Popular Post Peter B Posted October 3, 2019 Popular Post Share Posted October 3, 2019 Anledningen till att jag började med LCHF var en oro över att fasteblodsockret ligger väl högt, 6-7 mmol/L på morgonen. Det är inte jätteallvarligt men ett tydligt tecken på att det finns en metabol störning. LCHF-ätandet har egentligen inte förbättrat detta. Det har inte heller blivit sämre och det är väl egentligen ett gott tecken att det inte blivit värre under de 7-8 år jag hållt mig hyfsat bra till LCHF. Men det skulle vara intressant att se och kul om det gick att få ner värdena till ca 5,5 mmol/L på morgonen vilket skulle tyda på att kroppen är mer insulinkänslig. Antagligen får man acceptera att det kanske inte går men det är värt ett försök. Men finns det något mer man kan göra? Det var en retorisk fråga! Det finns självklart massor med saker som är värda att testa! Tänkte köra det här experimentet fram till jul. Beskriver min åtgärdslista här nedanför. Jag kanske inte klarar att göra allt men jag ska ge mig på det mesta. 1. Äta LCHF under längre tid utan undantag. Jag tänkte inte äta helt ketogent men målet är att ligga runt 1 mmol/L BHB på morgonen. (Jag har en tendens att då och då göra en del undantag, vilket egentligen inte är direkt fel men kanske inte heller bra om målet är att få ner blodsockret. ) 2. Träna regelbundet 4-5 ggr i veckan. Det gör jag redan idag men tänkte försöka få in mer styrka i träningen, ökad muskelmassa kan innebära ökad insulinkänslighet. 3. Minska vikten. Jag är inte överviktig idag. Men ännu mindre bukfetma kan ge ökad insulinkänslighet. Vikt idag är 83 kilo, målvikt är 75 kilo (ca 21,5 i BMI) 4. Använda Metformin några dagar i veckan men jag ska undvika det i nära anslutning till lite tyngre träning efetersom Metforminet eventuell kan ta bort en del av effekten av träningen 5. Sova mer. Har sedan en tid försökt öka sömnmängden. Det är inte lätt. Men målet är iallafall att tiden mellan 23.00 - 07.00 ska tillbringas i sängen med lampan släckt. 6. Lära mig och börja meditera. 7. Minska intaget av koffeinhaltiga drycker, dock inte avstå helt. Punkterna 5-7 syftar till att minska stressnivån och därmed kortisolproduktion i kroppen vilket borde kunna leda till lägre blodsocker. 8. Genomföra en vattenfasta på ca 4-5 dagar under perioden. Här tänkte jag med jämna mellanrum redovisa några nyckelvärden (på morgonen): 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 4, 2019 Share Posted October 4, 2019 Har du funderat på att testa med potatismjöl i vatten på kvällen? Vissa diabetiker upplever tydligen en god effekt på gryningsfenomenet av detta... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 4, 2019 Author Share Posted October 4, 2019 Jag har funderat på den typen av åtgärder också... men helst skulle jag vilja lyckas att få ner blodsockret permanent utan att behöva hålla det nere med "tillskott". Men tanken med Metforminet är att få ner sockret en aning på "konstgjord" väg men tanken är också att jag sen slutar med det och ser om det går upp igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 4, 2019 Share Posted October 4, 2019 21 minuter sedan, Peter B sade: tanken med Metforminet är att få ner sockret en aning på "konstgjord" väg Då skulle jag nog föredra potatismjöl före Metformin... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted October 4, 2019 Popular Post Share Posted October 4, 2019 Nu började jag ju först mäta blodsocker när jag ätit LCHF ganska länge men ända sättet jag kunnat sänka det på har varit att gå all in keto... 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted October 4, 2019 Share Posted October 4, 2019 Låter som ett mycket intressant projekt. Du menar alltså att gryningsfenomenet är något som går att justera med de åtgärderna du listar och inte en naturlig process i kroppen som har ett syfte att förbereda övergången från sovande till vaken? Jag är speciellt nyfiken på dina mätningar under punkt 8, en vattenfasta på 4-5 dagar. Jag är själv en varm anhängare av fasta eftersom jag upplever många goda effekter av den och en skön känsla och upplevelse medan jag fastar. Martina Johansson har nyligen skrivit ett blogginlägg om fasta som handlade om att hon slutar fasta igen just pga att hennes blodsocker går upp när hon gör det. Det vore kul att få se fler rapporter från fastande. Själv tycker jag att det kan vara farligt att fatta ett beslut baserat på bara en parameter. Man riskerar missa de andra kanske mycket viktigare parametrar och så att säga kasta ut barnet med badvattnet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted October 4, 2019 Share Posted October 4, 2019 Intressant, tack för att du delar med dig. Några tester som kan vara av intresse att göra och följa blodglukos efteråt. 1. Glukos (liten mängd, så bg ändras med inte att du förstör LCHF dagen, typ 10g) 2. Protein, 20-30g. gärna vassle pulver 3. Fett. Gärna ca 15g kokosfett. Hur kroppen reagerar på dessa ger en viss vägledning om vad som är lämplig att prova för att få ned bg. Det är också intressant att att följa dessa över tid. Ovan tester kan ofta förbättras efter en fasta och brukar hålla i sig månader efteråt Vid fasta, om du har möjlighet, mät både bs, BHB och AcAc (utandningsluft). När djupare ketos kickar in, BHB går upp, brukar AcAc göra en pik strax innan. Du kan tänka dig en damm med vatten. Man fyller på tills det svämmar över. Vattnet i dammen är AcAc och det som forsar ut är BHB. Det som till stor del reglerar när vattnet börjar forsa ut i kroppen är insulin. Därför kan man skatta insulinkänslighet genom detta fest. Tex, utandningsluften visar 100 ppm när BHB går upp. En tid senare visar det 50 ppm när BHB går upp. Detta kan tolkas som en lägre insulin i blodet då lägre insulin släpper iväg BHB tidigare Utöver konditionsträning skulle jag föreslå styrketräning, både tung och högrepp. Det är enda sättet att tömma musklerna på glukos då detta bara sker lokalt av resp muskel som är i aktivitet. Kondition är mer central träning men musklerna kan inte dela med sig av glukos till resten av kroppen så då missar man denna aktivitet för en stor del av muskelmassan. Resistent stärkelse är jag personligen inte mycket för då det verkar öka TMAO vid lågkolhydratkost. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Hjopek Posted October 6, 2019 Popular Post Share Posted October 6, 2019 Det här är intressant, jag har också börjat med lite vattenfastor då och då, p g av bs på morgon runt 7. Vad alla tycks missa är att ett högt bs på morgon är bra för T2:or, det är ju levern bl a som försöker göra sig av med fettet i form av socker. Det kommer ut i blodet istället för att ligga kvar i inre organ. Vad jag har missat att t ex om jag fastat i 5 dagar, så jobbar ju levern m fl organ med att rensa bort det som gör att de inte fungerar som de ska och då, när jag belönar mig med, efter fastan, att äta god mat med tillhörande gott vin så motverkar alkoholen (även små mängder) processen med att hela organen. Det här beskriver Fung bättre i boken "Diabeteskoden", allt finns där. https://www.dietdoctor.com/se/gryningsfenomenet-varfor-ar-blodsockret-hogt-pa-morgonen Sedan om man gör en 5 dagars vattenfasta, så går bs ner till runt 5 på morgon dag 3, och håller sig runt där. Dag 1 och 2 tömmer levern på överflödet... Det här är ju bara mina erfarenheter, bifogar ett exempel på mina värden. Om man fastar många dagar, som folk gör ibland, och fortfarande har högt blodsocker, vart kommer sockret ifrån? Äter man socker i sömnen på nätterna eller? Sockret kommer från kroppen naturligtvis så det är bara att fortsätta fasta ibland till det ser bättre ut. Sedan det här med alkoholen, så märker man ju att efter en glad kväll så är ofta bs lägre, vilket beror på att levern har fullt upp med alkoholen och släpper inte ut något socker. Så det är bara att vara absolutist tills levern är botad. 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 6, 2019 Author Share Posted October 6, 2019 On 2019-10-04 at 09:16, Cleppa sade: Nu började jag ju först mäta blodsocker när jag ätit LCHF ganska länge men ända sättet jag kunnat sänka det på har varit att gå all in keto... Jag tror på din metod och är väldigt imponerad av alla som går all in! Men jag tror att jag har svårt att motivera mig till att vara så konsekvent. Skulle man få någon allvarligare sjukdomsbild än idag så skulle man nog kunna ändra sig. Det finns ett ganska stort problem med att gå lite in och ut i ketos som jag gör relaterat till träning, den blir väldigt "tung" emellanåt. Jag har inte helt klart för mig hur det ska hanteras. Där har du en stor fördel som ligger konsekvent i ketos! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 6, 2019 Author Share Posted October 6, 2019 On 2019-10-04 at 20:20, The Biochemist sade: Intressant, tack för att du delar med dig. Några tester som kan vara av intresse att göra och följa blodglukos efteråt. 