Jump to content

Modersmjölk och LCHF - en reflektion och undran!

Pingvin
 Share

Recommended Posts

Hej,

För ett tag sedan var det någon på forumet som påtalade att människors modersmjölk är kolhydratrik. Det förefaller som det är så när man kikar runt.

Men då kom jag att tänka tanken: Är det någon som analyserat modersmjölken hos en kvinna som äter enligt stenålderskost/LCHF?

Det skulle vara intressant undersökning. Varför?

Som jag förstått har även diabestes typ1 bland barn ökat en hel del senaste 20 åren. Frågan är om det enbart är genetiska faktorer eller om det kan vara som så att kolhydratik kost, med en moder i metabolt syndrom och höga insulin nivåer även påverkat fostret under hela 8-9 månader med detta. Och innebär högkolhydratkost även att modersmjölken blir mer späckad med kolhydrater och bebisen tidigt matas med detta, så innebär detta givetvis att en nyutvecklad bukspotskörtel och celler spikar insulinet hela tiden. Det är många måltider per dygn.

Det som är ännu mer tragiskt är att om inte modersmjölken finns tillgänglig, eller tillräcklig, så matar man bebisar med ersättning. Jag kikade på paketen och såg att de är ju helt späckade med kolhydrater! Samma sak med barnmaten. Fullständigt vansinnigt med snabba kolhydrater och lite fett!

Hur det än är, det vore intressant att veta det med modersmjölken hos en som äter LCHF. Kan kanske vara lite märklig förfrågan om läkare eller forskare skulle fråga mödrar om de fick kika lite på deras modersmjölk, men det finns inte så många andra sätt att göra det på antar jag - såvida inte någon nybliven LCHF-mamma här i krokarna ser detta och offrar sig för vetenskapen genom att låta analysera produkten så att säga :)

Är jag helt fel ute i spekulationen/misstanken eller kan det finnas något i detta?

Inte märkligt alls, tyckar jag.

Det var ju MYCKET intressant att få veta om det man ger sina bebissar i flera mån som enda näring är bra eller inte.

Sen måste det ju finnas kolhydrater i, och modersmjölk har ju alltid varit sötare än så många andra arters mjölk. 

Med kor vet jag att det är mycket svårt att ändra fördelningen i deras mjölk, genom fodret, det är mest genetisk. Det finns mycket försök på att få upp fett och protein i komjölk. Men det blir små skillnader.

Så det blir det väl också hos människor. Och kanske de små skillnader ändå ger diabetes?

Intressant ialf. 

I allafall så har mammor med typ-2 diabetes en annorlunda sammansättning på sin mjölk

Den innehåller mer kolhydrater/insulin och mindre fleromättade fettsyror

Vissa studier har tom sett en sämre språkutveckling hos deras barn

Man rekommenderar ändå dessa mammor att amma eftersom den egna mjölken ändå är bättre än alla ersättningar som finns

^Mycket intressant om det stämmer. (Jag har alltså inte googlat studier). Lite utanför ämnet: tidigare jobbade jag med molekylärgenetik och hade tillgång till nästan alla vetenskapliga tidskrifter i fulltext. Men det var före jag började äta LCHF. Nu skulle jag antagligen använda mig av den förmånen även på fritiden om jag bara hade den... Fast kontakter har jag ju ännu.

• Like 1

Jag läste in mig lite på ämnet för ett tag sedan och det verkar vara förvånansvärt få studier på just detta väldigt intressanta ämne. Det som jag genom googling och skummande av studier fick fram var:

- Det är väldigt svårt att säga vad mjölk egentligen innehåller, eftersom det varierar oerhört från kvinna till kvinna och från gång till gång. T.o.m. under samma måltid varierar det, och risken finns att det till och med varierar ifall du pumpar jämfört med vad babyn själv suger, eftersom tillverkningen sker på plats, så att säga

- Det som i alla fall verkar klart, är att ju yngre babyn är, desto mer kolhydrater och mindre fett finns det i mjölken. När man ammar barn över ett år har mjölken hos vissa mödrar kunnat vara så mycket som 28% fett! Detta verkar ju logiskt då mycket små barn ska växa väldigt mycket i början, men tillväxten sedan avtar

Med tanke på detta tycker jag det är mycket intressant att man i modersmjölksersättning har valt att frångå detta biologiska faktum, och istället hålla samma låga fettprocent för barn över 6 månader, som för barn under 6 mån. Vissa tillverkare till och med minskar på fettmängden! Dessutom innehåller ersättningen enbart vegetabiliska fetter, och inga animaliska. För att göra det hela ännu värre har de valt att, jämfört med medelvärdet på modersmjölk, höja lite på kolhydraterna, sänka lite på fettet och sänka lite på kalorierna. Får man anta dessutom att detta medelvärde stämmer rätt dåligt för barn som närmar sig året, kan tänka mig att när de testar modersmjölk så handlar det om mycket små barn som helammas, snarare än större barn som får en skvätt nu och då.

Bara som observation av en ammande kvinna som äter LCHF, kan jag säga att ifall jag bara kollar på utseendet på mjölken min dotter får i sig, så skulle jag tippa på en fettprocent mellan 1 och 10 procent beroende på tillfälle (närmare 1 än 10). Då jämför jag rakt av utseendemässigt med ekomjölk och vispgrädde.

• Like 1

Kanske det var mera hälsosamt med detta gamla recept på ersättning istället för sempers: nymjölkat komjölk + lite vatten + lite socker/honung.

Inget jag kanske vill rekomenderar, men ändå, näringsmässigt är det inte fel :) Och för 100-200 år sen räddade det liv!

Det där receptet var säkert ljusår bättre istället för att vara utan mat, men så vitt jag läst på har småttingar svårt att ta upp fett från komjölk när de är nyfödda. Därför har man ersatt detta fett med andra fett i mjölkersättningen. Nu vet jag inte hur mycket av detta som är sant och hur mycket som är Sempers propaganda, men baserat på vad jag vet idag skulle jag inte våga ge komjölk till mitt spädbarn.

Är jag helt fel ute i spekulationen/misstanken eller kan det finnas något i detta?

Verkar snarare högst troligt att kosten under inte bara de första åren utan även, kanske framför allt, under själva graviditeten kan ha effekter på fostret/barnet ur detta perspektiv. Minns jag inte fel så har man ju t.o.m. kunnat konstatera sådant men då i relation till fleromättat fett om jag inte minns fel. Var flera år sedan jag läste om detta men är ett område som vore intressant att följa upp mera.

Man måste ju också komma ihåg att bröstmjölkens sammansättning förändras vartefter. Det är primärt i början som kolhydratmängden är stor medan fettmängden ökar längre fram (naturligt så för att energibehovet ökar för barnet).

Jag tror inte man ska förfäras över högt kolhydratinnehåll i bröstmjölk. Det är nog fullkomligt naturligt för små bebisar som på 6 månader typ ska fördubbla sin kroppsvikt. Däremot har jag också reagerat på att bröstmjölksersättningen inte innehåller animaliska fetter untan vegetabiliska. Det verkar ju inte naturligt för fem öre.

intressant det ni säger om att bröstmjölken har annan sammansättning hos någon med diabetes typ2. Det hade jag aldrig hört tidigare. Jag har tvärtom hört att bröstmjölken är väldigt lik i sin sammansättning världen över, oavsett kost (inklusive svält hos modern, bebisen är prioriterad).

Min egen erfarenhet är att jag upplevde att min mjölk blev fetare när jag gick tillbaka till LCHF efter en kostmässigt urspårad graviditet. När min son var 10 veckor gjorde jag nystart med LCHF och efter två dagar så ökade intervallet mellan amningarna från ca 4h till 5-6 h. Jag har också ammat betydligt mer sällan än de andra mammor jag umgåtts med. Han verkar så mätt och nöjd ändå. Fortfarande vid 8 månaders ålder så ammar han till allra största del och håller sig nöjd på det. Andra mammor jag umgåtts med har fått börja ge mer annan mat kring 6 månaders ålder då deras barn börjat amma oftare och oftare på grund av hunger. Svårt att veta vad som är vad, så klart, men min uppfattning är att LCHF verkar gå väldigt bra ihop med amning och ger både nöjda mammor (som får sova på nätterna) och nöjda barn. ;-)

• Like 1

Jag har skrivit en tråd om detta tidigare. Fick rådet att ge ersättning till min dotter på kvällarna då hon inte nöjde sig med bröstet. Upplevde dock att hon fick problem med gaser i magen så har nu helammat senaste veckan. Idag på bvc hade dock hennes viktkurva planat ut men inte så pass mycket att jag ska ge ersättning igen. Ammar som tusan här hemma men känner mig inte helt trygg med hur mycket/lite kolhydrater jag behöver få i mig för att det ska bli tillräckligt mycket mjölk. När jag har pumpat och ställt mjölken i kylen så kan man efter någon dag se ett tjockt lager med fett ovanpå vilket känns bra iallafall.

Jag tror inte man ska förfäras över högt kolhydratinnehåll i bröstmjölk. Det är nog fullkomligt naturligt för små bebisar som på 6 månader typ ska fördubbla sin kroppsvikt. Däremot har jag också reagerat på att bröstmjölksersättningen inte innehåller animaliska fetter untan vegetabiliska. Det verkar ju inte naturligt för fem öre.

intressant det ni säger om att bröstmjölken har annan sammansättning hos någon med diabetes typ2. Det hade jag aldrig hört tidigare. Jag har tvärtom hört att bröstmjölken är väldigt lik i sin sammansättning världen över, oavsett kost (inklusive svält hos modern, bebisen är prioriterad).

Min egen erfarenhet är att jag upplevde att min mjölk blev fetare när jag gick tillbaka till LCHF efter en kostmässigt urspårad graviditet. När min son var 10 veckor gjorde jag nystart med LCHF och efter två dagar så ökade intervallet mellan amningarna från ca 4h till 5-6 h. Jag har också ammat betydligt mer sällan än de andra mammor jag umgåtts med. Han verkar så mätt och nöjd ändå. Fortfarande vid 8 månaders ålder så ammar han till allra största del och håller sig nöjd på det. Andra mammor jag umgåtts med har fått börja ge mer annan mat kring 6 månaders ålder då deras barn börjat amma oftare och oftare på grund av hunger. Svårt att veta vad som är vad, så klart, men min uppfattning är att LCHF verkar gå väldigt bra ihop med amning och ger både nöjda mammor (som får sova på nätterna) och nöjda barn. ;-)

håller med om allt förutom nattsömnen :S

/MVH har inte sovit på snart 17 månader

Jag har skrivit en tråd om detta tidigare. Fick rådet att ge ersättning till min dotter på kvällarna då hon inte nöjde sig med bröstet. Upplevde dock att hon fick problem med gaser i magen så har nu helammat senaste veckan. Idag på bvc hade dock hennes viktkurva planat ut men inte så pass mycket att jag ska ge ersättning igen. Ammar som tusan här hemma men känner mig inte helt trygg med hur mycket/lite kolhydrater jag behöver få i mig för att det ska bli tillräckligt mycket mjölk. När jag har pumpat och ställt mjölken i kylen så kan man efter någon dag se ett tjockt lager med fett ovanpå vilket känns bra iallafall.

Du behöver inte oroa dig för att få ihop tillräckligt med kolhydrater för att det ska bli tillräckligt mycket mjölk. Som skrivet ovan är bebisen prioriterad, och ifall du inte får i dig tillräckligt i kosten kommer din egen kropp att brytas ner för att mjölken ska få sammansättningen som behövs. Det är inte kolhydraterna du äter som rakt av går ut i mjölken, utan kolhydraterna i mjölken tillverkas i brösten. Däremot för din egen skull gäller det ju att äta tillräckligt för att inte förlora muskelmassa. Så antingen protein (som din kropp kan omvandla till blodsocker vid behov) eller kolhydrater behövs som byggstenar. Hur mycket vet jag tyvärr inte, jag brottas med samma fråga. :) Det finns vissa generella mått, som att vissa säger att man måste äta 50 g kolhydrater extra om dagen, men hur detta översätts i protein har jag ingen aning om, och framför allt, eftersom mjölkens innehåll varierar så mycket från mamma till mamma och dag till dag är det faktiskt omöjligt att veta om detta är relevant för just dig.

Själv stressar jag inte så mycket över mängderna för tillfället (har dock gjort det tidigare). Jag äter ca 20-30 g kolhydrater per dag (för att det är det det blir till när jag undviker choklad och äter min vanliga LCHF-kost i övrigt, inte för att jag annars begränsar mig), protein i fri mängd (brukar bli drygt 100-120 g per dag) och så försöker jag få i mig tillräckligt mycket fett för att jag inte ska äta protein av hunger, utan för att kroppen faktiskt behöver det. Det varierar rätt mycket från dag till dag, men ca 150-200 g brukar det bli.