Jump to content

Bajsa 2-3g om dagen???Nyhetsmorgon!! idag

Linen

Recommended Posts

Förvirrad av Nyhetsmorgon Dr Mikael Sandström,,Han menar på att normalt eller fint ord" övre gräns" är och Bajja 2-3g om dagen ....vem gör det är då min fråga?? verkar ju sjukt redigt :o En tjejj skrev in o sa hon bajjade 1-2g i veckan och fick detta svar att det är ej normalt då är man förstoppad.Vad tänker ni??

Tror nog de menar att förstoppning är då man har tarmtömning mindre än två ggr/vecka samt om man har hård avföring som är problematisk att få ut genom analöppningen.

Alltså kan man ha förstoppning trots att man bajsar dagligen, såvida avföringen är hård och svårtömd.

Alltså..............Tror jag hoppar in i skitsnacket lite :D Att bara göra det ett par ggr i veckan tror jag inte är bra. MInst en gång om dagen i alla fall. Annars känns det som det ligger och ruttnar i tarmen. För egen del så kan det bli lite förstoppning om jag dricker för lite eller äter för lite fett.

Att gå på toa sen jag började med LCHF är stor skillnad sen innan. Det luktar i stort sett ingenting och man behöver knappt torka sig i ändan. Det blir inte heller de volymer som kom innan :D Samma med gaser. Förr gick jag alltid omkring och pruttade med en odör som jag knappt stod ut med själv. Har knappt släppt en fis på fyra år och skulle det råka hända så blir jag själv väldigt förvånad.

LCHF på rätt sätt verkar undergörande på lilla magen. I alla fall för mig ;)

//Lars

• Like 2

Gräsätare, tex hästar, harar etc bajsar ju 3000111 ggr per dag, en hund el katt tex går ju 1-2 ggr per dag. Så det känns ju mer normalt för oss rovdjur lixom. När jag hade anorexia för drygt 10 år sen, då gick jag typ en gång i veckan, knappt. Fanns ju inte så mkt som skulle ut. Nu har magen mer rutin på 1-2 ggr/dag. Å jag har aldrig ont i magen längre, IBS är som bortblåst. Hörde att doktorn nämnde något om att man får ondare i magen om man äter mer fett? Say what?!

Jag gör inte "nr 2" varje dag utan snarare varannan eller faktiskt ibland var tredje dag och jag är definitivt inte förstoppad eller har hård avföring.

Däremot hade jag ett X som faktiskt gick på toa med "nr 2"  3-4 ggr om dagen men han var väldigt hård i magen och fick inte ut allt och därför blev det många ggr med stor ansträngning :P

Eh.. det där med att ha ett mentalt behov av att göra nr2 flera gånger om dagen brukar karatäriseras som en psykisk störning vid namn Klisfinami!

Främsta företrädaren för den inriktningen är/var framlidne dr Kellogs, som drev en privat psykiatrisk anstalt!

Han hade kommit fram till att han mådde psykiskt bäst på sexuell avhållsamhet och lavemang tre gånger om dagen.

Detta försökte han få sina patienterar att gå med på men mötte ett starkt motstånd.

Så för att få till det på naturlig väg så uppfann han Cornflakes.. de är då till för att öka frekvensen av nr2!

En annan stark företrädare var Henry Ford, dvs vad det handlar om är födelsekontroll genom att öka tillfredställensen genom ett främja klisfimaniskt beteende!

• Like 1

Han hade kommit fram till att han mådde psykiskt bäst på sexuell avhållsamhet och lavemang tre gånger om dagen.

Jag har vissa misstankar om att i det här fallet, Kelloggs var ju lite speciell, kan det där handla om en s.k. oxymoron. *host, host*

Tillägg: Asch, det sket sig, jag glömde ju nämna att förr i tiden då jag åt "nyttigt" och 5-8 ggr/dag så var det ju nästan så att man funderade på att inreda innedasset med tanke på all tid man spenderade där. En massa fibrer, grönsaker etc är ju väldigt skrymmande "bulkig" föda medan LCHF-kost har högre näringsdensitet, dvs man behöver av naturliga skäl inte springa på huset i tid och otid.