1. Glukos (liten mängd, så bg ändras med inte att du förstör LCHF dagen, typ 10g) 2. Protein, 20-30g. gärna vassle pulver 3. Fett. Gärna ca 15g kokosfett. Hur kroppen reagerar på dessa ger en viss vägledning om vad som är lämplig att prova för att få ned bg. Det är också intressant att att följa dessa över tid. Ovan tester kan ofta förbättras efter en fasta och brukar hålla i sig månader efteråt Vid fasta, om du har möjlighet, mät både bs, BHB och AcAc (utandningsluft). När djupare ketos kickar in, BHB går upp, brukar AcAc göra en pik strax innan. Du kan tänka dig en damm med vatten. Man fyller på tills det svämmar över. Vattnet i dammen är AcAc och det som forsar ut är BHB. Det som till stor del reglerar när vattnet börjar forsa ut i kroppen är insulin. Därför kan man skatta insulinkänslighet genom detta fest. Tex, utandningsluften visar 100 ppm när BHB går upp. En tid senare visar det 50 ppm när BHB går upp. Detta kan tolkas som en lägre insulin i blodet då lägre insulin släpper iväg BHB tidigare Utöver konditionsträning skulle jag föreslå styrketräning, både tung och högrepp. Det är enda sättet att tömma musklerna på glukos då detta bara sker lokalt av resp muskel som är i aktivitet. Kondition är mer central träning men musklerna kan inte dela med sig av glukos till resten av kroppen så då missar man denna aktivitet för en stor del av muskelmassan. Resistent stärkelse är jag personligen inte mycket för då det verkar öka TMAO vid lågkolhydratkost. Tack Bio, många intressanta tips .. jag ska absolut göra en del av detta. Har du någon färdig "tolkningstabell" gällande värdena man får av 1,2,3? Men jag tänkte att innan jag gör några ytterligare tester så ska jag haft en stabil ketos under några veckor gärna närmare 1 mmol/L. Jag vet att jag måste ta mig samman och börja med lite mer "riktig" styrketräning. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 23 timmar sedan, Hjopek sade: Om man fastar många dagar, som folk gör ibland, och fortfarande har högt blodsocker, vart kommer sockret ifrån? Äter man socker i sömnen på nätterna eller? Hjopek, kroppen kan själv bilda glukos genom glukoneogenesen (nybildning av glukos). Detta glukos kommer från protein eller glycerolen i fettsyrorna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 7, 2019 Author Share Posted October 7, 2019 On 2019-10-06 at 11:42, Hjopek sade: Det här är intressant, jag har också börjat med lite vattenfastor då och då, p g av bs på morgon runt 7. Intressanta grafer ska bli kul och jämföra med mina värden, vi ligger ju ganska lika i blodsocker. On 2019-10-06 at 11:42, Hjopek sade: Vad alla tycks missa är att ett högt bs på morgon är bra för T2:or, det är ju levern bl a som försöker göra sig av med fettet i form av socker. Jag tror inte att det har med bra eller dåligt att göra ... såvitt jag förstår beror det höga blodsockret på att kroppen "förbereder" dagen genom att skicka ut lite extra glukos sent på natten. Hos friska (insulinkänsliga) personer tas detta socker snabbt upp av musklerna och den synliga höjningen av blodsockret blir då minimalt. Hos en person med typ 2 eller med prediabetes så tar det betydligt längre tid innan sockret tas upp (Ungefär samma sak som om man äter kolhydratrik mat) och därför blir den här "funktionen" hos kroppen mätbar många timmar efter det att den har inträffat. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 On 2019-10-07 at 11:34, PiaB sade: Hjopek, kroppen kan själv bilda glukos genom glukoneogenesen (nybildning av glukos). Detta glukos kommer från protein eller glycerolen i fettsyrorna. "Äter man socker i sömnen på nätterna eller?" Jag vet, skojade lite bara...;D Annars skulle jag inte ha vidare bs efter 6 dgr vattenfasta. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 On 2019-10-07 at 16:22, Peter B sade: Intressanta grafer ska bli kul och jämföra med mina värden, vi ligger ju ganska lika i blodsocker. "Jag tror inte att det har med bra eller dåligt att göra ... såvitt jag förstår beror det höga blodsockret på att kroppen "förbereder" dagen genom att skicka ut lite extra glukos sent på natten. Hos friska (insulinkänsliga) personer tas detta socker snabbt upp av musklerna och den synliga höjningen av blodsockret blir då minimalt. Hos en person med typ 2 eller med prediabetes så tar det betydligt längre tid innan sockret tas upp (Ungefär samma sak som om man äter kolhydratrik mat) och därför blir den här "funktionen" hos kroppen mätbar många timmar efter det att den har inträffat." Vad jag läst mig till så är det så att hos friska släpps det ut socker m m ut på morgonen precis som du skriver, men hos T2 släpps det också hormoner m m, men har man fettlever (T2) så släpps det ut betydligt mer glykos ut från den överfyllda levern så det märks väldigt väl på BS. Och det är ju bra, då kan kroppen använda sockret. Låna eller köp "Diabeteskoden" av J Fung, där finns allt förklarat. https://bibliotekmellansjö.se/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=304757 https://www.dietdoctor.com/se/wp-content/2019/06/VIDEO_Diabetes-course-with-Jason-Fung-Part-7_SV.pdf 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 11, 2019 Author Share Posted October 11, 2019 Det har gått en dryg vecka ... vikten rör sig åt rätt håll. Ketonerna är inte riktigt där jag vill ha dem men det beror med största säkerhet på luncherna som jag äter på restaurang. Jag ber förstås om att slippa pasta/potatis/ris etc men då slinker det nog med en hel del kolhydrater ändå. Vi får se hur jag löser detta framöver. Vattenfasta är inte aktuellt än. Har laddat ner en kurs i meditation som jag nu påbörjat:https://wakingup.com/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted October 17, 2019 Share Posted October 17, 2019 On 10/6/2019 at 9:37 PM, Peter B said: Tack Bio, många intressanta tips .. jag ska absolut göra en del av detta. Har du någon färdig "tolkningstabell" gällande värdena man får av 1,2,3? Men jag tänkte att innan jag gör några ytterligare tester så ska jag haft en stabil ketos under några veckor gärna närmare 1 mmol/L. Jag vet att jag måste ta mig samman och börja med lite mer "riktig" styrketräning. En färdig tolkningstabell är kanske lite starkt uttryck. Vi rör oss lite i grönslandet på vad som finns och inte finns studier på. Man har börjar förstå orsaken till högt blodsocker vid typ 2 diabetes. Initialt men högre insulin och sedan när själva sjukdommen bryter ut går insulin ner och socker samt kroppsvikt upp. Man vet också vis isotopmärkning att vid typ 2 så klarar kroppen egentlige av att absorbera kolhydrater man äter. Problemet är bara nedbrytningen av protein till glukos inte stängs av då man äter kolhydrater och då blir totalen för hög. Det är därför metformin minskar omvandlingen av protein till glukos. Vassleprotein frisätter en hel del insulin så en ”normal” reaktion är att bs går ned. Kokosfett omvandlas delvis till ketoner vilket också får bs att gå ned. Men jag har sett att en eller båda av dessa får bs att öka när personer har pre eller utvecklad diabetes. Dock inte alla. Fasta brukar förbättra responsen och den verkar sitta i några månader efter en fasta. Man kan helt enkelt mäta underliggande förändringar av olika saker man testar som inte nödvändigtvis syns på bs (kanske efter längre tid, finns nog ingen forskning här). 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted November 3, 2019 Author Popular Post Share Posted November 3, 2019 Då var det dags att starta en vattenfasta. Jag ska försöka köra minst 4 dagar, började igår vid 20-tiden så nu är jag snart uppe i 1 dygn. I övrigt finns inte så mycket att rapportera. Det går bra att äta strikt LCHF men det är ju inte någon nyhet för mig eller någon annan heller. ;-). Värdena som jag skriver inom parentes i tabellen på trådstartsinlägget är Ketonix-värden. De är också tagna på morgonen fastande. Där kan man se något intressant i alla fall. Det blev ett kraftigt ras i lördags morse. Jag har ingen riktigt bra förklaring till det. BHB föll också men inte alls på samma sätt. (Jag åt väldigt mycket räkor (protein) kvällen innan). Efter fasteperioden tänkte jag ta och köra några av Biochemistens förslag till tester och se om man kan dra några slutsatser av dessa. Om blodsockret också fortsätter att ligga högt efter fasteperioden drar jag igång experimentet med metformin och ser om det ger något resultat. Det skrivs ofta om problem med viktnedgång och LCHF på forumet och många av oss brukar predika uthållighet. Man kan se att jag inte gått ner så mycket men det verkar ändå gå åt rätt håll. Vi får se vad vikten står på efter fastan. Det kan vara intressant och se hur man kan presentera den eventuella viktnedgången: 1004 82,3 kg --> 1031 82,4 kg +0,1 kg 1001 83,5 kg --> 1028 80,9 kg - 2,6 kg Lektionen är väl att titta inte på enskilda mätvärden utan se hellre trenden över månader. Hursomhelst det ska bli spännande och se hur lågt blodsockret sjunker och ketonvärdena stiger de närmaste dagarna. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted November 3, 2019 Share Posted November 3, 2019 Lycka till! Vill det sig väl kanske vi får en magbild? 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 3, 2019 Author Share Posted November 3, 2019 Tack! När och om det finns en mage värd att visa så lovar jag en bild. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 7, 2019 Author Share Posted November 7, 2019 Då är det snart dags för lunch och därmed avslutas vattenfastan. Dag 3 var ganska jobbig kände mig sjuk och svag. Men i övrigt har det gått bra och just nu känns det toppen efter nästan 5 dygn utan kalorier. Mat är överskattat. Ketos och sockervärden ser ut ungefär som förväntat. Utandningsvärden (Ketonix) ser inte riktigt ut som Biokemisten förväntade sig. Vikten rasade nästan mer än väntat men jag lär väl gå upp en del nu. Datum Vikt Blodketoner (Ketonix) Socker 1102 81,3 kg 0,4 mmol/L (23) 6,3 mmol/L Fasta (Start 20.00) 1103 81,5 kg 0,5 mmol/L (33) 6,6 mmol/L 13 km Fasta 1104 79,8 kg 0,9 mmol/L (49) 5,8 mmol/L Core Fasta 1105 79,7 kg 2,7 mmol/L (47) 5,2 mmol/L 7km Fasta 1106 79,3 kg 4,6 mmol/L (61) 4,8 mmol/L Fasta 1107 78,7 kg 4,6 mmol/L (63) 4,6 mmol/L Fasta (Slut 11.00) 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 8, 2019 Share Posted November 8, 2019 Det jag antar du menar med Ketonixen som jag kanske nämnt är över på 1-2h så du ser det inte här. När du gick från 0.9 till 2.7 mmolar gick förmodligen Ketonixen upp i över 100 strax innan blod keton hoppade upp till 2.7. När väl blodketon hoppar upp går Ketonix ner igen men ligger högre än innan. Allt detta sker inom loppet av någon timme när man fastar. Du kan se detta som en damm där vattnet stiger. När det når toppen av dammen öppnas dammluckorna och nivån sjunker igen. När du börjar fasta rinner vatten (AcAc) till i dammen. När det blir tillräckligt mycket vatten (AcAc) öppnas luckorna (BHB börjar produceras från AcAc). Så länge du är i ketos har du ett inflöde till dammen och ett utflöde och en viss nivå i dammen. Luckorna till dammen regleras till ca 70% av insulin och själva inflödet till dammen av mängden kolhydrater (oberoende av insulin, därför man inte kan fuska och äta icke insulinhöjande socker som tex fruktos). 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 8, 2019 Author Share Posted November 8, 2019 Okej... så om man har anledning att tro att BHB kommer att stiga snabbt (t ex vid övergång till svält) så kan man sitta ett dygn med sin Ketonix och blåsa en gång i timmen så fångar man antagligen detta. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 8, 2019 Share Posted November 8, 2019 3 hours ago, Peter B said: Okej... så om man har anledning att tro att BHB kommer att stiga snabbt (t ex vid övergång till svält) så kan man sitta ett dygn med sin Ketonix och blåsa en gång i timmen så fångar man antagligen detta. Exakt. När du lägger fram det så inser jag att man kanske inte är helt normal Dock brukar det ta ungefär på timmen lika lång tid så man lär sig första gången. 58h är ganska vanligt om man ej är i ketos när man startar (<0.2 mmolar). 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 10, 2019 Author Share Posted November 10, 2019 On 2019-11-08 at 20:04, The Biochemist sade: Exakt. När du lägger fram det så inser jag att man kanske inte är helt normal Dock brukar det ta ungefär på timmen lika lång tid så man lär sig första gången. 58h är ganska vanligt om man ej är i ketos när man startar (<0.2 mmolar). Hehe...vi är väl många nördar här. Jag vet inte om det är helt normalt och göra det här projektet heller?! Dessutom skulle vara betydligt mer spännande om man kunde mäta insulinnivåer istället.... ett blodsocker på runt 6-7 gör väl egentligen inte så mycket om insulinet ligger lågt men jag tror att att det ligger förhållandevis högt. Vid två tillfällen har jag kostat på mig ett C-Peptid test: Det finns antagligen inte så mycket statistik på detta men det rimliga tycker jag borde vara att man ligger på nedre delen av normalintervallet vid LCHF-kost om man är helt metabolt frisk. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 10, 2019 Share Posted November 10, 2019 Har du data för BHB och ketonixen för tidsperioderna då du tog C-peptid? syntes av BHB sker enligt: Acetyl-CoA —> AcAc —> BHB Steg 1 för syntes av AcAc styrs till största delen av utbud/efterfrågan på fett:kolhydrater. Steg två däremot påverkas även av insulin. Om du har högt insulin behöver du mer AcAc för att tillverka lite BHB. Om du däremot har lågt insulin blir AcAc direkt BHB. Därav ger förhållandet mellan AcAc och BHB en inblick i nivån på insulin. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 11, 2019 Author Share Posted November 11, 2019 Nej tyvärr inga egna mätvärden runt tiderna jag tog C-peptid... men om man tittar på de mätvärden jag har ovan så ser man att förhållandet AcAC:BHB varierar en del kan man av det dra slutsatsen att fasteinsulinet också varierar en hel del? eller finns det för mycket annat som påverkar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 14, 2019 Author Share Posted November 14, 2019 En tjusig graf är aldrig fel. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted November 16, 2019 Author Popular Post Share Posted November 16, 2019 Jag funderar på att köra en uppföljningsvattenfasta. Lite kortare än den förra, typ lördag kväll - tisdag lunch för att försöka behålla lite av effekten av den längre jag avslutade för ungefär 10 dagar sedan. Förhoppningsvis blir då dag 2-3 inte lika jobbiga som sist, vi får se. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 18, 2019 Author Share Posted November 18, 2019 On 2019-10-04 at 20:20, The Biochemist sade: Vid fasta, om du har möjlighet, mät både bs, BHB och AcAc (utandningsluft). När djupare ketos kickar in, BHB går upp, brukar AcAc göra en pik strax innan. Du kan tänka dig en damm med vatten. Man fyller på tills det svämmar över. Vattnet i dammen är AcAc och det som forsar ut är BHB. Det som till stor del reglerar när vattnet börjar forsa ut i kroppen är insulin. Därför kan man skatta insulinkänslighet genom detta fest. Tex, utandningsluften visar 100 ppm när BHB går upp. En tid senare visar det 50 ppm när BHB går upp. Detta kan tolkas som en lägre insulin i blodet då lägre insulin släpper iväg BHB tidigare Idag försökte jag fånga Kemistens dammlucka: 1118 kl 08.00 BHB 1,5 mmol/L AcAc 61 P-Glukos 6,2 mmol/L 1118 kl 19.00 BHB 2,4 mmol/L AcAc 42 P-Glukos 4,9 mmol/L Nu vet jag inte om det säger något om insulinkänsligheten men vi kan se att AcAc har rasat och BHB har stigit kraftigt under dagen. Det ska bli lite intressant och se om jag hinner nå upp till "svältketos" 4+ mmol/L BHB innan jag avslutar den här lite kortare vattenfastan. Förra gången hade det gått upp till 2,7 mmol/L på tisdag morgon. I övrigt kan jag rapportera att det hittills gått ganska smärtfritt med fastan. Ingen huvudvärk och Core passet jag körde kändes helt OK. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 19, 2019 Share Posted November 19, 2019 Precis där ser du en del av den effekten. Först bunkrar kroppen upp AcAc medan BHB är ganska konstant. Sedan öppnas dammluckorna och BHB sticker iväg och AcAc (vattnet i dammen) sjunker. Det är lite svårt att jämföra mellan olika personer eftersom man blåser lite olika. Men jag har sett värden som lägst på 30 ppm och högst 200ppm. Framförallt ser man hur AcAc värdet går ned vid upprepad fasta eller perioder av keto diet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 19, 2019 Share Posted November 19, 2019 Odlar du broccoli sprouts? Broccoligroddar/skott har ca 20 ggr. högre koncentration av Sulfarofan än mogen broccoli. Svensk forskning visar att det kan sänka blodsockret. Intressant! https://www.medicalnewstoday.com/articles/317917.php#1 https://medicalxpress.com/news/2017-06-sulforaphane-broccoli-glucose-diabetics.html 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 19, 2019 Share Posted November 19, 2019 Min groddleverantör har broccolifrön. https://sproutly.se/hem/ekologiska-broccolifron-calabrese-160g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 20, 2019 Author Share Posted November 20, 2019 Då kanske det är dags att lära sig att odla groddar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 21, 2019 Share Posted November 21, 2019 16 hours ago, Peter B said: Då kanske det är dags att lära sig att odla groddar. Har tänkt samma sak i typ 5 år nu. Kan inte nån bara göra ett piller av det...men tydligen är det inte helt trivialt. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 21, 2019 Author Share Posted November 21, 2019 Du måste lära dig att tänka lite snabbare. Om man skulle försöka sig på det här, vad är då den terapeutiska dosen groddar per dag? Skulle man kunna köpa detta istället? https://www.svensktkosttillskott.se/rawpowder-broccoligroddarhttps://www.restore.se/jarrow-formulas-broccomax-120k-sulforaphane-sulforafan/ 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 22, 2019 Author Share Posted November 22, 2019 Jag köpte RawPowder Broccoligroddar, det står 2-4 teskeder i t ex yoghurt. Jag tänkte att jag kör Rysk yoghurt til frukost nästa vecka med 10 teskedar av detta. Eftersom jag har en så bra mätserie just nu borde det synas ganska tydligt om det har någon omedelbar effekt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Det beror på hur man avlivar broccolin hur mycket sulphorophane det finns i den. Prova att gör en broccoli gryta där du antingen kokar broccolin och sedan delar eller hackar upp den färsk och sedan kokar. När cellerna lever och man skär i dem produceras massor sulphorphane. Har man kokat dem först är cellerna döda. Detta gäller diverse ämnen och olika livsmedel. I exemplet ovan borde du känna skillnad i smak på soppan. Det färskhackade har distinktare smak pga av de ämnen som bildas när man skär den levande. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 10 hours ago, The Biochemist said: Det beror på hur man avlivar broccolin hur mycket sulphorophane det finns i den. Och hur är det med fryst broccoli? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 11 hours ago, Borje said: Och hur är det med fryst broccoli? Beror på processen. Om du fryser färsk broccoli själv går det bra men inte om du köper fryst broccoli. I den kommersiella processen värmer man broccolin först och då denaturerar (förstörs) enzymet som bildar sulforophan. Som nästa tidigare är broccoligroddar bättre än vanlig broccoli. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 13 timmar sedan, The Biochemist sade: I den kommersiella processen värmer man broccolin först och då denaturerar (förstörs) enzymet som bildar sulforophan. Aj, då...jag köper mest fryst broccoli. Det får nu kompenseras med min nystartade broccoligroddsodling 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 2 timmar sedan, DRAKULLA sade: Aj, då...jag köper mest fryst broccoli. Det får nu kompenseras med min nystartade broccoligroddsodling Ja broccoli är ju top ten! Så gott att det är nästan synd att köpas i tablett- pulverform. Mättar fint så jag ser ingen anledning att försöka vinstoptimera just broccolieffekten , annat än att inmundiga den med bibehållen njutning. Apropå blodsockret, så kör jag med grapefrukt, som jag för egen del fått bevisat håller mitt blodsocker snyggt i schack. Detta : "Forskarna blev så förvånade över resultatet att de dubbelkollade kalibreringen på sina glukosmätare" . Inget jag kan ignorera rakt av... vad sedann marknads-parten gör av sådant fynd, det anbelangar inte mig. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1021949816301843) Detta citat ovan ; alltså i kontexten forskning vid Universiy of Californa, och nej kom nu inte med att detta är enbart säljtrick för californiadieten eller flygvärdinnedieten och andra trender (man vill lätt associera det så det förstår jag , eftersom dessa dieter varit så hårt lanserade) - men då grapefruktsintag i förbindelse med somliga mediciner faktiskt medför en varningstriangel samt tydlig notering i bipacksedel. Min egen anekdotiska version är naturligtvis inget att hänga upp sig vid, då jag inte ens kan uttala mig huruvida det var grapefrukten eller övriga kostjusteringar som orsakade mina klart förbättrade värden och finfina viktnedgång, jaag har liksom aldrig gjort ett seriöst försök som att utvärdera.. då prio 1 varit att fort som fan få ner skyhöga bs-värde och HbA1c från abnormalt värde, till målvärde. Då har jag ätit broccoli varje vecka, men också grapefrukt på daglig basis. Bara ett tips här i broccoli-debatten, om man har ett bångstyrigt BS som behöver stabiliseras. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 16 hours ago, The Biochemist said: Om du fryser färsk broccoli själv går det bra men inte om du köper fryst broccoli Vid infrysning av grönsaker brukar kokböckerna rekommendera att man blancherar (förväller) dem före infrysningen. Det ska man alltså undvika med broccoli, om man vill ha kvar den blodsockersänkande effekten? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 24, 2019 Author Share Posted November 24, 2019 Jag köpte broccoli-groddar på pulver (så det är ju lite fusk). Det gör att jag inte kan vara helt säker på att det är rätt behandlat men jag håller tummarna att det är OK. Har tagit 4 tsk igår och idag (skippade 10 tsk det kändes som väldigt mycket) Lite undrande runt den eventuella effekten av detta är jag dock om det t ex är ett insulinhöjande "preparat" lär ju blodsockret gå ned men det är ju inte en sån effekt jag är ute efter. Jaja vi får se om det händer något mätbart överhuvudtaget. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 Låt oss få veta hur det går för dej med projektet! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 25, 2019 Share Posted November 25, 2019 On 11/24/2019 at 5:24 PM, Peter B said: Jag köpte broccoli-groddar på pulver (så det är ju lite fusk). Det gör att jag inte kan vara helt säker på att det är rätt behandlat men jag håller tummarna att det är OK. Har tagit 4 tsk igår och idag (skippade 10 tsk det kändes som väldigt mycket) Lite undrande runt den eventuella effekten av detta är jag dock om det t ex är ett insulinhöjande "preparat" lär ju blodsockret gå ned men det är ju inte en sån effekt jag är ute efter. Jaja vi får se om det händer något mätbart överhuvudtaget. Nejdå, det höjer inte insulinet. Det verkar på flera sätt. Bla genom att minska glukogenesen (omvandling av protein till glukos). Ämnet är helt klart the real deal. Lyckas något företag få till det där i pillerform kommer det bli decenniets mest hypade produkt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 25, 2019 Author Share Posted November 25, 2019 2 timmar sedan, The Biochemist sade: Lyckas något företag få till det där i pillerform kommer det bli decenniets mest hypade produkt. Så tabletterna jag länkade till är det något "fusk" med? https://www.restore.se/jarrow-formulas-broccomax-120k-sulforaphane-sulforafan/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 26, 2019 Share Posted November 26, 2019 Nja, det finns två tillgängliga metoder idag. Ena är att bara mala broccoli till pulver och torka och lägga i en kapsel. Men dosen för att motsvara några skedar färsk broccoli blir typ 30 kapslar. Det andra att ta ut det ämne och det enzym som bildar sulforophan i broccoli. Då hoppas man att reaktionen sker i magen istället för i broccolin. Har dock varit väldigt blandade resultat i studier kring detta Dr Rhonda Patrick har flera bra genomgångar där hon även går igenom märken de testat på kosttillskott och resultaten. Finns några som ger viss effekt. Men ren sulforophan har man inte lyckats få stabil vid rumstemp än. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 27, 2019 Author Share Posted November 27, 2019 Kan rapportera efter några dagars användande... att man blir kraftigt illamående av skiten. Varar några timmar Har ändrat om intaget så det blir två teskedar på morgonen och två på kvällen ... blandar det med lite MCT-olja, blundar och sväljer. Det verkar fungera bättre nu, antagligen en kombimation av tillvänjning och dosfördelning. Tittar man på mina värden (glukos och ketoner) så har det bara blivit sämre. Men det är nog lite orättvist att dra någon slutsats än.. har haft en förkylning några dagar, det brukar kunna påverka värdena... man får väl vänta en vecka eller så innan man gör någon form av n=1 bedömning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 27, 2019 Author Share Posted November 27, 2019 Tack Kemisten för referens till Rhonda. Jag lägger in en länk nedan till några som sammanfattar Rhondas tankar på ett bra sätt, tror jag. Där finns också tips om hur man ska dosera. Man verkar helt klart föredra den färska varianten men å andra sidan inte vara lika pessimistiska gällande effektiviteten i supplementen som Kemisten var i sitt inlägg ovan. https://fastlifehacks.com/dr-rhonda-patricks-supplements-list/#Sulforaphane_8211_From_Self_Grown_Broccoli_Sprouts Nu har den sista diskussionen om Broccoli gjort att det spårat ut lite från helheten i "projektet" men jag återkommer med hur det går rent allmänt. Det är ett ganska långsiktigt arbete så det händer inte så mycket under kortare perioder. Jag har lite svårt att bestämma mig för hur jag ska hantera de relativt låga ketonnivåerna. Jag vet hur jag kan lösa det ... fettkaffe till frukost, äta så lite som möjligt på lunchen och sen lite mer på kvällen där jag har kontroll på råvarorna... men vill jag leva så? ... jag vet inte. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 2, 2019 Author Share Posted December 2, 2019 Nu har jag kört på i två månader och inser att det var väldigt naivt och tro att jag skulle vara "klar" till jul. Men på totalen är jag ändå ganska nöjd. Jag har bestämt att fortsätt detta en bit in i nästa år. Några undantag kan dock tänkas under julhelgen men jag ska försöka hålla dessa till några enstaka dagar. Gör en liten statusrapport nedan. ---- 1. Äta LCHF under längre tid utan undantag. Jag tänkte inte äta helt ketogent men målet är att ligga runt 1 mmol/L BHB på morgonen. (Jag har en tendens att då och då göra en del undantag, vilket egentligen inte är direkt fel men kanske inte heller bra om målet är att få ner blodsockret. ). OK 2. Träna regelbundet 4-5 ggr i veckan. Det gör jag redan idag men tänkte försöka få in mer styrka i träningen, ökad muskelmassa kan innebära ökad insulinkänslighet. OK Dock har jag inte börjat med styrka än. Jag är mycket nöjd med den regelbundna träningen 3. Minska vikten. Jag är inte överviktig idag. Men ännu mindre bukfetma kan ge ökad insulinkänslighet. Vikt idag är 83 kilo, målvikt är 75 kilo (ca 21,5 i BMI) OK Det går inte speciellt fort men dryga 3 kg är okej på två månader med tanke på att mitt BMI ligger ganska lågt från början. 4. Använda Metformin några dagar i veckan men jag ska undvika det i nära anslutning till lite tyngre träning efetersom Metforminet eventuell kan ta bort en del av effekten av träningen. Ej startat. Det blir antagligen inte gjort innan jul. 5. Sova mer. Har sedan en tid försökt öka sömnmängden. Det är inte lätt. Men målet är iallafall att tiden mellan 23.00 - 07.00 ska tillbringas i sängen med lampan släckt. Går ganska bra men kunde göras ännu bättre 6. Lära mig och börja meditera. Har mediterat 50 dagar i sträck 10-20 minuter. 7. Minska intaget av koffeinhaltiga drycker, dock inte avstå helt. Punkterna 5-7 syftar till att minska stressnivån och därmed kortisolproduktion i kroppen vilket borde kunna leda till lägre blodsocker. Dricker mindre kaffe men borde minska lite till. 8. Genomföra en vattenfasta på ca 4-5 dagar under perioden. Ja! --- Sen under perioden har Broccoli-testet tillkommit har nu ätit torkade Broccoli-groddar en vecka. Jag fortsätter ett tag till. Tittar vi på resultatet ser det mera klent ut. Målet är att få ner fastevärdet för blodsockret. Jag tycker inte att jag ser något som tyder på det, tyvärr. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts