Jump to content

Dagbok: Den här kroppen byggdes av fett!

Nessima

Recommended Posts

Jag har nu tagit bort alla mina viktmål. Fixeringen har blivit lite för mycket helt enkelt, så jag ska istället försöka tänka om. Fokusera på att äta bra mat, träna och sova tillräckligt mycket. Och försöka släppa vad som händer på vågen under tiden.

• Like 2

Jag har nu tagit bort alla mina viktmål. Fixeringen har blivit lite för mycket helt enkelt, så jag ska istället försöka tänka om. Fokusera på att äta bra mat, träna och sova tillräckligt mycket. Och försöka släppa vad som händer på vågen under tiden.

Var sak har sin tid och man behöver inte vara så förb...t duktig hela tiden. Bry dej om dej själv och njut av liv och barn och vaddå... vågen är ju bara en siffra. Det finns betydligt bättre värdemätare på hälsa.

• Like 1

• 2 weeks later...

Det är nu nästan två veckor sedan jag vägde mig. Ett steg i att släppa viktfixeringen. Men nu är jag rädd för att väga mig igen, och rädd för att inte väga mig igen och tappa kontrollen. Det är verkligen inte lätt att veta vad som är rätt väg!

Lilla vän, känn efter... Hur mår du? Hur känns dina kläder? Hur mycket ork har du?

Du är väl ingen Katherina Zytomierska som absolut bara måste ha tillbaka din före graviditetskropp för att passa i jetsetmiljön?

Kvinnokroppen är gjord för att ändras efter behov.

Prioriterar du dej själv och din familj så kommer förhoppningsvis lugnet som gör att du få ett sunt förhållande till mat och din kropp.

Lilla vän, känn efter... Hur mår du? Hur känns dina kläder? Hur mycket ork har du?

Du är väl ingen Katherina Zytomierska som absolut bara måste ha tillbaka din före graviditetskropp för att passa i jetsetmiljön?

Kvinnokroppen är gjord för att ändras efter behov.

Prioriterar du dej själv och din familj så kommer förhoppningsvis lugnet som gör att du få ett sunt förhållande till mat och din kropp.

Jag har nu försökt formulera ett svar minst fyra gånger, men alla svar jag skriver låter väldigt defensiva, så jag nöjer mig med att bara svara; ja, förhoppningsvis har du rätt i att lugnet kan infinna sig så småningom!

• Like 1

• 3 months later...

Nu börjar jag bli tjock! Vågen visar plus ~4 kg och midjemåttet har ökat till 85 cm på smalaste delen (plus ~10 cm) och till 94 cm i navelhöjd! Är halvvägs i graviditeten nu. Längtar efter att träna och få svettas rejält, men ja, när jag väl kan igen i sommar kommer jag väl säkert inte att vara lika sugen. Äter fortfarande lchf, om än något liberalare. Får skippa så mycket mat/dryck som jag gillar nu (charkuterier, ostar, vin etc), så jag tillåter mig att dricka cappuccino när jag känner för det. Det blir en del mjölk, även om jag byter ut en del mot vispgrädde för att bli mättare (ofta kan det bli så att jag byter ut frukosten mot en cappuccino), men det blir ändå mer kolhydrater än normalt.

• Like 2

• 2 weeks later...

Fick inse att jag inte kunde unna mig så många cappuccino jag ville. Lade på mig så mycket vatten att jag knappt kom ner i mina gravidjeans, och att det är vatten betvivlar jag inte eftersom jeansen satt löst igen efter två dagars mjölkdetox. En annan fördel med att minska mjölken är ju att jag blir betydligt mindre svullen om magen, vilket är bekvämt. Magen är faktiskt ganska liten och behändig fortfarande :)

• Like 1

• 3 weeks later...

Vikt: +6,2 kg
Midja: 82 cm
Mage: 97 cm

Känner mig både tjock och smal på samma gång. Magen är betydligt mindre än förra gången, men det kan ju delvis bero på att jag är mycket starkare denna gången och anstränger mig för att hålla in magen hela tiden. Motverka ont i ryggen genom att ha så mycket stöd i magen som möjligt.

