MariaF Posted October 21, 2020 Share Posted October 21, 2020 12 timmar sedan, Peter B sade: Jag undrar lite över att landa mitt under foten ... jag har fattat det som att man ska landa på framfoten (dock inte tårna)? Ja.... på trampdynan bakom tårna mer mot mitten av foten. Svårt att förklara men om du tänker dig att du lyfter foten rakt upp under dig, som om du har ett snöre i hälen och sedan låter gravitationen släppa ner foten, så brukar det bli bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 21, 2020 Author Share Posted October 21, 2020 Börjar bli gammal @MariaF så jag minns inte från MAF-tråden om du har berättat att du springer med "minimalistiska" skor? Det är lite av mitt hopp nu att det ska fungera bättre än med vanliga dämpade skor som bara verkar ge mig problem med foten.... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 21, 2020 Share Posted October 21, 2020 Jo, jag varierar med VFF för då gör det ont att springa fel (jag har försökt lära mig med videokurs från POSE Method of Running också). En annan sak som kan vara bra fick jag lära mig på löparlägret i somras, att styrketräna hålfoten. Det blir lite som att knipa med tårna men utan att knipa... man aktiverar samma muskler, liksom. I början får man knipa med tårna för att hitta muskeln men sen kan man knipa med hålfoten. Det har hjälpt min plantarfascia en hel del. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted February 8, 2021 Share Posted February 8, 2021 Lyfter tråden.... Vill berätta om min framgång. Jag trodde inte heller att det skulle gå att vända det höga blodsockret, men det var möjligt. Det tar olika lång tid beroende på vilken metod du väljer. Den här förändringen tog ca ett år att genomföra, men tydliga resultat kom redan efter 2 månader. Det första var att acceptera att nu måste något göras. Vilket jag gjorde. Känner mig inte som 46 år längre, snarare 20 år. Alltid pigg, glad och full av energi. Det ständiga suget efter något att äta är borta och har aldrig värk eller krämpor. Tecken på metabola rubbningar kommer långt innan det leder till en diabetesdiagnos. Många av symptomen är subtila och visar sig genom t ex trötthet, håglöshet, men också förhöjt morgonsocker. Jag har haft exakt samma symptom som dig Peter, med förhöjt blodsocker. Ska försöka sammanfatta hur jag burit mig åt för att åtgärda det. Min inspiration till förändringsarbetet har jag fått genom Kostdoktorn, Jason Fung, dr Ray Taylor och Styrkelabbet. Den främsta delen i mina starkt förbättrade värden har kommit genom kostförändringar och fasta. Fasta är den främsta metoden för att läka kroppen. Det finns idag några beprövade metoder för att åtgärda högt blodsocker och reversera typ 2 diabetes. 1. Lågkolhydratkost som Keto eller LCHF. Med andra ord betyder det att man inte fyller på med socker eller stärkelse som höger blodsockret. Det här kan man läsa mer om på Kostdoktorn. Ät enbart mindre mängder kolhydrater, max 100 g/dag. 2. Fasta varje dag genom 16/8 och välj en dag per vecka där du kör minst 24 timmar. En gång per kvartal kör du en längre vattenfasta ca 4-5 dagar. 3. Träna 3 gånger per vecka och övriga dagar rör du på dig minst 30 minuter. Jag kallar det aktiv vila med promenad eller cykeltur. Det tömmer musklerna på glykogen och ökar din ämnesomsättning. Mitt träningsprogram bygger på starting strengh och strong lift. Beprövade program som passar alla och tar lite tid. Ger mycket gott resultat och är roligt. Jag kör med skivstång, men övningarna kan även göras i maskin. Uppbvärmning: 20 min Löpband, trampcykel, roddmaskin mm Pass A: Bänkpress, Chins och Marklyft (Bål: plankan och sitt-ups) Pass B: Benböj, Militärpress och stående rodd (Bål: Hängande benlyft och ryggresningar) Pass A: Samma som ovan. 4. Viktnedgång är viktig om du har stort bukomfång. Dela midjemåttet med din längd. Värdet bör vara under 0,5. Jag har nu ett värde på exakt 0,5 (87 cm/174 cm) Högt blodsocker orsakas av att muskelceller blivit insulinresistenta pga av hög insulinnivå över lång tid. Enda sättet att återställa det här är genom att sänka insulinnivåerna så att cellerna kan återställa sig. Det görs genom att fasta och äta kost som inte höjer blodsockret. Vilket leder till låga insulinnivåer som ger en bättre insulinkänslighet. Det är också viktigt att minska på det viscerala fettet som lägger sig i och runt viktiga organ. Det orsakar en obalans mellan lever, bukspottskörtel och pancreas. Det resulterar i att levern skickar ut höga halter av blodsocker. Därför är det otroligt viktigt att minska midjemåttet, strunta i vågen. Som man förstår så ökar det en ond cirkel som till slut leder till att systemet lägger ner. Det finns två långtidsstudier som visar att diabetes två är möjligt att bota. 1. Dr Roy Taylor har gjort det här med patienter sedan 2011. En metod som sedan dr Mosley skrivit en bok om. Det bygger på extrem kalorirestriktion under den tid som behövs för att systemet ska återhämta sig och fungera normalt igen. Max 600 kalorier per dag och gärna en viktnedgång på 15 %. https://www.ncl.ac.uk/magres/research/diabetes/reversal/#publicinformation 2. Jason Fung har gjort det med tre patienter 2018. De körde en variant där de fastade varannan dag - 24 h. Efter bara några veckor kunde de ta bort insulinet och projektet fortsatte i 10 mån. Efter det så betraktades ingen av deltagarna som diabetiker. Dag 1: Lunch och middag Dag 2: Middag Dag 3: Lunch och middag osv. Först nu kan jag börja laborera med t ex sömn, stress, tillsatser av d-vitamin, osv. Den biologiska funktionen måste första återställas och det är insulinnivåer och fetma i buken. Först därefter är det någon ide att hålla på att testa övriga saker för att få ner blodsockret. Nu ligger mitt morgonsocker som högst på mellan 4,9-5,1. Kan äta sötsaker utan att blodsockret åker upp, fast det vill jag inte. Finns så mycket god mat att äta så jag vill inte stoppa i mig sånt längre. Lycka till... det går att göra något åt det här. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 12, 2021 Share Posted February 12, 2021 On 2021-02-08 at 15:50, Silversurfer sade: Viktnedgång är viktig om du har stort bukomfång. Dela midjemåttet med din längd. Värdet bör vara under 0,5. Vad har du för värde, @Peter B, 0,25..? Och visst blir väl nästa maraton i Fivefingers..? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 12, 2021 Author Share Posted February 12, 2021 6 minuter sedan, MariaF sade: Vad har du för värde, @Peter B, 0,25..? Och visst blir väl nästa maraton i Fivefingers..? Hehe ... I wish ....jag fick det till 0,55.... Om knät blir helt ska jag börja försöka springa kortare sträckor till att börja med ...med mina Zero shoes.https://xeroshoes.com/shop/activity/performance/prio-men/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 12, 2021 Share Posted February 12, 2021 Nu har jag bara träffat dig en gång, och då i pausen på LCHF-eventet, men lång och väldigt smal är mitt bestående minne... Därav blev jag full i skratt av vår nykomlings långa inlägg. Håller tummarna för knät! Skorna ser intressanta ut... Jag är ute efter nåt som ser ut som skor, snarare än gorillafötter (vilket är vad jag kallar mina VFF) så det kanske kan vara nåt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 12, 2021 Author Share Posted February 12, 2021 3 timmar sedan, MariaF sade: Nu har jag bara träffat dig en gång, och då i pausen på LCHF-eventet, men lång och väldigt smal är mitt bestående minne... Därav blev jag full i skratt av vår nykomlings långa inlägg. Håller tummarna för knät! Skorna ser intressanta ut... Jag är ute efter nåt som ser ut som skor, snarare än gorillafötter (vilket är vad jag kallar mina VFF) så det kanske kan vara nåt... Hoppas att det blir lite mer tid tillsammans nästa gång... Tyvärr så finns det mer extrakilon än man kan tror runt magen. Ja de är ju ganska skolika ...dock en väldigt tunn sula (men det är väl det som är poängen ) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 12, 2021 Author Share Posted February 12, 2021 Tack Silversurfaren för att du delar med dig! och grattis till din framgång!!! Du skriver många vettiga saker tycker jag. Jag kommer att ta tag i det här med styrketräningen och förr eller senare bli så smal att man kan ana magrutorna i alla fall. Sen får vi se vad som händer med blodsockret... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 24, 2022 Share Posted February 24, 2022 Inte för att vara tjatig... var väl kanske ett år sedan jag frågade sist. Hur går det med styrketräningen och bilden vi har längtat efter? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 24, 2022 Author Share Posted February 24, 2022 Haha ...tack för att du frågar! Det går ju sisådär ...annars skulle jag förstås stolt rapportera mina framsteg. Jag skadade knät ordentligt för drygt ett år sedan och har haft lite tungt med att komma tillbaka. Men på sistone har jag ändå börjat ta tag i saker och ting. Tränar mer igen och även något enstaka pass med PT. Så på totalen är jag ungefär tillbaka där jag startade projektet med en vikt strax över 80. Det krävs antagligen 5+ kilo viktnedgång för att rutorna ska vara aktuella i kombination med ytterligare träning. Så det är inte nattsvart, men tveksamt om jag fixar det till sommaren. Jag har också börjat mäta blodsockret mer aktivt där jag använt mig av Freestyle Libre CGM. Finns gamla grafer i denna tråd. Det är ju den lite allvarligare sidan av detta. Blodsockret ligger högt när jag äter Måttlig-Liberal LCHF ... bara om man äter strikt ketogent går det ner en del. Jag har svårt att sätta ner foten runt detta. Jag vill egentligen inte äta strikt ketogent. Men jag borde kanske... Jaja det känns bättre när man håller koll på det med CGM men det är ju för dyrt att göra jämt. Det finns lite ytterligare problem som försvårar träningen ... men jag går inte in på det nu... Jag kanske återkommer med lite grafer från CGM. Det finns en hel del intressant att resonera runt dessa men tyvärr vet jag inga som håller på med det .... man kanske skulle leta på engelskspråkiga sajter men jag har inte tagit tag i det ännu. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 24, 2022 Share Posted February 24, 2022 2 timmar sedan, Peter B sade: Jag kanske återkommer med lite grafer från CGM. Det finns en hel del intressant att resonera runt dessa men tyvärr vet jag inga som håller på med det .... man kanske skulle leta på engelskspråkiga sajter men jag har inte tagit tag i det ännu. Jag resonerar gärna även om jag inte mäter på det sättet. Har dietdoctor ett engelskspråkigt forum också? Skönt att knäet har blivit bättre... har ju själv precis problem med inre ledbandet och menisken... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 24, 2022 Share Posted February 24, 2022 3 timmar sedan, Peter B sade: Jag kanske återkommer med lite grafer från CGM. Det finns en hel del intressant att resonera runt dessa men tyvärr vet jag inga som håller på med det .... man kanske skulle leta på engelskspråkiga sajter men jag har inte tagit tag i det ännu. Martina Johansson har väl hållit på en hel med CGM vill jag minnas... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted February 24, 2022 Share Posted February 24, 2022 Den här tjejen håller på med detta.https://instagram.com/glucosegoddess?utm_medium=copy_link Sebastian Rushwhort har i sitt senaste inlägg på bloggen en intressant genomgång av diabetes och insulin. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts