Jump to content

Behöver råd ang daglig matdagbok

ajeppsson
 Share

Recommended Posts

hej.

Jag är 28 år, tjej, studerar och har ett stillasittande liv förutom promenader lite då och då.

jag är 173 cm lång och väger runt 76kg. Jag vill gå ner 10 kg i vikt och bli hälsosam samtidigt som mitt överflödiga fett åker bort.

En matdag för mig nu kan se ut följanden. (jag har precis börjat med detta)

Frukost: mannagrynsgröt på vatten istället för mjölk, 1 kopp kaffe med lättmjölk.

Lunch: en naturdietshake 110kcal + 1 liten avokado.

Kvällsmat: 1 dl ris, 1, 1/5 dl vegetarisk korvstroganoff på milda lätt 7%. + halva tallriken kokt broccoli, rivna morötter. 

Jag undrar nu, om det är någo där ute, som är dietist eller kan mycket om kcal som kan berätta för mig om denna diet är någorlunda riktig och kommer att resultera i att jag går ner i vikt ganska så  lagom. Runt 0,5 - 1kg i veckan.

mvh anne

Ta bort havregrynen, mjölken, shaken, mildan och riset, ev. även morötterna och ev den vegetariska korvstroganoffen om den innehåller bönor. Ät ägg, kött, fisk fortsätt med grönsakerna och RIKTIGT, naturligt fett i form av smör, grädde, CF och likande. Ät tills du känner dig mätt men inte mer så ska du se att du tappar i vikt! 

• Like 2

Jag tycker det ser helt ok ut. Jag är dock lite orolig över att du får i dig för mycket fett. Testa att byta ut milda lätt 7% mot vatten, och fundera på om du inte ska ha minimjölk i kaffet.

Skämt åsido, skriver du på detta foum så kanske du har snubblat över begreppet LCHF? Att beskriva ett dagsintag enligt ovan kan antingen generera massa bra tips som Zara kommer med ovan, eller att man inte tar dig riktigt på allvar, som jag lutar åt.

Är det så att du på allvar har blivit rekommenderad av någon att äta så här så kan jag bara beklaga att du blivit vilseledd. Leta runt lite med LCHF som sökterm så inser du att det finns andra sätt att gå ner i vikt på än att svälta sig.

• Like 1

Ta bort havregrynen, mjölken, shaken, mildan och riset, ev. även morötterna och ev den vegetariska korvstroganoffen om den innehåller bönor. Ät ägg, kött, fisk fortsätt med grönsakerna och RIKTIGT, naturligt fett i form av smör, grädde, CF och likande. Ät tills du känner dig mätt men inte mer så ska du se att du tappar i vikt! 

Men om man inte vill äta djur, som dör för att folk ska få onödigt kött i magen som de gott kan leva utan avstår jag gärna. Jag är seriös och ville bara ha råd. Inte massa påhopp. HEJDÅ

Jag tycker det ser helt ok ut. Jag är dock lite orolig över att du får i dig för mycket fett. Testa att byta ut milda lätt 7% mot vatten, och fundera på om du inte ska ha minimjölk i kaffet.

Skämt åsido, skriver du på detta foum så kanske du har snubblat över begreppet LCHF? Att beskriva ett dagsintag enligt ovan kan antingen generera massa bra tips som Zara kommer med ovan, eller att man inte tar dig riktigt på allvar, som jag lutar åt.

Är det så att du på allvar har blivit rekommenderad av någon att äta så här så kan jag bara beklaga att du blivit vilseledd. Leta runt lite med LCHF som sökterm så inser du att det finns andra sätt att gå ner i vikt på än att svälta sig.

Men om man inte vill äta djur, som dör för att folk ska få onödigt kött i magen som de gott kan leva utan avstår jag gärna. Jag är seriös och ville bara ha råd. Inte massa påhopp. Tror jag försvinner från denna sida där ingen verkar vilja hjälpa en ändå. vilket oseriöst snack.

Anne,

Om du nu, tyvärr, har försvunnit så kan jag väl i varje fall för kvarvarande som läser detta poängtera att man måste skilja på kost och hälsa respektive trossystem. Det senare tillfredställer i bästa fall något annat än optimerad hälsa och det måste man vara medveten om innan man tar det steget.

Onödigt kött i magen kan även beskrivas som väldigt näringsrik mat på helt rätt ställe. Man kan tycka vad man vill om det. Jag kan själv instämma i att det finns mycket att kritisera vad gäller sådant som matsvinn och behandling av djur men det är väldigt svårt att stanna eller spola tillbaka evolutionen.

Animalier är en viktig förutsättning för en god kosthållning och de flesta klarar helt enkelt inte att anamma ett lakto/ovo-vegetariskt perspektiv på längre sikt. Den strikta vegankosten ska man definitivt hålla sig borta från om man har något som helst intresse av optimal hälsa. Det är tvyärr bara så det är. Senast för ett par timmar sedan fick jag ett PM på ett internationelltt träningsforum från en person som behövde hjälp att reda ut problem kopplade till vegetarisk kosthållning och hård träning. Jag har själv under en kortare period försökt att klara av hård träning på vegetarisk kost och jag vet att det för de flesta människor som tränar seriöst och med inriktning på annat än uthållighetsidrotter är dömt att misslyckas. Det spelar ingen roll hur många undantag man refererar till som ex. Bill Pearl, som en period av sitt liv, åt vegetariskt samtidigt som han tränade hårdare än de flesta på den här planeten 5 dagar i veckan. Men Bill Pearl är ett sanslöst unikum och ett undantag och det är ur detta perspektiv man måste se detta.

Hur som haver, det var väl antagligen lite trollvarning på den här tråden från början men jag har i varje fall kompletterat den för andra som kan fundera i dessa banor.

• Like 4

Men om man inte vill äta djur, som dör för att folk ska få onödigt kött i magen som de gott kan leva utan avstår jag gärna. Jag är seriös och ville bara ha råd. Inte massa påhopp. HEJDÅ

Men om man inte vill äta djur, som dör för att folk ska få onödigt kött i magen som de gott kan leva utan avstår jag gärna. Jag är seriös och ville bara ha råd. Inte massa påhopp. Tror jag försvinner från denna sida där ingen verkar vilja hjälpa en ändå. vilket oseriöst snack.

Man kan äta en vettig kost utan kött, testa vegetarisk LCHF. Mina råd? Skippa snabba kolhydrater och ät fullfeta mejerier, extra smör, oliv- och rapsolja. Ägg om du äter det. Äter du fisk?