Oj, vad länge sedan jag läste här! Grattis till graviditeten - så roligt! Jag åt typ uppfettad GI medan jag var gravid - det funkade bra  :P

Tack! Skönt att du hittade en kost som funkade för dig! Jag tog en liten vikthetspaus kanske man kan säga och har därför inte uppdaterat så regelbundet som jag gjorde innan. Och nu under graviditeten så är ju meningen att jag ska gå upp i vikt. Förhoppningsvis ska väl bra lchf-/paleokost göra att jag inte lägger på mig 22 kilo den här gången. Förra gången levde jag på mackor och semlor, och ja, allt som inte är i närheten av riktig mat (men detta var ju innan jag överhuvudtaget hade börjat tänka i lchfbanor). Så i teorin borde det ju gå betydligt bättre nu!

• 2 weeks later...

Vikt: +6,6 kg
Midja: 84 cm
Mage: 98 cm

Jag är nu i v. 26 (25+4). Förra graviditeten hade jag gått upp 9,2 kg vid denna tiden. Om det inte rasar iväg framöver så känns det ju ändå som att det kommer att gå bra. Viktökningen borde bli mindre än förra gången.

• Like 1

Länge sedan jag skrev i din tråd. Minns jag inte fel så hade du återkommande problem med vad man på engelska kallar "vertigo" (vet inte om det är den svenska termen men jag har börjat nyttja den i brist på annan). Hur har det gått med det? Fick du någon rätsida på det?

Anledningen till att jag frågar är att det stör mig än att jag inte riktigt fått pejl på vad det berodde på i mitt eget fall... Har sökt överallt om det så jag har väl vissa misstankar om vad det skulle kunna bero på men vore mycket intressant att höra hur det gått för dig som, minns jag inte fel, hade betydligt värre problem med det.

Länge sedan jag skrev i din tråd. Minns jag inte fel så hade du återkommande problem med vad man på engelska kallar "vertigo" (vet inte om det är den svenska termen men jag har börjat nyttja den i brist på annan). Hur har det gått med det? Fick du någon rätsida på det?

Anledningen till att jag frågar är att det stör mig än att jag inte riktigt fått pejl på vad det berodde på i mitt eget fall... Har sökt överallt om det så jag har väl vissa misstankar om vad det skulle kunna bero på men vore mycket intressant att höra hur det gått för dig som, minns jag inte fel, hade betydligt värre problem med det.

Jag har tyvärr aldrig hört uttrycket vertigo, men antar att du syftar till yrsel?

I mitt fall har det sannolikt rört sig om en kombination om att jag är ganska lång, relativt smal och har lågt blodtryck. Det är vad sjukvårdspersonal har trott när jag har frågat i alla fall. Fast de tyckte förstås inte att detta var ett problem alls...

I och med graviditeten har blodtrycket ökat något så nu ligger det oftast runt/över 100/60 (och räknas väl således som normalt). Mina problem har i alla fall minskat. Det hjälper väl en del att jag är betydligt långsammare i rörelser också och på grund av foglossning inte står upp i längre stunder. Annars var det just när jag antingen reste mig eller hade stått upp en stund och ibland av helt okänd anledning när jag varit ute och rör mig som det svartnade så att jag trillade. Får väl se hur det blir sen när bebisen är född. Tyvärr är det väl säkert så att problemen kommer tillbaka då. För min del hjälpte det lite att se till att få i mig extra salt för att binda kvar lite mer vätska i kroppen, men det blev inte helt bra med det heller.

Ledsen att jag inte hade någon superlösning!

• 3 weeks later...

Vikt: +9,3 kg
Midja: 88 cm
Mage: 103 cm

Var hos barnmorskan idag och kunde konstatera att allt såg bra ut. Vilket också var vad jag trodde. Bra blodsocker (4,8 efter mat) och blodtryck (105/65). Vikten är normal för den här veckan (v. 29) och 2,3 kg lägre än när jag väntade dottern. En jämförelse med värdena från förra graviditeten visar att allt är bättre denna gången, även om allt låg inom normalvärdena då också. Jag har inte heller samlat på mig någon vätska (eller i vart fall inga stora mängder). Fötterna ser normala ut på kvällarna och fingrarna är lika smala som alltid så jag får fortfarande på mig mina ringar. Med undantag för om jag ätit dåligt ett par dagar (dåligt som i kolhydratrikt) för då svullnar jag upp om fötter och händer. Om jag äter mycket blir jag illamående nu när bebisen börjar ta mycket plats, så jag är tacksam för att fettrik kost inte kräver några stora volymer.

• Like 1

• 3 weeks later...

Låter ju jättebra! Vad är du i för vecka?

Förlåt att jag inte har svarat. Jag har helt enkelt missat att det skrevs något i min egen tråd. Jag är nu i vecka 32 (när förra inlägget skrevs var jag i vecka 29). Så 6-10 veckor kvar av att bli rundare innan det är dags att skifta fokus och försöka bli mindre rund.

Jag försöker att inte väga mig alls mellan barnmorskekontrollerna under denna graviditeten eftersom det är stressande att gå upp i vikt även man man ska det. Försöker att intala mig också att det inte spelar så stor roll. Jag gick ju upp 22 kg förra gången och det var skittrist att vara så fet, men jag gick ju ner allt på 4-5 månader och antagligen skulle jag lyckas med det samma igen om det blir aktuellt. För tillfället försöker jag fokusera på att äta så bra mat som möjligt bara, och ser varje tillfälle jag inte äter en glass/bulle/liknande som en seger. Det är svårare att sköta sig när man är gravid. Det är i alla fall min egen upplevelse. För man ska ju ändå bli tjock. Och så är det en massa hormoner som spökar. Humöret pendlar och det är lätt att falla dit när man är nedstämd om man inte vaktar sig själv noga.

• Like 1

• 2 weeks later...

v. 34

Vikt: +12,3 kg
Midja: 92 cm
Mage: 112 cm

Det har gått riktigt bra med maten de senaste veckorna nu. Inget gluten och betydligt mindre kolhydrater. Det bästa är att det verkar som att det tog bort det onda i handleden. (Jag har haft ont i handleden sedan i början på februari, så i två månader.) Fick veta av vården att det mest sannolikt rörde sig om karpaltunnelsyndrom, vilket är vanligt när man är gravid och svullnar i kroppen (enkelt förklarat är det väl någon nerv i handleden som blir klämd, vilket kan leda till domningar och så småningom smärta). Fem dagar efter att jag slutade med fuskandet så var smärtan som bortblåst, så jag spekulerar i att jag trots allt bundit mer vätska än vad jag varit medveten om och att det lett till ett tryck på den där nerven, vilket sen minskade när jag minskade på kolhydraterna. Skönt är det i alla fall att kunna använda handen igen som vanligt!

Vikten då. Ja givetvis hade jag hoppats att jag inte skulle gå upp mer än 10-12 kg under hela graviditeten och det har jag ju spräckt nu. Det positiva är i alla fall att jag ligger ett par (2,3 kg) under vad jag vägde när jag bar dottern och då var det framför allt de sista veckorna som vikten rusade iväg, så om jag inte ligger på soffan och äter 2-3 semlor om dagen resterande tid så ska det nog gå bra. Antar att det den gången dessutom ledde till en större vattenansamling i kroppen än vad jag var medveten om då. Förra gången ökade jag nämligen MER än 1,5 kilo i veckan de sista fem veckorna! Hua.

Hela familjen har varit magsjuk under valborgsledigheten, vilket tyvärr har lett till fruktansvärt matintag. Eller snarare avsaknad på matintag och ett visst intag av glass. Jag har inte riktigt kunnat förmå mig till att äta riktig mat när jag mått konstant illa, och nu när jag är gravid mår jag dessutom alltid illa om jag inte äter i tid, så jag har inte vågat bara stå över allt intag heller, av risk för att det skulle bli ännu värre. Så jag har satt i mig glass. Jag hittade i alla fall en god ekologisk glass som förvisso innehåller mycket socker, men inte en massa annat skit. När man läser på vissa glassförpackningar blir man ju riktigt mörkrädd!

• 4 weeks later...

V. 39 nu. Trodde inte att jag faktiskt skulle komma hit, till den här veckan alltså, då vi varit oroliga för att bebisen skulle födas enda sedan v. 32 då jag efter mycket stress blev sängliggande i en vecka på grund av för mycket sammandragningar.

De senaste tre veckorna har jag börjat samla på mig vätska. Önskar att jag kunde säga att jag har skött mig bra med kosten, men det har jag verkligen inte. Det är som att jag tappat fokus gång på gång. Tagit varje anledning som har getts för att inte sköta mig, vilket naturligtvis straffar sig. Väger förvisso långt under vad jag gjorde under förra graviditeten, men det är jäkligt trist att bära runt extra vätska i den här värmen. Det är både tungt och obekvämt. Nu funderar jag i alla fall på om det inte är dags att hitta fokus igen. Det kan ju omöjligt vara så lång tid kvar till bebisen föds nu (om jag går över maximalt över tiden så är det 26 dagar kvar, men hon kan lika gärna födas imorgon), så det gäller ju att fixa till det här redan innan hon anländer. Det lär ju inte vara lättare som nybliven tvåbarnsmamma och då försöka få rätt på kosten igen. Jag började i alla fall morgonen med att slänga paketet kakor som låg i skafferiet och valde att starta dagen med två ägg och smör. Jag har ju fått rätt på mig själv tidigare, så jag ska nog lyckas denna gången också!

• Like 1

V. 39 nu. Trodde inte att jag faktiskt skulle komma hit, till den här veckan alltså, då vi varit oroliga för att bebisen skulle födas enda sedan v. 32 då jag efter mycket stress blev sängliggande i en vecka på grund av för mycket sammandragningar.

De senaste tre veckorna har jag börjat samla på mig vätska. Önskar att jag kunde säga att jag har skött mig bra med kosten, men det har jag verkligen inte. Det är som att jag tappat fokus gång på gång. Tagit varje anledning som har getts för att inte sköta mig, vilket naturligtvis straffar sig. Väger förvisso långt under vad jag gjorde under förra graviditeten, men det är jäkligt trist att bära runt extra vätska i den här värmen. Det är både tungt och obekvämt. Nu funderar jag i alla fall på om det inte är dags att hitta fokus igen. Det kan ju omöjligt vara så lång tid kvar till bebisen föds nu (om jag går över maximalt över tiden så är det 26 dagar kvar, men hon kan lika gärna födas imorgon), så det gäller ju att fixa till det här redan innan hon anländer. Det lär ju inte vara lättare som nybliven tvåbarnsmamma och då försöka få rätt på kosten igen. Jag började i alla fall morgonen med att slänga paketet kakor som låg i skafferiet och valde att starta dagen med två ägg och smör. Jag har ju fått rätt på mig själv tidigare, så jag ska nog lyckas denna gången också!

Jag har också dragit på mig mer vätska i värmen, det blir ju betydligt jobbigare att röra på sig! Skyller det mesta på värmen, men har nog slappnat av lite på sluttampen. Försöker dricka mycket, men det blir ett väldans spring till toaletten... Är f ö också i v. 39! Tror att det gäller att sköta sig nu, annars kommer iaf jag sitta och äta en massa mörk choklad när jag ammar...

Lycka till!

Jag har också dragit på mig mer vätska i värmen, det blir ju betydligt jobbigare att röra på sig! Skyller det mesta på värmen, men har nog slappnat av lite på sluttampen. Försöker dricka mycket, men det blir ett väldans spring till toaletten... Är f ö också i v. 39! Tror att det gäller att sköta sig nu, annars kommer iaf jag sitta och äta en massa mörk choklad när jag ammar...

Lycka till!

Det har faktiskt gått ganska bra för mig nu sedan stressen med plugget släppte. Den där obehagskänslan i kroppen som stressen skapade och som jag (dumt nog) försökte döva med ett ständigt intag av, ja vad som helst som jag fick tag på (kakor, nötter, grädde eller äpplen), har försvunnit.

Hoppas att allt går bra för dig med din bebis och att du inte fastnar i chokladträsket under amningen!

• Like 1

Tack för alla gratulationer! Här hemma följer just nu en period av amningsetablering och avslappning innan jag ska börja fokusera på att gå ner i vikt igen. Har inte hoppat på vågen efter förlossningen. Tänkte att jag kunde göra det någon gång nästa vecka kanske, när svullnaden i brösten har lagt sig lite etcetera. För tillfället äter jag LCHF, men tillåter mig att äta fria mängder mat och även mejeriprodukter.

• Like 1

Var på BVC med Siri idag. Hon håller på att förvandlas till en liten knubbsäl. 600 g hade hon lagt på sig nu på en vecka! (Vilket inte alls är något negativt. Helammande bebisar får ju i princip vara hur runda som helst.) Så jag kan bara konstatera vad jag redan innan visste. Det går alldeles utmärkt att amma på relativt strikt LCHF-kost! För tillfället ligger jag på 5-30 g kh per dag. Det får man in en hel del grönsaker på om man bara håller sig undan från allt vad frukt, knäckebröd, yoghurt, choklad och lågkolhydratefterrätter heter.

• Like 4

Jag har ett problem. När jag äter kokosfett så tycks min mjölkproduktion öka. Det kan ju låta som ett harmlöst problem, men det innebär att brösten är konstant spända och ömma. Dessutom ökar väl risken för mjölkstockning. För att inte tala om att jag konstant läcker.

Någon som vet om det finns något samband mellan intag av kokosfett och mjölkproduktion? Eller är det bara rena tillfälligheter? Jag tänker mig att kokosfettet är energi som ganska snabbt tas upp av kroppen, som då väljer att göra mjölk av det. Jag har samma problem om jag äter något med socker eller liknande.

Jag har ett problem. När jag äter kokosfett så tycks min mjölkproduktion öka. Det kan ju låta som ett harmlöst problem, men det innebär att brösten är konstant spända och ömma. Dessutom ökar väl risken för mjölkstockning. För att inte tala om att jag konstant läcker.

Någon som vet om det finns något samband mellan intag av kokosfett och mjölkproduktion? Eller är det bara rena tillfälligheter? Jag tänker mig att kokosfettet är energi som ganska snabbt tas upp av kroppen, som då väljer att göra mjölk av det. Jag har samma problem om jag äter något med socker eller liknande.

Jag tänker närmast på Laurinsyran, att i bildandet av bröstmjölk så har kroppen den så att säga "gratis" av kokosoljan, men det är vilda spekulationer från min sida :)

Jag tänker närmast på Laurinsyran, att i bildandet av bröstmjölk så har kroppen den så att säga "gratis" av kokosoljan, men det är vilda spekulationer från min sida :)

Aha, ja så kan det kanske vara! Skulle vara spännande att veta om det alls finns ett samband, och i så fall vad det hela beror på. Jag får väl experimentera lite här hemma, men det är alltid så svårt att veta vad en ändringa beror på. Det finns ju inte en enda dag som är den andra lik. Även om jag skulle äta och bete mig identiskt flera dagar, bortsett från ett olikt intag av kokosfett, så kan jag ju inte med säkerhet tillskriva ändringar i mjölkmängden till kokosfettsintaget. Det kan ju vara så att dottern äter mer en dag än en annan. Vilket kan göra att mjölkmängden upplevs mindre den dagen, och flera sådana dagar kan i sin tur innebära att produktionen går upp på grund av att barnet äter mer. Så det är helt enkelt svårt! Min upplevelser är i alla fall att det går snabbare att producera mjölk de dagar jag äter kokosfett!

• Like 1

Nu är jag tillbaka på "normalvikt" enligt BMI. Även om det nu inte är ett bra mått så känns det mentalt uppmuntrande. Midjemåttet ligger på 80 cm, så även det är nere (om än precis) på vad som är godkänt för kvinnor. Nu är det bara 7 kg, eller 7 cm i midjemått, kvar till var jag var innan graviditeten. (Och ytterligare 4-5 kg kvar sen efter det till den vikt där jag trivs bäst med min kropp, men för att ligga där måste jag konstant anstränga mig och det är tveksamt om jag tycker att det är värt det.)

• Like 1

Jo, fast det står också att redan mått på 80-88 cm kan innebära en ökad risk för kvinnor. Oavsett så är jag ju under/på den nedre gränsen där :)

Mer exakt står det att detta gäller om man även har andra riskfaktorer, som t ex rökning.

• 4 weeks later...

Vägde idag in på 75,5 kg, vilket innebär att det bara är 5,5 kg kvar till startvikten innan graviditeten. När jag väl nått dit får jag väl se om jag ska ge mig på att skala bort lite till för att komma ner runt 65 kg istället där jag trivs bäst, men ett steg i taget. Vill inte tänka för mycket på viktminskning nu när jag är hemma med barn. En fin balans. Inte tänka för mycket, men inte slappna av så mycket att jag inte tappar något alls eller till och med går upp i vikt.

• Like 1

• 3 weeks later...

Ett kilo till borta nu (74,4 kg). Det går inte vidare snabbt, men man kan också säga att ansträngningen är minimal. Jag äter när jag är hungrig, och hur mycket jag vill. Tränar inget alls mer än lite stabiliseringsövningar för de inre magmusklerna. Det enda är att jag håller mig undan från frukt, bär, mejerier (utom smör och liiiiite yoghurt som jag har i mitt lågkolhydratbröd), choklad och nötter. Däremot tillåter jag mig att äta hur mycket grönsaker jag vill, inklusive vissa rotfrukter så som morötter.

• Like 1

• 2 weeks later...

Ytterligare ett kilo borta nu. Det känns som att det går långsamt, men det gör det väl egentligen inte. Det är ju alltid bara så att man vill att allt ska hända över en natt!

Jag har anmält mig till en balettkurs nu i höst. Jag inbillar mig att det både kommer att vara helt fantastisk träning och roligt :) Framförallt borde det väl ge bra hållning!

• Like 2

Vägde idag in på 71,8 kg, vilket innebär att det nu är under två kilo kvar till min vikt innan graviditeten. Den här vikten är heller ingen ovanlig vikt för mig som ogravid utan jag brukar väga mellan 68 och 72 kg (även om jag föredrar den lägre vikten). Det gick lite snabbare än planerat att komma hit, men jag har ätit väldigt dåligt på grund av att jag har varit sjuk (inget allvarligt).

Nästa vecka börjar baletten. Jag försöker bestämma mig för vad jag ska ha på mig på lektionerna. Dansdräkt och trikåer är rekommenderat, men inget krav. Man undrar ju bara om det är någon annan som kommer att ha det, dansdräkt alltså, eller om de flesta kommer ha mjuka träningskläder. Sen tror jag inte att dansdräkt är något jag egentligen skulle passa i. Allt som sitter ihop överdel och underdel brukar vara svårt eftersom jag har så breda höfter i förhållande till överkroppen. Sen brukar dansdräkterna vara väldigt urringade i ryggen, vilket inte ser så snyggt ut med en stabil sportbh.

• Like 1

• 3 weeks later...

Har pendlat mycket i vikt de senaste veckorna, men som känt så är det ju så det funkar. Vätska och tarminnehåll påverkar ju onekligen vikten. Idag är den 71,5 kg, härom dagen var den något kilo mer. Jag väger mig fortfarande dagligen och för diagram (men så är jag ju känd bland familj och vänner som den galna personen som för diagram över allt, allt, allt). Känner mig dock inte arg på mig själv och min kropp den här gången så som jag gjorde efter förra graviditeten. Det upptar inte hela mitt fokus, eller knappt något av mitt fokus, att försöka gå ner i vikt. Men så ska jag inte gifta mig om någon månad heller, det har jag ju redan gjort ;)

• Like 2

Jag har tyvärr aldrig hört uttrycket vertigo, men antar att du syftar till yrsel?

I mitt fall har det sannolikt rört sig om en kombination om att jag är ganska lång, relativt smal och har lågt blodtryck. Det är vad sjukvårdspersonal har trott när jag har frågat i alla fall. Fast de tyckte förstås inte att detta var ett problem alls...

I och med graviditeten har blodtrycket ökat något så nu ligger det oftast runt/över 100/60 (och räknas väl således som normalt). Mina problem har i alla fall minskat. Det hjälper väl en del att jag är betydligt långsammare i rörelser också och på grund av foglossning inte står upp i längre stunder. Annars var det just när jag antingen reste mig eller hade stått upp en stund och ibland av helt okänd anledning när jag varit ute och rör mig som det svartnade så att jag trillade. Får väl se hur det blir sen när bebisen är född. Tyvärr är det väl säkert så att problemen kommer tillbaka då. För min del hjälpte det lite att se till att få i mig extra salt för att binda kvar lite mer vätska i kroppen, men det blev inte helt bra med det heller.

Ledsen att jag inte hade någon superlösning!

Jag vet inte om det finns någon svensk benämning på "vertigo" men jag tror inte det är vanlig yrsel i varje fall. Hela världen snurrar och man tappar kontrollen i det förra fallet.

Det jag spekulerar lite i är att de två tillfällen jag erfarit av detta tillstånd har haft en del gemensamma nämnare och då främst stort vätskeintag under kort tid utan samtidig tillförsel av mineraler/elektrolyter. Av den anledningen börjar jag fundera på om det är en mildare variant av hyponatremi jag upplevt. Den andra gången gick det nämligen att stävja efter ett par timmar genom att dricka kaffe och mycket saltat vatten.

• 3 weeks later...

Ketonmätstickor kan bli gamla! Jag har tidigare noterat att ketonmätstickorna har ett bäst-före-datum men har alltid trott att det varit lite höftat i luften. Det är ju inte mat som ruttnar/möglar etc. Imorse tänkte jag mäta min ketos och fick först HI som resultat (alltså över 8 mmol/l. Givetvis ett helt orimligt svar. Konstaterade att bäst-före-datumet var för några månader sedan och testade med ytterligare två stickor. Fick då 5,5 respektive 5,7 mmol/l. Även det känns som orimliga resultat. Det skulle i princip innebära svält och jag äter verkligen inte lite nu.

Nytt lägsta efter graviditeten: 70,5 kg. Testade att stå i tåspetsskor på baletten i förra veckan. Jag kan inte annat än förstå att balettdansöser vanligen är väldigt tunna (även om vi tänker bort de traditionellt estetiska anledningarna). Ska man stå på en sådan yttepytteyta så vill man ha så lite tryck som möjligt. 15 kg hade jag nog behövt tappa om jag verkligen ville dansa på tåspets (tur att jag inte har några sådana planer för jag skulle nog se ut som ett benrangel då)!

• 2 weeks later...

69,8 kg. Nu är jag officiellt tillbaka till innan-graviditeten-vikten, så allt ytterligare är bara en bonus mot mitt tidigare mål att hamna runt 65 kg där jag trivs som bäst. Tanken är i alla fall inte att vare sig slappna av eller kämpa mer nu utan fortsätta precis som vanligt. Två mål mat om dagen, och stora sådana, samt träna en gång i veckan (mer för den mentala hälsan än den fysiska).

• Like 4