känsligare mot sötningsmedel, tidigare fick jag aldrig ont och numera kan jag inte ens äta två tuggummin utan problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Men är man inte hungrigare då? Jag har alltid trott att sömnbristen gör att kroppen signalerar att den vill ha mer energi in och att det är därför man känner sig hungrigare?! (Därmed menar jag inte att kroppen egentligen skulle behöva/göra av med mer energi när man är trött.) Jag klarade mig i alla fall från att överäta. Tyvärr så missade jag att borsta tänderna i onsdags morse och begick misstaget att ta ett par tuggummin. Ett överlagt misstag visserligen med alternativen: lukta roadkill hela dagen eller ha ont i magen i ett dygn. I efterhand kan jag konstatera att jag nog gjorde fel val, antagligen skulle ingen vara så nära mig att de skulle ha känt att jag missat att borsta tänderna. Och att vara svullen och ha ont i magen i ett dygn är verkligen inte roligt. LCHF har gjort mig mycket känsligare mot sötningsmedel, tidigare fick jag aldrig ont och numera kan jag inte ens äta två tuggummin utan problem. Jo, du kanske har rätt. Det är ur det perspektivet kanske mer korrekt att se det som att bristen på sömn gör att hungerkänslorna påverkas. Kanske är något stressrelaterat där ökad hunger är tänkt att kompensera för behovet att återställa kroppen. Tidigare så reflekterade jag inte mer på det än att jag alltid upplevde hunger starkare/mer vid dålig sömn (men även i extremt stressiga perioder). Numera så är det nog en mer allmän otillfredställelse jag kopplar till det. Pseudohunger kanske man kalla det? Borde undersökas lite mer i vetenskapen vid tillfälle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 Ett par dagar sedan jag sist skrev något. Jag har medvetet hållit mig undan från min tråd för att jag inte velat erkänna för mig själv att jag verkligen har misskött mig i ett par dagar. Har legat uppemot 40-50g kh/dag och definitivt överätit. Enligt urinstickorna är jag till och med ur ketos, vilket är mycket slarvigt av mig. Det blev inte någon mätdag heller i söndags, eftersom jag var bortrest då. Kunde förstås vägt och mätt mig igår istället, men jag vågar inte utan hoppar helt över mätningen denna gången. Nya tag fram till söndagen den 17:e. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Ibland är det slirigt väglag. Då saktar man farten lite så att man inte hamnar i diket. Sedan kör man vidare. VIlket väl är det jag uppfattar att du nu gör. Kör på! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 Det blev morot/ingefärasoppa till kvällsmat idag! Har man extra mycket osaltat smör i soppan så behöver man inte äta så mycket heller för att bli lagom mätt, så då blir det inte så mycket kolhydrater. Hade i en klick med philadelpia/cf-röra med gräslök i soppan också. Jag har nu insett att det finns massor med soppor man kan göra som är tillräckligt LCHF-godkända för att sluta sakna potatis/purjolöksoppa. Nästan i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Alla dessa jävla blodtrycksfall! Det finns en sak som jag inte tycker om med LCHF och det är att jag när jag äter bra mat får ännu fler blodtrycksfall än på blandkost. Får blodtrycksfall när jag reser mig, även om jag gör det väldigt långsamt och från sittande, om jag står still en längre stund och sen ibland bara out of nowhere. Och sen ännu oftare direkt efter träning. Brukar inte svimma av dem, men det händer ganska ofta att jag trillar om jag inte får tag i något att hålla i mig i. Jag är så fruktansvärt trött på alla blåmärken på höften från dörrhandtag som jag har trillat in i! Försöker tänka på att dricka mycket. Brukar även dricka något glas vatten per dag med lite salt i. Tyvärr hjälper det föga. Tror egentligen att jag har hyffsat normalt blodtryck, men i det lägre spannet (har visserligen inte testat sedan innan LCHF för två år sedan, men då var det så). Antar att det är ett lyxproblem för det lär ju knappast vara farligt att ha lite lågt blodtryck... Är mest rädd för att jag ska trilla i duschen och slå mig på allvar, eller att jag ska trilla när jag bär dottern :/ Hade en bra dag igår och har haft det hittills idag. (För en del kanske dagen precis har börjat, men med en tvåårig dotter startar dagen för mig oftast vid halv sex på morgonen så det känns som att det redan har varit idag ett tag nu.) Jag har också lyckats träna för första gången på en dryg vecka. Det är ju så att man får skämmas som inte har lyckats göra det på ett tag. Har i alla fall lyckats plugga massor senaste veckan. Har läst mellan 150-210 sidor per dag, så jag är snart igenom kurslitteraturen till processrätten. Behöver bli helt klar denna veckan så att jag kan sätta igång med straffrätten nästa vecka. Det är så skönt att ha kommit igång på allvar, men synd att det ska krävas denna tidspress för att jag ska kunna samla mig helt och hållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Det blev morot/ingefärasoppa till kvällsmat idag! Har man extra mycket osaltat smör i soppan så behöver man inte äta så mycket heller för att bli lagom mätt, så då blir det inte så mycket kolhydrater. Hade i en klick med philadelpia/cf-röra med gräslök i soppan också. Jag har nu insett att det finns massor med soppor man kan göra som är tillräckligt LCHF-godkända för att sluta sakna potatis/purjolöksoppa. Nästan i alla fall Alla dessa jävla blodtrycksfall! Det finns en sak som jag inte tycker om med LCHF och det är att jag när jag äter bra mat får ännu fler blodtrycksfall än på blandkost. Har du koll på saltintaget? Yrsel och svimningskänslor är ju ofta relaterat till det och, vad det verkar, välkänt symptom på LCHF-kost i kombination med svettning/dålig hydrering. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Har du koll på saltintaget? Yrsel och svimningskänslor är ju ofta relaterat till det och, vad det verkar, välkänt symptom på LCHF-kost i kombination med svettning/dålig hydrering. Tack för tipset, men jag har koll på saltintaget (tror jag i alla fall). Brukar som jag skrev i det senare inlägget dricka något glas vatten med salt i per dag, så har ganska svårt att tro att jag inte skulle få i mig tillräckligt. (Ska jag träna dricker jag alltid något glas extra med salt innan och har salt i vattenflaskan jag tar med också.) Anledningen att jag använde osaltat smör i soppan var bara att jag hade buljong i och bacon till. Skulle inte kunna äta det om jag haft mer saltat smör i också. (Dessutom är det lättare att reglera smaken med osaltat smör. Man kan ha i väldigt mycket fett utan att det blir oätbart pga för mycket salt. Saltar hellre extra om det behövs efteråt.) Jag har alltid haft problem med blodtrycksfall, de blir bara fler om jag äter bra och tränar. Pratade med en läkare om det för något år sedan som sa att det berodde på att jag var lång/smal/ung. Finns det någon minsta mängd salt man måste ha i sig? Vill helst inte dricka mer saltat vatten eller ha mer salt i maten. Få saker är så äckligt som översaltad mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Mätdag! Inga drastiska förändringar sedan förra mätningen för två veckor sedan. Nuvarande (förändring sedan förra veckan) [total förändring sedan 24 februari - startdagen ] Vikt: 73,3 kg (+0,3 kg) [-0,5 kg] Midja: 75 cm (+/- 0 cm) [+/- 0 cm] Mage: 84 cm (- 3 cm) [- 3 cm] Stuss: 109 cm (+/- 0 cm) [-1 cm] Fett: 28,3 % (+ 0,2 %) [+ 0,2 %] Jag är mycket nöjd med resultatet med tanke på att den första veckan efter förra vägningen gick allt annat än bra. Vikten har varierat så lite att jag inte tänker fästa någon vikt vid den registrerade uppgången. Fettprocenten är ju inte utförd genom någon pålitlig mätning heller. Magen har minskat ett par cm. En helt okej mätning helt enkelt. Jag jobbar för tillfället på att bli mindre stressad. Har alldeles för många tankar snurrandes i huvudet hela tiden för att kunna slappna av. Sen hjälper det såklart inte att jag pluggar 200 % och pendlar från Linköping till Stockholm, vilket blir minst 5 timmar dörr till dörr. Och så familj på det. Det börjar bli dags att leva i nuet och i alla fall inte lägga tankar på framtiden på den redan delvis svårlösta ekvationen. Jag kan ändå inte lösa alla frågor idag. (Enkelt att säga men svårt att göra i verkligheten. Ibland spelar det ingen roll att man vet vad man gör fel, man lyckas inte fixa det ändå.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 19, 2013 Author Share Posted March 19, 2013 Det har varit en bra start på veckan. Visserligen är dottern sjuk och jag har missat pluggtid, men det har också distraherat mig från att vara fullständigt fixerad vid mat. Idag vabbar maken och jag är i Stockholm. En riktigt lång dag blir det. Åkte hemifrån vid halv sju imorse och kommer tidigast att vara hemma strax efter sex ikväll. Det hade varit smart att ta med matlåda en sådan här dag, men det fanns ingen tid imorse med en febrig dotter klängandes runt halsen. Laddade med ett par ägg med smör som jag tryckte i mig och hoppas att jag ska hitta någon okej lunch här på universitetet. Trevligt sällskap får jag i alla fall. I söndags städade jag äntligen köket, eller rensade kanske är bättre uttryckt. Ut åkte brödrost, mackjärn, våffeljärn och diverse kakformar. De har stått undanställda i två år nu och jag kommer aldrig att behöva dem igen. Jag passade på att slänga alla kastruller och ett gammalt teflonjärn också. Sen införskaffade jag nya fina kastruller istället. Konstigt att sådana småsaker kan få en att må så bra. Jag riktigt längtar efter att laga mat nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 19, 2013 Author Share Posted March 19, 2013 Så sitter jag på tåget igen. Fick inte tag på någon vettig mat idag så det blev ett avsteg till min gamla bästis vispgrädden (och mjölken). Har druckit två latte idag, varav en var med hälften vispgrädde. Jag hade egentligen bestämt mig för att inte äta mejerier (bortsett från ost och smör) ett tag framöver. Nu i efterhand inser jag att jag kunde köpt en macka och skalat av pålägget och ätit bara det. Fast tveksamt om jag blivit lika mätt på det. Gjort är gjort. Jag klarade mig genom dagen i alla fall. Notering. Känner mig allmänt mättare och belåtnare utan den dagliga dosen grädde. Jag tycker det är alldeles för gott för att jag ska kunna äta det i rimliga mängder och inte överäta. Så nu testar jagen avvägningsperiod först och hoppas att jag ska kunna ha det i matlagning sen i alla fall utan att gå över till att frossa i mig det. Har beställt smakfritt kokosfett från lchf butiken. Hoppas att jag ska klara det bättre än det vanliga. Får alltid ont i magen och blir illamående av kokosfett med smak. Känns tråkigt när alla verkar så övertygade om kokosfettets förträfflighet. Och jag tänker mig att man kan göra goda saker på det, för att ersätta mjölk/grädde. Så, snälla lilla paket, kom snabbt så jag kan testa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Nu har paketet från LCHF-butiken kommit, innehållande deodoriserat kokosfett och kattmat. Yay! Jag älskar att det går så snabbt att beställa saker från nätet. Har redan testat att göra en latte på kaffe och kokosfettet och det blev jättebra. Har inte heller fått ont i magen eller mått illa efteråt så som jag brukar göra efter att ha ätit kokosfett med smak. Hoppas att katterna ska bli lika nöjda med sin nya mat också! Den ser bra ut i alla fall. Innehåller mer protein, dubbelt så mycket fett och inga spannmål. Har vi tur tappar katterna ett par kilon de med! För tyvärr är det så att båda katterna borde tappa ett par kilon för att må bra. Har testat det mesta i kostväg för dem redan utan att det funkat. Det enda som funkade var när vi slutade med all köpekattmat och lagade mat till dem två gånger per dag. Bara kött/fisk/fågel/ägg, inget annat. Då gick de ner i vikt. Tyvärr tillåter inte tiden att laga mat till katterna varje dag, morgon och kväll (jag känner mig som en dålig husdjursägare när jag erkänner det...). Så nu hoppas jag att det här torrfodret ska vara bättre! Dottern är frisk igen i alla fall och ska gå i förskola imorgon, så jag kan komma igång med plugget. Maken var sjuk och helt utslagen idag så han behövde hjälp med vabbandet, vilket innebar att jag inte fick något plugg alls gjort. Får ta igen en del av det ikväll. Fast måste gå och lägga mig tidigt också för klockan fem imorron bitti ska jag sitta på tåget till skolan. Ibland undrar man varför man egentligen plågar sig på detta viset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Vill bara säga att jag läser och följer dig Men även här är stressen i överkant Kram på dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 Klockan 03.30 ringde klockan imorse och jag ska erkänna att jag inte fattade någonting. Dottern har varit bökig inatt, legat och sparkats och inte velat sova, så jag är ganska trött nu. Önskar att jag kunde göra som de andra på tåget och sova, men jag behöver förbereda mig inför en gruppövning vid tiotiden. Ska dricka min kokosfettetslatte, äta mina ägg med smör och sen sätta igång. Längtar till det är lite ljusare vid den här tiden så att man känner sig lite med motiverad att vara vaken. Btw. Ska bli spännande att väga/mäta på lördag. (Jag och dottern ska till Malmö på lchf-föreläsning och sen stanna hos mina föräldrar en natt så har ingen möjlighet att mäta på söndagsmorgonen som annars är min ordinarie mättid.) Det känns som att att magen har blivit ännu lite mindre sen jag ströp gräddintaget. Kommer jag bara iväg ut i löparspåret denna veckan också så kommer det att kännas toppen. #Lua: Jag följer dig med, på din blogg. Det är kul att se att du är så nära ditt mål nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 Mätdag! Missade att mäta mig i helgen så fick göra det idag istället. Nuvarande (förändring sedan förra veckan) [total förändring sedan 24 februari - startdagen ] Vikt: 71,9 kg (- 1,4 kg) [- 1,9 kg] Midja: 74 cm (- 1 cm) [- 1 cm] Mage: 82 cm (- 2 cm) [- 5 cm] Stuss: 107 cm (- 2 cm) [- 3 cm] Fett: 27,4 % (- 0,9 %) [- 0,7 %] Det är viktminskningseffektivt att vara sjuk. Eller ja, jag har faktiskt skött mig bra hela veckan först, uteslutit min stora fälla grädden (utom ett mindre avsteg när jag åt grädde till bär när de andra åt glass), så det inverkar väl mest hoppas jag. Sen blev jag sjuk igår och gick och lade mig utan kvällsmat och sov i tolv timmar. Hoppas att minskningarna beror mest på att jag uteslutit grädde för i så fall kommer minskningarna förhoppningsvis fortsätta. Tyvärr missade jag all träning förra veckan. Får ge mig själv bakläxa. Efter föreläsningen i lördags (LCHF-föreläsningen i Malmö med Eenfeldt och Bergqvist) har jag också insett att det är dags att ändra på träningen. Framförallt löpningen. Jag kan inte löpträna precis likadant varje gång och förvänta mig att det ska gå bättre och bättre. Min kropp utmanas ju aldrig. Det är dags att lägga in intervaller! Nu ska jag hälla i mig ett glas vatten med salt/citron och en kokosfettslatte innan jag går och vilar lite till. Det är värdelöst att vara sjuk. Hoppas att jag är frisk imorron (och bästa chansen jag har att bli det är att vila massor)! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 Idag bestämde min man sig för att han vill testa periodisk fasta (efter att ha hört om LCHF/träningsföreläningen och sett ett inslag på tv) och jag lovade att jag skulle köra med honom. Förra gången jag testade att fasta blev jag helt matfixerad, men då åt jag iofs massor med mejeriprodukter. Sedan jag slutade med det har tiden jag lägger på att tänka på mat minskat radikalt så det kanske kommer att gå bra denna gången. Annars får han väl köra själv (om han nu trivs med det) eller så får jag fettfasta. Det gör jag ju redan då och då, av ren lathet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Insåg just med blandade känslor att jag är frisk, eller i alla fall frisk nog för att plugga. När man är sjuk så orkar man inte göra något alls, fastän man får lov att spela datorspel, titta på tv och läsa böcker. Allt sådant man önskar att man ska få tid att göra vanliga dagar. Sen kommer sjukstadiet när man plötsligt har lust att göra alla de där sakerna, det är då man vet att man är frisk nog att plugga igen. Fönstret har passerat. För orkar man engagera sig i något annat orkar man engagera sig i plugg. Fördelen med när man jobbar och inte pluggar är att man faktiskt tillåtit sig att vara sjuk även denna dag för att inte smitta någon annan på jobbet, men pluggböckerna här hemma är inte smittningsbara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Hur gick det med kattmaten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Hur gick det med kattmaten? Katterna gillar maten, men om det leder till någon viktnedgång kvarstår att se. De har bara ätit den i drygt en vecka (eller det kanske är två?!). Jag upplever att de är mindre hungriga, men min man upplever det motsatta. Så jag vet inte vilket som är sant. Jag återkommer i frågan om ett par veckor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Nu har jag fastat en vända, mellan 18 igår till 15 idag blev det, så 21 timmar. För mig var det lång tid, men så är jag ju ingen van fastare. Jag var inte hungrig under fastan, vilket var bekvämt. Hade gärna fortsatt till imorgon bitti om det inte vore för en mysträff på dotterns förskola där alla ska ha med sig mat och bjuda på. Det är svårt att laga mat utan att smaka av under tiden. Jag tycker att det behövs för att få rätt på kryddningen. De fyra skedarna med jordnötssmör innan hade dock inte behövts... Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med maten ikväll. Det känns tråkigt att inte smaka av någon annan när det är hela grejen, men jag har ingen lust alls att äta mycket kolhydrater heller. Det hjälper inte heller att jag är smått fanatisk och egentligen inte gillar att äta mat som jag inte vet exakt hur den har tillagats. Av den anledningen borde jag ju egentligen öva på att släppa kontrollen och äta just sådan mat där jag inte vet något alls om tillagandet. Aaaahh, beslutsångest! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Jag bestämde mig för att inte smaka de andras mat. Visserligen såg många saker goda och spännande ut, men det mesta var risbaserat eller något bröd med eller utan fyllning som blivit friterat. Det fanns också en del sockersöta desserter. Det vill säga väldigt mycket kolhydrater. Jag vet ju med mig att jag kommer att vara konstant matsugen i nästan två veckor om jag gör ett sådant avsteg så jag bestämde mig för att låta bli. Maken smakade saker för oss båda i alla fall så att jag inte behövde skämmas för mycket, och dottern hittade en ny favorit i form av något friterat bröd utan fyllning. En väldigt trevlig kväll i alla fall och nu har jag nästan åtta liter soppa hemma till dagar man inte orkar laga mat. Passade på att göra ett storkok när jag ändå var i farten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Idag är jag alldeles yr i huvudet. Vet inte om det beror på att jag har ätit för lite eller något annat. Har druckit mycket vatten i alla fall så det borde inte vara det. Försöker ju att äta bara när jag är hungrig, men jag är nästan aldrig hungrig. Har därför bara druckit en kokosfettslatte idag. Snart kommer mannen hem med vårt lilla födelsedagsbarn. Ska sätta igång med att steka lchf-pannkakor till en pannkakstårta! Kanske borde köpa några ljus till tårtan också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Födelsedagstårtan! Supersmaskig pannkakstårta (om än inte speciellt vacker), som dottern totalratade för en tallrik med hallon... Jag och maken fick mycket motvilligt (eller?!) sätta i oss den själva som kvällsmat. LCHF-pannkakor, vispgrädde, mörk choklad och bär (bananen pillade jag bort, den var med för dotterns skull). Och så från en yrsel till en annan. Till tårtmiddagen drack jag ett halvt glas vin, vilket jag lyckades bli lite lullig på. Det är en ond cirkel. Jag dricker så sällan alkohol, så jag tål ingenting (och jag tycker inte om att vara full). Så jag dricker ännu mer sällan och ännu mindre, vilket gör att jag blir lullig på ett halvt glas vin. Känns tråkigt att inte kunna dricka ett glas utan att bli påverkad när det faktiskt är riktigt gott! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Paus i plugget för att äta frukost (eller dagens första mål oavsett vad man vill kalla det när klockan närmar sig elva). Två kokta ägg dränkta i smält smör, vilket är min standard mat sen jag slutade med yoghurt (i samband med att grädden åkte ut). Det är skönt att vara igång igen med plugget efter sjukdomsuppehåll och Malmöresa. Ligger lite efter i min planering nu, vilket iofs inte alls är konstigt när man har haft nästan en veckas uppehåll. Jag har egentligen inte haft ett totalt uppehåll under veckan, eftersom jag varit på föreläsningar och seminarium under den tiden, men orken har inte räckt till att öppna böckerna. Jag har 865 sidor kvar att läsa i processrätten och 1561 sidor kvar att läsa i straffrätten. Låter övermäktigt när man bara tittar på siffrorna, men jag vet ju att det går snabbt när jag väl är igång. Kan läsa uppemot 180 sidor en bra pluggdag (skönlitterärt hade jag kunnat läsa ett par hundra sidor till på en dag, men då måste man ju inte komma ihåg detaljer eller sitta och korsläsa med lagboken). För att klara av de här kurserna, och livet i övrigt har jag satt tillfälligt stopp på all mysläsning. Stapeln med LCHF-litteratur som jag vill ta mig igenom växer därför stadigt, eftersom jag för tillfället inte läser något från den, men ständigt köper nya böcker att lägga till den. Det senaste tillskottet blev LCHF och träning av Bergqvist. Jag har också fått sätta stopp för allt tv-tittande, virkande/stickande och andra saker som faller in under kategorin egentid. Det är plugg, mat, träning och tid med familjen. Enbart. Till och med träningen har hamnat lite på efterslänten nu, fast det kanske mer beror på att jag har varit sjuk. Det är jobbigt att träna när man inte kan andas genom näsan. Ska försöka få in ett pilatespass idag i alla fall så att funbeat-schemat inte gapar tomt hela denna veckan också. Tårtan igår var grymt god, men alldeles för söt/god/triggande även om varje ingrediens för sig var LCHF-godkänd. I alla fall i begränsad mängd. Känner ett konstant sug efter saker idag. Äggen hjälpte lite, men inte helt. Lär inte bli bättre av att jag planerar att äta ytterligare en bit av tårtan ikväll med en kompis. Och därefter bär det av mot Nyköping och svärmor. Har en känsla av att hon inte kommer att uppskatta om jag passar på att fasta eller bara äta ägg/fett när vi är där. Något som annars på ett par dagar skulle tvinga bort suget igen. Hon har dessutom bakat en tårta till dottern för att hon fyllde år, och känner jag svärmor rätt så vankas det efterrätter varje dag vi är där. Visserligen LCHF-bakat/lagat, men det finns inte utrymme i min kosthållning för så mycket extra. Speciellt inte om det är sötat för att det får mig att överäta i flera dagar efteråt. Hade hon använt socker/mjöl etc hade det varit lätt att tacka nej, men när hon är så gullig och anpassar all kosthållning till oss känns det mycket svårare. Ibland löser jag det genom att låta maken och dottern äta från mitt också så det ser ut som att jag äter mer. Kanske inte så schysst mot dem egentligen. Fast båda har högre tolerans mot kolhydrater/söta smaker än vad jag har. (Jag ska väl inte klaga allt för mycket med tanke på hur mycket lättare vi säkert har det än många andra när man får LCHF-kost både hos mina och makens föräldrar...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 Jävla fans helvete, så var det dags igen. Har de senaste två nätterna vaknat flera gånger och känt mig nästan euforiskt pigg och vaken, men samtidigt varit helt yr i huvudet och mått vansinnigt illa. Inatt fick maken hjälpa mig till duschen mitt i natten och sen satt jag där på golvet under rinnande vatten i mer än en timme. Önskar att jag visste varför jag mår så här. Skulle kunna vara omställningsbesvär, från avsaknaden av mejeriprodukter, men så strikt äter jag inte ändå. Och framförallt har jag inte varit så strikt de senaste två dagarna. Har ju ätit tårta båda dagarna... Sockerchock av choklad, grädde och bär?! Nej det låter inte heller så troligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 29, 2013 Share Posted March 29, 2013 Jag tycker inte alls det låter bra att du blir så yr och illamående. Hade jag varit du hade jag nog försökt att boka en tid till vårdcentralen asap. Om det inte är något galet, så kan du ju i alla fall slappna av lite och veta att det förhoppningsvis är övergående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 29, 2013 Author Share Posted March 29, 2013 Jag tycker inte alls det låter bra att du blir så yr och illamående. Hade jag varit du hade jag nog försökt att boka en tid till vårdcentralen asap. Om det inte är något galet, så kan du ju i alla fall slappna av lite och veta att det förhoppningsvis är övergående. Jag ska kontakta vårdcentralen på tisdag, under påsken lär ju inte vara det lättaste, plus att jag är bortrest. Med största sannolikhet är inget fel, speciellt med tanke på att jag alltid mår bra när jag vaknar på morgonen igen. Det är dock jävligt jobbigt och läskigt när det händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts