Gå till innehåll

Projekt för att få ner värdet på blodsockret

Recommended Posts

On 2020-04-10 at 19:29, al@j sade:

Min fråga blir varför skulle man vilja ha metformin om man inte har högt blodsocker?

Det är en helt annan fråga - mitt intresse var mer av teoretisk art och hänvisade till sjukvårdens generella inställning till diabetes som en kronisk sjukdom.  Om sjukvården utgår från den kroniska hypotesen - att medicin måste användas för resten av livet, så kan ju detta kroniska tillstånd rimligen inte försvinna utan medicin! 😇

P.S.

Omöjligt är naturligtvis att efter utsättning av 12 års medicinering få acceptabla blodsockerdata bara genom att övergå till annan kost - t.ex. LCHF, som visserligen kan klassas som lyxmat men som kostar mindre än annars.

2068021286_ScreenHunter_2652xDec_1918_13.jpg.b1f511a42d03812fccb20821c20e7fbc.jpg

Skulle sådana förändringar kunna ske enbart genom kostväxling hade ju läkemedelsföretagen förlorat massor med pengar genom minskad försäljning! 

F.ö. har ju en rad läkare i Afrika, Australien, Sverige etc. redan riskerat läkarlegitimationerna genom att frångå medicinsk behandling - utbytt mot rekommenderad lågkolhydratkost. De hänvisar just till effekter liknande de ovan visade genom enbart kostväxling.

Dock anser läkarna att påståenden enligt ovan ligger utom möjliheternas gräns, eftersom insulinproduktionen aldrig kan återställas till sitt normalläge, särskilt gäller detta äldre, som för all framtid måste förlita sig på medicinering.

1277439473_ScreenHunter_1966Feb_1812_18.

:fun:

• Gilla 2
  • Haha 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 206
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Anledningen till att jag började med LCHF var en oro över att fasteblodsockret ligger väl högt, 6-7 mmol/L på morgonen. Det är inte jätteallvarligt men ett tydligt tecken på att det finns en metabol s

Jag funderar på att köra en uppföljningsvattenfasta. Lite kortare än den förra, typ lördag kväll - tisdag lunch för att försöka behålla lite av effekten av den längre jag avslutade för ungefär 10 dag

Brocolli-skiten är hur äcklig som helst.  Det borde finnas en bra placebo-effekt på detta, om man äter något som smakar så illa så måste det ju göra någon nytta om folk ska köpa detta. 😉 Tyvärr ser ja

Posted Images

20 timmar sedan, al@j sade:

Min fråga blir varför skulle man vilja ha metformin om man inte har högt blodsocker?

Jag snappade upp i informationsflödet om Metformin, i början eftersom jag upplever att det prackats på mig (trots allt) , att det hade ett visst attraktionsvärde men kanske inte i det tilltänkt terapeutiska syftet, men då.. när hela sitsen var så ny för mig viftade jag mest bort det och tänkte jaja.. blbla.. (viem vill ha diabetesmedicin frivilligt, lixom!) , men med tiden.. har jag insett att Metforminet verkar locka många och inte enbart dem med t.ex POC.

Varaktig viktminskning

Man kan till och med gå ned i vikt med metformin eftersom insulinproduktionen minskas när blodsockret sänks. Även personer utan diabetes kan minska i vikt av metformin och effekten står sig i minst tio år, visar en studie nyligen publicerad i Diabetes Care.

(tycks som att precis ALLT rubb och stubb, bra eller dåligt , säkert eller farligt, som har med vikt att göra, attraherar.. veckotidningarna inkl. kvällsblaskorna dom vet.. kan ännu utifrån minsta lilla menlösa andning eller version om något som är viktrelaterat.. sälja som smör i småland)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack för tipset!!! :)... avslutar nog omedelbart Metformin-testet  om jag blir "förkyld"... avslutar det nog hursomhelst för andra tester inom 1-2 veckor. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
45 minuter sedan, Peter B sade:

avslutar nog omedelbart Metformin-testet  om jag blir "förkyld"...

Är det verkligen möjligt att medicin kan vara skadlig för kroppen - har vi hört det tidigare? 😇

Länk till inlägg
1 timme sedan, Cleppa sade:

Jag tackar också tusenfalt för tipset och källhänvisningen! Jobbig nyhet... 

Vi har förstått och informerats att diabetiker i sig utgör en högriskgrupp gällande covid-19 , varför det gäller att vara extra observant både med eller utan diabetespreparat. 

Det nämndes att plasmakoncentrationen under peroral behandling av Metformin (tabl.)behandling .... aldrig når de koncentrationer som uppmäts vid forskningen som skett med intraperitoneal applikation, varför fynden kan ses som tillämpliga endast för patienter vilka  ges Metformin intraperitonealt (intravenöst).

Men OAVSETT den förvisso viktiga (ev. avgörande) detaljen, kan man ju verkligen inte avfärda rapporten och sambandet och risken !!

Tvärtom. Det här är ändå ett varningsflagg.

Länk till inlägg
1 timme sedan, Peter B sade:

Tack för tipset!!! :)... avslutar nog omedelbart Metformin-testet  om jag blir "förkyld"... avslutar det nog hursomhelst för andra tester inom 1-2 veckor. 

Av ren nyfikenhet helt apropå sammnhangen... får du alltså Metformin-tabletterna utskrivet som diagnosticerad diabetiker via din VC? 

Har jag missförstått det hela i att du av helt privata skäl och hälsointresse, privat-kontrollerar dina blodsockerkurvor för att utröna huruvida du är eller inte prediabetisk.. och inte för att du är konstaterad Diabetiker T2 ( ? )

Länk till inlägg

Det här är min privata utredning ... i den ingår kontakt med VC...  och det svaret jag har fått är att VC normalt inte skriver ut Metformin för prediabetes utan att man behöver en diabetes-diagnos.

• Gilla 2
Länk till inlägg
46 minuter sedan, Peter B sade:

Det här är min privata utredning ... i den ingår kontakt med VC...  och det svaret jag har fått är att VC normalt inte skriver ut Metformin för prediabetes utan att man behöver en diabetes-diagnos.

Men då är du ju således diagnosticerad att vara typ 2 ? Väl? via din VC , som ju skriver ut Metforminet utifrån sina kriterier. 

Länk till inlägg

Hejsan alla,

Ny här med nyligen diagnostiserad diabetes (som jag säkert haft ett tag) vilket gör att jag också försöker få ner mitt blodsocker. Hade inte varit till läkare innan så vet inte hur länga jag haft diabetes eller andra dåliga värden.

Bakgrund: Man, 55 år, tränat 5 ggr/vecka upp till 35 år och förbrukade mycket energi men drack/åt Socker/kolhydrater dygnet runt vilket dietister och alla lärda män informerade mig om. Skador medförde att jag slutade träna men fortsatte äta som vanligt ni kan räkna ut vad resultatet blev, från ca 80 kg till 115 på några år. Åt LCHF för ca 10 år sedan och gick ner tillfälligt ca 15-20 kg men pga stress, jobbig situation osv började jag äta HCHF vilket inte är en bra combo för vikt och fysiken.

Vid besked att jag hade diabetes drog jag ner kolhydraterna direkt och min kropp var van vid fett sedan tidigare så inga omställningsproblem, efter ca i vecka OMAD 5ggr/vecka och 16:8 2ggr/vecka med en fuskdag vilket jag nu gjort i ca 3mån. Inga problem med OMAD fungerar utan problem men kan vara problematiskt socialt så äter lunch på bufferestauranger vilket gör det svårt att hålla strikt LCHF, men ligger mellan 20-50 gram kolhydrater dag.

Men i mars 2020 testades blodtryck också vilket inte var bra och hamnade på 160/90 trots att jag ätit nyttigt ca 2 månader redan. Så då bestämde jag mig för att testa en 7 dagars vattenfasta då jag är ledig i påsk för att främst påverka blodtrycket men även se vad som händer med blodsockret. Är inne på dag 6 nu och avslutas imorgon torsdag klockan 12:00. Har fungerat utan problem, lite yrsel dag 2 tog lite salt annars bara lite uttråkad men energi som en duracellkanin. Åt Metformin 500mg innan fastan men inget under fastan.

684284156_HbA1cmedel.jpg.2d401d3d5d684bc2a1267927e9100bd0.jpg

Ovan medel per dag från -1(dagen innan fasta) tom dag 6 från snitt 6,6 till 5,1, mindre minskning än vad jag önskat mig :(.

1077270447_p-glutomdgr6.jpg.f88de0db1dafdb9f11926a6419f51ea0.jpg

Samma tabell som men jag mäter 3 ggr dag ( kl 8:00,1600;22:00), som lägst 4,6 kvällen dag 6.

1634687950_Niverp-glu.PNG.a4836b7f7e027a9ff2f0d2126e38bee9.PNG

Ovan mitt blodsocker som visar att jag har mycket högre blodsocker på morgonen trots att jag inte ätit på ca 18 timmar. Orange visar hur min blodsockerkurva såg ut under dagen när jag startade i januari på morgonen ca 9,6 och på kvällen 8,6. Ljusblå hur den såg ut innan fastan och mörkblå nu under fastan. Kurvorna är väldigt lika med förhöjt värde på morgonen.  Vad kan det bero på: Kortisol ?, lever som producerar mycket glukos ?, hög insulin resistans ?, värdelös kropp ?

877705853_HbA1cml.PNG.7a7f15534638f93322aefae1927e7211.PNG

Som sagt har ingen historik, men startvärde i januari var HbA1c på 57 och ett test i feb som visade 48. Nästa test vill jag ha 40 på och målet just nu är HbA1c på 35 vilket jag inte vet om det är möjligt. Eventuellt kan jag ta 500 mg Metformin för att nå detta.

Men som sagt fick reda på att jag hade högt blodtryck så det vill jag få ner till 140/80 utan mediciner och 130/75 med mediciner får väl se hur jag lyckas med detta. Kommer inte fortsätta med OMAD länge till men förhoppningsvis LCHF och 16/8.

Väl mött alla och vill tacka Kostdoktorn som fick mig att testa LCHF för 10 år sedan tyvärr slutade jag med detta och sitter nu med Diabetes.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Välkommen Krippagon! Keep up!

Har liknande bakgrund vad gäller träning kost och förhållandet till (snabba samt onödiga) Kolhydrater.

Blev sensommaren 2019 kontaterad Diabetes T2, med då HbA1c på 82. (i samband med brusten blindtarmsinflammation).Blev tillsagd att ögonaböj åtgärda diabetes-tillståndet.

Gjordes RADIKALT, på studs.Som du, blixsnabb korrekt reaktion. 

Fick rätt snart ner värdet på 35, m.h.a Metformin 500 mg. Äter 18:6 sedan start och ännu, mår PRIMA.. allt är förbättrat!!! Fysiken kroppsformen , orken, lusten, styrkan och glädjen i att inte vara en sockerslav utan äta fantastiskt fin mat. Detta ska hållas enligt min ambition... livslångt. 

(är förvisso kvinna men 58 år, så du är ju purung med alla chanser att bli ditt bästa jag), lättare än man tror men inte hur busenkelt som helst heller.. viljan ska vara av stål å inget annat , särskilt när man har oxå medicinska skäl som lök på laxen.

🙂

• Gilla 4
Länk till inlägg

Tackar Gemma !

Starkt  jobbat av dig att nå HbA1c på 35 och att lägga om kosten så drastiskt.Då ligger jag kvar på mitt långsiktiga mål att nå 35 och hoppas jag orkar fortsätta med LCHF med tex 16/8. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Välkommen till forumet Krippagon! 

Vi har en hel del likheter vad gäller "blodsockerkampen" (Ålder, tidigare sockermissbruk, förhöjt blodsocker). Men du har betydligt sämre blodsockervärden och väger mer.
Vi har också fattat det rätta beslutet, att äta LCHF. :)

Ett råd som du säkert redan har koll på: Jag tror att det enskilt viktigaste du kan göra är att gå ner i vikt. 
Metoden spelar egentligen ingen roll ( OMAD kan vara bra) hoppas att du kan gå ner till 80 kg eller mindre. Viktminskning kan få ner både blodtryck och blodsocker.

Högt blodsocker på morgonen beror normalt på att kroppen skickar ut en "glukosdusch" tidigt på morgonen för att förbereda dig inför dagen. Är man metabolt frisk går sockret snabbt in i musklerna men har man metabola problem (diabetes/prediabetes) så tar det lång tid för kroppen att sänka glukosnivån. Jag ser samma sak hos mig.

Tycker du ska vara nöjd med att ditt blodsocker ligger under 5 när du fastar.  Tufft av dig att köra en 7-dagars fasta! Jag har bara klarat av 5-6 dagar som längst. :)

Jag är ingen läkare utan har bara läst om Metformin på nätet. Men min uppfattning är att det är ett relativt säkert preparat med lindriga biverkningar, där fördelarna verkar överväga nackdelarna för många. Jag har testat lite metformin genom att ta en låg dos en gång om dygnet och det har tydligt sänkt blodsockret på morgonen. Den största nackdelen med Metformin (det som stör mig iaf) är att det antagligen sänker effekten av träning, detta står förstås inte i FASS 😉 (om jag fattat detta rätt  ger metformin en mild toxisk effekt på mitokondrierna som höjer laktatnivån i blodet). Jag tror också att det är olämpligt att ta Metformin när man vattenfastar. 

Som dina värden ser ut verkar väl målet med HbA1c på 35 inte vara orimligt. Fuskdagar kan påverka blodsockret och viktnedgång flera dagar efteråt. Kolla det noga. Kanske något man kan börja unna sig när man nått sikt viktmål? 😉

Lycka till och kul att du delar med dig av dina erfarenheter. Fortsätt gärna med det! :)

• Gilla 3
Länk till inlägg

Tackar Peter,

japp vi hade vissa likheter men jag har sämre värden, därför kändes tråden intressant. Du har givetvis rätt i att vikten skall ner, och anledningen till att jag tog OMAD i början var för att få ner insulinet på ett effektivt sätt för att underlätta viktminskning i combo med förbättrade värden. Faktum är nog att jag kör mer carnivore (fisk,kött) med mycket grönsaker än ren LCHF just nu och det är svårt att äta över 1500 kalorier på denna kosten, så givetvis minskar vikten, just nu ca 98 kg, dvs - ca 17 kg på ca 3,5 månad. 

Jobbigaste med OMAD är nog ändå den sociala biten så därför kör jag den ett tag till så vikten minskar lite till men några 80 kg tror jag inte jag når :).  Hade som mål 100 kg vilket nu blev avklarat så får väl ändra till nytt mål på 90 kg.

Du har nog helt rätt angående morgonsockret också och kanske är något man får leva med tråkigt nog. Framåt får väl mer träning vara ett mål men behöver fixa lite med kiropraktorer så att kroppen fungerar fungerar bättre.

Metformin är nog inte så farligt som du säger min mage klarar bara 500 mg så kunde inte öka. Metformin skall också ha positiva effekter enligt David Sinclair som själv äter 1000 mg Metformin/dag frivilligt. Han anses väl vara den bästa på hur man lever länge samtidigt som vi ännu inte riktigt förstått alla processer i kroppen.

Slutligen fuskdagar...jo jag vet att de förstör men jag är lättpåverkad i sociala sammanhang med dålig karaktär 😞. Om jag skall lyckas på längre sikt behöver jag nog en ventil tyvärr.

Följer din utveckling också och dina värden så lycka till.

• Gilla 3
Länk till inlägg
17 timmar sedan, Krippagon sade:

Slutligen fuskdagar...jo jag vet att de förstör men jag är lättpåverkad i sociala sammanhang med dålig karaktär 😞. Om jag skall lyckas på längre sikt behöver jag nog en ventil tyvärr.

Följer din utveckling också och dina värden så lycka till.

Jag är inte en fullständig renlevnadsmännniska vad gäller LCHF men ändå relativt strikt...  det är ganska motiverande att hålla sig mer strikt genom att  mäta och se vad "felaktigt" ätande ger för resultat ... en relativt kortvarig spik stör mig inte ... det är så kroppen ska fungera ... men jag kan ofta se ett tydligt förhöjt blodsocker mer än ett dygn efter det att man gjort en kraftig avvikelse.

Det är kul att mäta blodsocker med Freestyle Libre ...jag ska snart starta en ny period av mätning  ... ska bli intressant om glukosen fortfarande ligger fortsatt  lågt med mina 250 mg metformin om dagen ... efter någon dag med nya mätsensorn tänkte jag avsluta metformintestet och övergå till att supplementera med MCT-pulver 2-3 ggr per dag och se vart glukosen tar vägen. Min gissning är att effekten av pulver är mer kortvarig och att det inte förhindrar förhöjning av blodsocker på förmiddagen.

• Gilla 5
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...
On 2020-04-10 at 19:29, al@j sade:

Frågan kanske skall ställas varför man vill ha Metformin när man har ett bra HBA1c?

Aså jag har inget problem med att om man har högt blodsocker och högt HBA1c, att man vill ha metformin.. lite oavsett kost?

Vad har vi lärt oss hitintills.. främst att ålder, livstil, stress, socioekonomisk situation, kost och motion ger olika förmåga och möjlighet att leva friska fram till den dag då vi hur som helst skall dö!

Jag har rätt goda vetenskapliga studier som antyder att vi kommer att dö förr eller senare.

Kruxet är väl att man vill må bra och leva.. iallafall till 80-90, njuta av livet, familj samt barn och barnbarn?

Iallafall som i Peters fall, han har blivit medveten om sin egen dödlighet, han är typexemplet på en manlig person i övre medelåldern.. man kan förneka det, det är orättvist, finns det inga piller så man kan undvika övre medelålderns tillkortakommanden?

Näe det verkar hur som helst inte finnas sådana.. så man får stå ut trots tillkortakommandet att man är född som man.. tillobörja med/finns vissa fördelar med det oxå.. mest sociala!

Iallafall så är det försent att byta livstil i övre medelåldern, man kan inte göra ogjort från sina ungdoms dagar.. om det nu överhuvdtaget är ett problem?

• Gilla 2
Länk till inlägg
22 minuter sedan, Zepp sade:

Iallafall så är det försent att byta livstil i övre medelåldern, man kan inte göra ogjort från sina ungdoms dagar.. om det nu överhuvdtaget är ett problem?

Jag håller inte med dig Zepp ... det är först efter döden det är försent att byta livsstil. 😉 Däremot känner jag inte heller till någon metod göra gjorda saker ogjorda, tyvärr😉

Men om man ska vara seriös så tror jag absolut på att man kan påverka sin framtida hälsa även om man är i övre medelåldern ...

• Gilla 6
Länk till inlägg
11 minuter sedan, Peter B sade:

Jag håller inte med dig Zepp ... det är först efter döden det är försent att byta livsstil. 😉 Däremot känner jag inte heller till någon metod göra gjorda saker ogjorda, tyvärr😉

Men om man ska vara seriös så tror jag absolut på att man kan påverka sin framtida hälsa även om man är i övre medelåldern ...

Håller med dig.. däremot tror jag inte att metformin är det som gör att man får ett längre liv.. förutom för vissa och du är definitivt inte där ännu med ditt HBA1c!

Personligen så tror jag mer på att vi inte kan påverka sååå mycket, vi lever trots allt i ett av världens rikaste länder, vi har bra sjukvård/kollektivatal/socialförsäkringssystem/pension.. litta andra sådana grejer!

Resten handlar om livstil/gener/socioekonomisk situation, dvs om man är kapabel att ta vara på sin egen hälsa, göra det bästa av sin livssituation.

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2020-04-09 at 22:40, Peter B sade:

Jag antar att du att du äter LCHF ... om du då har ett HbA1C över 50 skulle jag definitivt ta Metformin. Det finns gott om studier som visar att så höga värden är skadliga och att det lönar sig att medicinera.

Efter mina erfarenheter skulle jag definitivt inte medicinera!

Hellre övergå till LCHF och få resultatet utan annat läkemedel än kosten:

https://forum.kostdoktorn.se/applications/core/interface/file/attachment.php?id=1711

• Gilla 2
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Zepp sade:

Jag har rätt goda vetenskapliga studier som antyder att vi kommer att dö förr eller senare.

Har du källa på det? Kan du länka..?

:P:D

• Gilla 3
  • Haha 3
Länk till inlägg

5 minuter sedan, Nils Engström sade:

Efter mina erfarenheter skulle jag definitivt inte medicinera!

Hellre övergå till LCHF och få resultatet utan annat läkemedel än kosten:

Nils, Jag ser inte det som antingen eller ... LCHF skall alltid tillämpas vid höga blodsockervärden (det är väl default för alla ? 😉 ) ... får man inte ner dem till rimliga värden så är det lämpligt att  kombinera med medicinering.

• Gilla 2
Länk till inlägg

15 minuter sedan, MariaF sade:

Mmmm det skulle jag också vilja se ... jag misstänker att döden är någon sorts konspirationteori! 😉

• Gilla 1
  • Haha 4
  • Boom 1
Länk till inlägg
17 timmar sedan, Peter B sade:

1. Nils, Jag ser inte det som antingen eller ... LCHF skall alltid tillämpas vid höga blodsockervärden (det är väl default för alla ? 😉 ) ...

2. får man inte ner dem till rimliga värden så är det lämpligt att  kombinera med medicinering.

1. Borde vara för den som orkar mer än att lyssna av dietister eller diabetesköterskor som följer socialstyrelsens riktlinjer att:

"Diabetes 2 är en kronisk sjukdom som måste medicineras livet ut"

2. Då får man gå lite mer på djupet och t.ex. fundra lite över hur någon nära 90 så sent i livet kan nå resultat!

Om man frågar mig är det sannolikt fråga om att hålla sig till LCHF... Om inte annat strypa kolhydraterna alltmer tills resultatet uppnås. Levern skapar knappast insulinresistens genom för hög glukosproduktion, såvida bukspottkörtelm inte är slutkörd. Då kommer behovet av insulin som en tagisk konsekvens.

• Gilla 2
Länk till inlägg
8 minuter sedan, Peter B sade:

... jag misstänker att döden är någon sorts konspirationteori! 😉

4 minuter sedan, MariaF sade:

a, döden borde vara det eftersom cellförnyelsen aldrig slutar.... 

När ni ungdomar spekulerar om den saken, borde ni kontakta någon som ligger närmare till (t.ex. några decennier äldre!).😇

För egen del har jag förlorat känslan av det som kallas sura uppstötningar, gikt resp. övriga som typiska åldersymtom betraktade fenomen. Så LCHF fungerar definitivt som ungdomselexir! Hur länge detta håller i sig är en annan sak.

• Gilla 3
Länk till inlägg
49 minuter sedan, MariaF sade:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Inte så bra studie men iallafall en indikaktion om att vi kommer att dö förr eller senare?

Kruxet härvidlag är dock att undvika att dö förr!

Iallafall så dog min far i december, åjo jag larmades av hans grannar, jag såg honom död, vid nästan 88 års ålder!

Iallafall för en man.. så är det inte förtida att dö vid nästan 88!

Inte nog med det utan som äldsta barn fick jag förmånen att sänka urnan i graven!

I ett svagt tillfälle så har jag lovat mina syskon att vid bra väder ta min MC och kika till graven, då skall jag även kika på om det finns andra gravar däromkring?

Om så finns stärker det min hypotes om att vi alla kommer att dö förr eller senare!

Vid cirka 88 funkar för mig oxå!

• Gilla 7
Länk till inlägg
On 2020-05-03 at 19:55, Zepp sade:

Vid cirka 88 funkar för mig!

Ja - den åldern ligger åtta år över medelåldern för svenska män. Dock känner man i den åldern att det finns mycket mer att utforska och leva för. I förhållande till den naturliga åldern för 100-åringar, när de ser framåt, är allt under 90 = förtida död! 

Min bedömning genom LCHF-erfarenheterna hittills, är att gränsen sätts först när bakterier i matsmältningssystemet och kroppens celler börjar få svårt att växa till utan alltför mycket fel i kopiorna.

Om man genom LCHF känner blodtrycket normaliseras och blodsockret likaså, minskar riskerna för uppkomsten av det  metabola syndromet. Det betyder i sig att ålderskrämporna fördröjs och känslan av ungdom återkommer. En oerhört upplyftande känsla, som jag önskar alla åldringar få uppleva. Skälen till att så få åldringar kommer i det läget, är den närmast oförklarliga tilltron till läkare och övrig medicinsk personal (inkl. kostrådgivare), trots deras begränsade kunskaper eller vilja att förmedla korrekt information om en medicinfri ålderdom (ja, ni vet inom vilket område att hämta energi ifrån). 

• Gilla 4
Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Iallafall så dog min far i december, åjo jag larmades av hans grannar, jag såg honom död, vid nästan 88 års ålder!
Iallafall för en man.. så är det inte förtida att dö vid nästan 88!
Inte nog med det utan som äldsta barn fick jag förmånen att sänka urnan i graven!

:(
Kram! :wub:

• Gilla 6
  • Ledsen 1
Länk till inlägg

En sak som jag upplever, genom den alltmer decimerade vänkretsen i de övre åldrarna, är att flertalet efter pensionsåldern har svårt att tänka sig kunna åtgärda sina ålderssymtom utan läkemedel. De tror tolkningen av begreppet "njuta sitt otium", vara liktydigt med att koppla av och ha det lungt och skönt. Dvs. utan krav på förändringar av livsstilen i strävan efter att få en ålderdom utan sjukdomar som medger att man kan avsluta livet som frisk (därigenom få det lungt och skönt).

Min uppfattning efter att ha informerat mig i vänkretsen är att de flesta:

• har diabetes 2 som medicineras, antingen i tablettform eller via insulinsinjektioner (utan minsta information om alternativa möjligheter).
  • anses ha för höga kolesterolvärden (LDL) som drivs i botten med statiner
  • medicineras med vätskedrivande preparat
  • har smärtor av olika slag som kräver smärtstillande preparat
  • använder sömnmedicin

för att nämna några högfrekventa åkommor och preparat.

Det tragiska är att flertalet tror läkemedel, som dämpar symtom, verkligen innebär fördelen att livet oförändrat kan gå vidare med de avarter i livsstilen som ligger bakom symtomet (eller ålderskrämporna som brukar användas som ursäkt för att inte aktivt behöva verka för förändringar utan medicin). De tror rakt av det läkaren säger om ålderssymtomen som naturliga - de får aldrig höra att det naturliga för kroppen egentligen är att inte vara sjuk (att ålderssymtom i själv verket tyder på sjukdom).

När mina vänner konstaterat mina dramatiska förändringar efter LCHF-starten, blir reaktionen oftast att jag skulle vara något slags undantag (eller bygga på arvsanlag) och att de inte tror en så enkel sak som kosten kunna räcka till, utan medicin inblandad.

Mina förklaringar runt sakkunskapen, som flertalet läkare saknar (framför allt vad gäller kosten), är svårt att få gehör för. Även påståenden om läkarnas motstånd till användning av vissa kosttillskott och att deras råd är bedrägliga genom att läkarutbildningen i stort sett saknar kosten som ämne, är tankar som är näst intill omöjliga att få andra att acceptera.

Ibland blir det bara löjligt, när läkare t.ex. i samband med D-vitminbehovet, drar in hudfärgen i resonemanget. Det spelar ingen större roll att mörkhyade behöver fem-sex gånger längre exponeringstid i solen än övriga, när vi i Sverige normalt bara under en mycket begränsad årstid kan bilda tillräcklig mängd D-vitamin den naturliga vägen. I norra Sverige har alla människor brist på D-vitamin och söder ut har flertalet D-vitaminbrist under större delen av året.

Tyvärr är snart mitt "förråd" av jämnåriga vänner uttömt, några enstaka finns kvar i livet men de ber mig (en tyvärr i närmast i ovänlig ton) att få slippa mer information inom ämnesområdet. I det senare fallet rör det sig om en kvinna med en kombination av sjukdomar, som tillsammas med stor sannolikhet gör det svårt för kroppen att överleva ett massivt Covid 19-angrepp.

Med sorg i hjärtat har jag under senare snart tre år tvingats se fem av mina närmsta vänner gå bort, alla med den inbitna viljan att lita på rent felaktig information från sjukvårdssidan - samtliga annars med goda förutsättningar att med små livsstilsförändringar leva vidare i många år. I tidigare fall har jag också upplevt hur den yngre generationen, ibland utan minsta kämpaglöd, låtit sina föräldrar dö med kommentaren: "ingen idé att försöka övertala (om kosten) - de gör ändå vad de själva vill" (underförstått de unga bryr sig inte i sådant fall).

P.S.

Den sist avlidna av mina vänner ringde mig för två år sedan med frågan om jag kunde hjälpa honom med några inställningar på datorn som gjort den obrukbar. Detta genom vår TeamViewer kontakt. På frågan om nätet funkade blev svaret att Internetabonnemanget var avslutat. Då insåg jag problemen och förvånades inte över att min vän, en dag bestämde sig för att inte längre gå upp ur sängen. Efter ett år på vårdhem avled han.

Alla ansträngningar och tips på kostsidan, tragiskt nog, till ingen nytta - i alla avseenden motverkade han, även efter positiva ansträngningar från hustrun, att låta henne styra kosten rätt.

• Gilla 3
  • Ledsen 2
  • Boom 1
Länk till inlägg
  • 1 month later...

Dags för en liten uppdatering.  Jag vet inte om man kan kalla det här ett projekt längre men det får fortsätta heta så. 😉

Jag avslutade Metformin-intaget för en vecka sedan. Några dagar innan avslutet satte jag på mig en Freestyle Libre sensor för att se hur glukosvärdena har utvecklats.

Slutresultatet blev lite deprimerande:

image.png

Studerar man detta ser man att medelvärdet har höjts med 0,7 mmol/L sedan jag började äta Metformin vilket är ganska mycket. Jag har tre troliga förklaringsmodeller:

1. Freestyle Libre sensorerna är lite olika kalibrerade.
2. Jag har ätit slarvigare. ( Alltför ofta Nicks-glass eller proteinbarer (lågkolhydrat) )
3. Jag har en lägre fysisk aktivitetsnivå

Sannolikt är det en kombination av ovanstående.

Man kan också notera att avslutningsvärdena är i princip identiska med de värden jag hade utan Metformin precis innan 21:a mars.

image.png

Det är svårt att dra några definitiva slutsatser av experimentet. Antagligen påverkar Metforminet blodsockret (och insulinet) nedåt utan att man känner av några egentliga biverkningar samtidigt var ju dosen, 250 mg, väldigt låg. Nackdelen kan vara att man tror att man kan komma undan med att ta någon liten "godsak" ibland.  Men kanske en mer bidragande faktor till det relativt höga blodsockret kan vara att jag tidigare har joggat 3-4 gånger i vecka det är nu utbytt mot promenader på grund av hälseneproblemen.

Jaja. Nu fortsätter jag med nya experiment! Jag kommer supplementera en del med MCT i "mjölform" och försöka vara mer strikt i ätandet .  Jag inledde den perioden förra veckan med att göra en 3,5 dagars vattenfasta. Jag skriver  ett inlägg om detta senare.

Nu håller jag tummarna för att uppgången av blodsockret är en "tillfällighet" och att det stabiliseras vid ca 6,0 som dygnsmedelvärde då utan Metformin eller gärna bättre än så ;)

• Gilla 5
Länk till inlägg

Jag vill inte var tjatig eller jo kanske ;)  Tung styrketränig FTW! 

Väldigt intressant att följa ditt projekt!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Tjata gärna. 😉

Jag har funderat mycket runt detta ...hur jag ska få mig själv och träna styrketräning. ;) Det är ett stort motivationsproblem. Nu är jag inne på att efter semestrarna kosta på mig en PT typ 2 gånger i veckan i 2-3 månader och se om jag kan fortsätta av mig själv efter det....och satsa på magrutor till beach 2021 (samt lägre blodsocker 😉 )

• Gilla 7
Länk till inlägg
1 timme sedan, Peter B sade:

satsa på magrutor till beach 2021

Om du lovar forumet en bild av magen så kanske du får motivation....

• Gilla 5
  • Haha 2
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Jag har dessutom upptäckt senaste veckan att jag också fått betydligt högre BS och lägre Ketoner. Det jag gjort är att jag provat att öka mitt proteinintag ganska rejält för att se om jag kunde bygga lite mer muskler lite fortare. Kunde t o m känna det på doften att jag brände protein en dag. Ska ge det en vecka till och sedan troligtvis gå tillbaka...

• Gilla 4
Länk till inlägg

Tack Cleppa! Det var en mycket intressant video av Martina. :) 

Men vad gäller blodsockret så tror jag nog ändå att 6-7 är högt för en helt metabolt frisk människa . Jag är ganska övertygad om att Martina inte skulle hamna där om hon valde att lägga sig i lättare ketos ca 0,5 mmol/L.

Min hypotes är att över 50% av personer över 50 år är metabolt skadade utan att nå upp till definitionen för diabetes och då får nog många precis den här effekten att sockret ligger och skvalpar en bit över 6 när man äter LCHF.

(Jag kan se att när jag vattenfastar flera dagar hamnar jag ca 1 enhet högre i blodsocker än Martina.)

... men det skulle vara extremt intressant om hon kände till ett antal personer som hon bedömer som metabolt helt friska men ändå ligger på 6+ i blodsocker.

• Gilla 6
Länk till inlägg
11 timmar sedan, Peter B sade:

Min hypotes är att över 50% av personer över 50 år är metabolt skadade utan att nå upp till definitionen för diabetes

Tack för att du satte ord på det, Peter! Jag har också tänkt i de banorna, fast inte just kring diabetes - vi anses alla friska men mest är vi nog o-sjuka, så att säga. Kroppen är påverkad efter många år med osunt, "normalt" leverne,  men utan att det syns så tydligt för den fungerar i stort. Därav tror jag många har diffusa problem som man inte hittar orsaken till för provsvar är inte dåliga nog. När referensvärden dessutom återspeglar vad som är vanligt snarare än vad som är bra blir ju det också missvisande.

• Gilla 7
Länk till inlägg
On 2020-06-27 at 22:34, Peter B sade:

1. Men vad gäller blodsockret så tror jag nog ändå att 6-7 är högt för en helt metabolt frisk människa . Jag är ganska övertygad om att Martina inte skulle hamna där om hon valde att lägga sig i lättare ketos ca 0,5 mmol/L.

2. Min hypotes är att över 50% av personer över 50 år är metabolt skadade utan att nå upp till definitionen för diabetes och då får nog många precis den här effekten att sockret ligger och skvalpar en bit över 6 när man äter LCHF.

1. Dina mätningar stämmer dåligt med långtidsvärdena du tidigare hade (kalibrering?).

2. Så kan det vara men "skadan" är sannolikt bara tillfällig, i varje fall för de flesta, någorlunda friska. Annars skulle jag, efter 12 år på Metformin nära 90-årsåldern aldrig kunnat uppvisa nedanstående  värden efter att ha inlett min LCHF-kost och satt ut medicineringen kort efter start (även statiner och blodtrycksmedicin):

2068021286_ScreenHunter_2652xDec_1918_13.jpg.b1f511a42d03812fccb20821c20e7fbc.jpg

Det bör påpekas att mina fastevärden, som tagits på morgonen,  såg relativt bra ut redan vid LCHF-starten efter att ingen sockerartig mat intagits något dygn tidigare. Ett sätt för mig att testa bukspottkörtelns kondition, även för glukos från levern.

P.S.

Varför får vi aldrig ett enda ord från Hegnell och Co om tillståndet hos våra äldre på äldreboenden med glukosdata, C- och D-vitaninnivåer resp. den undermåliga kostens betydelse för de döda bland åldringarna där, resp. jämförande data på de överlevande.

Av alla 70-plussare som avlidit har över hälften varit inlagda på äldreboenden - ställen avsedda att skydda och vårda patienterna inte smitta ner dem. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
On 2020-06-16 at 17:10, Peter B sade:

Jag har funderat mycket runt detta ...hur jag ska få mig själv och träna styrketräning. ;) Det är ett stort motivationsproblem.

Funderade gjorde också jag - men när min självalda neddragning av träning under ca. två år var över (som du, hade jag då använt  min kropp som experimentobjekt), fanns ingen återvändo. Jag hade ju redan via mina 45 blodprover vid jultid 2019 fått bevisat att ni alla på forumet hade rätt i detalj - att enbart kosten har en dramatisk effekt (som belägg har ju alla mina tre mediciner genom LCHF kunnat sättas ut). Som flertalet av forumets medlemmar med lång LCHF-erfarenhet, baserade jag min kostväxling på några hundra timmars genomgång av forskning, videor etc. som några av våra vänner på avstånd står bakom och kostdoktorn refererade till:

1038586607_ScreenHunter_2650Dec_1819_55.jpg.5fcb6e73c3569bc1b486346b57742d2d.jpg

Vid årskiftet 2019 återkopplade jag till stunden (september 2017) då jag slog näven i bordet och på en sekund beslöt växla till LCHF-kost. Min tanke var att kunna återgå till träningscykeln på liknande sätt. Dock gick detta inte lika snabbt som vid LCHF-starten, trots då långt över tusen timmars studietid och hög ambition att se hur långt den fysiska träningen kunde ta mig.

Det mentala problemet (att bryta lättjan framför studiedatorn) löste jag genom att först ta mig tid till studier runt senast kända principer för effektiv träning. Därav samlade jag idematerial till ett program för muskelåtervinningen. Ja en del av er har sett mitt protokoll och att jag även använder cykeln till träning av överkroppen. Detta via träningsband i olika hårdhetsgrad - fungerar fortfarande utmärkt. Som vid LCHF-starten 2017 med er på forumet och också den oförännelige LCHF-fantasten Lars Bern som inspirationskälla, hade jag nu också ett eget fullt färdigt träningsprotokoll att testa.

1393301949_starkman.thumb.jpg.97ee3ba73cb5b4e27fb7741575b1b2f3.jpg   Med denna träningsform som datatekniskt, enkelt tillåter mig successivt allt större tröghetsmoment, räknar jag med drygt ett år till att återvinna tidigare muskelbyggnad. Det kan ta längre tid än så med tanke på min ålderskategori (lättare att förlora muskler än det tidskrävande att bygga nya). Gammal man gör så gott han kan!

Sammanfattat om t.ex. ambitionen ligger på mer avancerad styrketräning:

1. kika på den eventuella forskning som du ännu inte känner till
  2. välj den form som bäst passar dig
  3. sammanfatta i skrift
  4. utforma ett tydligt protokoll med anvisning om mätform som anger träningseffekt (välj att inte testa för ofta - annars kan besvikelsen minska ambitionen efter en  alltför liten förbättring t.ex. med bara en veckas testintervall).

Sannolikt är det lämpligt att göra en jämförelse med samma lyftrutin efter 3-4 veckors intervall (det betyder naturligtvis inte att man under träningsmånaden inte varierar med olika lyftrutiner). Återhämtningen kan t.ex.  mätas i form av tidsbehovet för samma övning eller mätning av återhämtningen av pulsen efter en eller två minuter, möjligen att också utgå från kroppstemperaturen vid lyftrutinens slut och efter viss tid. Du har säkert egna tankar om saken.

Med den typen av förberedelser som jag skissat på, kan i varje fall inte jag klara av att bara vara nyfiken - inte testa av mig själv utformade tränings/rapportrutiner.  

Kör på oavsett magrutorna - de kommer så småningom. Om ambitionen finns, kan underverk ibland ske på ganska kort tid

-MIRAKLER brukar dröja! 1047433256_starkmansl.thumb.jpg.5e48029912b7ed395718fdf799742762.jpg

• Gilla 4
  • Tack! 2
Länk till inlägg

Du ser vältrimmad ut Nils! 😉 Kul att du är så entusiastisk inför träningen.

• Gilla 3
  • Haha 1
  • Boom 1
Länk till inlägg
18 timmar sedan, Peter B sade:

1. Du ser vältrimmad ut Nils! 😉 

2. Kul att du är så entusiastisk inför träningen.

1. En förhoppning att kunna uppnå men min avsikt var närmast att entusiasmera dig till de stordåd som jag förstår du har potential till men som kräver lite extra ambition.

2. För min del mycket enkelt. Med LCHF i grunden och med snart tre års upplevelser av ständig förbättring av kropp och psyke, vore konstigt annars. Bara nöja mig med det, vore inte bara otacksamt mot entusiasterna inom forskningen och er inspiratörer runt omkring som visat vägen, utan också mot mig själv.  Trots att jag redan konstaterat att den del av livsstilsförändringen som kosten utgör,  har allra störst betydelse, inser jag att effekten av återupptagen daglig fysisk träning blir som grädde på moset.

Redan har jag sett att LCHF-kosten utgör en utmärkt bas för ytterligare förbättringar genom träning. Dagligen ser jag tecken på positiva förändringar som:

•  Distinkt mjukhet/hårdhet i muskulaturen beroende på stundens krav
  •  Bättre fysisk kondition (bl.a. lägre puls vid samma energiutveckling)
  •  Ytterligare några snäpp högre grad av vakenhet under dagtid
  •  Skärpt kognitiv förmåga vid studier av komplexa samband
  •  Bättre pedagogisk förmåga till att entusiasmera min omgivning
  •  Ökat intresse för nya sidoområden som kost/träning lett mig in på

Egentligen är jag förvånad över att jag inte själv i yngre år, som flertalet av er på forumet, brytt mig mer om att skaffa mig annan typ av kunskap än den rent medicinska.

Som Lars Bern helt korrekt påpekar, om läkarnas utbildning - den saknar allt om Hippokrates grundteser i vilka kosten betraktas som den främsta medicinen.  Skälet till detta ligger också bakom folkhälsomyndighetens totala tystnad om hur C- och D-vitamin positivt påverkar risken för sjuklighet vid virusinfektioner och hur betydande kosttillskott med nämnda vitaminer skulle ha förhindrat svåra infektioner som nu krävt intensivvård och  tusentals svenska liv helt i onödan. 

Varför inte en enda politiker orkat sätta sig in i fakta och insett den ekonomiska hämsko på skolmedicinens representanter som läkemedelsföretagen utövar är en gåta och samtidigt skam för vårt samhälle. Det hade i ett tidigt Covid-19-skede räckt med en enda central order till alla svenska äldreboenden med att tillföra C- och D3-vitamin dagligen till alla och vi skulle sannolikt haft mindre än hälften så många dödsfall genom Covid-19. Med rätt kost skulle ytterligare många liv ha sparats.

Som Lars Bern i sin utmärkta bok "Den metabola pandemin" påpekar:

- Vi måste själva ta befälet över vår hälsa. För att kunna göra det måste vi själva skaffa oss lämplig kunskap

Underförstått att inte sätta vår tillit till den delen av skolmedicinen som slentrianmässigt med läkemedel ersätter sund kunskap om metabolismen - den som forumets medlemmar sätter en ära i att tillämpa - ett föredöme som jag dragit nytta av i min egen strävan.

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...
On 2020-06-16 at 17:10, Peter B sade:

Tjata gärna. 😉

Jag har funderat mycket runt detta ...hur jag ska få mig själv och träna styrketräning. ;) Det är ett stort motivationsproblem. Nu är jag inne på att efter semestrarna kosta på mig en PT typ 2 gånger i veckan i 2-3 månader och se om jag kan fortsätta av mig själv efter det....och satsa på magrutor till beach 2021 (samt lägre blodsocker 😉 )

Hur går det @Peter B

• Gilla 4
Länk till inlägg

Tack för frågan! Ja det borde vara dags för en rapport. 😉

Det går sannolikt uselt .... semesterperioden då blir mer saker än vanligt LCHF. 😉 Dessutom blir det mer mat än vanligt... Men jag ska snart ta på mig en sockermätare så får vi se...

Ännu mer intressant (för mig själv alltså ;) ) blir och se om jag lyckas ta mig samman och anlita en PT för styrketräning.

(Tog en snapshot nu, var några veckor sedan sist... blodketoner 0,5 och blodsocker 5,7 vilket var bättre än förväntat. )

• Gilla 5
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Nu har jag äntligen tagit tag i den utestående punkten i "projektet". Träna styrka (muskler). Har skaffat en PT och har som mål att köra minst två styrkepass i veckan. Det ska leda till magrutor lagom till Beach 2021. Ni kan ställa er i kö för att få känna på dem redan nu. 😉 Hmmm målet är som jag tidigare skrivit om att ökat något kilo i muskelvikt och samtidigt gå ner ca 5 kilo i vikt under det kommande året. Vi får sen se om det har en bra effekt på blodsockret som är det egentliga målet. Målet är att se om fastesockret kan hamna under 6.0 i perioder då jag inte äter strikt LCHF och helst under 5.5 i perioder då jag äter strikt. 

Det ska verkligen bli intressant och se om jag kan klara av att hålla tag i detta. Det känns nästan som en större utmaning än att börja äta LCHF. Hursomhelst kommer jag att starta upp ganska lugnt för att undvika skador. Jag är ändå en gammal man. Förhoppningsvis kommer det om ett tag gå bra och köra lite tyngre när jag tränar.

Som ni ser är det inte något jättetufft pass just nu. :)

image.png

Psst ...Jag räknar inte riktigt med att se ut som Nils på bild lite högre upp i tråden. ;)

• Gilla 5
Länk till inlägg
7 minuter sedan, Peter B sade:

Ni kan ställa er i kö för att få känna på dem redan nu. 😉

Jajemen! Jag först!!! :D

Utgår från proportionerna enligt ovan och inser att till din längd kommer det att bli MYCKET muskler! :P

• Gilla 5
Länk till inlägg
  • 1 month later...

Jag återkommer med längre rapport efter semestern. Men rent allmänt går det långsamt framåt... man kanske kan hoppas på tydliga resultat först till nästa sommar. ;)

En liten spaning på hur klen man börjar bli ... är att jag testat lite framfotslöpning här i Portugal på stranden .... jag klarar ungefär en kilometer sen säger vaderna ifrån ordentligt...

• Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till inlägg
8 timmar sedan, Peter B sade:

En liten spaning på hur klen man börjar bli ... är att jag testat lite framfotslöpning här i Portugal på stranden .... jag klarar ungefär en kilometer sen säger vaderna ifrån ordentligt...

Då gissar jag att du egentligen springer mest på tå... Dr Nicholas Romanov och hans POSE Method of Running pratar om att man ska dra upp benet med hamstring. "Hamstring is the workhorse of the body." Sedan faller man framåt från fotknölarna och låter gravitationen dra en framåt. Jag orkar inte så länge men när jag får till det blir det en otrolig skillnad!

• Gilla 2
Länk till inlägg