Peter B

Projekt för att få ner värdet på blodsockret

Recommended Posts

Har du funderat på att testa med potatismjöl i vatten på kvällen? Vissa diabetiker upplever tydligen en god effekt på gryningsfenomenet av detta...

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på den typen av åtgärder också... men helst skulle jag vilja lyckas att få ner blodsockret permanent  utan att behöva hålla det nere med "tillskott".

Men tanken med Metforminet är att få ner sockret en aning på "konstgjord" väg men tanken är också att jag sen slutar med det och ser om det går upp igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Peter B sade:

tanken med Metforminet är att få ner sockret en aning på "konstgjord" väg

Då skulle jag nog föredra potatismjöl före Metformin...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som ett mycket intressant projekt. Du menar alltså att gryningsfenomenet är något som går att justera med de åtgärderna du listar och inte en naturlig process i kroppen som har ett syfte att förbereda övergången från sovande till vaken?

Jag är speciellt nyfiken på dina mätningar under punkt 8, en vattenfasta på 4-5 dagar. Jag är själv en varm anhängare av fasta eftersom jag upplever många goda effekter av den och en skön känsla och upplevelse medan jag fastar. Martina Johansson har nyligen skrivit ett blogginlägg om fasta som handlade om att hon slutar fasta igen just pga att hennes blodsocker går upp när hon gör det. Det vore kul att få se fler rapporter från fastande. Själv tycker jag att det kan vara farligt att fatta ett beslut baserat på bara en parameter. Man riskerar missa de andra kanske mycket viktigare parametrar och så att säga kasta ut barnet med badvattnet. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant, tack för att du delar med dig. Några tester som kan vara av intresse att göra och följa blodglukos efteråt. 

1. Glukos (liten mängd, så bg ändras med inte att du förstör LCHF dagen, typ 10g)

2. Protein, 20-30g. gärna vassle pulver  

3. Fett. Gärna ca 15g kokosfett. 

Hur kroppen reagerar på dessa ger en viss vägledning om vad som är lämplig att prova för att få ned bg. Det är också intressant att att följa dessa över tid. 

Ovan tester kan ofta förbättras efter en fasta och brukar hålla i sig månader efteråt  

Vid fasta, om du har möjlighet, mät både bs, BHB och AcAc (utandningsluft). När djupare ketos kickar in, BHB går upp, brukar AcAc göra en pik strax innan. Du kan tänka dig en damm med vatten. Man fyller på tills det svämmar över. Vattnet i dammen är AcAc och det som forsar ut är BHB. Det som till stor del reglerar när vattnet börjar forsa ut i kroppen är insulin. Därför kan man skatta insulinkänslighet genom detta fest. 

Tex, utandningsluften visar 100 ppm när BHB går upp. En tid senare visar det 50 ppm när BHB går upp. Detta kan tolkas som en lägre insulin i blodet då lägre insulin släpper iväg BHB tidigare  

Utöver konditionsträning skulle jag föreslå styrketräning, både tung och högrepp. Det är enda sättet att tömma musklerna på glukos då detta bara sker lokalt av resp muskel som är i aktivitet. Kondition är mer central träning men musklerna kan inte dela med sig av glukos till resten av kroppen så då missar man denna aktivitet för en stor del av muskelmassan.

Resistent stärkelse är jag personligen inte mycket för då det verkar öka TMAO vid lågkolhydratkost. 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är intressant, jag har också börjat med lite vattenfastor då och då, p g av bs på morgon runt 7.

Vad alla tycks missa är att ett högt bs på morgon är bra för T2:or, det är ju levern bl a  som försöker göra sig av med fettet i form av socker.

Det kommer ut i blodet istället för att ligga kvar i inre organ. 

Vad jag har missat att t ex om jag fastat i 5 dagar, så jobbar ju levern m fl organ med att rensa bort det som gör att de inte fungerar som de ska och då, när jag belönar mig med, efter fastan, att äta god mat med tillhörande gott vin så motverkar alkoholen (även små mängder) processen med att hela organen.

Det här beskriver Fung bättre i boken "Diabeteskoden", allt finns där.

https://www.dietdoctor.com/se/gryningsfenomenet-varfor-ar-blodsockret-hogt-pa-morgonen

Sedan om man gör en 5 dagars vattenfasta, så går bs ner till runt 5 på morgon dag 3, och håller sig runt där. Dag 1 och 2 tömmer levern på överflödet...

Det här är ju bara mina erfarenheter, bifogar ett exempel på mina värden.

978297350_fastabs.thumb.jpg.47f1981ef2262f1378c8ddee25788722.jpg

Om man fastar många dagar, som folk gör ibland, och fortfarande har högt blodsocker, vart kommer sockret ifrån?

Äter man socker i sömnen på nätterna eller?

Sockret kommer från kroppen naturligtvis så det är bara att fortsätta fasta ibland till det ser bättre ut.

Sedan det här med alkoholen, så märker man ju att efter en glad kväll så är ofta bs lägre, vilket beror på att levern har fullt upp med alkoholen och släpper inte ut något socker.

Så det är bara att vara absolutist tills levern är botad.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-10-04 at 09:16, Cleppa sade:

Nu började jag ju först mäta blodsocker när jag ätit LCHF ganska länge men ända sättet jag kunnat sänka det på har varit att gå all in keto...

Jag tror på din metod och är väldigt imponerad av alla som går all in! :)  Men jag tror att jag har svårt att motivera mig till att vara så konsekvent.  Skulle man få någon allvarligare sjukdomsbild än idag så skulle man nog kunna ändra sig. 

Det finns ett ganska stort problem med att gå lite in och ut i ketos som jag gör relaterat till träning, den blir  väldigt "tung" emellanåt. Jag har inte helt klart för mig hur det ska hanteras. Där har du en stor fördel som ligger konsekvent i ketos! :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-10-04 at 20:20, The Biochemist sade:

Intressant, tack för att du delar med dig. Några tester som kan vara av intresse att göra och följa blodglukos efteråt. 

1. Glukos (liten mängd, så bg ändras med inte att du förstör LCHF dagen, typ 10g)

2. Protein, 20-30g. gärna vassle pulver  

3. Fett. Gärna ca 15g kokosfett. 

Hur kroppen reagerar på dessa ger en viss vägledning om vad som är lämplig att prova för att få ned bg. Det är också intressant att att följa dessa över tid. 

Ovan tester kan ofta förbättras efter en fasta och brukar hålla i sig månader efteråt  

Vid fasta, om du har möjlighet, mät både bs, BHB och AcAc (utandningsluft). När djupare ketos kickar in, BHB går upp, brukar AcAc göra en pik strax innan. Du kan tänka dig en damm med vatten. Man fyller på tills det svämmar över. Vattnet i dammen är AcAc och det som forsar ut är BHB. Det som till stor del reglerar när vattnet börjar forsa ut i kroppen är insulin. Därför kan man skatta insulinkänslighet genom detta fest. 

Tex, utandningsluften visar 100 ppm när BHB går upp. En tid senare visar det 50 ppm när BHB går upp. Detta kan tolkas som en lägre insulin i blodet då lägre insulin släpper iväg BHB tidigare  

Utöver konditionsträning skulle jag föreslå styrketräning, både tung och högrepp. Det är enda sättet att tömma musklerna på glukos då detta bara sker lokalt av resp muskel som är i aktivitet. Kondition är mer central träning men musklerna kan inte dela med sig av glukos till resten av kroppen så då missar man denna aktivitet för en stor del av muskelmassan.

Resistent stärkelse är jag personligen inte mycket för då det verkar öka TMAO vid lågkolhydratkost. 

Tack Bio, många intressanta tips :) .. jag ska absolut göra en del av detta. Har du någon färdig "tolkningstabell" gällande värdena man får av 1,2,3?

Men jag tänkte att innan jag gör några ytterligare tester så ska jag haft en stabil ketos under några veckor  gärna närmare 1 mmol/L.

Jag vet att jag måste ta mig samman och börja med lite mer "riktig" styrketräning. :)

• Gilla 4
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Hjopek sade:

Om man fastar många dagar, som folk gör ibland, och fortfarande har högt blodsocker, vart kommer sockret ifrån?

Äter man socker i sömnen på nätterna eller?

Hjopek, kroppen kan själv bilda glukos genom glukoneogenesen (nybildning av glukos). Detta glukos kommer från protein eller glycerolen i fettsyrorna.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2019‎-‎10‎-‎06 at 11:42, Hjopek sade:

Det här är intressant, jag har också börjat med lite vattenfastor då och då, p g av bs på morgon runt 7.

Intressanta grafer ska bli kul och jämföra med mina värden, vi ligger ju ganska lika i blodsocker. :)

On ‎2019‎-‎10‎-‎06 at 11:42, Hjopek sade:

Vad alla tycks missa är att ett högt bs på morgon är bra för T2:or, det är ju levern bl a  som försöker göra sig av med fettet i form av socker.

Jag tror inte att det har med bra eller dåligt att göra ... såvitt jag förstår beror det höga blodsockret på att kroppen "förbereder" dagen genom att skicka ut lite extra glukos sent på natten. Hos friska (insulinkänsliga) personer tas detta socker snabbt upp av musklerna och den synliga höjningen av blodsockret blir då minimalt. Hos en person med typ 2 eller med prediabetes så tar det betydligt längre tid innan sockret tas upp (Ungefär samma sak som om man äter kolhydratrik mat) och därför blir den här "funktionen" hos kroppen mätbar många timmar efter det att den har inträffat.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-10-07 at 11:34, PiaB sade:

Hjopek, kroppen kan själv bilda glukos genom glukoneogenesen (nybildning av glukos). Detta glukos kommer från protein eller glycerolen i fettsyrorna.

"Äter man socker i sömnen på nätterna eller?"

Jag vet, skojade lite bara...;D

Annars skulle jag inte ha vidare bs efter 6 dgr vattenfasta.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-10-07 at 16:22, Peter B sade:

Intressanta grafer ska bli kul och jämföra med mina värden, vi ligger ju ganska lika i blodsocker. :)

"Jag tror inte att det har med bra eller dåligt att göra ... såvitt jag förstår beror det höga blodsockret på att kroppen "förbereder" dagen genom att skicka ut lite extra glukos sent på natten. Hos friska (insulinkänsliga) personer tas detta socker snabbt upp av musklerna och den synliga höjningen av blodsockret blir då minimalt. Hos en person med typ 2 eller med prediabetes så tar det betydligt längre tid innan sockret tas upp (Ungefär samma sak som om man äter kolhydratrik mat) och därför blir den här "funktionen" hos kroppen mätbar många timmar efter det att den har inträffat."

Vad jag läst mig till så är det så att hos friska släpps det ut socker m m ut på morgonen precis som du skriver, men hos T2 släpps det också hormoner m m, men har man fettlever (T2) så släpps det ut betydligt mer glykos ut från den överfyllda levern så det märks väldigt väl på BS. Och det är ju bra, då kan kroppen använda sockret.

Låna eller köp "Diabeteskoden" av J Fung, där finns allt förklarat. https://bibliotekmellansjö.se/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=304757

https://www.dietdoctor.com/se/wp-content/2019/06/VIDEO_Diabetes-course-with-Jason-Fung-Part-7_SV.pdf

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har gått en dryg vecka ... vikten rör sig åt rätt håll. Ketonerna är inte riktigt där jag vill ha dem men det beror med största säkerhet på luncherna som jag äter på restaurang. Jag ber förstås om att slippa pasta/potatis/ris etc men då slinker det nog med en hel del kolhydrater  ändå. Vi får se hur jag löser detta framöver. Vattenfasta är inte aktuellt än.

Har laddat ner en kurs i meditation som jag nu påbörjat:
https://wakingup.com/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg