Jump to content

Åbo Akademi startat undersökning om LCHF

Kjell Granelli

Recommended Posts

Saxat från www.lchf.se:

Nu kan du vara med att hjälpa forskningen runt LCHF. Det startar nu en studie kring människorna som äter enligt LCHF. I studien ska den sociala rörelsen studeras och detta inom projektet Perspektiv på världen (Åbo Akademi i Finland) där LCHF-rörelsen ska jämföras med andra rörelser.

Studien är uppdelad i två delar där den ena utgörs av en kort webbaserad enkät kring värderingar och välmående. Den andra delen består av en personlig intervju som ger dig möjlighet att lyfta fram din individuella världsåskådning. Du belönas för ditt deltagande i den andra delen med en biobiljett eller ett presentkort till ICA. Du får också gärna delta endast i webbenkäten. Samtliga deltagares anonymitet garanteras.

Använd nedanstående länk för att komma till webbenkäten:

https://www.surveymonkey.com/s/5YH9B5F

• Like 1

• 3 weeks later...

Tydligen kommer inte denna forskning att vara bred heller.

Bara Stockholmare och Uppsalabor som får vara med och repr. hela Sverige.

Jag tror inte det spelar nån roll var i Sverige man bor. Däremot kan jag tänka mej att det är mer logistiskt enkelt att välja Stockholm och Uppsala när man kommer från Åbo.

Jag tror inte det spelar nån roll var i Sverige man bor. Däremot kan jag tänka mej att det är mer logistiskt enkelt att välja Stockholm och Uppsala när man kommer från Åbo.

Jag anser att det har betydelse. Det är stor skillnad att bo i en storstad än att bo i en liten stad eller i en liten kommun. Det är skillnad på hur långt man har till nöjen, affärer, jobb, vänner mm som även påverkar tiden man har för att äta ordentlig mat och i stress eller lugn och ro. Jag är ganska säker på att den här studien blir ett mått på hur just Stockholmare och Uppsalabor har det än på hur Svenska folket har det. Men den som lever får se.

Ska bli intressant att läsa ändå även om den inte handlar om svenskarnas hälsa och matvanor. :)

Ja det ska bli intressant att se vad det blir för resultat. Kanske visar det även på andra skillnader än geografiska? Till exempel hur det  påverkar om man har en normal inkomst, har hälsa och så vidare? Det är ju också sånt som påverkar om man har möjlighet att äta ordentlig mat, stress och orkar med nöjen och vänner. Kanske spelar det ingen roll var man bor eftersom vår gemensamma nämnare LCHF rörelsen till största del utspelar sej på internet?
 " I studien ska den sociala rörelsen studeras och detta inom projektet Perspektiv på världen (Åbo Akademi i Finland) där LCHF-rörelsen ska jämföras med andra rörelser."

Fast Stockholmare och Uppsalabor är också svenskar ;)  

Ja det ska bli intressant att se vad det blir för resultat. Kanske visar det även på andra skillnader än geografiska? Till exempel hur det  påverkar om man har en normal inkomst, har hälsa och så vidare? Det är ju också sånt som påverkar om man har möjlighet att äta ordentlig mat, stress och orkar med nöjen och vänner. Kanske spelar det ingen roll var man bor eftersom vår gemensamma nämnare LCHF rörelsen till största del utspelar sej på internet?

" I studien ska den sociala rörelsen studeras och detta inom projektet Perspektiv på världen (Åbo Akademi i Finland) där LCHF-rörelsen ska jämföras med andra rörelser."

Fast Stockholmare och Uppsalabor är också svenskar ;)  

Oj, är de???????????? ;)

Skämt å sidor.

Jag hade inte ansett att Skåne heller hade varit representativt för hela Sverige. Ännu mindre att ex Malmö hade varit det.

Om man gör en undersökning och det bara undersöks över ett litet område och anser att det representerar ett stort område som inte ens är likartat så anser jag inte det tillförlitligt.

Jag håller inte med dig om att LCHF "rörelsen" utspelar sig till största delen på Internet utan i verkliga livet, i vår vardag. Sen tillhör jag inte någon rörelse så jag ska kanske inte säga något.

Men jag gillar inte att någon av sidorna, LCHFvänliga eller LCHFmotståndare inte gör en undersökning som är vad den utger sig att vara.

Men den kanske blir bra när den är färdig, det får vi se.