Gå till innehåll

Projekt för att få ner värdet på blodsockret

Recommended Posts

• Svar 206
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Anledningen till att jag började med LCHF var en oro över att fasteblodsockret ligger väl högt, 6-7 mmol/L på morgonen. Det är inte jätteallvarligt men ett tydligt tecken på att det finns en metabol s

Jag funderar på att köra en uppföljningsvattenfasta. Lite kortare än den förra, typ lördag kväll - tisdag lunch för att försöka behålla lite av effekten av den längre jag avslutade för ungefär 10 dag

Brocolli-skiten är hur äcklig som helst.  Det borde finnas en bra placebo-effekt på detta, om man äter något som smakar så illa så måste det ju göra någon nytta om folk ska köpa detta. 😉 Tyvärr ser ja

Posted Images

Jag tuffar på med projektet dock har det varit lite på sparlåga ... har problem med hälsenan och det påverkar aktivitetsnivån och sannolikt också ketonvärden...håller dock vikten ganska stabilt. :)
Har ätit någorlunda strikt utan egentliga undantag sen årsskiftet men problemet är väl att en del Nicks glass och Nicks snacks slinker ner och även en del cola zero dricks men det är väl också det.

Som någon kanske sett har jag gjort ett test av tarmfloran...jag vet inte vad jag ska dra för slutsatser av detta ... det mest avvikande var väl att Lactobacillus  och Bifido bakterier verkar saknas. Man kanske skulle äta något "tillskott" av dessa och se vad som händer .... vet dock inte vad som borde hända. 😉  Det lär väl knappast påverka blodsockret i alla fall.

Till det roliga! :) Jag har köpt mig en  Freestyle Libre och kan nu kontinuerligt mäta mitt blodsocker. Tänkte kosta på mig det under en månad. Det ska bli väldigt intressant.

https://www.freestylelibre.se/

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Peter B sade:

Jag tuffar på med projektet dock har det varit lite på sparlåga ... har problem med hälsenan och det påverkar aktivitetsnivån och sannolikt också ketonvärden...håller dock vikten ganska stabilt. :)
Har ätit någorlunda strikt utan egentliga undantag sen årsskiftet men problemet är väl att en del Nicks glass och Nicks snacks slinker ner och även en del cola zero dricks men det är väl också det.

Som någon kanske sett har jag gjort ett test av tarmfloran...jag vet inte vad jag ska dra för slutsatser av detta ... det mest avvikande var väl att Lactobacillus  och Bifido bakterier verkar saknas. Man kanske skulle äta något "tillskott" av dessa och se vad som händer .... vet dock inte vad som borde hända. 😉  Det lär väl knappast påverka blodsockret i alla fall.

Till det roliga! :) Jag har köpt mig en  Freestyle Libre och kan nu kontinuerligt mäta mitt blodsocker. Tänkte kosta på mig det under en månad. Det ska bli väldigt intressant.

https://www.freestylelibre.se/

Det låter roligt med Freestyle Libre! Är den lika bra som den Martina använt nu i sina experiment? Vet du om man kan använda den tillsammans med mobilen även om den är några år gammal? Jag har en Iphone 6.

du skriver kosta på dig det en månad, menar du att det är andra kostnader än att köpa den för ca 700?

• Gilla 1
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Peter B sade:

Det var ju inte så farligt dyrt... blir också väldigt sugen nu.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ja en sensor kostar ca 600 kronor och räcker i 14 dagar och till det behövs det en läsare (engångskostnad) för 700 kronor. Tillägg: Om jag fattar det hela rätt så behövs egentligen inte läsaren utan man kan nöja sig med att bara använda appen i mobiltelefonen och då räcker det med en sensor för 600 för att testa detta under 14 dagar.

Det är ju ganska dyrt men  ändå mycket billigare än jag trodde det skulle vara... Men det är ju ändå inget man kostar på sig året om.

Man kan ju misstänka att om några år så är apparaterna både bättre och billigare...på en del punkter så är lösningen lite amatörmässig... t ex så skiljer sig värdena åt mellan läsaren och appen i telefonen, det handlar om några tiondelar men skillnaden varierar också mellan provtagningar, hur är det möjligt? 😉

Sen så verkar sensorn automatiskt spara värden som laddas in läsaren varje gång man läser av sensorn... men dessa värden presenteras endast som en graf man kan inte hitta de enskilda mätvärdena. Men varje gång man läser av får man också ett momentant värde dessa värden sparas i en "loggbok" där man kan se värdet och tidpunkten då värdet togs.

Jag har jämfört värdena några gånger mot blodprov. Det stämmer någorlunda, några tiondelars skillnad brukar det vara men det var förväntat.

• Gilla 5
Länk till inlägg

image.png

Freestyle Libre är en rolig "leksak" och kommer kanske vara till nytta för att analysera vad mina blodglukosnivåer skulle kunna bero på, vi får se.
Jag kommer nog posta en del grafer. Åsikter kring dessa är välkomna. :)

Beskrivning av dagen
1. Fettkaffe till frukost.
2. Tog mig till jobbet.
3. Räkor Palak till lunch.
4. Aktivitetsnivån under dagen var allmänt låg.
5. Blodketonnivån låg sannolik nära 1 mmol/L.

Observationer
1. Glukosnivån ligger på en hög men ska vi säga acceptabel nivå under natten.
2. Den stiger under morgonen till en bit över 6 mmol/L för att stanna där till lunch.
3. Fettkaffet påverkar inte glukosnivån.
4. Lunchen påverkar ganska kraftigt. Räkor Palak innehåller ganska mycket proteiner och en del kolhydrater från spenat och sallad. Jag tillsatte en del smör till detta. Här ser man tydligt problemet med att inte laga maten själv. Maten är inte direkt ketogen men borde i teorin inte innebära någon större ökning av glukosen. Sannolikt innehåller redning och såser en del "olämpliga" ingredienser. Jag gissar att om man hade lagat detta själv så hade glukosökningen halverats.
5. Jag har sett det här mönstret några dagar nu att glukosen går upp under morgon och förmiddag för att under sen eftermiddag och kväll gå ner. Det mönstret verkar inte vara kopplat till intag av föda överhuvudtaget.

mmol/L
image.png

Jag gjorde ett litet bonusexperiment. Åt två bitar mörk choklad och studerade hur det påverkade blodsockret. Slutsatsen blev väl att påverkan blir ganska måttlig om man klarar av att vara så måttfull. Problemet är väl snarast att man blir sugen på två till, osv. 😉

image.png

Illustration över hur blodsockret varierar över dygnet:

image.png

Det som förvånar mig med detta är att man brukar förklara glukoshöjningen på morgonen med gryningsfenomenet (Kroppen gör sig redo för dagen genom att låta en del av leverglykogenet gå ut i blodet). Men jag trodde inte att det skulle finnas en påverkan som varade i många timmar.

• Gilla 4
Länk till inlägg
On 2020-02-15 at 23:54, Peter B sade:

Triggar detta något sötsug? Handlar det om vanor eller kanske tillgänglighet?

Ska bli spännande att se hur det går med freestyle libre @Peter B. Hade gärna också provat någon gång, men behöver det då ske i samråd med läkare? Eller kan man göra det på egen hand? Är det en app i mobilen som skapar de fina bilderna?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Spännande! Den här manicken ville jag också ha, helst meddetsamma i höstas.. men fick lugna mig med tanke på att jag inte bedömer det vara värt så länge man håller bra koll via sin ordinarie BS-kontroll över dygnet. (spar pengarna , så länge.. )

Men otroligt intressant - min reflektion är precis som din, att ditt faste BS, som initialt kommer med en liten boost av adrenalin och kortisol.. ska, eller bör dala inom en á två timmar, skulle jag ha kvarvarande förhöjd morgonBS så där hela förmiddagen, så kan jag inte tolka det till något annat än tydlig pre-diabetisk status, när din insulinproduktion inte förmår "ta hand" om det initiala värdet.

Jag som enl. vårdapparaten väldigt snabbt klassades som "fullblodsdabetiker" är alltså inte ens med reservation pre-diabetiker, däremot lutar jag mot att vara rätt klockren pre-diabetiker vad de än säger .

Jag ser,  liksom de flesta gryningsfenomenet inträffa, men.. det går snabbt ner, oftast inom en timme i vaket tillstånd.. från ca 5,2 till 4,7 däromkring.

I morse när jag tränade, mätte BS 1/2 h efteråt, då sköt det i höjden (1:a gången jag tog mig tid att mäta för att se effekten på BS av träning)  , men .. dalade sedan tillbaka till 4,6  - intressant hur lite styrketräning drar ut glykogenet i blodbanan,  så tydligt.

Utan metformin fBS ca 5,5 sedan inom en á två timmar.. tbx till max 5. Men denna referens refererar till sept./okt/nov när jag mätte väldigt frekvent över dygnen, numera tar jag lågdos metformin och ligger i fBS på max 4,8.. för att komma ner till ca 4,5 innan det är dags för lunch.

Tränar inte särskilt hårt, har utrymme för mer, och inbillar mig att om jag lade i bara lite högre växel åå träningsfronten att jag eventuellt, skulle klara att "fixa till" det prediabetiska tillståndet, men man ska göra det.. vilja leva med det, vilket jag i nuläget inte har lust eller ork med.

Om man får fråga, är du diagnosticerad eller konstaterad pre-diabetisk?  Det är "mystiskt" att ditt relativt höga fasteBS står kvar och dröjer, jag håller definitivt med!! 

Samtidigt menar jag att det inte alls är dramatiskt att få så pass LÅG höjning faktiskt, efter lunchen, den där siffran efter räkorna, är ju absolut inget att knorra om.

Bara det att det ska sänka sig.. kanske lite, lite mer... beroende på vilka referensvärden man följer. Men 8 efter en lunch.. är ju ingenting. Kan gä'rna få gå upp till både 9, 10, 11, 12.. bara det sänker sig!! Dvs, att ditt insulin tar hand om dessa nivåer... 

Länk till inlägg
1 timme sedan, morgonsol sade:

Triggar detta något sötsug? Handlar det om vanor eller kanske tillgänglighet?

Ska bli spännande att se hur det går med freestyle libre @Peter B. Hade gärna också provat någon gång, men behöver det då ske i samråd med läkare? Eller kan man göra det på egen hand? Är det en app i mobilen som skapar de fina bilderna?

Jag har absolut ett sockerberoende så det triggar ett sötsug men för mig skulle livet vara "gråare" om jag inte tillät mig vissa avvikelser. Men det gäller nog att försöka att göra dessa så smart som möjligt. :)

Man kan köpa Freestyle Libre utan recept på egen hand. Bilderna kommer från appen i mobilen. Jag "knådar" dem dock en aning.

• Gilla 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Gemma sade:

Om man får fråga, är du diagnosticerad eller konstaterad pre-diabetisk?  Det är "mystiskt" att ditt relativt höga fasteBS står kvar och dröjer, jag håller definitivt med!! 

Samtidigt menar jag att det inte alls är dramatiskt att få så pass LÅG höjning faktiskt, efter lunchen, den där siffran efter räkorna, är ju absolut inget att knorra om.

Jag har skrivit om det förut någonstans, att jag försökt få vården att klassa mig som diabetiker men jag misslyckades. 😉  Min egen diagnos är ju att det måste röra sig om någon form av "prediabetes". 

Det som är underligt är att någon gång på eftermiddagen börjar sockret att falla trots att jag ätit. Det tyder ju ändå på en rimlig insulinrespons. Varför händer inte samma sak på förmiddagen (sker ett kontinuerlig påslag av leverglykogen under förmiddagen?)

Om man inte tar hänsyn till något annat så är förstås höjning av blodsockret efter lunchen ganska måttlig och egentligen inte osund. Men min ambition är ju att vara i ketos och då är höjningen alldeles för stor för att kunna ligga i den önskade nivån (1-4 mmol/L).

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag åt sen kvällsmat, 19.50. Det blev korv, bacon, ost, tomat och senap. Ja, det kunde vara bättre. 😉

image.png

Men det intressanta idag är hur påverkade detta blodsockret...Nu är klockan 23.30 och vi kan se att effekten av måltiden på blodsockret var mycket måttlig.

image.png

En bild på mina apparater med aktuella mätvärden. :)
image.png

image.png Precious

• Gilla 4
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Peter B sade:

Jag har skrivit om det förut någonstans, att jag försökt få vården att klassa mig som diabetiker men jag misslyckades. 😉  Min egen diagnos är ju att det måste röra sig om någon form av "prediabetes". 

Det som är underligt är att någon gång på eftermiddagen börjar sockret att falla trots att jag ätit. Det tyder ju ändå på en rimlig insulinrespons. Varför händer inte samma sak på förmiddagen (sker ett kontinuerlig påslag av leverglykogen under förmiddagen?)

Om man inte tar hänsyn till något annat så är förstås höjning av blodsockret efter lunchen ganska måttlig och egentligen inte osund. Men min ambition är ju att vara i ketos och då är höjningen alldeles för stor för att kunna ligga i den önskade nivån (1-4 mmol/L).

Nu har jag ingen högre kunskap eller någon som helst spetskunskap om detta ämne,  så det enda jag skulle kunna gå på angående kvarstående förhöjt BS under hela förmiddagen, eller ge mig på ett felsökande , isf vara :

* hur tidigt vaknar du

*hur lång tid passerar mellan uppvaknandet och aktivitet som innefattar stresspåslag

* krävande förberedelser? med hastigt uppstartande, kanske fysiskt mer krävande än medelsnittet (t.ex kontorsarbete.. psykisk stress ja, men fysisk nej)

*så komb. påfrestande eller krävande intensivt lösningsfokuserat arbete, kanske övertid, sporadiskt eller systematiskt jämn stress, osv inom stressfältet

*träningen, tränas på kvällen, på morgonen.. att "klämma in" träning för att "hinna", kan ge enormt stresspåslag.. kanske att det till slut också ger en allmänt lite högre BS-nivå eller att det ger utslag som om stressen är långvarig , till slut antagoniserar insulinresponsen.

Samtidigt skulle jag undra, hur du avrundar dagen, med eller utan snacks oavsett vilken sort. kan ge kvardröjande effekt långt in på morgonen.

Samtidigt, finns individuella avvikelser där person har högre BS-värde, utan att vara varken prediabetisk eller manifesterad diabetiker.

Sedan kan man läsa följande : genetisk bakgrund som ev. inte kan negligeras. Jag vet inte. Finns massor skrivet om det genetiska, här enbart en ynka liten skärva ang. genetiskt orsakssamband. 

CITAT här nedan :

Många har vittnat om att de efter en lång tids stress insjuknat i typ 2-diabetes. Andra att stress gör diabetessjukdomen mer svårskött. Forskare vid Lunds universitet vet att det ofta beror på en vanlig genetisk variant som kraftigt försämrar insulinutsöndringen vid stress. De vet också hur förmågan kan återställas.

Forskarna testade ett idag avregistrerat läkemedel på 50 personer med typ 2-diabetes där 29 hade den specifika genvarianten, de andra inte. Samtliga genomgick en sockerbelastning, ett prov som visar hur bra insulinutsöndringen svarar på en sockerprovokation. Inte oväntat var utsöndringen 25 procent sämre hos dem som hade riskgenen. I nästa steg fick deltagarna vid tre olika tillfällen antingen läkemedlet eller placebo (verkningslös behandling).

Erik Renström Erik Renström. Foto: Kennet Ruona

– Läkemedlet upphävde riskgenens effekt. Förmågan att utsöndra insulin blev lika bra som hos dem som inte bär riskvarianten, säger forskaren Erik Renström.

Forskarna vid Lunds universitets diabetescentrum hade fått ett kvitto på att den idé de hade arbetat med i laboratoriet och i djurförsök under flera år fungerade på patienter.

Riskvarianten är vanlig

Innan dess hade genetiska kartläggningar av flera tusen patienter med typ 2-diabetes och friska kontrollpersoner visat att bärare av genvarianten hade 30 procents ökad risk för diabetes om de ärvt den från en av föräldrarna och 42 procents ökad risk om de fått den från båda föräldrarna.

Riskvarianten är vanlig. Tre av tio i befolkningen har den. Bland personer med typ 2-diabetes fyra av tio. Fortsatta studier i laboratoriet har visat att bärare av genen har nästan 80 procent fler receptorer (mottagare) för stresshormonet adrenalin på insulincellens yta.

Anders-Rosengren--300x450.jpg Anders Rosengren Foto: Roger Lundholm

– Det gör cellerna mer stresskänsliga, insulinutsöndringen minskar, blodsockret stiger och risken för typ 2-diabetes ökar

----------------- slut citat

Lite störigt att säga "diabetessjukdomen", som i artikeln..  när tillståndet sämre insulinrespons av olika orsaker, bevisats sig ha med livsstilsfaktorer att göra, bl.a , men jag utesluter inte ålder som en parameter, medan ålder automatiskt skickar in individ att vara eller bli prediabetiker , men för den skull, kan jag inte negligera åldern som en för vissa individer, avgörande faktor

Jag tror att all organelasticitet försämras med åren, det är därför människa dör.. elastiken i både kärl , och nog drabbas också mitokondrier av elasticitets-halvering, vid någon tidpunkt... och signalering och vätskor tappar , så varför inte då också insulin leptin eller ghrelin eller signalsubstanser i hjärnan som skickar signaler till det s.k autonoma nervsystemet. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
23 timmar sedan, Peter B sade:

Det bästa är nog om du själv klassificerar dig som LCHF:are och släpper sötsuget - du vet som jag alternativen med eller utan medicin! Längst upp till vänster i grafen nedan ser du alternativet med medicin - längst ner till höger alternativet LCHF - vem kan tveka i det valet?

attachment.php?id=1711

I vad mån min dagliga fasta 16-17 timmar har stor betydelse är svårt att säga men den kommer jag fortsätta hålla. Allt egentligen mycket enkelt!

• Gilla 3
Länk till inlägg
9 timmar sedan, Nils Engström sade:

Det bästa är nog om du själv klassificerar dig som LCHF:are och släpper sötsuget - du vet som jag alternativen med eller utan medicin! Längst upp till vänster i grafen nedan ser du alternativet med medicin - längst ner till höger alternativet LCHF - vem kan tveka i de valet?

attachment.php?id=1711

I vad mån min dagliga fasta 16-17 timmar har stor betydelse är svårt att säga men den kommer jag fortsätta hålla. Allt egentligen mycket enkelt!

Sant, det är verkligen enkelt. Men för den skull ingen raksträcka på motorvägen, one direction, only...

Finns inte detta med på banan , utöver det tekniska som du presenterar.. då, vilket är fallet för merparten av alla som vill, men stannar vid viljan.. 

Detta måste finnas i botten, som BÄR det där tekniska :

Beslutsamheten

Målmedvetenheten

Självbehärskningen

Men för detta ska du ha MOTIVEN, så.. lever man redan tillfredsställande nog, livet går ihop och ingen större smolk i bägaren, då agerar viljestyrningen och den i sig är helt förträfflig att ha med sig i bagaget, men saknas något av de tre men för övrigt man spelar med alla data, är begåvad, duktig, ambitiös och verkligen kunskapssökande och starkt intresserad, så hjälper det ändå inte om man inte är beredd för commitments.

Beror också på vilken konkurrens man har, i valet att inträda ett "liv med keto" , att det haft hälsovinster för många, är inte att det därmed är alltigenom "lyckat" för alla... varför man kan sakna en av de tre avgörande komponenterna som till slut gör att man grundligen totalrenoverar sin livsstil på kostfronten.

Låter flummigt? Nej tyvärr... med beslutsamhet men utan behärskning.. är det tidsfråga innan man "sackar" och sackar kanske halvvägs.. med målvedvetenhet men utan beslutsamhet.. blir det ett flöje som lätt knäcks för vinden.. med självbehärskning men utan målmedvetenhet.. blir det.. ja.. do your math please.

Detta är alltså inte den hards science, att ställas upp i diagram, med ekvationer, låter sig inte göras, MEN.. finns det inte med i grundkomplexet , som det dessvärre inte gör för många, och som i sin tur får en metabolistisk epidemi att rulla på som snöboll, så är det (inte i Peters fall, vad det verkar) vad som märks, att denna omedelbara behovstillfredsställelsens livsstil, dömt att misslyckas. Eller, se det som en fling.. bland dieternas värld.. där det tävlas i vanlig ordning vilken diet som ger bäst muskler, bibehållen livsglädje, fortsatta vinster i njutandet.. minsta möjliga uppoffring. 

Keto, är vad jag kommit fram till, definitivt commitment.. det är inte alltför "generös kostplan" att hålla sig till.. däremot mainstream LCHF, där du kan ta in 100 kh/dag.. kan vara som du menar, a piece of cake, men redan det synes vara något helt oootroligt ibland extremt, i de allmänas ögon, och i dietisternas värld.

Viljan och konstaterandet att det är ju enkelt, bara att följa en plan? Nja.. kanske inte.

Länk till inlägg

Eller så här : att äta är inget isolerat fenomen - bara för att matintag är isolerat fenomen och hanteras så, på lab. , där större delen av forskningsmaterialet härrörs ifrån.

In vivo respektive in vitro. Har betydelse.

Länk till inlägg

Nils, jag har samma HbA1C som dig sedan 2014. :)

image.png

Som jag ser det är det ett tydligt tecken på att något inte är metabolt helt bra, vid den strikthet som jag tillämpar borde värdena ligga strax under normalintervallet. Normalvärdena visar vilka värden en normalätare ligger på. 😉 Det är just därför jag håller på med det här "projektet" för att se om det finns något att göra åt detta eller om man får acceptera att LCHF håller det undeliggande problemet i schack.

• Gilla 2
  • Boom 1
Länk till inlägg

Gemma, jag tror egentligen inte att stress är problemet...andra biomarkörer som blodtryck talar emot det.

Däremot är jag också inne på att jag kan ha en genetisk variant som orsakar värdena eller så har jag helt enkelt under en massa år misshandlat min kropp med socker så att jag får vara glad åt att det inte är värre än så här ;)

Genom åren tycker jag att man kan se  tydliga grupper vad gäller blodsocker och LCHF, en del som får helt normala fastevärden och en del som jag som får fastevärden lite över vad som kan anses normalt efter övergång till LCHF.

Man skulle ju kunna strunta i detta helt och hållet och säga att fastesocker mellan 6-7 är helt OK men tittar man på risker för en rad sjukdomar så stiger det ganska brant redan innan 6 i blodsocker.... så därför kan det vara värt att forska lite....dessutom tycker jag att det är mycket intressant och faktiskt också roligt att hålla på med detta. :)

Jag snackar inte varje dag och inte speciellt mycket när jag gör det ...möjligtvis lite mer på helgen. ;) Men jag tycker att diagrammet nedan talar emot den typen av teorier:

image.png

• Gilla 2
Länk till inlägg
23 minuter sedan, Peter B sade:

Däremot är jag också inne på att jag kan ha en genetisk variant som orsakar värdena eller så har jag helt enkelt under en massa år misshandlat min kropp med socker så att jag får vara glad åt att det inte är värre än så här

Detta är, direkt översatt , per definition = organisk stress. Om man tolkar "misshandla kroppen" likvärdigt med överkonsumtion av socker.

Ett snittvärde på 6,2 i ditt sista diagram - kanske är prediabetes.. om detta tvistar ännu de lärde men du har troligtvis rätt, som dessutom lagt ner så mycket tid och intresse att verkligen försöka gå till grunden med "tillståndet" (dock ger hård träning insulinpåslag, så vill man träna fortsatt hårt får man räkna med utökad hormonell release.. som eventuellt kan påverka slutresultaten eller referensvärdena. T.ex den som ägnar sig åt promenader , lätt jumpa o.dyl.. kan få vad jag läst iaf, enormt förbättrad stabiliering av annars eskalerande prediabetes.. med snabbt förlopp mot diabetes, men stävja, jämfört med dem som ger järnet och jobbar sig sönder o samman på gymmen, men får ganska blygsamma, om ens några resultat. 

Därför tar jag inte ut mig, jag simmar lagom och tröttar inte ut mig så lungorna håller på att flyga ur kroppen, jag löper inte så jag är på väg att kräkas eller tränar så jag får ONT , men har förstått att vissa läkare rekommenderar att ta i så man nästintill förblöder. Syreupptagning.. muskelmassa skulle kunna reversera och sådant. Men det betyder att man får ligga i som en Schwarzenegger långt in i 90-års ålder.. för att "hålla styr" .

Finns så många bud och förslag, på när och hur träningen, verkligen hjälper, eller stjälper.

Det är ju detta som är så hett, där keto kommit på tapeten, via usa.. the promised land, of everything.. 

, menj ag hade liknande snittvärden omkr. 6  när jag startade min radikala kostomläggning, nu efter halvår är det dags att uppdatera, mäta BS frekvent systematiskt UTAN METFORMIN  jag tror ca 1 vecka som minimum, för att se på vilken nivå man ligger gällande både fBS, före efter måltid, kvällsBS och strax innan sömn vid senare kväll/nattetid. Checka hur chokladen påverkar insulinutsöndringen, checka youghurt, checka ost, kött... etc.

Orka. För att åtminstonde kunna försvara fortsatt metformin-behandling. Men för så god kontroll som möjligt.

Du är verkligen ambitiös!!! Köper jag mig en sådan libre, kommer jag bli fanatisk, känner redan att jag blev extremt fixerad alltifrån den dagen läkaren spände ögonen i mig med rakbladsvass skärpa, och sa "det här är farligt, du måste göra nåt åt det" , efter de orden, har ju allt som är relaterat diabetes fullständigt ockuperat varenda tanke och handling. Nästan handikappande, faktiskt. (för min del)

Länk till inlägg

Jag fortsätter med mina spännande grafer 😉 ... om inte annat kan jag gå tillbaka och studera dessa vid senare tillfälle. :)

Idag körde jag ett kort Core pass innan lunchen. Blodsockret steg rejält beroende på passet. Den efterföljande lunchen påverkade inte kurvan uppåt alls. Jag åt på MAX idag. Jag tycker att de har goda hamburgare samt man har bra kontroll på vad man får i sig. OBS jag åt kanske en 1/4-del av bönorna.

image.png

image.png

• Gilla 4
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Gemma sade:

men saknas något av de tre men för övrigt man spelar med alla data, är begåvad, duktig, ambitiös och verkligen kunskapssökande och starkt intresserad, så hjälper det ändå inte om man inte är beredd för commitments.

Beror också på vilken konkurrens man har, i valet att inträda ett "liv med keto" , att det haft hälsovinster för många, är inte att det därmed är alltigenom "lyckat" för alla... varför man kan sakna en av de tre avgörande komponenterna som till slut gör att man grundligen totalrenoverar sin livsstil på kostfronten.

Keto, är vad jag kommit fram till, definitivt commitment.. det är inte alltför "generös kostplan" att hålla sig till.. däremot mainstream LCHF, där du kan ta in 100 kh/dag.. kan vara som du menar, a piece of cake, men redan det synes vara något helt oootroligt ibland extremt, i de allmänas ögon, och i dietisternas värld.

Huvudet på spiken i min mening. Sparar detta här, hoppas det inte gör något Peter!

• Gilla 1
Länk till inlägg
4 timmar sedan, Peter B sade:

Jag fortsätter med mina spännande grafer 😉 ... om inte annat kan jag gå tillbaka och studera dessa vid senare tillfälle. :)

Idag körde jag ett kort Core pass innan lunchen. Blodsockret steg rejält beroende på passet. Den efterföljande lunchen påverkade inte kurvan uppåt alls. Jag åt på MAX idag. Jag tycker att de har goda hamburgare samt man har bra kontroll på vad man får i sig. OBS jag åt kanske en 1/4-del av bönorna.

Kurvan är ju spetsig och fin - inga problem där! Gillar ditt sätt att använda kroppen som testobjekt i samma stil som Ivor Cummins.

• Gilla 2
Länk till inlägg

En liten uppdatering:

Tyvärr har jag de sista månaderna fått tillbaka mina hälseneproblem. Det har gjort att framstegen i Projektet har stannat av på grund av kraftigt minskad fysisk aktivitet. Jag är dock ganska nöjd med vikt och värden med hänsyn taget till detta.

Jag har ju också testat min nya leksak Freestyle Libre under 14 dagar som kontinuerligt har mätt mitt blodsocker så nu finns en väldigt bra baseline att utgå ifrån:

image.png

Man brukar prata om gryningsfenomenet men min n=1 tyder väl snarast på förmiddagsfenomenet. Efter lunchen börjar blodsockret att sjunka för att sen på kvällen och natten ligga på en acceptabel nivå. Jag tänker snart gå vidare med nästa test som är att ta en liten dos Metformin ( 500 mg) varje morgon under 10 dagar. Jag kommer samtidigt att använda mig av Freestyle Libre under perioden för att sedan kunna jämföra mot min baseline. En tid efter det kommer jag att göra motsvarande experiment med MCT-pulver som kommer att intas 2 eller 3 gånger om dagen.

Spelar det någon roll om fasteglukosen är förhöjd? Ja mycket tyder på det och det gäller våra vanligaste allvarliga sjukdomar som CVD och cancer. Exempel nedan för CVD:

image.png

https://care.diabetesjournals.org/content/36/7/1988

• Gilla 4
Länk till inlägg
On 2020-03-13 at 23:04, Peter B sade:

En liten uppdatering:

Tyvärr har jag de sista månaderna fått tillbaka mina hälseneproblem. Det har gjort att framstegen i Projektet har stannat av på grund av kraftigt minskad fysisk aktivitet. Jag är dock ganska nöjd med vikt och värden med hänsyn taget till detta.

Jag har ju också testat min nya leksak Freestyle Libre under 14 dagar som kontinuerligt har mätt mitt blodsocker så nu finns en väldigt bra baseline att utgå ifrån:

image.png

Man brukar prata om gryningsfenomenet men min n=1 tyder väl snarast på förmiddagsfenomenet. Efter lunchen börjar blodsockret att sjunka för att sen på kvällen och natten ligga på en acceptabel nivå. Jag tänker snart gå vidare med nästa test som är att ta en liten dos Metformin ( 500 mg) varje morgon under 10 dagar. Jag kommer samtidigt att använda mig av Freestyle Libre under perioden för att sedan kunna jämföra mot min baseline. En tid efter det kommer jag att göra motsvarande experiment med MCT-pulver som kommer att intas 2 eller 3 gånger om dagen.

Spelar det någon roll om fasteglukosen är förhöjd? Ja mycket tyder på det och det gäller våra vanligaste allvarliga sjukdomar som CVD och cancer. Exempel nedan för CVD:

image.png

https://care.diabetesjournals.org/content/36/7/1988

Jaja, bra studie verkar det som.. iallafall så verkar rökning vara skyddande.. vilket det finns en massa studier på som säger tvärt om!

Iallafall.. det är lite som att slå in öppna dörrar, dvs det finns konsensus om att FS bland friska ligger på 4-6!

Oså på det.. dvs FS är bara en (1) parameter, dvs vad är det som orsakar lågt FS och högt FS, förmodligen olika orsaker, men har man ett HBA1c som är lågt så är det iallafall inte FS som orsakar det!

Utan FS är väl studerat och det är lika bra som LDL-C för att utröna femårig framtida CVD av olika former!

Dvs det funkar i screeningar bägge två.. och då blir nästa steg att ta ytterligare prover, som de oxå är lite osäkra men bättre säkrare typ HBA1c och APO-kvot!

Inte nog med det.. inget tydligt gryningsfenomen.. dvs ingen insulinresistens!

Att FS stiger mitt på dagen anser jag vara helt normalt, med arbete, lunch.. dvs FS skall variera i ditt fall faktiskt väldigt lite, du mätte nog aldrig efter lunch.. eller så fastade du?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Du är envis med att jag inte har någon metabol störning Zepp ;) En normal tid att mäta FS hos befolkningen är väl ca 8-10 på morgonen, då jag hamnar på ca 6,4. Det finns många studier som visar på liknande kurvor som i grafen ovan både för CVD och cancer och det är väl därför också en del tycker att gränsen  ligger vid ca 5,6 för metabolt helt frisk. Personligen kommer jag nog att envisas med att blodsocker som pendlar mellan 6-7 är ett tecken på metabol störning dock utan att nå definitionen på diabetes.  

De ganska små variationerna beror väl helt enkelt på att jag äter LCHF. :) De tas ju en sample var 15:e min så inget är nog missat. Men eftersom det är ett snitt över 14 dagar så smetas värdena ut en aning.

• Gilla 3
Länk till inlägg
28 minuter sedan, Peter B sade:

Du är envis med att jag inte har någon metabol störning Zepp ;) En normal tid att mäta FS hos befolkningen är väl ca 8-10 på morgonen, då jag hamnar på ca 6,4. Det finns många studier som visar på liknande kurvor som i grafen ovan både för CVD och cancer och det är väl därför också en del tycker att gränsen  ligger vid ca 5,6 för metabolt helt frisk. Personligen kommer jag nog att envisas med att blodsocker som pendlar mellan 6-7 är ett tecken på metabol störning dock utan att nå definitionen på diabetes.  

De ganska små variationerna beror väl helt enkelt på att jag äter LCHF. :) De tas ju en sample var 15:min så inget är nog missat. Men eftersom det är ett snitt över 14 dagar så smetas värdena ut en aning.

Ovanligt vacker eller rättare jämn, glukosprofil - inga skarpa toppar alls.. som blir t.o.m för dem som inte har metabol störning dvs de kan äta normalkost som inkl pasta bröd potatis osv, "kanelbullar  eller ta sig choklad och få en topp men insulinet hand om det..  de insulin-sensitiva , gentemot de "resiustenta" eller.. där insulinresponsen ibland beroende på ålder och inte givet metabol störning per def. , därför inte kan uppvisa de mest smickrande resultaten, men för den skull ej heller sväva i livsfara.. men samtidigt ändå respektera en iakttagaqnde kosthållning som alltid är bra. 

Med metformin bör du väl sänka hela kurvan rakt av inkl. faste-sockret, annars är det inte metformin. Eller att man är för sjuk, för att metformin ska ta...

För övrigt, ger jag Zepp´s resonemang cred.. i att det finns en helhet man behöver ta hänsyn till istället för att isolerat hålla uppe ett t.ex fasteBS upp i ljuset att ensamt ses som indikator för "metabol störning". Det skulle kunna vara m.a.o åldern, att man inte får till sitt fasteBS som man kan vid mer vital ålder, vid den yngre vitalare statusen kan man ju dessutom sova färre timmar, men prestera ändå 100% , kan man det vid medelålder? kanske det.. jag vet inte så ska inte säga för mycket.

• Tack! 1
Länk till inlägg
4 timmar sedan, Gemma sade:

Ovanligt vacker eller rättare jämn, glukosprofil - i

Med metformin bör du väl sänka hela kurvan rakt av inkl. faste-sockret, annars är det inte metformin. Eller att man är för sjuk, för att metformin ska ta...

För övrigt, ger jag Zepp´s resonemang cred.. i att det finns en helhet man behöver ta hänsyn till istället för att isolerat hålla uppe ett t.ex fasteBS upp i ljuset att ensamt ses som indikator för "metabol störning". Det skulle kunna vara m.a.o åldern, att man inte får till sitt fasteBS som man kan vid mer vital ålder, vid den yngre vitalare statusen kan man ju dessutom sova färre timmar, men prestera ändå 100% , kan man det vid medelålder? kanske det.. jag vet inte så ska inte säga för mycket.

Man måste tänka på att profilen är ett snitt över 14 dagar ...då blir det jämnt ...  men det finns ändå lite intressanta saker att se tycker jag .

Det är inte självklart hur och om Metforminet kommer att verka ... min teori är att om den ger effekt  så är det i perioder efter att mycket leverglykogen normalt levereras.

Zepps resonemang skall alltid ha cred! :) Jag skulle tro att en bra bit över 50 % av de äldre i dagens samhälle lider av metabola störningar dels beroende på ålder dels beroende på kost dels beroende på annat (t ex miljögifter) ...det går inte enkelt att generalisera en slutsats skulle jag vilja påstå. ( Jag börjar bli äldre så det spelar roll men jag vet också hur min kosthållning sett ut under lång tid av mitt och tror att det spelar roll)

• Gilla 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Peter B sade:

Man måste tänka på att profilen är ett snitt över 14 dagar ...då blir det jämnt ...  men det finns ändå lite intressanta saker att se tycker jag .

Det är inte självklart hur och om Metforminet kommer att verka ... min teori är att om den ger effekt  så är det i perioder efter att mycket leverglykogen normalt levereras.

Zepps resonemang skall alltid ha cred! :) Jag skulle tro att en bra bit över 50 % av de äldre i dagens samhälle lider av metabola störningar dels beroende på ålder dels beroende på kost dels beroende på annat (t ex miljögifter) ...det går inte enkelt att generalisera en slutsats skulle jag vilja påstå. ( Jag börjar bli äldre så det spelar roll men jag vet också hur min kosthållning sett ut under lång tid av mitt och tror att det spelar roll)

Håller med, så många parametrar som samspelar, men det är förstås rätt bra att utreda om ärftlighetsbetingad form av pre- eller manifesterad T2 eller om det bara är åldersbetingat (för den skull inte negligerbart) och utöver det så är väl signalsubstanserna under det autonoma nervsystemet väl inte lika snabbspelta och fångar liksom inte in varandra i synkronisering, med samma hastighet som i yngre fysiologin.

Det är väl lite som med immunologi, i hur skör en människas förmåga till läkning kan se ut under ålderdomen, där vissa blir skörare och skörare medan andra har fortsatt immunologisk elasticitet, dock.. inget de styr sjäv tror jag.

Ärftlighet inget att underskattas

Eller att de flesta inom mänskligheten, i det evolutionära perspektive tyvärr, egentligen inte är biologiskt disponerade att biokemiskt och fysiologiskt bryta ner den raffinerade kost, många ändå är uppvuxna med, förädlade grödor och spannmål, genmodifikationer osv, osv.. att människan är sårbar och EN följd bland flera, blir Diabetes T2.. som liksom naturlig konsekvens, att hormonerna ger vika.. och kan inte agera optimalt.  Mekaniskt, ekonomiskt ja.. stora volymer spannmål/Kh , men inte genuint. Så sett är ju om man vill trösta sig.. Diabetes T2 inte ens en sjukdom..m men förväntat "biologiskt tillstånd" 

Tänker på hur detta ämnet gäckat så länge, och hur man använde insulin förr.. så kort tid tillbaka som 80-talet.. sprutade man patienter fulla med insulin för att eftersträva "kontrollerad koma" , bara ett sidospår! i hur insulinet fascinerat.. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Funderingar runt blodsockerkurvan

image.png

* Det skulle vara extremt intressant om det fanns flera som skulle dela med sig av blodsockerkurvor. Man skulle antagligen kunna dra en hel del slutsatser om sin metabola status.
* Blodsockret börjar stiga som förväntat lite innan man vaknar (gryningsfenomenet) men jag hade kanske trott på en tydligare peak.
* Det går egentligen inte se att jag äter kaffe med ägg och smör ca 7.30 då har kurvan redan nått sitt förmiddagsvärde på ca 6,4. Lite förvånad över att värdet inte sjunker under FM.
* En peak finns  vid 13-tiden som är lite högre än den ser ut eftersom jag inte äter lunch exakt samma tid varje dag, varierar lunchen mellan 11-13. Därefter sjunker värdet.
* Jag äter i allmänhet en hemlagad middag men det ger för lite utslag för att synas. Det ser snarast ut som värdet sjunker då (19-tiden)
* Någongång ibland äter jag en liten proteinbar på eftermiddagen och/eller en Nicks glass på kvällen men det ger ganska kortvariga effekter på blodsockret och syns inte som någon sorts "trend" i grafen.
* Anledningen till att jag äter detta är ett sockersug som brukar kunna uppstå på eftermiddag eller kväll. Det skulle kanske kunna förklaras med ett lätt fallande blodsocker  (insulin?) på eftermiddagen. Men det går inte att se någon förklaring i sockerkurvan till sötsuget på kvällen.
* Nu ska det bli intressant och se om en liten dos Metformin har någon effekt överhuvudtaget och i så fall om det på något sätt ändrar profilen på kurvan eller om det bara rent allmänt sänker blodsockret.
* Jag kommer ändra min frukost till rysk yoghurt med "müsli" (nötter och frön)  eftersom om jag förstår det rätt så ska man undvika att ta metformin på fastande mage.

:)

• Gilla 4
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Jag var på gång att beställa en 14 dagars mätare men nu med alla förändringar, jobba hemma mm så tänkte jag kanske vänta till normal läge.  Hur har det gått med Meaformin testet?

• Gilla 3
Länk till inlägg

Ja eller så är nu rätt tillfälle att ägna sig åt lite tester? ;) (jag har nu  beställt 2 sensorer till men de verkar ha förlängda leveranstider beroende på Corona)

Kul att någon är intresserad av Metformintestet! :)Jag ska försöka få ned mina resultat av testet så snart som möjligt. Jag vill försöka sammanfatta den väsentliga informationen om inte annat för min egen skull så jag kan titta på detta längre fram. Men mycket kortfattat, ja Metformin gör en tydlig skillnad på blodsockret för mig.

• Gilla 6
Länk till inlägg
4 timmar sedan, Peter B sade:

Men mycket kortfattat, ja Metformin gör en tydlig skillnad på blodsockret för mig.

Vad är din slutsats av det då?  Att du har prediabetes? 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag önskar att jag kunde dra några slutsatser. :) Jag har inte kunnat hitta någon vettig info om detta på nätet. Jag har dock inte letat så mycket. Jag ska söka vidare. 

Rent tekniskt om man tittar på fasteglukosvärdet ligger det klart över gränsen för prediabetes (nära diabetes). Tittar man på A1c värdet är det helt OK (väl inom gränsen för att vara normalt) men det förklaras å andra sidan av att LCHF-kosten gör att det aldrig finns några toppar som höjer medelvärdet. 

När jag börjar äta Metformin sjunker fatseglukosvärdet till att vara vid gränsen till normalt och A1c värdet sjunker till lågt normalt.

Intressant är att jag startade med en dos på 500 mg eftersom effekten såg så bra ut sänkte jag dosen till 250 mg de sista 7 dagarna. Effekten kvarstod med den låga dosen. Effekten är ca 10-15% lägre blodsocker.

Jag kommer nu fortsätta att ta den låga dosen fram till dess att jag skaffat en ny sensor för att utföra ytterligare tester.

image.png

(Anledningen till att jag körde två dagar utan Metformin med den andra sensorn var för att se om jag under den perioden fick likartade värden som de jag hade den första 14-dagars perioden. Jag bedömer att det inte skilde så mycket.)

• Gilla 7
Länk till inlägg

Tror du att ditt jämna och fina blodsocker i sig är dåligt?  Det är något högre än normalt men absolut inte alarmerande ( i mina ögon)  Jag tror det är skadligt när man ligger ganska högt hela tiden och dessutom har höga toppar ofta....

• Gilla 5
Länk till inlägg

Jag tror förstås inte att ett jämnt blodsocker är dåligt. 😉  Däremot i mina ögon så är ett förhöjt blodsocker ett tecken på att något inte fungerar som det ska. Givetvis är det mycket värre om du har skyhöga A1c värden. 

Jag tänkte vid något tillfälle skriva mer om detta ... men jag tycker att vi lever i en underlig värld där egentligen alla vet att den kost vi äter i dag leder till att enorma mängder människor blir allvarligt sjuka i t ex diabetes. Men samtidigt så reagerar  man inte med åtgärder innan sjukdomen blivit allvarlig ändå så vet vi att innan man får diabetes enligt definitionen så kan man mäta förhöjda sockernivåer och förhöjda insulinnivåer men då gör sjukvården i princip ingenting ändå vet man att 100 000-tals av dessa personer kommer att bli typ2 diabetiker!

Enklare uttryckt när är det rätt att sätta in åtgärder? När man kan se tecken att det är på väg att gå mot en allvarlig sjukdom eller när man blivit allvarligt sjuk? 

• Gilla 3
Länk till inlägg
9 timmar sedan, Peter B sade:

men jag tycker att vi lever i en underlig värld där egentligen alla vet att den kost vi äter i dag leder till att enorma mängder människor blir allvarligt sjuka i t ex diabetes.

Vilken värld lever du i ? När jag påpekar för folk omkring mig att deras kost gör dem sjuka så får jag till svar , " är du läkare eller ". Det händer numera någon gång att folk i affären frågar om någon vara är godkänd att äta ( oftast någon av utländsk härkomst ) Svenskar har aldrig gjort fel.

9 timmar sedan, Peter B sade:

Enklare uttryckt när är det rätt att sätta in åtgärder? När man kan se tecken att det är på väg att gå mot en allvarlig sjukdom eller när man blivit allvarligt sjuk? 

Jag vet inte om jag fattar rätt men det är väl upp till patienten själv att avgöra om det skall kostbehandlas eller eller behandlas på annat sätt.

• Gilla 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, al@j sade:

Vilken värld lever du i ? När jag påpekar för folk omkring mig att deras kost gör dem sjuka så får jag till svar , " är du läkare eller ". Det händer numera någon gång att folk i affären frågar om någon vara är godkänd att äta ( oftast någon av utländsk härkomst ) Svenskar har aldrig gjort fel.

Det var just därför jag skrev att jag tänkte skriva mer om detta vid tillfälle. Frågeställningen låter sig egentligen inte sammanfattas i några få meningar. :)

Ett problem är att sjukvården i princip är ointresserade av "patienterna" innan de har satt diagnosen diabetes trots att alla egentligen vet att problemen kan fångas tidigare.

Ett annat problem som du skriver om är att när sjukvården väl behandlar patienter får de hjälp av dietister som oftast ger råd som inte förbättrar sjukdomstillståndet trots att det är massor av år sedan Annika Dahlqvist fick rätt av Socialstyrelsen att Lågkolhydratkost är i  överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Men dietiester är en yrkesgrupp som finns så nog är "samhället" medvetet om att kosten är en viktig del av problemet, dock har man inte dragit rätt slutsatser av detta. 😉

• Gilla 4
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg

Verkar som att leveransen av nya sensorer gick snabbare än väntat ... så snart är det för nya tester. :)

Jag tar gärna lite mer input på Cleppas och egentligen också min egen frågeställning. Är det värt att medicinera ett något förhöjt blodsocker  med Metformin eller inte?

Är det så att definitionen av diabetes HbA1c ≥ 48 mmol/mol är den optimala nivån för att påbörja medicinering? Eller ska nivån vara högre eller lägre. Ska samma värden gälla för tagande av medicinering om man äter LCHF (Med medicinering menar jag här Metformin)? Ja det är sånt här jag roar mig med att fundera på. 😉

• Gilla 4
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg
22 minuter sedan, Peter B sade:

Är det så att definitionen av diabetes HbA1c ≥ 48 mmol/mol är den optimala nivån för att påbörja medicinering? Eller ska nivån vara högre eller lägre. Ska samma värden gälla för tagande av medicinering om man äter LCHF (Med medicinering menar jag här Metformin)? Ja det är sånt här jag roar mig med att fundera på.

Hoppas du får lite input då frågan intresserar även mig.

• Gilla 2
Länk till inlägg
57 minuter sedan, Peter B sade:

Verkar som att leveransen av nya sensorer gick snabbare än väntat ... så snart är det för nya tester. :)

Jag tar gärna lite mer input på Cleppas och egentligen också min egen frågeställning. Är det värt att medicinera ett något förhöjt blodsocker  med Metformin eller inte?

Är det så att definitionen av diabetes HbA1c ≥ 48 mmol/mol är den optimala nivån för att påbörja medicinering? Eller ska nivån vara högre eller lägre. Ska samma värden gälla för tagande av medicinering om man äter LCHF (Med medicinering menar jag här Metformin)? Ja det är sånt här jag roar mig med att fundera på. 😉

Exakt denna fråga som ockuperat också min situation, alltsedan den dag jag fick skarp uppmaning om att "göra något åt en allvarlig diabetisk" status. 

Jag tror man får ta med i beräknignen flera livsstilsfaktorer och försöka se det inte enbart strikt medicinskt, eftersom livsstil , per se och också generellt sett kan underhålla en hälsostatus som för övrigt kan ses som helt optimal, förutom ett kanske "lätt skenande" HbA1c.. eller som sköterskan sa till mig en dag (hon sa många tvivelaktiga saker, men just detta tog jag till mig och har grunnat på en del..) , den INDIVIDUELLA AVVIKELSEn, att det finns personer som avviker och alltså HAR ett generellt sett högre BS-värde, det kan handla om morgonvärdet, kan handla om hela HbA1c eller kan handla om förlängd insulinrespons som kan tas för att därmed vara resistent utan att vara det. 

Att man inte får glömma att det alltså finns A-typisk bild, att det är ett ganska omfattande utredningsarbete med att komma fram till vem just du är på denna skalan.. är du en "avvikare" som HAR högre BS-värde UTAN att vara varken prediabetisk eller ens i närheten.. där satte sköterskan in en tanke i mig, som inte riktigt vill lämna.. samtidigt som jag Mvet att det kan vara ecxakt den lilla "ursäkten" man så gärna vill ta till.. när man vet eller känner på sig att ens insulinrespons gärna fick vara lite kvickare.. eller inte reagera så himla starkt på minsta lilla sötsak eller kolhydrat, om vi säger....

Men din centralfråga är det eller är det inte relevant med metformin, och på vilken grund är det EGENTLIGEN befogat.. vet man? med "man" .. isf vilken expertis innehar det för närvarande högsta tolkningsföreträdet och besitter de mest uppdaterade och adekvata kunskapen och sitter med uppdaterad information?

Dock.. har jag mer än en gång förskrämts av detta med "fettlever" , att en alltför hög konsumtion, och långvarig sådan.. av socker dvs kolhydrater i raffinerad form bl.a , kan vara ytterligt skadligt.. men, har man koll på var de exakta kriterierna går för fettlever.. eller för hur snabbt ett sådant enbart begynnande tillstånd kan progrediera.. nej hur skan man veta såvida man inte samtidigt investerar i åtminstonde lite mer seriös medicinsk kartläggning.. vilket man inte gjort i mitt fall och vad jag mer och mer hör, inte heller för andra vilka får både metformin och insulin och det ofta t.o.m redan från start.. men risken för fettlever i sig!! kan få mig att luta mot att nja.. kanske det ändå är värt att sätta in lågdos metformin.. om man VET, att man haft långvarig fel kost, eftersom fettlevern i sin tur, ger upphov till ytterligare tillstånd som ger ytterligare komplikationer.. sedan kan man ju alltid sätta ut metforminet igen, när man väl stabiliserat ett hälsosammare kosthållning och förbättrat andra markörer som indikerat t.ex försämrat metabolt läge. 

Jag hr börjat slappna av i min relation till Metformin, som i starten var rent ohyggligt svårt för mig att ta in. 

Men samtidigt vill jag erkänna att jag haft väldigt svårt att hitta bra källkritisk information om metforminet.. så pass, att jag slutat söka. Medan jag fortfarande givetvis skulle vilja se lite nyanserad generell rapportering om varför metformin inte.. i egentlig mening.. är ett absolut måste.. som regimen är idag.

Fick ju reda på att det är på nationell nivå så, nu för tiden att SAMTLIGA sätts på Metformin, dvs även prediabetiska tillstånd ska ha Metformin, då vill man veta lite mer än all denna ensidiga info som råder, på nätet. 

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Gemma sade:

SAMTLIGA sätts på Metformin, dvs även prediabetiska tillstånd ska ha Metformin.

På den vårdcentral jag besökte krävdes diagnostiserad diabetes för få Metformin (inte för ngt pre-diabetiskt tillstånd). 

Jag antar att du att du äter LCHF ... om du då har ett HbA1C över 50 skulle jag definitivt ta Metformin. Det finns gott om studier som visar att så höga värden är skadliga och att det lönar sig att medicinera. Det blir mer komplext om man äter LCHF och får värden som ligger typ i mitten av normalintervallet ... då är du i princip att betrakta som frisk. Men det borde egentligen ligga ännu lägre. Det finns i det läget ingen anledning att ta medicinen om det stressar dig. Stressen är antagligen skadligare än den eventuella nyttan. Jag tycker att frågeställningen intressant och viktig för den framtida hälsan ...den viktigaste åtgärden har jag gjort ... äta LCHF ... men man kan kanske göra  ännu mer. :)

• Gilla 3
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Peter B sade:

På den vårdcentral jag besökte krävdes diagnostiserad diabetes för få Metformin (inte för ngt pre-diabetiskt tillstånd). 

Jag antar att du att du äter LCHF ... om du då har ett HbA1C över 50 skulle jag definitivt ta Metformin. Det finns gott om studier som visar att så höga värden är skadliga och att det lönar sig att medicinera. Det blir mer komplext om man äter LCHF och får värden som ligger typ i mitten av normalintervallet ... då är du i princip att betrakta som frisk. Men det borde egentligen ligga ännu lägre. Det finns i det läget ingen anledning att ta medicinen om det stressar dig. Stressen är antagligen skadligare än den eventuella nyttan. Jag tycker att frågeställningen intressant och viktig för den framtida hälsan ...den viktigaste åtgärden har jag gjort ... äta LCHF ... men man kan kanske göra  ännu mer. :)

Ja du ser, redan enkel informationsgivning skiljer sig så.. att jag som patient får information som inte ens stämmer.. det är ju inte helt ok. Eftersom det kan uppfattas som propagandistiskt, så här i efterhand.. när nu du fått helt annan info. Eller så implementerar och tolkar man olika i olika distrikt. 

Man vill också gärna få veta hur t.ex  njurarna påverkas över tid, av konstant metformintillförsel, vilket man iofs kan se på de löpande blodproverna som görs. 

Stressen  i så fall, utgörs av att man känner sig mer eller mindre piskad och förpassad att "för evig framtid" inte längre kunna äta liksom naturligt spontant, utan får helt enkelt hitta en kost som fungerar optimalt och påverkar blodsocker-fluktuationer minimalt. Det kan så klart utgöra en drastisk livsstilsförändring och också förta lite glädje och på sitt sätt förta lite livskvalitet som det innebär att äta glass och frukt när det passar både socialt och smakmässigt.. å andra sidan inte värre än om man drabbades av annan sjukdom vilken medförde att på något sätt behöva ändra på någon vana. 

Dock lutar jag mig nog ändå litegrand mot den mer traditionella förklaringen om att kroppen sackar åldersbetingat, det gäller över hela linjen så också celler och hormonrespons.. att en alert insulinrespons inte alltid kan förfväntas vid medelåldern eller vid ålderdomen, som åren innan dess.. och ska hag vara helt ärlig så har jag faktiskt aldrig mått dåligt, eller haft fysiologiska problem av att konsumera spannmålsprodukter och allt annat.. däremot vet jag med mig att jag tillägnade mig en livsstil som var helt ohållbar en period,.. som blev katalysatorn rakt in i diabetes-träsket, något jag skulle ha kunnat undvika (om jag bara hade varit liiite lite lite smartare.. men så var det inte dÅ) (det jag vet idag, skulle jag ha fått reda på då, men befann mig i en slags livstornado där andra värden prioriterades, om jag uttrycker det så)

Man scannar alltså inte för metabol pandemi, men man ojar sig desto mer. Så problemet går åt båda håll... dels ett systemfel, dels invaggas man i tron att fullkornsprodukter och annat, aldrig är någon fara.. medan jag ju har kvitto idag på att en kolhydrat mycket väl kan vara helt avgörande för hur det mgår att bemästra ett prediabetiskt tillstånd som börjat avancera.. hur bromsa det.. ja med kh-restriktion! med lchf eller med keto. Om den saken råder väl inga tvivel längre, DD länkar till flera evidensbaserade studier, men frågan kvarstår och som du tar upp här i tråden som centralt : varför det ignoreras.. och varför får man inte mer strigenta svar av sjukvård och samhället?

Att man SJÄLV får efterforska, och fast man haft skyhögt HbA1c, ingalunda får ens hjälpmedlen gratis.. mer än initialt, innan vården ens är på det klara med om man är ens diabetisk, och att de om jag får säga det rakt upp o ner, fullständigt egala och skiner i om du lider av redan fullgången diabetes eller ej, för hade man brytt sig då hade man inte ojat sig om några teststickor.. !!! då hade man sett vinsten i att patienter sköter om sin BS-kontroll.. som det är, så är det inte vårdens business huruvida du mäter dina kurvor eller inte, över året.. nåja, finns några lösa ändar i detta men jag har också förstått att vårdapparaten vet med sig att enbart lite mer noggrannhet i kartläggning är lite kostsammare, men samtidigt enormt underlättande för vidare steg i mer korrekt riktning, nu får man ist. själv bedöma huruvida man upplever sig stressad eller ostressad. 

Det enda jag bekymrar mig över, är hur mina övriga inresekretoriska organ på sikt, kan påverkas av metforminet.. om det är värt.. eller om jag ska tajta till min kost ännu mer, intill minimalistisk nivå vilket absolut inte lockar -  vården ansvarar inte för vilken kost jag äter, de rekommenderar. hade de vetat..skulle man för längesedan peka med hela handen och t.ex i klara ordalag dvs konkret utan gröt i munnen, uttala att L-C.H.F är vad som krävs eller våga ta uttrycket K.E.TO i sin mun, men det gör man inte.. man dansar forfarande hellre månskenstango med medicinproducenter. 

Men så tänker jag, att om man nu under medelåldern inte har samma alerta celler , så varför inte hjälpa dem lite på traven.. så länge medicinen vad det verkar, bevisligen har så pass få biverkningar ändå.. om det kan förbättra livskvaliteten och minska riskerna med t.ex fettlever-utveckling. 

Men min vårdcentral var isf mer militant haha.. lite mer hotfull.. eller såg som enda mission att få ner ett högt HbA1c, vilket jag (idag) kan se poängen i. Absolut. 

Länk till inlägg

Jag är ju lite "deprimerad" sen jag fått problem med hälsenan ...det är så segt.. men det har lett till att istället för löpning så går jag mycket promenader snittar väl på minst 10 km om dagen så det är nog ganska nära Maff...så där har jag inget dåligt samvete. ;)

Styrketräningen däremot är ju det som jag har absolut svårast att komma igång med ... någongång ska det dock ske!

Maria du har ju inte riktigt samma prylintresse som mig ... men har du funderat på laktatmätare för att optimera maffandet? ;)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Vad är det med din hälsena? Jag hade problem i 35år och sen började jag med postural träning och då försvann det... Tänker om du lastat fel på nåt vis..?

Det kanske är dags att implementera lite elektronik i träningen... Dr Maffetone säger ju själv att hans metod går ut på att lära känna sin kropp och dess förmågor och för oss som inte är så smarta kanske det kunde vara nåt...? :P Det är ju den faktiska brytpunkten som är intressant. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Det kanske är dags att implementera lite elektronik i träningen... Dr Maffetone säger ju själv att hans metod går ut på att lära känna sin kropp och dess förmågor och för oss som inte är så smarta kanske det kunde vara nåt...? :P Det är ju den faktiska brytpunkten som är intressant. 

Jag är bra så sugen på denna...det är inte en helt orimlig prislapp... :)
https://www.praxisdienst.com/en/Laboratory+Equipment/Lab+Devices/Blood+Sugar+Monitors/Accutrend+Plus+Meter+mg+dl+EU+Version.html

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag får upp en annan men med mätstickorna inkluderade för ca 2000 så totalt kanske de hamnar lite lika ändå, prsimässigt. Fick ju börja med att kolla vad det handlar om och det hittade jag en beskrivning på här: http://minprestation.se/2018/08/13/anvadningsomraden-med-laktatmatare-for-idrottare/

EDIT: Fasen Peter! Nu har du fått igång mig!! :o Jag skulle ju bättra på blondinen, det kostar ungefär lika mycket... :D

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2020-04-07 at 10:49, Peter B sade:

Ett problem är att sjukvården i princip är ointresserade av "patienterna" innan de har satt diagnosen diabetes trots att alla egentligen vet att problemen kan fångas tidigare.

En fråga: Menar du att metformin inte skrivs ut med fastevärden runt 7? Visserligen ligger jag numera mellan 4 och 5 men på min fråga om jag skulle få utskrivet metformin som tidigare diabetiker (om jag så önskade), svarade min läkare att det inte vore något problem (olika läkare?),

• Gilla 1
  • Förvirrad 2
Länk till inlägg