Jump to content

Dagbok: Den här kroppen byggdes av fett!

Nessima

Recommended Posts

Just nu längtar jag vansinnigt mycket ut i löpspåret. Nya skor eller träningskläder i övrigt har den effekten på en. Och mina skor är fantastiskt fina. Jag känner att jag har släppt lite av mitt viktfokus just nu. Det är därför jag inte har publicerat några kurvor eller resultat på sistone. Jag har gått upp lite, mest vätska. Känner dock just nu att för tre veckor framöver tänker jag enbart fokusera på löpningen. Givetvis ska jag äta bra kost också, men funderar inte så mycket på mängder eller på att undvika mejerier. En starkare och snabbare kropp är mer prioriterat än en lite smalare just nu. Sen är det såklart lättare att springa och orka om kroppen är lättare, men ja, man kan inte göra allt samtidigt hela tiden.

Igår sprang jag en kort runda (2,5 km) med två av mina vänner och nådde en ny milstolpe i livet (låter lite överdrivet dramatiskt, men det var verkligen så det kändes). Vi sprang i lugnt tempo, och jag insåg att det bara var bekvämt att springa. Jag har alltså nått punkten där jag kan springa 2,5 km utan att det känns speciellt ansträngande alls, vilket är en stor skillnad mot i mars när jag fick tvinga mig runt den sträckan. På under en minut efter rundan var min puls tillbaka till normal. När jag sprang samma sträcka på längre tid i mars var min puls under rundan 20-25 slag högre per minut än vad den var under rundan igår. Det går verkligen framåt.

YESYESYESYES!!! Jag fick AB på processrättstentan (högsta betyg för den som inte är inne i juristprogrambetygsgraderna)! Nu kan jag fokusera på straffrätten, träningen och maten. Jag ska ta tag i maten igen. Äter fortfarande LCHF, så långt har jag inte glidigt nu under de senaste veckorna, men det har slunkit in en del mejerier igen vilket gör att jag äter för stora portioner. Och att jag går och småäter ostbitar eller annat jag hittar i kylen. Jag är bra ju. Det är värt att kämpa för allt man vill uppnå.

• Like 3

5 km på ca 33 minuter, snitthastighet på 9,09 km/h. När det var ungefär 1 km kvar låg jag på bara 3 slag från min maxpuls och jag började blöda näsblod, som sen rann bak i svalget så att jag fick blodsmak i munnen på riktigt. Behöver jag ens säga att jag är grymt nöjd över min prestation? 4:30 minuter snabbare än mitt årsbästa, och de sista kilometerna höll jag högst hastighet. Nu är jag inte långt ifrån mitt mål!

Idag har jag fettfastat, alltså inte hållt mig undan från fett som min man halvt antog, utan bara intagit fett, i form av smör och kokosfett. Jag börjar bli hungrig nu. Funderar på om jag ska sätta i mig mer fett eller kanske till och med festa loss på ett ägg.

dagsdiagram_2013-05-17.jpg?w=392&h=324

Daglig invägning inför blodomloppet. Fettfasta, mjölkfritt och mycket fisk. Ikväll har jag dessutom festat loss på ett litet glas vitt vin och några bitar västerbottenost. Får se om det syns på vågen imorgon. Högerbenet börjar kännas mer som vanligt nu, så jag kanske vågar springa imorgon igen.

På sätt och vis är jag framme nu. Jag har inte nått mitt viktmål. Jag har inte nått mina träningsmål. MEN jag är inte konstant förbannad på min kropp. Istället har jag börjat tycka den är ganska bra. Det hänger delvis ihop med att jag har landat under 70 kg nu, vilket är någon slags mental gräns för mig, delvis för att jag känner att kroppen är i bättre form. Jag kan springa mina 5 km utan problem (för ett år sen kunde jag inte springa 200 meter utan att känna mig döende). Det är väldigt mycket lättare att fokusera på andra saker nu. Därmed inte sagt att jag inte ska fortsätta med mat- och träningsfokus också.

• Like 4

Vågen visade plus idag igen. Vet ju att jag har ätit bra och inte speciellt mycket så jag ska inte få panik. Detta är nackdelen med att väga sig dagligen. Om jag bara hade vägt mig den 15:e och sen en vecka senare så hade jag ju bara sett viktnedgången.

Idag är det i alla fall äntligen dags för lopp. Jag har ju laddat inför detta hur länge som helst nu! Jag inser att det för många säkert låter helt vansinnigt. Det är ju bara blodomloppet; en kort distans och ett ganska oglamoröst lopp. För mig är det i alla fall jättestort. Förra året var första gången jag någonsin (i mitt liv!) sprang 5 km och det var under just blodomloppet. I år vill jag komma ner under 30 minuter på sträckan. På grund av sjukdom (inget dramatiskt, bara ett par omgångar förkylningar, vinterkräksjukan och influensa) i familjen hann jag inte träna en enda gång på nästan 1,5 månad, vilket ju givetvis gjorde att jag hamnade efter i min träningsplanering. Så därför känns det okej om jag inte klarar målet. Dessutom brukar det vara så trångt i spåret att man måste klämma sig fram. Tar det längre tid är det alltså inte hela världen.

Vågen visade plus idag igen. Vet ju att jag har ätit bra och inte speciellt mycket så jag ska inte få panik. Detta är nackdelen med att väga sig dagligen. Om jag bara hade vägt mig den 15:e och sen en vecka senare så hade jag ju bara sett viktnedgången.

Idag är det i alla fall äntligen dags för lopp. Jag har ju laddat inför detta hur länge som helst nu! Jag inser att det för många säkert låter helt vansinnigt. Det är ju bara blodomloppet; en kort distans och ett ganska oglamoröst lopp. För mig är det i alla fall jättestort. Förra året var första gången jag någonsin (i mitt liv!) sprang 5 km och det var under just blodomloppet. I år vill jag komma ner under 30 minuter på sträckan. På grund av sjukdom (inget dramatiskt, bara ett par omgångar förkylningar, vinterkräksjukan och influensa) i familjen hann jag inte träna en enda gång på nästan 1,5 månad, vilket ju givetvis gjorde att jag hamnade efter i min träningsplanering. Så därför känns det okej om jag inte klarar målet. Dessutom brukar det vara så trångt i spåret att man måste klämma sig fram. Tar det längre tid är det alltså inte hela världen.

Lycka till med loppet! :)

• Like 1

Lycka till med loppet! :)

Tack!

Det gick faktiskt bättre än förväntat, även om jag inte klarade mitt mål. 32:12 sprang jag på i alla fall, vilket är nästan en minut snabbare än min snabbaste runda tidigare i år.

• Like 3

Jag behöver ett nytt mål med min träning nu. Och kanske ett viktmål också. Kanske ska ge mig tre veckor att komma under 30 minuter på 5 km, eller så går jag rakt på nästa mål. 5 km under 25 minuter eller milen under en timme. Och komma under 68 kg på två veckor och sen hålla mig där till den 6 juli, och inget fusk innan den 6 juli (bortsett från jordgubbar och grädde på midsommar). Ja, det blir nog ett bra mål. Jag måste dessutom hålla nere vikten hela sommaren med hänsyn till min snordyra bikini som jag köpt. Går jag upp ett enda kilo så kommer jag inte i den, eller snarare då trillar brösten ur den. Varför är det alltid just på brösten som fettet hamnar om man går upp i vikt?

• Like 1

Off track. Igen. Bakade fröknäcke för första gången, har alltid tänkt mig att de skulle bli sega och därför inte gjort dem tidigare, men det blev de absolut inte. Alldeles för goda. Sänkte ner flera stycken på raken igår. Sen var det massor med avokados etc. Har överätit hela förra veckan. Jag måste verkligen skärpa mig. Fettfasta. Och idag ska jag lyckas. Fast total fettfasta kan det inte bli, för jag hann stoppa i mig fyra fröknäcken till frukost.

Off track. Igen. Bakade fröknäcke för första gången, har alltid tänkt mig att de skulle bli sega och därför inte gjort dem tidigare, men det blev de absolut inte. Alldeles för goda. Sänkte ner flera stycken på raken igår. Sen var det massor med avokados etc. Har överätit hela förra veckan. Jag måste verkligen skärpa mig. Fettfasta. Och idag ska jag lyckas. Fast total fettfasta kan det inte bli, för jag hann stoppa i mig fyra fröknäcken till frukost.

Haha, jag vågar inte baka mer fröknäcke. De går åt alldeles för snabbt.  :huh:

Det blir gurka för mig istället..

• Like 1

Idag stack jag iväg för att träna, beredd på att betala den oheligt dyra engångsavgiften för att komma in. Döm min förvåning när jag kommer dit och får veta att jag fortfarande har ett träningskort där som gäller i en månad till! (Jag trodde det tog slut i april... så det var ju en miss att jag inte tränat något däremellan på gymmet...) Jag får kompensera nu närmsta månaden med extra mycket träning!

• Like 1

Åt tårta (ej lchf variant) igår. Första gången på, ja, det måste ha varit ett år sedan sist. Ångrade mig ganska snart efteråt. Har definitivt inte klarat min fuskfria period som jag skulle ha nu. Snarare tvärt om. Tränat har jag i alla fall gjort så det är ju alltid något. Har inte vågat ställa mig på vågen på mer än en vecka nu ungefär. Är rädd för att den ska visa att allt mitt slit i år för att i alla fall gå ner de 2-3 kg som jag gick ner i februari och sen hållit borta sedan dess ska ha smugit sig på igen. Nu är kylen i alla fall snart tom på onyttigheter. Jag ska ta och frysa in de sista jordgubbarna och sen städa ur den så att jag lägger alla saker som maken kan äta upp på en hylla. Känns orättvist att han som tränar mindre ändå kan äta i princip vad som helst utan att gå upp i vikt. Nackdelen med att vara kvinna.

Så har andra besöket hos sjukgymnasten klarats av. Har fått med mig en massa övningar nu som jag ska göra tre gånger i veckan. Precis som jag misstänkte att jag skulle få och som jag förfasades över. Det är ju alltid så svårt att följa program någon längre stund, men i det här fallet är det i alla fall en massa basic-övningar som känns vettiga för kroppen oavsett om de ger resultat för ryggen eller inte.

• 2 weeks later...

Herregud, jag har ju alldeles glömt bort att uppdatera! Vikten är stabil, lite högre än vad jag önskar. Träningen går ganska bra. Springer och kör mitt sjukgymnastikprogram ett par gånger i veckan. Just nu är det ganska mycket att göra. Så har inte haft tid/ork att vara inne så mycket på forumet. Vi ska ha fest här hemma om mindre än två veckor, och till den ska det lagas mat och det ska städas. Maken är bortrest veckan innan så då är jag ensam med dottern. Det är därför nödvändigt att förbereda allt som går redan denna veckan. Jag har därför lagat 17 lchf-pajer de senaste dagarna. Tur att man har en frys!

• Like 1

Fasta, fasta, fasta, faaaaasta! Usch vad det är tråkigt att inte äta mat. Är fortfarande inte hungrig, men kan inte sluta tänka på vad som finns i kylen. Har inte bestämt mig för hur länge jag ska fasta, men borde kanske sätta en sluttid så jag vet när jag får äta igen. Eller så äter jag när jag är hungrig nästa gång. Jag är ju bara så bra på att lura mig själv för att få äta...

Nu rinner vätskan av mig igen. Inga mjölkprodukter förutom smör och gräddost (38 %), inget snask, inget lchf-bröd och minimalt med grönsaker. Imorgon är jag nog under 70 kg igen, vilket kommer att kännas som en lättnad. Fastade fram till lunch, och åt sedan en sallad med isbergssallad, kycklingfilé, bacon, gräddost och massor med majonäsdressing (ska jag ha majonäsen till sallad brukar jag ha lite extra senap i och använda citron istället för vinäger, sen spär jag med vatten till lagom konsistens). Mätt blev jag i alla fall.

Idag har jag bakat inte mindre än 100 fröknäcken (eller egentligen så är det nog bara 96 st) till festen på lördag (jag fyller 25 och maken fyller 30 dagarna runt ikring så vi ska fira gemensamt). Funderar allvarlig på att dra ett buntband runt lådan så att jag inte kan smygäta dem. De är verkligen min stora svaghet, bortsett från grädde och choklad då!

Otroligt inspirerande!!!!!!!! Du har satt ord på mina tankar. Det där med att acceptera och tycka om sig själv, som är så svårt... Och att gå ner de där onödiga kilo'n. Och inte minst - minska i cm. Och få bättre kondition.

Jag har googlat och läst så ögonen håller på att trilla ur, om lchf, funderat och funderat.. Läser om folk som gått ner 40 kg och sådär, och det är ju toppen. Men jag har 8 kg att bli kvitt, och fungerar det med lchf...?

Fortsätt skriva! :)

Otroligt inspirerande!!!!!!!! Du har satt ord på mina tankar. Det där med att acceptera och tycka om sig själv, som är så svårt... Och att gå ner de där onödiga kilo'n. Och inte minst - minska i cm. Och få bättre kondition.

Jag har googlat och läst så ögonen håller på att trilla ur, om lchf, funderat och funderat.. Läser om folk som gått ner 40 kg och sådär, och det är ju toppen. Men jag har 8 kg att bli kvitt, och fungerar det med lchf...?

Fortsätt skriva! :)

Kul att du tycker det :)

Det går absolut att gå ner även de sista kilona med LCHF, men det handlar ju fortfarande också om energiekvationen (hur mycket stoppar man i sig och hur mycket gör man av med). För min egen del så stoppar jag in alldeles för mycket och mina sista kilon vill därför inte ge med sig.

• Like 1

• 3 weeks later...

Tillbaka igen efter en lång semester! En lång vända till sommarstugan och en vända ut till ågelsjön för klättring/vandring/badning/naturliv. Inga större avsteg under sommaren, men har gjort flera mindre med bär och mejerier. Det är bara att ta sig i kragen och köra vidare, nu ska jag sköta mig exemplariskt hela augusti och september ut. Känner i kroppen idag att de många små avstegen har adderat upp till ur-ketos. Så nu när jag fastar och äter rejält strikt igen så får jag värmevallningar, vet inte varför, men har fått det varje gång som jag striktar till mig efter en period av lite liberalare kosthållning.

Blodketon mätning helst på fastande mage gärna på morgonen då får du ditt troligen lägsta värde för dygnet. Kolla gärna runt vad som skrivits om ketonmätning.

Tack för svaret. Hittade en del information på kostdoktorns hemsida sen. Testade idag efter 16 timmar fasta och fick 2,5 mmol/l :)

Imorse kom jag på mig själv med att försöka insistera på att dottern skulle ha min hemlagade sylt i yoghurten. Hon totalvägrade. Vet inte alls hur jag tänkte, nog för att det bara är en femtedel av sockret gentemot receptet, men det innebär ju inte att det är bättre att äta sylten än att inte äta sylt alls. Ibland blir det lite fel i tankebanorna även om man har ätit lchf länge.

Första träningen sedan den 26 juni. Illa att det blev ett så långt uppehåll, men hösten 2013 ska jag komma i bra form. Det stod två exmilitärer ute i löparspåret idag och gjorde reklam för bootcampacademy (någon blandning mellan militärträning och crossfit).Det verkade både roligt och extremt jobbigt. Ska på en provträning på lördag morgon. Tyvärr kommer jag inte att kunna vara med i deras 6 veckorsprogram, operationen krockar med det. Känns inte riktigt värt att betala för 6 veckors träning och sen bara kunna vara med på hälften. Men det kommer väl fler chanser.

68,8 kg. Jag är under 70 strecket igen och snart nere i mitt årslägsta igen (68,3 kg). Hoppas jag. Puh! Nu ska jag bara bli av med så mycket till som möjligt den närmsta månaden. Har fått en fix idé (säkert inte så det egentligen funkar) men jag tänker mig att ju mindre fett jag har på magen när jag opereras, ju mindre kommer de att behöva skära och desto snabbare kommer det att läka så att jag är på banan igen för träning (och annat normalt liv). Om det inte läker snabbt kanske jag missar min svågers bröllop, vilket definitivt skulle vara en miss!

68,2 kg = årslägsta! Tyvärr har jag inte samma midjemått som jag hade när jag vägde detsamma innan jag fick barn. Nu har jag ett midjemått på 73 cm. Tidigare korrelerade vikten och midjemåttet nästan exakt. Alltså vid 68 kg hade jag ett midjemått på 68 cm.

Nu ska jag snart på provpass för BootCampAcademy. Spännande! Vi får väl se om jag lever efteråt...

Jag har just varit på det mest fantastiska träningspasset ever! Skitjobbigt och underbart roligt. Jag kunde knappt gå hem efteråt för att jag var helt slut i kroppen. Jag ska absolut vara med på detta så snart jag kan! Jag rekommenderar det starkt. Så om du bor i Linköping, passa på att gå på något av deras provpass. Se information på deras hemsida: http://www.bootcampacademy.se/

• Like 1

67,9 kg! Det är den lägsta vikt jag haft efter att dottern föddes 2011. Lägsta vikt i vuxen ålder (eller sen jag var typ 12-13 år) innan dottern föddes var 64 kg (2010). Inte så långt dit heller nu! Ingenting är omöjligt. Motivationen är på topp också fortfarande. Annars är det någonstans här jag brukar börja känna att jag har kontroll på läget och jag kommer ju absolut klara av att äta lite bär/grädde, vilket eskalerar till lite choklad och sen mer och mer av allt. Och sen är jag tillbaka där jag startade i vikten. Just nu saknar jag det inte alls, småätandet alltså. Istället känns det härligt befriande att inte springa och kika in i kylskåpet flera gånger om dagen. Två mål mat om dagen, och inget skit (eller annat) däremellan.

• Like 3

Varför är det så att det absolut svåraste att ändra bland sina vanor är att sova tillräckligt mycket? Det är alltid med bland de viktigaste sakerna att ändra på som nämns när man försöker gå ner i vikt. Och det som jag aldrig lyckas med mer än ett par dagar. Jag borde verkligen gå och lägga mig vid tio-elva på kvällen, eftersom jag går upp vid sex-sju på morgonen. Det är ju inte så att man gör något sådär jätteproduktivt på kvällarna efter tio ändå!

Magen är för övrigt nästan helt platt nu. I alla fall när jag står upp. När jag sitter ner har jag ju all fin överskottshud kvar sen jag var gravid för två och ett halvt år sedan. Fördelen är väl att om det någonsin blir ett barn till så lär ju inte huden behöva tänjas något mera, så det blir nog inte värre än så här i alla fall. Och blir jag nojjig när jag sitter ner finns det ju alltid hålla-in-magen-underkläder. Mamma har ju sagt att hon nog är snyggare nu vid 50+ än vid trettio. Så jag får väl ge det tid. Huden kanske krymper tillbaka lagom till jag blir 50. Det är ju bara 25 år kvar ;-)

• Like 2

• 2 weeks later...

67,5 kg imorse. Efter att ha gått upp lite varje dag i en vecka var det skönt med en liten nedgång. Eller ja, nästan 2 kg sen igår, så den lilla mängden kokosmjöl, grädde och keso jag ätit dagligen på sistone har ändå samlat på en del vätska.

Insåg nu att jag har vägt runt 68 kg i en månad nu! Normalt brukar jag ju gå upp i vikt igen snabbare efter en nedgång eftersom jag brukar tappa kontrollen. Tyvärr har jag börjat tappat kontrollen nu, har börjat småäta mellan mina två dagsmål av ingen anledning alls. Än så länge bara vitkål och ost. Men jag har i alla fall kommit på mig själv denna gången innan jag är tillbaka till ursprungsläget. Det ända som har hänt är ju att jag inte har tappat någon vikt på en månad (pendlat mellan 67 och 68 kg). Så tillbaka på banan med mig. Och ut i löparspåret. Hur ska jag annars klara mina mål till december?!