Popular Post Peter B Posted December 5, 2019 Author Popular Post Share Posted December 5, 2019 Brocolli-skiten är hur äcklig som helst. Det borde finnas en bra placebo-effekt på detta, om man äter något som smakar så illa så måste det ju göra någon nytta om folk ska köpa detta. Tyvärr ser jag inget som tyder på det än...första förpackningen av tre är avklarad. 2 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 5, 2019 Share Posted December 5, 2019 Men @Peter B - ska du inte grodda dem först..?? 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 5, 2019 Author Share Posted December 5, 2019 Hehe...va??? Det är torkade groddar 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 6, 2019 Share Posted December 6, 2019 10 timmar sedan, Peter B sade: Det är torkade groddar Fy vad läskigt?! Vissna groddar? Borde man inte äta dem färska? Om jag förstod diskussionen ovan ska groddarna inte vara uppvärmda för att du ska få rätt innehåll. Färdigtorkade groddar har man nog snabbat på processen med genom att värma dem torra, gissar jag. Det är i alla fall vanligt för torkade produkter. Förlåt om jag besserwissrar lite: Häll frön i en burk och häll i lite vatten och låt stå över natten. Häll av vattnet (vattna gärna blommorna med avhället), ställ mörkt eller lägg en handduk över och skölj groddarna 2ggr/dag. När de har rätt längd, efter 4-5 dagar, ställer du dem ljust så de blir gröna och allsköns nyttigheter blir tillgängliga. Rekommenderar att man har två burkar igång samtidigt med några dagars mellanrum för de har en tendens att ätas upp snabbt. Det blir BÅDE gott och nyttigt till skillnad från de där tveksammare du visat ovan. Just nu kör jag alfalfa men blir lite sugen på att slänga i lite frön av andra sorter så jag beställde med (eko)broccolifrön för groddning när jag beställde från Runåbergs fröer igår. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 6, 2019 Author Share Posted December 6, 2019 Naturligtvis är det med största sannolikhet bättre att äta färska groddar... Dock kanske de torkade varianterna inte är så dåliga som det lät i diskussionen ovan. Hursomhelst för närvarande har jag ingen lust att starta en odlingsverksamhet som ska producera dagliga skördar under en månads tid, kanske blir det senare. Däremot var jag ändå lite intresserad av att se om man kunde få några "snabba" resultat av detta 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 9, 2019 Author Share Posted December 9, 2019 Effekten av att fasta kan vara kul och dokumentera. Man uppnår ett bra resultat på bara några dagar. Men effekten av att frossa är inte lika kul att dokumentera men nu gjorde jag det: 1205 79,2 kg 0,5 mmol/L (21) 6,5 mmol/L 9 km1206 79,1 kg 1,6 mmol/L (38) 5,7 mmol/L Avsteg från strikt LCHF (start 19.00) (Weekend i Vadstena)1207 - - - - 14 km Avsteg från strikt LCHF1208 - 0,2 mmol/L - 7,5 mmol/L Avsteg från strikt LCHF (slut 21.00 värden på kvällen Glukos 6,4 BHB 0,2 )1209 81,5 kg 0,2 mmol/L (40) 6,7 mmol/L Core Upp 2 kilo och ett alldeles för högt fastesocker på bara några dagar. Jag hade en jättetrevlig weekend i Vadstena men det kostade på.... Förhoppningsvis kommer man snabbt tillbaka i "normala" rutiner. Ska man säga något positivt om värdena så är det väl att det fortfarande finns en mätbar nivå av ketonder. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 16, 2019 Author Share Posted December 16, 2019 Tjoho! Måste ju lägga in en rapport även när det inte går så bra. Jag har nu konsumerat den andra påsen av de vedervärdiga groddarna. En kvar. Tittar man på mina värden (vikt, socker, ketoner) så ser de för närvarande snarast lite sämre ut än tidigare under perioden. Så ur det perspektivet är groddarna inget att ha. Men eventuellt har jag märkt några andra positiva effekter om det håller i sig skriver jag om dem efter tredje påsen. Bra cliffhanger? En orsak till att värdena ser lite sämre ut efter frossarhelgen kan vara att jag tycker mig känna av en lättare infektion (dock inget som hindrat mig från att träna). Värdena brukar kunna påverkas av infektioner. Jag känner mig bättre nu. Vi får se om det syns på mätvärdena också. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted December 17, 2019 Share Posted December 17, 2019 Hmm...synd att mitt braiga minne är så kort... Ögnade igenom Martinas senaste Keto-bok och där stod nåt om att sänka blodsockret. Då tänkte jag på dig! Synd att jag inte kommer ihåg vad det var bara! 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted December 17, 2019 Share Posted December 17, 2019 1 timme sedan, Jamtlandstjej sade: Hmm...synd att mitt braiga minne är så kort... Ögnade igenom Martinas senaste Keto-bok och där stod nåt om att sänka blodsockret. Då tänkte jag på dig! Synd att jag inte kommer ihåg vad det var bara! I ett avsnitt i hennes bok "KETO" (Tukan förlag 2019) , så har hon en fallbeskrivning där insulinresistensen , kan inverka hämmande (för viktminskning, inte sällan specifikt magfett) och där hon talar om C-peptiderna, dvs insulinproduktionen i ens kropp huruvida den är förhöjd och är den det så kan detegna kroppsfettet inte riktigt omsättas - där föreslår M.J i det fallet att dra ner protein-intaget till fördel fett i maten, t.ex ökades fettintaget till 200 gram fett/dg. , tills fastesockret kom ner till under 5 mmol , och gär var alltså målet att komma i ketos, för att i sin tur viktminskning som hade uteblivit. Därefter fasta, men poängen var att gällande blodsockret , försökas ha koll på peptiderna, vilket kan kräva lab.prov, däremot sägs att : avocado mct olja bacon, sidfläsk mkt feta röror Är DET som kan, mer drastiskt reglera blodsockret till idealisk nivå, dvs mot ketoadaption, men.... då ska man också dra ner på annat, men hur mycket förtäljer inte just det fallet - det är ju också enormt individuellt. Denna boken är grymt bra vägledande , inte läst färdigt den, men den kommer att lusläsas vad tiden går. Förresten kan värktabl. typ ibuprofen påverka BS negativt vid frekvent intag, medan paracetamol inte lika grava utslag men betydligt fler preparat som äts mycket av många idag - så läkemedelsförbrukning kan väl generellt sägas vara dels aptitretande/ eller hämmande och utvecklar resistes , då kanske rejäla portioner fett inte är alltför lockande. Kroppsvärk var det än sitter, hämmar alltid ämnesomsättning på ett el. annat sätt , hormon-sammansättningen kan bli en totalblockad och står i direkt korrelation till bukspotten, samt levern. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 17, 2019 Author Share Posted December 17, 2019 Värktabletter använder jag väldigt sällan. Ja man skulle säkert få ner blodsockret om man i princip bara åt fett ... men det är jag inte så intresserad av. Det skulle med största sannolikhet gå upp igen när man äter mer "normalt" igen. Jag tolkar det som en åtgärd för att starta en viktnedgång (kanske man kan se det som ett alternativ till att fasta?)...En viktnedgång kan dock vara positivt för blodsockret. ... så jag kanske testar detta om jag får problem med att nå den uppsatta målvikten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted December 17, 2019 Share Posted December 17, 2019 Alltså är maten extremt viktig, för hormonregleringen dvs. överordnad metforminet - där insulinutväxlingen inte är optimal eller rubbad hotad. Som det blir när intag av högprocessad kemisk "mat" /snabbmat , sker alltför ofta, under för lång tid. Men vad jag personligen märkt är hur mitt både fastesocker , före- efter mat bs-värden samt inför sänggåendet , påverkas av motion. (aerob) Vad som gör mig överraskad är att så lite aerob träning, så drastiskt får ner dagliga BS-värden, så snabbt.. så, skulle man då börja träna mer "normalt brukligt rekommenderat" , då är man iaf i teorin så här på förhand, inte alls diabetiker, de bara missbrukar termen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 19, 2019 Share Posted December 19, 2019 On 2019-12-02 at 16:31, Peter B sade: Målet är att få ner fastevärdet för blodsockret. Jag tycker inte att jag ser något som tyder på det, tyvärr Efter att idag ha löpt igenom din intressanta tråd, kan möjligen några av mina erfarenheter sedan två år tillbaka, vara till viss nytta att jämföra med eller bocka av för egenkontroll. Visserligen tillhör jag en lite annan ålderskategori än du men vi använder båda samma teknik, som många av våra favoriter bland vetenskapsmännen på kostdoktorns lista. Sådana som antingen själva haft diabetes 2 eller varit generellt intresserade av att laborera med den egna kroppen som medium. För mig glädjande är naturligtvis att alla mina analysdata (46 stycken) visar att jag nu återfått en frisk kropp, som i viktiga avseenden liknar status för några decennier sedan. Intressant som man, att under slutfasen av sitt liv kunna konstatera hoppet finnas för längre överlevnad än den normala t.o.m. för kvinnor, vara förbunden med en relativt enkel kostomläggning. Trots att alla mina tre mediciner, som jag belastades av före september 2017, sattes ut på ett tidigt stadium (egentligen bl.a. tack vare det), har mina blodvärden nu inte bara hamnat på statistiskt grönt område, utan också resulterat i klara förbättringar. Går vi in på intressområdet i din tråd - blodsockernivån - är jag särskilt tillfreds med min egen analys i förra veckan, med tanke på läkarnas tidigare otvetydiga domslut (kronisk diabetes med behov av medicinering för resten av livet). Istället får jag nu uppleva ett drastiskt avsteg från socialstyrelsens och läkarkårens fettskrämda inställning till LCHF-kosten. Just genom den lyder nu istället slutklämmen i det nya läkarutlåtandet: "Dina blodsockervärden ligger inom normalintervall och inger ingen misstanke om diabetes. Ditt C-peptid-värde talar för en normal insulinproduktion"... normala värden för din ålder medför ingen misstanke om en nedsatt njurfunktion. I övrigt ses inget avvikande i dina provsvar. Med tanke på att "den enda" förändringen för min del, vid sidan av utsatt medicin (för diabetes 2, blodtryck och lipidprofil) har varit växlingen av kosten i september 2017, kan tveklöst anses bevisat att LCHF ensam banat vägen för alla förändringar. Nedan har du min statistik på blodsockret: _______________________________ Hur tänkte jag egentligen från början för att kunna uppnå bra resultat - jag hade samma strävan som du! Egentligen mycket enkelt - först byggde mitt nya sätt att äta huvudsakligen på de forskningsrön som talade om fördelen med fastan för äldre - daglig fasta 14-17 timmar och två mål mat om dagen utan minsta mellanmål - naturligtvis med allt godis borta tillsammans med bröd (utom LCHF-brödet), potatis, pasta, ris, läsk, juice etc.. Med detta och den vetenskapliga grunden i ryggen konsulterade jag, först som icke-medlem, forumet för det praktiska genomförandet. Där kommer du och övriga i forumet in i bilden med alla tänkbara tips - allt tillsammans en suverän bakgrund för en effektiv LCHF-start! Med kosttillägg i form av magnesium, D3-vitamin, K2-vitamin, omega 3, B12 och C-vitamin har mina blodvärden hållit sig på topp. Visst har inälvsmaten del i framgångarna men knappast som varje-dag-kost. Kostdoktorns väl beräknade recept har dessutom varit till god hjälp som grund för egna (läs=min hustrus) experiment i köket. Min insats huvudsakligen i form av kunskapsförmedling och rådgivning. En viktig del i mitt experimenterande har bl.a. varit att normalisera vätskeintaget - det har slutat med att jag numera enbart litar på törsten. Jag undviker t.ex. att dricka i onödan före maten, med tanke på att värna kroppens möjlighet att skapa optimal miljö för matsmältningen dvs. med lägsta möjliga pH-värde i mage och tarmar. Däremot avslutar jag dagen före sömnperioden med ett glas vatten oavstt törsten. Viktiga komplement till att följa förändringar i hälsotillståndet har varit: - våg med möjlighet att följa förändringar i vikt, fett%, vatten% och muskel% - KETONIX-mätare för kontroll av ketosnivån (viktigt att inte mäta i samband med vindrickande) - blodsockermätare - Blodtrycksmätare (tryck puls) - EKG-mätare (hjärtats sätt att arbeta med möjlighet att tolka ev. brist på salter). Har inte visat avvikelser. - Termometer (örontyp). Har inte visat avvikelser eftersom jag inte varit sjuk under mer än två år - nagelanalys (optisk). Har inte visat avvikelser Med dessa hjälpmedel och den suveräna uppbackningen från forumets medlemmar, kan jag bara säga att allt fungerat i linje med mina förhoppningar. Några av forumets medlemmar har sagt sig ha svårigheten att hålla fast vid den räta kostlinjen - kampen mot sockersug eller önskan att äta mer än behövligt. Vanligare är dock diskussionerna ute på nätet och bland dietister/kostrådgivare och vissa av tallriksmodellens främsta företrädare, som oftast kommer upp efter missuppfattningar om vad LCHF-kost egentligen representerar. Ja, vi vet alla vad det rör sig om, att man tror LCHF närmast uteslutande innebära animala produkter och att kosten därför skulle vara ensidig. I själva verket innefattar LCHF ett stort utval av tillskott från växtvärlden som matchar den animala sidan. Vi kan tillåta oss lyxmat och ändå göra det med en mindre budget än tidigare. Av det som du Peter B metodiskt beskrivit, kan jag inte se dig göra några direkta fel, så du borde lätt kunna hamna i topp på alla blodparametrar. Kan det vara så att ditt proteinintag är för stort. Det enda jag kan tänka mig ligga bakom att du inte får ner ditt blodsocker till önskad nivå. Du säger i ett tidigare avsnitt: Hos en person med typ 2 eller med prediabetes så tar det betydligt längre tid innan sockret tas upp (Ungefär samma sak som om man äter kolhydratrik mat) och därför blir den här "funktionen" hos kroppen mätbar många timmar efter det att den har inträffat. Detta är klassiskt och drabbade mig under diabetestiden även under metformin. Frågan är bara hur en gamling som jag, kort tid efter LCHF-start kunde släppa metforminet och direkt få normala värden? Kan det vara för att att jag så stenhårt gick in för kosten utan avvikelser eller tendenser att lura mig själv? I varje fall för mig var daglig fasta en suverän väg till att trimma min gamla kropp. Kan det snabba förloppet vara förbundet även med utsättningen av statinpreparatet? Statinerna är ju diabetesdrivande. Det verkar faktiskt som om allt talar för att min tidigare insulinresistens är helt borta. De sista månaderna före den senaste blodanalysen har jag medvetet kört extra liberalt, just för att testa resistensen. Det funkade. Det kan naturligtvis vara så som Tim Noakes påstår, mot en del andra forskare, att i varje fall han måste fortsätta både med lågkolhydratkosten och metformin i kombination. Hur är det med dig Peter B, har du prövat på dagsfasta under en längre period? Det kanske vore något! Kanske också under en sådan period testa blodsockret utan metformin? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 22, 2019 Share Posted December 22, 2019 On 2019-12-02 at 16:31, Peter B sade: Jag har bestämt att fortsätt detta en bit in i nästa år: 1. Äta LCHF under längre tid utan undantag. 2. Träna regelbundet 4-5 ggr i veckan. 3. Minska vikten. Jag är inte överviktig idag. Men ännu mindre bukfetma kan ge ökad insulinkänslighet. 4. Använda Metformin några dagar i veckan men jag ska undvika det i nära anslutning till lite tyngre träning 5. Sova mer. Har sedan en tid försökt öka sömnmängden. Det är inte lätt. 6. Lära mig och börja meditera. 7. Minska intaget av koffeinhaltiga drycker... 8. Genomföra en vattenfasta på ca 4-5 dagar under perioden. 9. har nu ätit torkade Broccoli-groddar en vecka. Jag fortsätter ett tag till. Kanske hoppet om att uppnå det resultat du suktar efter (sänkt blodsocker), finns att söka i förändring och/eller konsekvent fasthållning av några av dina tankegångar enligt ovan? 1. Viktigaste punkten enligt min mening - utan konsekvens i det avseendet blir svårt att nå resultat. 2. Se senare kommentar. Själv ville jag, efter min LCHF-start, främst mäta effekten av LCHF, utan avvikelser eller rader av tillägg. Träning är bra men bör inte tillmätas alltför stor betydelse eller utföras så att det stör den centrala kausaliteten. 3. Reducerad vikt och bukfetma är några av de fina bieffekterna som enligt min mening främst bör ske via konsekvent LCHF-kost, inte efter andra åtgärder som alltför mycket avviker från den normala livsföringen. 4. På det sena LCHF-stadium som du befinner dig i, verkar metformin vara i senaste laget att hålla fast vid - ett slags "fusk". I många fall vid konsekvent fasthållning av LCHF-kosten (behöver inte nödvändigtvis drivas till maximal ketos), verkar den hårda träningen inte kunna mäta sig med verkan av kosten. 5. Sömnen ser jag, enligt min erfarenhet, inte som det viktigaste i blodsockersammanhanget, om man som jag fastar kväll/natt (snarare blir dygnsfastan effektivare om man är aktiv före en kortare sömperiod). Tveksamt dock i längden att fuska med sömnen för den som inte känner sig utsövd. Min sömn råkar vara suveränt effektiv och mitt genomsnitt ligger oftast runt sex timmar eller mindre. Inget problem dock att sova åttat timmar om jag vill. Effektiviteten på sömnen har jag ökat via den rena gravitationskraften. Sover med kraftigt förhöjd huvudända. Den som inte har motordriven säng, kan lätt fixa den saken enligt följande: helst med vänsterläge, som ökar lymfans effektivitet. 6. Säkert OK vid sänggåendet och uppvaknandet (mitt sätt att utvärdera dagen och planera kommande dag) men jämfört med födan i sig sannolikt av marginell betydelse för långtidsblodsockret. 7. En ev. minskning främst för att inte i onödan binda salter att försvinna ur kroppen. Min kaffe/te-förbrukning har dock inte påverkat min utveckling till att uppnå perfekt blodsocker. 8. Knappast ett naturligt sätt till att tvinga ner blodsockret på längre sikt. 9. Visserligen älskar jag själv Broccoli i alla former men knappast för användning till att reducera blodsockret. _______________________________ Jag önskar dig verkligen att kunna uppleva det jag fått förmånen att göra. Hade jag varit i femtioårsåldern och sett liknande förändringar på så många blodparametrar som nu (46) - alla på grönt - hade jag kunnat slå klackarna i taket. Även om en av de bästa grenarna i min ungdom var höjdhopp, kan jag efter två år med LCHF i min ålder "bara" räkna med underverk. Mirakler brukar ta lite längre tid, i mitt fall särskilt som jag hittills hållit nere på träningen, för att kunna isolera nettoeffekten av själva kosten. Därmed har min utveckling exemplifierat Katerinas påpekande i en annan tråd: "Maten är ju en av de mest kraftfulla faktorerna när det gäller hälsa. Om man jämför matens och träningens påverkan på hälsa så är förhållandet ungefär 10:1" Efter kommande hårdträning (om tid blir tillgänglig till att uppfylla kommande nyårslöfte) skall det därför bli intressant att se om resultaten håller i sig eller möjligen förbättras, även om jag har svårt att se vari förbättringen skulle uppstå på blodvärdena. Kondition och muskelstyrka är naturligtvis en bonus. För din del Peter B kommer du med ditt metodiska sätt sannolikt att hitta den väg ur ditt dilemma, som stämmer in på dina förutsättningar. För min del sätter jag främst min tro till konsekventa, långa enhetliga testperioder, som innefattar grundkonceptet i LCHF utan avvikningar - kostrutiner som är möjliga att hålla på lång sikt. Liknande resonemang förde du för SGK om förberedelserna runt hennes blodanalys: "Poängen med ett test är ju inte att "fuska" sig till bra mätvärden utan man vill ju veta hur man ligger till på riktigt". Underförstått menade du att förberedelserna inte skulle avvika från den livsstil som kan hållas normalt under vardagen. I hennes fall blev ju blodvärdena motsatta det som var tänkt (hennes främsta intresse rörde lipidprofilen). Det kan aldrig vara fusk, om man vill testa LCHF, att just konsekvent hålla sig till den kosten under vardagen. Innan jag inledde min nu drygt tvååriga LCHF-test, testade jag mina bloddata, för att kort tid därefter i förnyat test bl.a. konstatera mina blodsockerdata dyka, varefter metforminet var ett minne blott. Detsamma kommer du sannolikt att få uppleva. God Jul förresten - hur den nu kommer att bli? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted December 22, 2019 Share Posted December 22, 2019 Ja att sovmiljön , luftfuktigheten och rumstemperaturen så bra syresättning kan ombesörja insomnings-skedet in till de djupa faserna är ju otroligt viktigt!! Rätt täcke också , för vissa behövs tyngdtäcke/kedjetäcke eller bolltäcke - dock är ikttagelse av sömnigheten och gäspningar under kvällen något man kan behöva sluta ignorera utan börja jobba med systematiskt medvetet. Kan ta tid, men det är här meditationen spelar en nyckelroll. Vilket läge man sedan sover i är nog individuellt, vissa somnar på magen andra i ryggläge eller sidoläge.. det kvittar eftersom man vanligtvis ändå vänder sig x antal ggr under en sammanhängande sömnperiod, men är det nåt man tycker sig ha råd med att förbise, så är det definitivt sömnen. Den är extremt central för vital funktion, insulinutsöndringen är enligt mig en ytterst central funktion som behöver skötas under rätt förhållande under viss tid. Att man "tycker" sig inte "behöva så mycket sömn" är en ilandssjuk inställning, som rimmar fint med de processindustriella produktionsbaserade rytmerna soms ställer produktion före individ, där du som individ produktionsanpassar dig och får belöning därefter.. (men kanske inte rätt anpassad återhämtning eller debriefing) får oss att säga "ja och amen" , där man tävlar om vem som fixar biffen under högst press.... men det är exakt den industrin som ska se till att sockerproduktion forslas ut till samhällets alla delar, rakt in i ens dygnsrytm. Att vakna till klocka - upparbetar betingade reflexer ; eller att inte tillåtas tillämpa flextid - är bara ett rått och burdust kapitel för sig som upparbetar en djupt falsk förståelse/hämning , där man kan mista förmågan att lyssna till sin kropp oh sina behov , i detta postindustriella men ändå förstressade samhälle. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted December 22, 2019 Share Posted December 22, 2019 Låter ev. flummit , men ta reda på vilka lyckonormer som gäller i ditt liv. Olika arbetskulturer har olika offermentalitet och olika lyckonormer, som kan... inverka på ens levnadsmönster till slut, att inte vara allt för kompatibelt, med sömnbegäret , egentligen... Stackars alla dem inom nöjes- eller restaurangbranchen där normerna är ganska tydliga kan vara helt perversa och definitivt avspegla sig i mycket dåligt sömnmöster, om ens något mönster alls. Försäljningsbranch likaså, prestationskraven som ALLTID prioriteras. Egentligen de flesta brancher, nedvärderar respekt för sömnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 22, 2019 Share Posted December 22, 2019 3 timmar sedan, Gemma sade: 1. Vilket läge man sedan sover i är nog individuellt, vissa somnar på magen andra i ryggläge eller sidoläge.. det kvittar eftersom man vanligtvis ändå vänder sig x antal ggr under en sammanhängande sömnperiod 2. insulinutsöndringen är enligt mig en ytterst central funktion som behöver skötas under rätt förhållande under viss tid. 3. Att man "tycker" sig inte "behöva så mycket sömn" är en ilandssjuk inställning, som rimmar fint med de processindustriella produktionsbaserade rytmerna soms ställer produktion före individ 4.Att vakna till klocka - upparbetar betingade reflexer 1. Finessen med att bulla upp kuddar som främst leder till vänsterläge under vila, under de genomsnittliga 35 rörelserna under natten, har har dock stora fördelar, eftersom lymfans effektivitet då maximeras (huvudsaklig lokalisering i kroppens vänstersida). 2. Ja, så att bara optimal (minimal) mängd behöver produceras - främst under och efter måltid. Den lilla mängd som är nödvändig för t.ex. hjärnans funktion reglerar kroppen automatiskt. För stor mängd är skadlig för kroppen. Egentligen borde man inte tala så mycket om blodets socker- utan om kroppens insulinnivå. 3. Här kommer man in på kroppens finstämda regleringssystem. På liknande sätt som man dricker när man är törstig eller äter tills man är mätt, sover man tills man är utsövd. Sova för länge är lika fel som för kort. 6 till 9 timmar brukar anses vara normalt spann. Har man ägnat sig åt ansträngande sysselsättning, kan det bli 8 - 9 timmar annars 6 -7. I min ålder har man fördelen att kunna optimera sin sömn både uppåt och neråt i tid. Mitt intresse ligger mer på att kunna utnyttja den vakna tiden optimalt än att sova bort den i onödan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 24, 2019 Author Share Posted December 24, 2019 God Jul på er!!! Lite deprimerande att se hur fort avvikelser från schemat snabbt ger negativa resultat. Men snart är det ett nytt år och då jä..ar. och ska man se det från den positiva sidan är det ofta för mig de tre sista månaderna på året där jag riskerar att tappa bort mig lite i år har det på totalen gått ganska bra. Kul med lite längre reflektioner från er (Gemma och Nils). Jag tänkte återkomma med lite egna kommentarer runt dessa under julhelgen. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 25, 2019 Share Posted December 25, 2019 On 2019-12-24 at 11:33, Peter B sade: ...snart är det ett nytt år och då jä..ar... Så resonerade jag för 27 månader sedan, när jag slog näven i bordet. Mitt beslut då innefattade tankegångar som: 1. Skall referenserna från det femtiotal forskare på lågkolhydratsidan som kostdoktorn samlat kring sig och inställningen från er forummedlemmar kunna verifieras, måste det till konsekvent ortodox LCHF-kost efter kostomläggningen... utan större avvikelser. 2. Intresset måste hållas på kokpunten runt förväntad positiv utveckling, genom tillämpning av mätmetoder som kontinuerligt, med relativt stor täthet, medger en bra bild av status. 3. Viktigt att under månadernas gång göra uppföljningar (Werlabs) för att även via blodanalayser konstatera framstegen. Synnerligen uppmuntrande att enligt ovan t.ex. få besked om att: - normala kort/långtidssockerdata uppmätts - C-peptidvärdet visat sig ha blivit normalt och därför insulinproduktionen återställts till normal funktion. - inga misstankar om diabetes länge finns - kreatinin, cystatin C, eGFR-data visar njurfunktionen vara på topp - alla data runt levern visar också denna vara på topp. - konstatera HDL-värdet ha stigit till 1,4 när det tidigare under medicinering (statiner) aldrig kom över 0,9. - blodtrycket normaliserats till nivåer, som för många decennier sedan - att inga tendenser till gikt, sura uppstötningar, myrkrypningar eller andra ålderssymtom finns kvar. etc. (bara det att alla mina 46 blodparametrar låg inom grönt intervall och att alla väsentliga data kraftigt förbättrats genom LCHF-kosten ensam, är faktiskt fantastiskt för någon i min ålder). Kanske det mest tillfredsställande har varit att kunna meddela fakta till en av mina närmsta vänner, som är läkare och tidigare mycket tveksam till annat än medicinering. Med stor förvåning togs mitt besked upp, om att inga misstankar längre existerar ens runt förekomsten av diabetes. Detta efter att tidigare anamnes (kronisk diabetes) visat livslångt behov av medicinering. Under senare år har alla representanter för läkarkåren i sina domslut underförstått att en människa långt över 80 års ålder knappast kan tänkas få dessa viktiga funktioner återställda - det gäller ju både insulinresistensen hos kroppens celler och bukspottkörtelns produktion av insulin - för sådana underverk existerar inga medicinska åtgärder. Min framtid utmålades i tongångar, som först innebar medicinering i form metformin en gång per dag, sedan två, tre och därefter via insulininjektioner - ja resterande utveckling med paletten kultursjukdomar i släptåg känner vi alla väl till. Min goda vän - läkaren - har efter samtal i dag - juldagen - faktiskt börjat vackla och med glimten i ögat tagit upp socialstyrelsens krav, dvs risken för läkarlicensen om regelverket inte följs. Eftersom fullt förtroende råder oss emellan verkar det alltså som om avtrycket genom principer/verkan bakom LCHF börjat få medicinsk betydelse även inom viss del av medicinarkåren. ____________________________ Jämfört med mig, har du Peter B, stora fördelar av att ha inlett din LCHF-resa långt före mig inför inledningen av din kommande ålderdom. Med din envishet och inställning i övrigt , kommer du bomsäkert att lyckas! P.S. Visserligen säger du: "Lite deprimerande att se hur fort avvikelser från schemat snabbt ger negativa resultat" men du kommer senare att lika gärna påstå, hur snabbt de negativa resultaten kan vändas till positiva! Så förfärligt negativa är det ju inte fråga om, bara lite mindre positiva än du förväntat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted December 25, 2019 Share Posted December 25, 2019 On 2019-12-24 at 11:33, Peter B sade: God Jul på er!!! Lite deprimerande att se hur fort avvikelser från schemat snabbt ger negativa resultat. Men snart är det ett nytt år och då jä..ar. och ska man se det från den positiva sidan ..... Det ska man alltid, så länge begreppet "liv" ovh "leverne" förblir ett never ending kontinuum. Please note : Förväxla aldrig ett enda nederlag med ett slutligt nederlag. Punktum Ty... forskningen är inte färdig på när och fjärran, alla dessa leptiner fettsynteser enzymer exocytoser homostaser marsipaner och anipodektiner.. och inte bara... ett ensamt litet blodsockertal i apparaten... & God fortsättning alla sockersjuka/sockerfriska ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 29, 2019 Share Posted December 29, 2019 On 2019-12-24 at 11:33, Peter B sade: deprimerande att se hur fort avvikelser från schemat snabbt ger negativa resultat Om du kikar på: https://forum.kostdoktorn.se/topic/15801-vill-kunna-bli-fri-från-metformin-–-hej-lchf/?do=findComment&comment=158469 med exempel på avvikelser, som du känner väl till efter alla dina expertiment, kan även garvade LCHF:are hamna lite fel. Du antydde som märkligt att vissa vinner stora fördelar med LCHF och andra inte. Jag vågar, utan att darra på manschetten, påstå att flertalet misslyckanden beror på att enstaka metabola parametrar råkat hamna fel eller att ett litet förbiseende sätter en käpp i hjulet. Före min LCHF-start förberedde jag mig minutiöst, genom att utnyttja de hundratals timmar jag använt på studier och genom tipsen från forumet och kostdoktorn (videor med specialister och recept). Jag inledde inte LCHF-kosten förrän jag sammanställt mina kunskaper i en 20-sidig skrivning och ansåg mig mogen med alla förberedelser klara (instrumentering och recept). Som du antytt finns de större vinsterna med träning att hämta när ålderdomen nalkas eller redan är ett faktum. Min uppfattning var att ännu större vinster fanns att hämta via kosten. Därför satsade jag på den i mer isolerad form. Därefter har allt gått som på räls. Det är alltså ingen tillfällighet att resultaten kom och att mina blodparametrar, från att ha varit bedrövliga (med tre mediciner) nu är på topp. Jag upprepar att det enbart är LCHF:s förtjänst , inte stark karaktär, genetisk bakgrund eller slumpmässighet, som ligger bakom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted December 30, 2019 Share Posted December 30, 2019 Jag vill inte vara sådan... Men idag satte jag nytt rekord i lågt BS ( tror jag) 3.5 , Har inga ketonstickor så kunde inte mäta det. Jag kör strikt och tränar och det som gjort stor skillnad för mig är sedan jag striktade till mig ytterligare efter inspiration från Martina. Så jag vet att du vet och att du inte riktigt vill men i min värld måste det vara mycket bättre med striktare kost än t ex Metarformin... Ju striktare jag gått desto lättare har det varit att även stå emot socialt jobbiga situationer. Så kämpa på! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 30, 2019 Author Share Posted December 30, 2019 Grattis Cleppa! Jag kommer inte ner under 4.5 ens efter 5 dagars fasta. Antagligen har vi olika genetiska förutsättningar. Men jag tror också att om jag åt extremt ketogent så skulle BS sjunka en bit, kanske till 5,0 - 5,5. Håller med om att Martina är inspirerande. Jag ska i alla fall försöka pressa min vikt till under 75 kilo och se om det händer något med blodsockret då. Men det är inte sådär jätteskoj att gå ner dit, motsvarar BMI=21,5 så jag får nog kämpa lite för att nå dit. Jag ser inte Metformin som en lösning men är lite intresserad av vad det kan ge för effekter... det kan ju också vara så att egentligen ingenting händer med BS när man använder det...det kan ge någon ledtråd till vad som är problemet om det ens finns något problem. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 30, 2019 Share Posted December 30, 2019 1 timme sedan, Peter B sade: Jag kommer inte ner under 4.5 ens efter 5 dagars fasta. Då måste endera proteinintaget vara stort eller att dina muskler av någon anledning bjuder på proteinet, som bildar glukos. Var ligger egentligen ditt långtidsocker på? Varför tänker du så mycket på vikten. Den är knappast att anse som kritisk i ditt fall. Om det är fett som du tänker bli av med - satsa då hellre på att låta ketonerna får något att göra med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 30, 2019 Author Share Posted December 30, 2019 Tja...proteinintaget är ju 0 under fastan. HbA1c ligger mitt i referenintervallet, lite högt för en LCHF:are ... som jag ser det bör en genomsnittlig metabolt frisk LCHF:are ligga under referensintervallet eller i absolut understa delen av referens. Men P-Glukosen sticker ut mer. Vikten är intressant och jag skulle vilja se om den spelar roll eller om den går att utesluta som faktor. Det är ganska vanligt hos GB-patienter att de blir av med sin diabetes och som jag förstår det vet man egentligen inte riktigt varför ... man kan lansera några sannolika teorier men det gör dem ju inte sanna per se. Nu pratar vi ju om extrema viktnedgångar för GB-patienter men ändå om jag går ner till 74 kilo är det en rejäl nedgång speciellt om en stor del av detta skulle vara visceralt fett. Dessutom har jag ju lovat att fixa magrutor. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted December 31, 2019 Share Posted December 31, 2019 Det finns flera orsaker till högt blodsocker. De två vanligaste har att göra med ansamling av fett i leverceller samt glykogenes som ej nedregleras normalt. LCHF fungerar bäst på förstnämnda och metformin på den sista. Därför kan det vara intressant att testa metformin. Eller göra de tester jag beskrev i ett tidigare inlägg vars syfte är att ringa in orsaken till högt bs. Eftersom ketogen kost rensar ut fett från leverceller bättre än någon annan kost borde det inte vara ditt problem. Ett kontroversiellt försök istället för metformin kan vara fasta från icke essentiella aminosyror några dagar. Då måste du äta kolhydrater under denna tiden. Kolhydrater + essentiella aminosyror bildar nämligen de övriga aminosyrorna. Denna process tvingar kroppen stänga ned glykogenesen. Det sistnämnda stycket vet jag inte om det finns några studier kring specifikt för blodsocker utan det är jag som spekulerar lite. Biokemin bakom är dock känd sedan 50 talet. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 31, 2019 Share Posted December 31, 2019 11 timmar sedan, Peter B sade: Tja...proteinintaget är ju 0 under fastan. Du kanske fastar 12-15 timmar före fasteprovet. Då kan i ditt fall sockret gå upp via proteiner ur muskelvävnaden. Dina mätningar är spridda under åren - mina visar utvecklingen under bara två år men visar en tydlig trend. Frågan är vad som skiljer oss åt? I mitt fall lätt att gå i och ur ketos, kan det vara något? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 31, 2019 Share Posted December 31, 2019 2 timmar sedan, The Biochemist sade: Det finns flera orsaker till högt blodsocker. De två vanligaste har att göra med ansamling av fett i leverceller samt glykogenes som ej nedregleras normalt. Det senare fallet innebär bl.a. att insulinresistensen inte ger med sig lika lätt. Uppenbarligen har min utveckling, trots åldern, fungerat väl, eftersom både bukspottkörtelns insulinproduktion, blodsockervärdena (insulinresistensen) och funktionen på lever och njurar nu visar normalvärden, efter 10 år på meformin - sattes ut enochenhalv månad efter LCHF-starten (slutet år 2017). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 3, 2020 Author Share Posted January 3, 2020 Biokemisten... jag gör en anteckning här angående dina tester ... kanske börjar med dem till helgen. Några tester som kan vara av intresse att göra och följa blodglukos efteråt. 1. Glukos (liten mängd, så bg ändras med inte att du förstör LCHF dagen, typ 10g) 2. Protein, 20-30g. gärna vassle pulver 3. Fett. Gärna ca 15g kokosfett. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 4, 2020 Share Posted January 4, 2020 11 timmar sedan, Peter B sade: Några tester som kan vara av intresse att göra och följa blodglukos efteråt. 1. Glukos (liten mängd, så bg ändras med inte att du förstör LCHF dagen, typ 10g) 2. Protein, 20-30g. gärna vassle pulver 3. Fett. Gärna ca 15g kokosfett. Mycket intressant med skillnaden oss emellan (ålder, resultat, träningsnivå, typ av diabetes 2). Den läkare som första gången för mig skrev ut metformin för bortåt 12 år sedan, råkar jag faktiskt vara personligen bekant med.(en av dem som dansat krigsdans av lycka över min dödligt "perfekta" lipidprofil genom statinpreparatets "undergörande" förmåga). När jag i helgen presenterade resultatet av mina 46 bloddata blev den skämtsamma medicinarkommentaren först att analysutrustningen måste ha varit felaktig. Eftersom en av rekommendationerna i matväg för att stärka kroppen, var bananer, rejäla potatisar, bröd och ett minimum av fett, kommer jag att vid kommande personligt sammanträffande att ha en mycket intressant diskussion runt att jag själv satt ut alla mina tre mediciner. Uppenbarligen är det svårt för varje ortodox läkare att acceptera kosten vara överlägsen många av dagens "moderna" mediciner. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 4, 2020 Share Posted January 4, 2020 5 timmar sedan, Nils Engström sade: Mycket intressant med skillnaden oss emellan (ålder, resultat, träningsnivå, typ av diabetes 2). Den läkare som första gången för mig skrev ut metformin för bortåt 12 år sedan, råkar jag faktiskt vara personligen bekant med.(en av dem som dansat krigsdans av lycka över min dödligt "perfekta" lipidprofil genom statinpreparatets "undergörande" förmåga). När jag i helgen presenterade resultatet av mina 46 bloddata blev den skämtsamma medicinarkommentaren först att analysutrustningen måste ha varit felaktig. Eftersom en av rekommendationerna i matväg för att stärka kroppen, var bananer, rejäla potatisar, bröd och ett minimum av fett, kommer jag att vid kommande personligt sammanträffande att ha en mycket intressant diskussion runt att jag själv satt ut alla mina tre mediciner. Uppenbarligen är det svårt för varje ortodox läkare att acceptera kosten vara överlägsen många av dagens "moderna" mediciner. Japp, jag tror också det i stora drag, handlar om vad, när och hur - man äter. Eftersom glukosupptag och glukosutsöndring är en uteslutande kemisk process. Träning JA - dock kretsar ämnesomsättningen som namnet anger, nåt som handlar om ämnena cirkulerandes i kropp, vilka cirkulerar triggar blockerar och katalyserar resp. hormoner... över tid - att det måste ta sin TID att reglera bukspott och lever att börja sin tandem-cycling. Jag har nu änteligen nya teststickor, och fick min norgonpresent på 4,5 i fasteblodsocker - vad jag vill är att efter läkarmötet snart, dra ner till 500 mg Metformin x 2 , dvs 1 g/dygn. Härom dagen (ja ett tal jag lyssnade på redan i sept. när detta med BS och medicin-insättning var nåt jag var/är skeptiskt till ) lyssnade jag på ett "speach" på tuben, ang : Metformin - The Case of Exaggerating Both Benefits and Harms. Där menades att när man är osäker på huruvida Metformin "gör vad det ska för ens medicinska status" , ... då kan det vara idé att sätta sig på 1 gram istället för maxdosen 2 gram. Ok, detta skulle nog hamna i den andra tråden om Metformin, men jag håller med , att kosten är det primära! Exakt vad äter du, hur ofta, och under vilka omständigheter sker intaget , och underskatta aldrig stressätningen att tex klämma i sig "på tid" alltså att "det ska snabbt in" ... elller on the go.. (man ska sitta ner när man äter ; en slags grundregel, finns fler Många träningsmänniskor prioriterar som sagt träningen att vara No 1 : klämmer i sig saker på väg till träning, strax efter träning ... när vardagsflow startar och där har stresshormonerna inverkan fast man äter "precis som man ska" efter konstens s.a.s regler.... då kan blodsockret ändå inte vilja ge med sig, då är det bättre att inte äta alls och skippa tanken på att man "balanserar upp sitt fett-protein eller energi-intag" , det snarare stör hormonbalans än tillför nåt av värde. Särskilt, om man håller Dr Fungs vetenskapsunderlag i minne. Och även en mer holistisk inställning till varför kroppen inte gör som man vill... p.s enbart fria tankar, i stora drag, jag är inte vetare ang. detta. men vill inte klassas som sjuk, om man inte är det. Att bara för att man tränar behöver det inte vara den saken som ger bästa värdet, enbart en flyktig tanke alltså! att träning är EN hälsoparameter som KAN rent hypotetiskt t.o.m förhindra ett optimerat i boken "det perfekta" "bättre fastevärde" , men jag har i sanning, no clue. Är ju strikt individuellt, med bakomliggande orsaker till högt/lågt BS. Somliga har ett högre BS-värde, utan att vara resistenta, dvs vara metaboliskt friska. Att det inte ens behöver finnas något som helst medicinskt problem, att "åtgärdas" (genetik) T.ex kan jag från ingenstans plötsligt få 6,7 i BS efter att ha fastat i 16 timmar och senast intag Metformin har skett ca 17:00 dagen innan. Men ni pratar om flera månader, och år. Så jag kanske är helt fel ute. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 4, 2020 Share Posted January 4, 2020 Personligen tycker jag inte man ska vara alltför desperat rädd för vin till maten, dels för att det lugnar ner ätandet (men också generellt rar ner BT om än lite) dels för att det är bra för homeostasen, och därför kanske kan få hormonsignaleringarna att jobba mer harmoniskt. Jag sänker mina värden inkl. BS till referensnivå där rödvin ingår. Har man dålig relation till vin/sprit, får man förstås resonera annorlunda. Tror t.o.m att vin bidrog till min lust att äta enbart 2 ggr/dygn, eftersom det blev så himla gott med dessa mängder av salladssorter och så mycket fett. Att balansen behövde justeras och det ger en helt annan mättnad dessutom. Samma med socker-frågan, att totalt bannlysa precis all sockerform, kan bli som en rekyl, hellre då ta sig sina chokladbitar i samband med måltid, om så dagligen.. för det långsiktiga men hållbara målet och stanna där. Än att förvägra sig intill orimlighetens gräns. Det kan, uppstå en ständig låg- mellanfrekvent stress.. som mycket väl kan trigga hormonerna att låsa sig/blockeras. Att släppa lite på tyglarna.. kan då frigöra mer än att hålla så stramt, (också tränings-schemat som kan ha gått in i straffbeteende) , den mentala stressen är minst lika påverkande, som den fysiska som man kan se och mäta, men den mentala är lömskare att komma åt, eller svårare att bearbeta. Jag tror ändå att mental stress, är en stark bov i dramat där viljan kan bli en blockad, som får detaljerna att låsa sig. Longo sa : The Devil is in the details, djävulen befinner sig i detaljerna , dem man så ofta förbiser (nej Dr Lonngo är inte min förebild gällande dieter och blodsockerkontroll, men just var man finner de djävulska utmaningarna, är så ofta i låsningarna eller föreställningarna om att vara på rätt spår utifrån en KALKYL. När jag började räkna kh eller under några dagar följa kalkylen istället för behoven.. blev jag så mentalt utmattad att det inte var värt, så fort jag strax därpå anlitade det väl beprövade logiskt rationella sinnet, då tappade jag 1,5 kilo på raken. Apropå platå-fenomenen. Som bisak i denna tråd. Får ursäkta om det går helt utanför ämnet, men ja det är lite jobbigt ibland svårt, att lära känna sig var ens blodsocker ska ligga och alla dess referensvärden och när Attia oh kompani, har sina sportsmannasyften utifrån helt andra livsstilar än medelsnittetn med massor intill extrema fysiska aktiviteter, och extrema försakelser det ser man ju hur de ser ut! Eller Naimans magrutor n'r han svingar sig upp för barren med en arm, men herregud.. det är inte så gemen man ser ut eller lever. Därför behövs gå utanför boxen en å annan gång, istället för att krampa ett kalkylblad, ja annat vid forsknings-project, naturligtvis!! ska då en fast plan följas! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 4, 2020 Share Posted January 4, 2020 Men syftet med BS, ingår i livsstilen. Har man "livsviktiga" uppdrag införlivat i ens leverne, bl.a militära åtaganden, då säger det sig själv att en annan slags BS-utredning kan behövas, vilket inte är harmoniskt tillåtande på samma sätt som civila befolkningen, med enbart lite otrivselkilon som stör forskningens referensfält för vad som är frisk resp. sjuk person. Alltså, vem och vilka utgör referens? Är det Lotta som jobbat som gympalärare eller haft militära insatser eller Kalle som måste in på lite övningar då och då eller är det Elsa medelsnittspersonen vid ålder 20, 30 40 eller 50 eller pensionär , och bara jobbat som vanligt ? Eller är det proffset P.Attia, med både läkare och atlet, samt detaljforskare? Jämfört med t.ex läkaren Kristie Sullivan som också är detaljstyrd men... nog inte siktar på att dra sig uppför en barr med en arm, eller dra tunga vikter på regelbunden basis. Därför tror jag inte att ett BS som inte matchar ett visst och givet tal, bara kan appliceras och automatiskt ska utgöra det talet att sträva efter, om värden i övrigt är humant acceptabla : för ett gott liv. Om t.ex jag skulle ge mig in i låt säga väktarbranchen, skulle jag inte bara kunna simma loss lite med reglerat blodsocker, då hade hag behövt optimera hela blodarsenalen samtliga punkter med helt annat schema än bara behöva sova gott och äta vettigt. Olika jobb, nedför olika stress-utmaningar. Helt klart. Du Erik med flera som sitter lugnt i den milt guppande pensions-båten.. tampas inte med vissa stressfaktorer, inga snabba peaks där du ska mobilisera optimal energi - eller hur? Ja man kan vara 20 år, och leva fritt från behovet att mobilisera, kontorsråttor som vänder papper dagarna i ändan, måste de tvunget ha ett ett blodsocker som matchar hjärtfrekvens etc? nja... deet är ju jobbigt för en kontorsnisse att behöva ta sig upp till en hel våning ovanför, van vid hissen under kanske årtionden eller redan efter 1/2år... ha blivit som en 30-åring.. rent metabolt alltså. Därmed med kakorna ett tråkigt BS, oavsett den tränar duktigt. Så är ju detta med insulinresistensen ett fenimen som finns på insidan. Inte på magrutorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 4, 2020 Share Posted January 4, 2020 5 timmar sedan, Gemma sade: Jag har nu änteligen nya teststickor, och fick min norgonpresent på 4,5 i fasteblodsocker - vad jag vill är att efter läkarmötet snart, dra ner till 500 mg Metformin x 2 , dvs 1 g/dygn. Medan jag, kort tid efter LCHF-start, kunde sätta ut mitt metformin (500mg på morgonen) som jag haft under ca 12 år, tvingades min bäste vän öka på till först 2x500 sedan 3x500 uppdelat under dagen. Ganska tätt inpå började han injicera insulin. Mina ansträngningar att för hemsjukvården påpeka vad han behöde i tillskott och typ av mat var helt inför döva öron. "Inom hemsjukvåden kan vi bara utgå från den medicin som läkaren skrivit ut" Efter att ett år senare ha kommit under hemsjukvårdens "behandling", kom min vän en kväll in på sjukhus för observation (inga läkare fanns tillgängliga förrän dagen efter). Därför fick han sängplats i väntan på morgondagen. Brist på kalcium och magnesiom gjorde att hjärtat stannade. Han dog i sängen efter några timmar på sjukhuset. Mina ansträngningar med att "per telefon" få i honom eller överlåta detta på hemsjukvården misslyckades alltså. Detta står i bjärt kontrast till dina ansträngningar - du verkar klara problemen med glans. Antingen trappa ner metforminet helt med allt striktare LCHF eller följa tankegångarna runt studierna med metforminet som livsförlängare. Då krävs i storleksordningen 2000 mg eller mer dagligen. För din del finns redan all anledning att vara nöjd. Hur står det till med ditt långtidssocker? Min "gammalmodiga" inställning numera, är dock att fördelen med medicinfritt liv, står över alla lockrop från de medicinska företrädarna, om att få bort "symtomen" med andra läkemedel än kosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 4, 2020 Share Posted January 4, 2020 1 timme sedan, Nils Engström sade: Medan jag, kort tid efter LCHF-start, kunde sätta ut mitt metformin (500mg på morgonen) som jag haft under ca 12 år, tvingades min bäste vän öka på till först 2x500 sedan 3x500 uppdelat under dagen. Ganska tätt inpå började han injicera insulin. Mina ansträngningar att för hemsjukvården påpeka vad han behöde i tillskott och typ av mat var helt inför döva öron. "Inom hemsjukvåden kan vi bara utgå från den medicin som läkaren skrivit ut" Efter att ett år senare ha kommit under hemsjukvårdens "behandling", kom min vän en kväll in på sjukhus för observation (inga läkare fanns tillgängliga förrän dagen efter). Därför fick han sängplats i väntan på morgondagen. Brist på kalcium och magnesiom gjorde att hjärtat stannade. Han dog i sängen efter några timmar på sjukhuset. Mina ansträngningar med att "per telefon" få i honom eller överlåta detta på hemsjukvården misslyckades alltså. Detta står i bjärt kontrast till dina ansträngningar - du verkar klara problemen med glans. Antingen trappa ner metforminet helt med allt striktare LCHF eller följa tankegångarna runt studierna med metforminet som livsförlängare. Då krävs i storleksordningen 2000 mg eller mer dagligen. För din del finns redan all anledning att vara nöjd. Hur står det till med ditt långtidssocker? Min "gammalmodiga" inställning numera, är dock att fördelen med medicinfritt liv, står över alla lockrop från de medicinska företrädarna, om att få bort "symtomen" med andra läkemedel än kosten. Det finns läkare som är vakna! Jag vill inte svartmåla utan hänvisa till att både akutläkaren, operationsläkaren och den bistående andre-kirurgen, allihopa måste ha följt akutläkarens omdöme, att jag var inlagd för blindtarmsop. och inte för någon slags akut diabetes-episod. Där, agerade läkarteamet fullkomligt KORREKT, medan ansvarshavande ssk, flertal gånger direkt VÄDJADE om att sätta mig på långtids-insulin! Denna hennes farligt snabba slutsats, tillmötesgick aldrig, jag remitterades till diabetes-enheten där jag bor istället, och ssk fick ropa bäst hon ville. Skulle, hennes rop på insulin för mig, emellertid ha bönhörts, då skulle min situation idag ett kvartal senare, ha kunnat se ut totalt annorlunda. Men, jag hade förstås sannolikt, blivit en besvärlig patient.. men visst sjutton krävs det alerta läkare.. att inte hur lättvindligt so helst sitta och skriva ut vare sig metformin eller insulin, så länge man inte är KARTLAGD. Mitt nyaste HbA1c får jag reda på omkring den 7 januri. Tack för att du frågar Erik! Det är lite som en thriller.. jag räknar intemed att hamna under 50, men hoppas givetvis. Vilken ledsam historia om din bäste vän, den verkar svårsmält, varför ökade de metformindosen så pass? Kopplingen till hur diabetes-enheten gör mot mig, med också viljan att öka dosen, dvs bestämma sig för att man är kroniskt sjuk med exponentielll kurva rakt in i hjärtdöden, med pådraget insulin, nej förbaskade nötter - det kommer de aldrig att lyckas med. Dina berättelser med tillhörande data och faktum, säger mer än vad en enda vårdcentral kan frambringa, och detta år 2019... att ja just det, metformin är den mirakulösa kuren, nix så är det inte. Jag gör som du rekommenderat, strikta till min lchf-kost, och det är inte särskilt jobbigt heller ska sägas - hälsan går före tio mandlar om dagen!! Kan undvara mina körsbärstomater ett par dagar i veckan liksom... eller dra ner på blåbären, inga problem alls!! Har inte längre hängbuk, kommer snart dessutom träna styrka, vilket var TOTALT uteslutande för bara månader sedan.. så viktminskningen per se, har definitivt avlastat min metabola status. Andreas Eenfeldt, är kungen. En toppenläkare som bedriver en mission av topkvalitet. Hans mission är alltså en veritabel livlina, för ökad hälsa, snart ser jag ut som att vara 30 igen... viktmässigt. Kan knyta skorna, tar trapporna, etc, etc.... glädje över hela linjen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 4, 2020 Share Posted January 4, 2020 18 timmar sedan, Gemma sade: 1. Mitt nyaste HbA1c får jag reda på omkring den 7 januri. Tack för att du frågar Erik! Det är lite som en thriller.. jag räknar intemed att hamna under 50, men hoppas givetvis. 2. Vilken ledsam historia om din bäste vän, den verkar svårsmält, varför ökade de metformindosen så pass? 1. Med de fastevärden du lyckats komma ner till, bör du få betydligt lägre värden. Med mina 4,7 som fastevärde ligger mitt långtidssocker på ca. 35. 2. Ökning av metformindosen för vanliga sockerknaprare (tallriksmodellen) representerar en normal utvecklingskurva som på sikt knappast kan undvikas utan kostomläggning. Tyvärr vill dagens medicinare inte uppdatera sig och inse att insulinresistens rimligen inte kan botas, genom att med medicinska hjälpmedel fortsatt tvinga kroppens celler att lagra mer glykogen än de vill. Insulinet kommer därefter som en logisk sista följdbehandling, under tiden fram tills de första exemplen på kultursjukdomarna visar sig. Sedan är det bara att välja: Parkinson, Alzheimer, högt blodtryck, njurproblem, leverförfettning, kollaps i bukspottkörteln, hjärtinfarkt eller hjärnblödning etc.. Sista steget i den utvecklingen vet de flesta på ett forum som detta. Vore intressant att veta hur stor andel forummedlemmar som ursprungligen valde sitt medlemskap efter att ha drabbats av t.ex. prediabetes eller diabetes 2 altermativt "bara" för att välja en sund kost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 On 2019-12-17 at 14:20, Gemma sade: Vad som gör mig överraskad är att så lite aerob träning, så drastiskt får ner dagliga BS-värden, så snabbt.. så, skulle man då börja träna mer "normalt brukligt rekommenderat" Då har du förbrukat en del intramuskulärt glykogen, det gör att muskelcellerna, vilka är en ansenlig del utav vår kroppsmassa suger upp blodsocker för energi och nästa träningstillfälle! Dvs cellerna är beroende av vad du tillför blodet via munnen.. tillför man mer glukos än vad man gör av med så spelar det på längre sikt inte någon som helst roll hur mycket insulin man utsöndrar eller tillför externt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 36 minuter sedan, Zepp sade: Då har du förbrukat en del intramuskulärt glykogen, det gör att muskelcellerna, vilka är en ansenlig del utav vår kroppsmassa suger upp blodsocker för energi och nästa träningstillfälle! Nu hängde inte jag med..? Glykogen förbrukas väl främst vid ANaerob träning? @Gemma hänvisade till aerob träning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 6, 2020 Author Share Posted January 6, 2020 Så här är det. Muskelkontraktion initierar GLUT4-transport och därmed passiv diffusion av glukos in i cellen (utan insulin). Om man tränar i pulszon 1 och 2 (https://www.marathon.se/utrustning/pulsbaserad-traning/dela-upp-traningen-i-pulszoner) så används i princip bara fettförbränning. Alltså i princip ingen glukos förbrukas samtidigt som muskelcellerna tar upp en del glukos vilket innebär att blodsockret går ner. Om man tränar hårdare så kommer glukos att frigöras från levern och när man då slutar och träna så uppstår sannolikt ett visst överskott av glukos. Det passiva upptaget av glukos upphör också när musklerna inte längre arbetar. Blodsockret stiger alltså. Då kommer förstås insulinet att öka och blodsockret normaliseras men om man inte är metabolt frisk (prediabetes eller diabetes) så kommer det ta en stund innan blodsockret går ner. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 7, 2020 Share Posted January 7, 2020 14 timmar sedan, Peter B sade: Så här är det. Muskelkontraktion initierar GLUT4-transport och därmed passiv diffusion av glukos in i cellen (utan insulin). Om man tränar i pulszon 1 och 2 (https://www.marathon.se/utrustning/pulsbaserad-traning/dela-upp-traningen-i-pulszoner) så används i princip bara fettförbränning. Alltså i princip ingen glukos förbrukas samtidigt som muskelcellerna tar upp en del glukos vilket innebär att blodsockret går ner. Om man tränar hårdare så kommer glukos att frigöras från levern och när man då slutar och träna så uppstår sannolikt ett visst överskott av glukos. Det passiva upptaget av glukos upphör också när musklerna inte längre arbetar. Blodsockret stiger alltså. Då kommer förstås insulinet att öka och blodsockret normaliseras men om man inte är metabolt frisk (prediabetes eller diabetes) så kommer det ta en stund innan blodsockret går ner. Så spännande, och så lätt att glömma. Har man levt sportigt liv, eller idrottat fleraa år.. sedan lägger av, då kan detta fenomen inträffa : att man förbyter hela sin metabolism enbart utifrån att träning inte längre är införlivat i ens omsättning. Många blir lönnfeta, eller som jag blev till slut : träningsresistent, ett fruktansvärt konstigt motstånd mot allt som bara andades "rörelse" , men ändå rörligt på jobbet, men med dubbla stress-spiraler igång, näringsmässigt men fysio-motoriskt också. Detta kan lossna, men vissa måste få en käftsmäll av något slag, eller skakas om, eller om inte det, ta sig UR den kvicksilversand man kan sjunka djupt ner i ENBART genom att lägga av träning, så inte ens motion finns på kartan längre, inte ens promenerande. Men då handlar det om andra mentala blockader, och säkert också händelser i livet som kan uppstå, där man absolt kan behöva "pausa" , men när pausandet räknas i år.... det är då, som jag förstått. den här metabolskt resistenta historian tar sin begynnelse. Superintressant! Men det ska så lite till för att reversera, jag är fortf. helt knockad över hur lite som faktiskt ska till.. men.. det går ändå inte över en natt. Kan ta också år.., att orka tillbaka, till någorlunda aktivt liv, med lagom motion utirån ens individuella förutsättning. Däremot kan jag inte få in i skallen , varför broccolifrön skulle ha någon inverkan över ens blodsocker? Förstår inte kopplingen. När det handlar om proteinsyntesen eller protein-kolhydratbalansen, resten fett... vad har broccoli med det att göra? Som inte lika gärna persilja skulle kunna fixa? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 7, 2020 Author Share Posted January 7, 2020 Broccoligroddar innehåller stora mängder sulforaphane. Det ämnet ska ha en mängd intressanta egenskaper. Det verkar inte ha någon effekt på BS för mig men kanske en annan intressant effekt. Jag har köpt tre nya förpackningar för att testa vidare. Egentligen så hör väl det här till Marias MAF-tråd, men jag har nog inte riktigt förstått hur bra träning är som i ligger i det område där i princip ingen glukos behövs utan där mitikondrierna bara använder sig av fettoxidation, speciellt om man har prediabetes eller diabetes. Fördelen med den här typen av träning är ju också att den är ganska behaglig...motsvarar promenad i snabb takt eller ett lugnt joggingpass.... men man får hålla på ganska länge för att den ska ge rätt effekt (förbättra skelettmusklernas förmåga till fettoxidation). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 7, 2020 Share Posted January 7, 2020 44 minuter sedan, Peter B sade: Broccoligroddar innehåller stora mängder sulforaphane. Det ämnet ska ha en mängd intressanta egenskaper. Det verkar inte ha någon effekt på BS för mig men kanske en annan intressant effekt. Jag har köpt tre nya förpackningar för att testa vidare. Egentligen så hör väl det här till Marias MAF-tråd, men jag har nog inte riktigt förstått hur bra träning är som i ligger i det område där i princip ingen glukos behövs utan där mitikondrierna bara använder sig av fettoxidation, speciellt om man har prediabetes eller diabetes. Fördelen med den här typen av träning är ju också att den är ganska behaglig...motsvarar promenad i snabb takt eller ett lugnt joggingpass.... men man får hålla på ganska länge för att den ska ge rätt effekt (förbättra skelettmusklernas förmåga till fettoxidation). Aha just sulforaphane kan alltså ha en mer smalspektrad effekt, OM det det vore nåt fel i mitokondrie-utväxlingen? Det var ju mer än lovligt detaljerat, men förstår lite mer nu. Alltså, får man inte bukt på en vad jag förstått KONSTATERAT rubbade metabolism, eller blockad någonstans i sin lever? bukspott? DÅ.. är alltså sulforapphane ämnet att kolla in... Hm. Kuriosa som inte har med detta att göra : men 2018 insåg jag att något behöver göras , så jag köpte mig en juice-kallpress, och juicade grönkål. svartkål, broccoli, persilja rödbetor, ALLT som man annars har svårt få i sig, som det hette ENZYMERNA , KLOROFYLLERNA, och jag kan säga att jag inom loppet av 72 timmar blev som en raket energimässigt, jävlar så pigg snabb alert glad , samt.. kilona rasar.. därfär är min stillsamma slutsats : Mer grönt i maten, för vissa MYCKET grönt, visst det är dyrt men oerhört lätt att få i sig i juiceform (dock har min juicer nu spruckit, annars hade jag fortsatt) Långt senare, visade det sig att det var RAW-FOOD rörelsen som står bakom denna hype.. och lite senare, att riktigt fanatiska veganer står bakom juicing-hysterin, men håller man sig ENBART till att juica t.ex mörka kraftiga blad (därav persilja), så kan du få en raket i baken, och se skillnad. Massor av spårämnen, som annars aldrig går in i cellerna. En vanlig blender, funkar inte, ska vara kallpress, horisontell. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 7, 2020 Share Posted January 7, 2020 5 timmar sedan, Gemma sade: Mer grönt i maten, för vissa MYCKET grönt, visst det är dyrt men oerhört lätt att få i sig i juiceform Inte juica! Passa dig för oxalaterna. Vi har en tråd för det också om du vill läsa. (Fast du väljer förstås själv.) 6 timmar sedan, Peter B sade: Jag har köpt tre nya förpackningar för att testa vidare. Hittat nåt bättre sätt att få ner dem? Eller har du vant dig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 7, 2020 Share Posted January 7, 2020 On 2020-01-06 at 06:53, MariaF sade: Nu hängde inte jag med..? Glykogen förbrukas väl främst vid ANaerob träning? @Gemma hänvisade till aerob träning. Jodå.. man använder mer glykogen vid anaerob träning.. rätt mycket utav träningslitteraturen och kosttillskottstillverkarna fokuserar på detta! Dvs man får skilja på sin aeroba förmåga och sin anaeroba förmåga.. hur som helst, dina muskelceller förbrukar det som de är laddade med! Dvs, är de laddade med glykogen så förbrukar de detta i första hand.. varvid vi osökt kommer in på Maffeton, som dels har upplägg för kost samt för träning som skall öka fettoxidationsförmågan! Iallafall och hur som helst.. fysisk ansträngning där man använder sina muskler och sin syreupptagningsförmåga.. förbrukar hur som helst en del glukos/glykogen.. dvs det är ofta bra.. speciellt om man fattar hur Maffeträning funkar/hur det inverkar! Vem sade att det fanns en "One size fix all diet" fanns.. möjligen WW och VK? Såå till insulinresistenta/prediabetiker/diabetiker typ 2, där har vi fortfarande själva insulinresistensen att brottas med, dvs bristen på främst GLUT4 och GLUT1, i muskelcellerna! Iallafall, vi har inte fler sådana än vad vi behöver.. hyperinsulinemi är då en sådan förklaring.. dvs ju högre insulinnivåer, ju färre GLUT4 och GLUT1 behövs.. detta är själva insulinresistensen, dvs brist på GLUTar! Såå, nu går vi över till skillnaden mellan GLUT4 och GLUT1! Iallafall.. GLUT4 är den som är insulinberoende, det innebär att den aktiveras utav insulin.. men oxå utav brist på internt glykogen.. varvid LCHF/Keto är en kostmodell som gynnar dels aktivering, dels att det bildas fler! GLUT1 är passivt.. enkelriktat lixom GLUT4, dvs allt glukos som kommer in omvandlas till glykogen.. det kan alldrig komma ut ur cellen.. utan måste förbrännas, antingen aerobt eller anaerobt! Dvs GLUT4 aktiveras främst postprandiallt, genom insulin.. medans GLUT1 är mer beroende utav potentialtskillnaden mellan blodsockerhalt och glykogenhalt inne i muskelcellen/hur mycket energi som finns lagrat i varje muskelcell! Såå åter till olika träningsupplägg.. Paolo har ett som funkar.. dvs få sin inkomst från att vara en kändis.. spring högt tempo minst 2 timmar per dag/7 dar i veckan.. ät allt du vill.. se bara till att du förbrukar det/gör av med det.. bli helst inte äldre.. för då får du fuking skilja dig, träffa ny yngre partner och sen köpa en vingård i Italien! Alla vi andra, som är tvungna att framhärda med att ha ett vanligt jobb, där någon är villig att betala för våra arbetsansträngningar, helst oxå betala tjänstepension! Från det ena till det tredje, det handlar väldans mycket om de där GLUTarna och gener/arv, dvs det är främst GLUTarna som är de som blir Insulinresistenta.. främst GLUT4, de aktiveras inte om blodsockret redan är högt/om glykogenet är högt och det bildas inte mer GLUT1 än vad som behövs för att upprätthålla samma glukoshalt i blodet som intramuskulärt! Och hur f*n vänder man då förloppet.. LCHF/Keto och träning/motion både anaeorob och aeorob funkar.. som regel får man oxå uppregelera dels laktatmetabolism samt syreupptagningförmåga! Hur som helst.. there is no one size fix anyting diet.. utan det är snarare som så, att det är en "uphill battle" .. dvs det krävs antagligen både anaerob och aerob träning.. samt rätt kost.. i början kanske rätt strikt diet, för att uppreglera dels GLUT4 och 1, återstår att uppreglera, Laktatmetabolismen och oxå syreuptagningsförmågan! Skit samma, det är väldans beroende vad en viktigaste problem består utav.. medelåldern är en fruktansvärd galen medicinsk/metabol och livsituations problematik! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 7, 2020 Share Posted January 7, 2020 1 timme sedan, MariaF sade: Inte juica! Passa dig för oxalaterna. Vi har en tråd för det också om du vill läsa. (Fast du väljer förstås själv.) Hittat nåt bättre sätt att få ner dem? Eller har du vant dig? Japp oxalatvarningen är sannerligen inget att ignoreras!! , de är ju jävolusiska, har slutat juica, för att silen i juicern sprack. Bra på ett sätt. Det var jobbigt med dessa eviga tvättbad och gnuggande och vaskande som förberedelse stup i kvarten. Så ekologiskt gäller och det var ju inte alltid jag tog mig tid att kolla upp det. Och i citrusfrukterna som jag älskar, bl.a citroner - det är uteslutande ekologiska, fast de vanliga slumpas ut för spottstyvern. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 12, 2020 Author Share Posted January 12, 2020 Då har jag gjort en av @The Biochemist:s tester. Jag vet inte om det säger så mycket? Men man kan se att BHB stiger en aning och glukosen tenderar att gå ner lite temporärt i alla fall. Testar att inta MCT-olja och studerar hur det påverkar glukos och ketonnivåer. Tid AcAc BHB Glukos 11:45 23 0,9 6,1 11:47 15 gram MCT-olja 12:02 24 0,6 5,9 12:05 15 gram MCT-olja 12.18 22 1,3 5,9 12:22 15 gram MCT-olja 12:40 35 1,1 5,7 13:00 23 1,2 6,3 13:25 25 1,2 5,5 13:50 22 1,1 6,2 Intressant för den som undrar hur ketonnivåer påverkas av konditionsträning... Man kan se att blodketonerna ligger högt långt efter träningspasset.. Testar glukos och ketonnivåer efter träningspass 13 km löpning (4 timmar efter) och kvällsmat (2 timmar efter) Tid AcAc BHB Glukos 21:35 53 2,1 5,9 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 12, 2020 Share Posted January 12, 2020 1 timme sedan, Peter B sade: BHB stiger en aning och glukosen tenderar att gå ner lite temporärt i alla fall. Dina glukosdata lär knappast bekymra dig - intressant dock med ditt långtidssocker. När min nyårslöftesträning kommit igång på allvar, blir intressant att se förändringarna i mitt fall - måste rimligen försämras från nuvarande närmast optimala data. "Försämra" innebär ju i vissa svseenden förbättring fast med andra bloddata. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 On 1/12/2020 at 9:39 PM, Peter B said: Då har jag gjort en av @The Biochemist:s tester. Jag vet inte om det säger så mycket? Men man kan se att BHB stiger en aning och glukosen tenderar att gå ner lite temporärt i alla fall. Testar att inta MCT-olja och studerar hur det påverkar glukos och ketonnivåer. Tid AcAc BHB Glukos 11:45 23 0,9 6,1 11:47 15 gram MCT-olja 12:02 24 0,6 5,9 12:05 15 gram MCT-olja 12.18 22 1,3 5,9 12:22 15 gram MCT-olja 12:40 35 1,1 5,7 13:00 23 1,2 6,3 13:25 25 1,2 5,5 13:50 22 1,1 6,2 Intressant för den som undrar hur ketonnivåer påverkas av konditionsträning... Man kan se att blodketonerna ligger högt långt efter träningspasset.. Testar glukos och ketonnivåer efter träningspass 13 km löpning (4 timmar efter) och kvällsmat (2 timmar efter) Tid AcAc BHB Glukos 21:35 53 2,1 5,9 Det säger att du reagerar normalt vilket gör att man kan utesluta vissa saker som orsak till något högt bs. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 23, 2020 Share Posted January 23, 2020 Jag är väldigt imponerad av ditt sätt att tackla ett "lite för högt faste BS" , framförallt genom metoden : fasta. Då jag själv äter strikt lchf = keto i princip konsekvent sedan i höstas, så har jag hela tiden haft i bakhuvudet att med tiden när kosthållningen sätter sig och jag är trygg med det, att jag gärna vill genomföra minst 5-dagars fasta och regelbundet upprepade sådana. Min plan och ambition är nu, att jag står i förberedelsefasen att inleda min första 5-dagars fasta, och liksom jobbar in mig fysiskt och mentalt inför detta men har lite frågor till er som redan gjort detta som livsstil, kanske i åratal eller åtminstonde är erfarna med längre fasta. För mig är 1 veckas fasta lite väl överdrivet just nu, men 5 dagar tycker jag nog man ska klara efter strikt lchf-kost som man mår bra med. 3 FRÅGOR inför fastan : 1/ Är det nödvändigt att vattenfasta med enbart the eller kaffe? Är denna fastan bäst, eller bättre? För BS, och insulinkänslighet, bl.a Vill gärna se om jag kan lägga av med metforminet helt och hållet , inför framtiden, och då kan regelbundna faste-perioder vara det som gör det. 2/ Om man dricker benmärgsbuljong under sina fastedagar, räknas det som fasta då? 3/ Hur är effekten med enbart vattenfasta inkl. kaffe , V/S fasta med tillskott av benmärkgsbuljong - är det stor skillnad i de syften man avser med fastan eller är det tvunget helt utan näringstillskott? (som finns i benmärgsbuljongen) 'Har lyssnat åtskilliga timmar på Jason Fung, men minns inte om man godkände/rekommenderade benm.buljong eller hur det nu var... Hur gör ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 24, 2020 Author Share Posted January 24, 2020 Nedan är fritt översatt och citerat från Peter Attias #89 – AMA #11: All things fasting Långvarig fasta / Flera dagars fasta Du kan göra förlängd "fasta" via en kalorifattig kost. * Kan göras från tre till sju dagar vanligtvis vid cirka 500 till 700 kalorier per dag (med en anpassad makronutrientprofil) Eller en "sann" förlängd fasta (Vattenfasta). * Då dricker man bara vatten vatten (men inkluderar också te och vissa mineraler med noll kalorier) under en tid (vanligtvis tre till sju dagar åt gången) * Är kaffe och/eller te okej? Det är förmodligen en viss skillnad i fastans karaktär om du inkluderar kaffe eller te, men förmodligen inte så mycket av ett problem som "renläriga" eventuellt påstår. Koffeinberoende "patienter" rekommenderas att INTE ge upp sitt kaffe eftersom fasta kan vara tillräckligt hårt utan att hantera borttag av koffein. Vissa påstår att kaffe förstärker autofagi (Peter är skeptisk till det) * Buljong är viktigt eftersom innan din kropp verkligen anpassar sig till fasta och ketos blir njurarna ganska ineffektiva med natrium eftersom den måste använda natrium som ett utbyte för att upprätthålla kaliumnivåer Effekter av "sann" förlängd fasta (Vattenfasta) Peters gissning är att 3 dagar förmodligen är den minsta tid som krävs för att uppnå några av de viktiga fysiologiska effekterna som gykogenutarmningen som leder till: * Hämning av mTOR * Aktivering av AMPK * En signifikant reduktion av glukos och insulin som utlöser autofagi och hämning av senescenta celler. --- Jag följer vattenfastan ganska precis som Peter beskriver utöver det som nämns ovan supplementerar jag med magnesium och lite mulivitamintabletter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 24, 2020 Share Posted January 24, 2020 * En signifikant reduktion av glukos och insulin som utlöser autofagi och hämning av senescenta celler. Duktigt intressant, många forskare på banan. Den vegan-inspirerade Valter Longo har en anti-inställning mot mättade fetter och också lätt anti low carb, men har i övrigt intressant forskning, liksom Attia här, Jason Fung. Många fler. Ville veta Valter Longos argument för sin hållning då den är så diametralt avvikande LCHF, så av nyfikenhet läser jag nu hans bok, med mimic fasting, ändå säger han att den "fastan" äe framtagen för dem som "inte orkar" samt "inte har uthållighet" att genomgå "sann" fasta. Och nu skriver du att Peter Attia, förklarar att : * Hämning av mTOR* Aktivering av AMPK , är grejen. Det är också det V.Longo studerar. Volek och Phinney , D´Augostino. Kommer förbereda mig ett tag till, men siktar mot vattenfasta , försöka orientera mig i Fungs tankar om detta men hittills verkar ju Attias slutsatser vara som det heter : reliable (och han har väl också lite bryderier över sitt blodsocker? nu är Attia en väldigt tränande människa, det är inte jag, men att han har kunskap/research tillräckligt, att säga fasta = fasta = fasta. (benmärgsbuljong har ju massor av fett och annan näring, massor av kalorier) Så, jag kör på vattenfasta. Men kommer att försöka... dra ner på kalorierna med mer benmärgsbuljong mindre mat, veckan innan.. (inte lätt !!) Tack Peter, för förklaringar! Vill börja egentligen direkt, men tänker inte rusa som en kalv på grönbete rakt in i någonting för att inbilla mig några mirakel, hellre lång förberedelse än att sedan istället känna sig värdelös av att bryta en planerad 5-dagars fasta, innan man räknat till ens tredje dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts