Gå till innehåll

Projekt för att få ner värdet på blodsockret

Recommended Posts

11 timmar sedan, Peter B sade:

En liten spaning på hur klen man börjar bli ... är att jag testat lite framfotslöpning här i Portugal på stranden .... jag klarar ungefär en kilometer sen säger vaderna ifrån ordentligt...

Kroppen använder också vaderna till dämpning... när du springer "rätt" så det blir mycket stor belastning på vaderna. Jag kommer ihåg när jag sprang barfota första gången. har för mig att jag först sprang 20 km med skor och sedan typ 1 eller 2 km utan och dagen efter hade jag ont så in i H****** i vaderna. men det går att bygga upp genom att skynda långsamt. 

Sedan tror jag att framfota löpning/ på tålöpning är antingen ett missförstånd eller någon form av styrketräning för foten dvs inte tänkt för löpning.  Jag tror att det handlar om att inte landa på hälen utan att landa mer mitt under kroppen och då mer mitt på foten ... 

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 3 weeks later...
  • Svar 206
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Anledningen till att jag började med LCHF var en oro över att fasteblodsockret ligger väl högt, 6-7 mmol/L på morgonen. Det är inte jätteallvarligt men ett tydligt tecken på att det finns en metabol s

Jag funderar på att köra en uppföljningsvattenfasta. Lite kortare än den förra, typ lördag kväll - tisdag lunch för att försöka behålla lite av effekten av den längre jag avslutade för ungefär 10 dag

Brocolli-skiten är hur äcklig som helst.  Det borde finnas en bra placebo-effekt på detta, om man äter något som smakar så illa så måste det ju göra någon nytta om folk ska köpa detta. 😉 Tyvärr ser ja

Posted Images

1 bild säger mer än 1000 ord och 2 bilder blir mycket informativt...  Ser sköna ut!  Välkommen hem till mörkret och kylan som nu bara ska vara i 6 månader!

• Gilla 3
  • Haha 1
Länk till inlägg

Jag undrar lite över att landa mitt under foten ... jag har fattat det som att man ska landa på framfoten (dock inte tårna)?

Det lär dröja ett tag innan jag kommer igång ... precis som du säger måste man nog vänja vaden ... sen får vi se om hälsenan fortsätter trilskas...  tänkte dock försöka gå en del med dem....

• Gilla 4
Länk till inlägg
12 timmar sedan, Peter B sade:

Jag undrar lite över att landa mitt under foten ... jag har fattat det som att man ska landa på framfoten (dock inte tårna)?

Ja.... på trampdynan bakom tårna mer mot mitten av foten. Svårt att förklara men om du tänker dig att du lyfter foten rakt upp under dig, som om du har ett snöre i hälen och sedan låter gravitationen släppa ner foten, så brukar det bli bra. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Börjar bli gammal @MariaF så jag minns inte från MAF-tråden om du har berättat att du springer med "minimalistiska" skor?

Det är lite av mitt hopp nu att det ska fungera bättre än med vanliga dämpade skor som bara verkar ge mig problem med foten....

• Gilla 1
  • Boom 1
Länk till inlägg

Jo, jag varierar med VFF för då gör det ont att springa fel (jag har försökt lära mig med videokurs från POSE Method of Running också). En annan sak som kan vara bra fick jag lära mig på löparlägret i somras, att styrketräna hålfoten. Det blir lite som att knipa med tårna men utan att knipa... man aktiverar samma muskler, liksom. I början får man knipa med tårna för att hitta muskeln men sen kan man knipa med hålfoten. Det har hjälpt min plantarfascia en hel del.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg