Jump to content

Har frågetecken angående fettmängd...

lenajohansson

Recommended Posts

hej!

har på nytt satt igång med lchf...

har fått många mycket bra effekter redan första veckan ;

-sötsug borta

-mättare efter måltid

-t.o.m mindre röksug

-avsvälld i slemhinnor (andas bättre)

-allergisymptom ca 25% bättre

-besvär med leder och muskler borta

-piggare

-muskelbildning

-jämnt blodsocker

-jämnare humör

-depression och ångest mycket mindre förekommande

nu har jag ändå frågor då jag är ganska smal, men har lite fett runt midjan (som är genetiskt betingat) lovehandles, fast det handlar kanske om 3 kg högst

jag vill gärna få bort detta. När jag ätit en måltid som jag håller mig mätt på så får jag för mig att jag inte går ner i vikt....

igår tex åt jag till lunch (min middag) en ryggbiff, lite blomkålsmos (m grädde o smör) samt rätt mycket bearneisesås, så jag höll mig 'ohungrig' hela dagen och åt först mitt kvällsmål vid 17.30, därefter bara en skiva ost med en liten smörklick

så här ser mitt matschema ut ungefär:

morgon: fröknäcke med hylvat smör lager, 1 ostskiva, en skiva rostbiff och kaffe (första koppen med lite grädde)

lunch: ex kyckling (som innan lchf = normal portionsstorlek) , grönsallad med olivolja o kryddor

em: om jag är hungrig mellanmål, en rulle ost eller rostbiff med smör, majonäs typ alt. avokado

kl 17: samma som frukost

kl 20: rullle ost/smör, alternativt bär och vispad grädde (särskilt om jag ej blivit mätt hela dagen av lunchen)

kan tillägga att jag åt ganska strikt innan men gick då hungrig oftast....med svängande blodsocker etc, så hälsoeffekterna för mig är STORA

Men....jag vill som sagt få bort den där skiten runt magen (bara löjligt och i vägen då jag annars är smal)

Ska jag vara striktare? HUR gör jag då?

tack på förhand för tips! :)

Tycker matschemat ser bra ut, ha inte för bråttom, stressa inte upp kroppen utan låt det ta sin tid. Jag var normalviktig när jag började och det tog ett tag men efter någon månad började kroppen "skulptera om". Fick plattare mage b.la, helt utan träning med en väldigt stillasittande livsstil i övrigt. Jag äter ungefär som du, men med mer fett. Frukosten ser ut att vara i minsta laget, men du kanske inte är hungrig på morgonen.

Testa att öka på fettet så kanske kroppen vill släppa ifrån sig fett!

Kanske lyft tunga vikter och/eller träna högintensivt för att ändra lite på hormonbalansen?

http://www.primalscienista.com/ditt-fett-dina-hormoner-fettkarta/

Periodisk fasta kanske också kan vara ett sätt att få kroppen att ta mer energi från lagrat fett.

är sjuk och orkar inte träna...men tenderar att gå fler ärenden till affären (promenerar) tack vare att jag känner mig piggare och att muskel och ledbesvär försvunnit helt redan första veckan

men tack för tips!!!

Tycker matschemat ser bra ut, ha inte för bråttom, stressa inte upp kroppen utan låt det ta sin tid. Jag var normalviktig när jag började och det tog ett tag men efter någon månad började kroppen "skulptera om". Fick plattare mage b.la, helt utan träning med en väldigt stillasittande livsstil i övrigt. Jag äter ungefär som du, men med mer fett. Frukosten ser ut att vara i minsta laget, men du kanske inte är hungrig på morgonen.

Testa att öka på fettet så kanske kroppen vill släppa ifrån sig fett!

ja...har känt/sett att magen blev plattare redan första veckan , som att jag blev avsvälld tänker jag mig

får direkt dålig reaktion på gluten o socker då jag efter några dagar testade att äta en choklad bit....var tvungen att kolla...

tog ett par dagar innan jag kom tillbaka till tillståndet innan chokladen , men det var nyttigt för mig att kolla effekten

ja, testar lite för att veta hur mkt fett jag behöver för att hålla mig mätt

men känslan är väl att jag tror att jag ej går ner i vikt om jag är mätt hela tiden, kanske en vanegrej

sitter nog fast i kaloritänket....

hjärna får liksom inte ihop att jag skulle kunna vara mätt och må bra o samtidigt gå ner där fettet sitter som hårdast

kan tillägga att jag när jag var frisk tidigare i livet, tränat och jobbat hårt i perioder

då kan jag ha varit jättesmal och deffad, mycket muskler i magen och har ovanligt lätt att sätta muskler (bara av ganska korta promenader får jag både ben och magmuskler mycket lätt och snabbt) 

men det där genetiska fettstället (vid midjan) har aldrig försvunnit (alltid en liten centimeter fett som 'hängt' över midjan )

jobbigt att ha stl 36 i byxor över rumpan o benen och 38 i midjan...då hänger det över en klump och det stramar och blir tajt vid det stället

fast den var nog liten så att ingen tänkte på den utom jag

mätte mig nu och har iaf tappat en centimeter på midjan sedan förra måndagen (en vecka)

fettet på midjan och vid lovehandles är ganska löst o blaskigt....

klarar mig till lunch på frukosten som egentligen motsvarar min tidigare (kaffe+två mackor med pålägg/ nu:en fröknäcke med pålägg motsvarande två mackor+kaffe med lite grädde)

tack för dina tips....kanske får våga lägga till mer fett utan att bli nojjig... :)

har också funderingar på om det är okej med majonäs på toppen av mackan.....eller är det bara dumt....kanske är bättre med mer smör....?

Det som avgör vad som är ok vid LCHF-kosthållning är som vanligt ditt energibehov och de grundläggande regler som finns som rör kostens sammansättning, dvs att i möjligaste mån ersätta kolhydrater med fett. Efter detta så är det i sedvanlig ordning dina smakpreferenser och liknande som måste få svängrum.

Om ovanstående  är uppfyllt så är således det mesta ok. Personligen har jag lite svårt att koppla samman mackor med LCHF men det kanske är någon variant som jag sett talas om här på forumet som är LCHF-vänlig s.a.s. Som utgångsläge så är i varje fall bröd och liknande inget man har som stapelvara. Ponera i varje fall att du har något acceptabelt alternativ och på denna har ägg. Då är det ju alldeles ypperligt med majonnäs på dessa. Gillar du smör bättre så kör på det men så som du formulerar det får jag mest en känsla av att du nämner det eftersom det jämte kokosfett talas väldigt mycket om smör i LCHF-lägret.

Just ägg och majonnäs är något jag förätit mig på flera gånger. Kunde sätta i mig en hel tallrik med ägghalvor toppade med majonnäs och ibland kräftstjärtar, Men längtan efter det lär nog återvända vad det lider.

En tanke som slår mig när jag läser ditt matupplägg är att du äter 5 ggr/dag. Det du skulle kunna experimentera med är att dra ned antalet måltider till 3 ggr/dag och öka mängden du äter vid åtminstone två av dessa tillfällen (motsvarande mängden mat i de 2 måltider du tagit bort). Eftersom LCHF-kosten, rätt implementerad och i bästa fall, skall leda till mycket god mättnadsupplevelse så brukar många naturligt hamna där, dvs att man äter färre men större måltider. Jag misstänker att när/om du gör en sådan här förändring så kommer du få lättare att lyssna på kroppens hunger/mättnadssignaler vilket också kommer att underlätta dina möjligheter att uppnå framtida mål. Kom ihåg att så länge du följer grundreglerna så är det viktiga att du ska trivas med din kosthållning och därför är det bra att experimentera och trimma lite efter hur man får bäst livskvalitet generellt.

Lycka till!

• Like 3

Kanske lyft tunga vikter och/eller träna högintensivt för att ändra lite på hormonbalansen?

http://www.primalscienista.com/ditt-fett-dina-hormoner-fettkarta/

Periodisk fasta kanske också kan vara ett sätt att få kroppen att ta mer energi från lagrat fett.

tack för tipset om sidan! det var ju jätteintressant....verkar vara mitt problem , alltså samma som bloggarens....smal men fortfarande fett på midjan...retligt...men då fattar jag att det ska funka med lchf så jag får väl sluta vara så på o lugna ner mig lite och vänta på förändringar...:)

tack!

Det som avgör vad som är ok vid LCHF-kosthållning är som vanligt ditt energibehov och de grundläggande regler som finns som rör kostens sammansättning, dvs att i möjligaste mån ersätta kolhydrater med fett. Efter detta så är det i sedvanlig ordning dina smakpreferenser och liknande som måste få svängrum.

Om ovanstående  är uppfyllt så är således det mesta ok. Personligen har jag lite svårt att koppla samman mackor med LCHF men det kanske är någon variant som jag sett talas om här på forumet som är LCHF-vänlig s.a.s. Som utgångsläge så är i varje fall bröd och liknande inget man har som stapelvara. Ponera i varje fall att du har något acceptabelt alternativ och på denna har ägg. Då är det ju alldeles ypperligt med majonnäs på dessa. Gillar du smör bättre så kör på det men så som du formulerar det får jag mest en känsla av att du nämner det eftersom det jämte kokosfett talas väldigt mycket om smör i LCHF-lägret.

Just ägg och majonnäs är något jag förätit mig på flera gånger. Kunde sätta i mig en hel tallrik med ägghalvor toppade med majonnäs och ibland kräftstjärtar, Men längtan efter det lär nog återvända vad det lider.

En tanke som slår mig när jag läser ditt matupplägg är att du äter 5 ggr/dag. Det du skulle kunna experimentera med är att dra ned antalet måltider till 3 ggr/dag och öka mängden du äter vid åtminstone två av dessa tillfällen (motsvarande mängden mat i de 2 måltider du tagit bort). Eftersom LCHF-kosten, rätt implementerad och i bästa fall, skall leda till mycket god mättnadsupplevelse så brukar många naturligt hamna där, dvs att man äter färre men större måltider. Jag misstänker att när/om du gör en sådan här förändring så kommer du få lättare att lyssna på kroppens hunger/mättnadssignaler vilket också kommer att underlätta dina möjligheter att uppnå framtida mål. Kom ihåg att så länge du följer grundreglerna så är det viktiga att du ska trivas med din kosthållning och därför är det bra att experimentera och trimma lite efter hur man får bäst livskvalitet generellt.

Lycka till!

hej! o tack!

ja det är ju inga vanliga mackor...av bröd....dessa är gjorda av frön o vatten :)

ja, jag märker att jag gärna vill vara kvar i mina tidigare mattider....alltså då ar jag hungrig nästan hela tiden o åt kanske 1800 kalorier om dagen...vilket jag gick ner i vikt på

för att väga upp detta åt jag godis på fredagar typ chips etc

nu med lchf är jag ju mätt ibland över de bestämda tiderna.....det är konstig ...har strikta rutiner i min vardag tack vare tidigare besvär med blodsockret

det är som sagt inget problem längre men jag hänger kvar i vanan att jag blir hungrig rätt snabbt o äter flera mål per dag (även om jag tycker att en skivaost m smör inte direkt är en måltid - enl. ovanstående schema kl 20..)

jag blir förvånad när jag sitter klocka 15 och fortfarande är mätt, vet då jag ska äta kl 17 fröbröd+pålägg/smör+té

när jag ätit 17-målet är jag inte mätt på samma vis som på lunchen......

så kl 20 tar jag två rullar smör/ost typ eller rostbiff/majonäs

kanske måste jag tänka om/ställa om mitt schema med mattider?

har för övrigt svårt att lyssna på hungerkänslor och mättnad...

när jag äter vill jag gärna äta mig proppmätt, därför denna kontrollerande inställning.....jag måste alltså reglera den känslan

när jag var liten/ung åt jag väldigt mycket och rörde mig mycket. alltså åt killportioner vid middag

det är väl min naturliga aptit

men nu är jag sjuk o under en tid förlorade jag aptiten o började kontrollera mitt matintag på ett lite tvångsmässigt vis...

men det verkar som att jag också reglerar naturligt om jag har näringsbrist eller har ätit för litet.

Jag får väll hoppas att detta ordnar sig med tiden som jag vänjer mig att inte gå hungrig utan faktiskt vara mätt under 5-6 timmar

tack igen för tips!

• Like 1

hej! o tack!

ja det är ju inga vanliga mackor...av bröd....dessa är gjorda av frön o vatten :)

ja, jag märker att jag gärna vill vara kvar i mina tidigare mattider....alltså då ar jag hungrig nästan hela tiden o åt kanske 1800 kalorier om dagen...vilket jag gick ner i vikt på

för att väga upp detta åt jag godis på fredagar typ chips etc

nu med lchf är jag ju mätt ibland över de bestämda tiderna.....det är konstig ...har strikta rutiner i min vardag tack vare tidigare besvär med blodsockret

det är som sagt inget problem längre men jag hänger kvar i vanan att jag blir hungrig rätt snabbt o äter flera mål per dag (även om jag tycker att en skivaost m smör inte direkt är en måltid - enl. ovanstående schema kl 20..)

jag blir förvånad när jag sitter klocka 15 och fortfarande är mätt, vet då jag ska äta kl 17 fröbröd+pålägg/smör+té

när jag ätit 17-målet är jag inte mätt på samma vis som på lunchen......

så kl 20 tar jag två rullar smör/ost typ eller rostbiff/majonäs

kanske måste jag tänka om/ställa om mitt schema med mattider?

har för övrigt svårt att lyssna på hungerkänslor och mättnad...

när jag äter vill jag gärna äta mig proppmätt, därför denna kontrollerande inställning.....jag måste alltså reglera den känslan

när jag var liten/ung åt jag väldigt mycket och rörde mig mycket. alltså åt killportioner vid middag

det är väl min naturliga aptit

men nu är jag sjuk o under en tid förlorade jag aptiten o började kontrollera mitt matintag på ett lite tvångsmässigt vis...

men det verkar som att jag också reglerar naturligt om jag har näringsbrist eller har ätit för litet.

Jag får väll hoppas att detta ordnar sig med tiden som jag vänjer mig att inte gå hungrig utan faktiskt vara mätt under 5-6 timmar

tack igen för tips!

Alltid när det finns en beteendeproblematik med i bilden så måste man väga in sådant som positivt påverkar detta. Om det för dig innebär att du behöver äta oftare så gör det. Känner du dock att de där mättnadskänslorna gör sig påminda allt mer så kan du ju försiktigt trappa ned och se hur du upplever det. 4 måltider/ättillfällen istället för 5 etc.

Lycka till!

Hej lenajohansson! Du har ju full koll och är klok i det du säger! Låt det ta tid! stressa inte vänta med förändringar tills du känner att de behövs, tills de kommer så att säga av sig själva! Följ Tiny Toms råd 

och låt din kropp och själ läkas i lugn och ro!

Lycka till, och var snäll och skriv här då o då så vi kan följa din väg! :)

• Like 1

Hej!

Efter nästan 4 månader på LCHF har jag märkt att jag har tappat mest fett runt midjan: -7cm. Runt rumpan har jag tappat 5cm och bysten har inte minskat märkbart. Vikten har rasat 5kg från en relativt låg nivå. Är ändå 59 år och har säkert lite svårare än andra att tappa fett.

Så håll ut så kommer du nog att lyckas!

Hej lenajohansson! Du har ju full koll och är klok i det du säger! Låt det ta tid! stressa inte vänta med förändringar tills du känner att de behövs, tills de kommer så att säga av sig själva! Följ Tiny Toms råd 

och låt din kropp och själ läkas i lugn och ro!

Lycka till, och var snäll och skriv här då o då så vi kan följa din väg! :)

tack för dom orden!

testade att lägga till det mellanmål jag brukar äta vid 20 till målet nu vid 17

det kändes okej...

blev lite mättare

och kanske det är problemet

frukosten 'räcker' ju för att lunchen stundar då jag äter mest.....sen är jag oftast mätt fram till 17, då jag lagt till mer fett där innan..

och det är ju klart . om jag äter likadant som frukost kl 17 så kommer jag ju bli hungrig på kvällen då det förmodligen är i minsta laget

men jag hoppas nu att det jag lade till extra (ett par skivor ost, tjockare smörlager, samt majonäs på toppen) räcker för att jag ska känna mig mätt hela kvällen

tack igen :)

Hej!

Efter nästan 4 månader på LCHF har jag märkt att jag har tappat mest fett runt midjan: -7cm. Runt rumpan har jag tappat 5cm och bysten har inte minskat märkbart. Vikten har rasat 5kg från en relativt låg nivå. Är ändå 59 år och har säkert lite svårare än andra att tappa fett.

Hej, vad kul !

ja jag är nog lite otålig ibland :)

får nog vänta lite och njuta av att många av mina tidigare besvär med hälsan, blivit så mycket bättre och det är ju viktigast egenltigen

och jag har ju iaf tappat ca 1 centimeter sedan förra måndagen...och det är ju bra

tack o hej!

Alltid när det finns en beteendeproblematik med i bilden så måste man väga in sådant som positivt påverkar detta. Om det för dig innebär att du behöver äta oftare så gör det. Känner du dock att de där mättnadskänslorna gör sig påminda allt mer så kan du ju försiktigt trappa ned och se hur du upplever det. 4 måltider/ättillfällen istället för 5 etc.

Lycka till!

ja...

jag testade nu kl 17-målet att lägga ihop det med kvällsmellanmålet...

jag fick tänka om lite, man är så fast i kalorijakten fortfarande :) går väl över antar jag

och tack för dina kloka och konkreta råd!!

Du måste försöka komma över fetträdslan! Fett gör dig inte fet, kolhydrater däremot. Tar du bort kolhydrater ur kosten behöver du automatiskt lägga till mer fett. Jag har själv "fett gör dig tjock"-tänket inpräntat i huvudet (jobbar på att få bort hjärnspökena), och ibland tar det emot att ösa på med sås och fett, men så fort jag drar ner på fettet går jag runt hungrig och lägger på mig istället - alltså motsatt effekt. Så skippa kaloriräknandet och försök tänka bort fetträdslan.

Du måste försöka komma över fetträdslan! Fett gör dig inte fet, kolhydrater däremot. Tar du bort kolhydrater ur kosten behöver du automatiskt lägga till mer fett. Jag har själv "fett gör dig tjock"-tänket inpräntat i huvudet (jobbar på att få bort hjärnspökena), och ibland tar det emot att ösa på med sås och fett, men så fort jag drar ner på fettet går jag runt hungrig och lägger på mig istället - alltså motsatt effekt. Så skippa kaloriräknandet och försök tänka bort fetträdslan.

tack!

ja jag får nog tänka om lite....

det är lite det att en del säger att man inte ska ta 'för mycket' fett....då blir jag förvirrad om man tidigare läst att man ska äta mycket fett

igår när jag åt en bit ryggbiff hade jag ca 1/3 av lallarstedt bearneisås och då höll jag mig skönt mätt hela dagen i ca sex timmar!

men det är väl att man lär sig också hur mkt fett man kan/ska  äta för att bli lagom mätt

jag tycker jag känner mättnade först efter en kvart ungefär.....så jag behöver lära mig mängden....

Låter bra, det bästa är att känna efter själv! Ser dock en "trend" i fetträdsla bland många nya lchfare, tycker det är synd. Lchf ska inte vara någon quick fix eller svältmetod, det är en livsstil. Man ska kunna äta god mat och bli mätt och nöjd.

• Like 1

Man skall inte äta mycket fett.. man skall ersätta energin från kolhydraterna med energi från fett.. varken mer eller mindre!

Man väljer den feta kött/fisk-biten steker i smör slår lite grädde i såsen och kanske lite olivolja på grönsakerna.

Med andra ord.. man äter normalt med fett.. inga konstiga smörrullar som äts som de är eller liknande.

Man går upp i vikt om man lyckas trycka i sig för mycket energi.. oavsett vad det besår utav.. bara det går att ta upp i kroppen.

Grejen är snarare att det är svårt att trycka i sig för mycket fett, man blir tvärmätt.. på gränsen till illamående.. och sen så äter man inget mer den dagen!

Och det är inte så himla bra det heller.. så man lär sig hur en rimlig portion ser ut, som varar tills nästa planerade måltid.. och då märk väl är det helt naturligt att bli hungrig strax före.

Man skall inte äta mycket fett.. man skall ersätta energin från kolhydraterna med energi från fett.. varken mer eller mindre!

Man väljer den feta kött/fisk-biten steker i smör slår lite grädde i såsen och kanske lite olivolja på grönsakerna.

Med andra ord.. man äter normalt med fett.. inga konstiga smörrullar som äts som de är eller liknande.

Man går upp i vikt om man lyckas trycka i sig för mycket energi.. oavsett vad det besår utav.. bara det går att ta upp i kroppen.

Grejen är snarare att det är svårt att trycka i sig för mycket fett, man blir tvärmätt.. på gränsen till illamående.. och sen så äter man inget mer den dagen!

Och det är inte så himla bra det heller.. så man lär sig hur en rimlig portion ser ut, som varar tills nästa planerade måltid.. och då märk väl är det helt naturligt att bli hungrig strax före.

ja men vad bra att få lite konkret klarhet i detta :)

då är det som jag tänkte....blev lite förvirrad av å ena sidan "ät så mycket fett du kan! 80% av dagsintaget - det får du inte i dig idag" kontra, "man ska inte äta för mycket fett"......

frågan som uppstår då tror jag kan vara att när man äter lchf så förbränns 'mer' fett (övervikt etc)

men ¨å är det logiskt för mig iaf att det till slut handlar om antal kaloriintag per dag precis som med vilken mat som helst...

skillnade är väl att man är mer mätt med lchf och slipper blodsockerfall och sötsug

samt vad jag förstår så hjälper det till att balansera hormoner, och personligen mår jag bättre från ångest o depression, är mycket jämnare över dagen redan sedan andra dagen.....

tack för ditt inlägg!

Låter bra, det bästa är att känna efter själv! Ser dock en "trend" i fetträdsla bland många nya lchfare, tycker det är synd. Lchf ska inte vara någon quick fix eller svältmetod, det är en livsstil. Man ska kunna äta god mat och bli mätt och nöjd.

ja det är som det är....

överallt o dagarna igenom blir man matad med att räkna kalorier , träna ihjäl sig (i princip) bla bla bla för att balansera sitt intag av kalorier

själv har jag typ bantat och tränat sedan 28 år tillbaka...

så det är helt naturligt att det blir konflikt i tanken när man vänder på steken helt

och att man tar råd och stöd från andra, som här på forumet, är en bra grej

jag tror man ska få info att det tar ett tag att vänja sig , tänker mig att det kunde stå i början av texter och böcker så att man blir uppmärksammad på att det kan bli konflkt i tanken....

tack för dina ord!!

Hallå alla!

tesade igår att öka lite på fettet samt att slå ihop mellanmålen med huvudmålen

Det gick bra

registrerade att jag gärna vill äta något kl 20 för att jag börjar bli trött! som att ha något att sysselsätta mig med...

grejen var att jag lade till 20-mellanmålet till 17-målet och klarade mig bra med mättnad under kvällen och natten

kändes bra faktiskt....och så upptäcker man kanske sina rutiners ursprung, som att det handlade om att jag var trött (äter gärna då..) istället för hungrig

när jag väl kände efter

detta hela omtänk kan ju faktsikt också leda till att jag får en hälsosammare attityd till mat, att mina lite tvångsmässiga grejer försvinner då jag slipper sug av alla möjliga sorter.....

det är ju jättebra, är ju lite halvanorektisk nästan....

tack igen för alla svar och tips o råd!!! uppskattas mycket

ps..

hade drömmar om CHIPS :D

inget direkt sug men tanken på att knapra i sig chips och dipp till man inte orkar röra sig.....

ja, det får jag väl bara motstå, eller hur?

:D

Hej!

jag tappar fettet på midjan sist :)

föörst försvinner lår o rumpa o överkroppen...sist midjan.....

lägger på mig på midjan först också...blää :)

tack

ja men vad bra att få lite konkret klarhet i detta :)

då är det som jag tänkte....blev lite förvirrad av å ena sidan "ät så mycket fett du kan! 80% av dagsintaget - det får du inte i dig idag" kontra, "man ska inte äta för mycket fett"......

frågan som uppstår då tror jag kan vara att när man äter lchf så förbränns 'mer' fett (övervikt etc)

men ¨å är det logiskt för mig iaf att det till slut handlar om antal kaloriintag per dag precis som med vilken mat som helst...

skillnade är väl att man är mer mätt med lchf och slipper blodsockerfall och sötsug

samt vad jag förstår så hjälper det till att balansera hormoner, och personligen mår jag bättre från ångest o depression, är mycket jämnare över dagen redan sedan andra dagen.....

tack för ditt inlägg!

Det som händer när du äter LCHF är att du förbränner det du äter, dvs till stora delar fett!

Man förbränner alltid det man äter för övrigt.

Finessen med hög fettförbräning är.. minskat svajigt socker, lägre inlagring på grund av onödigt insulin och så har fettmetabolismen en betydligt rustikare påverkan på aptitregleringen.

Och om allt går som det var tänkt kommer allt som har med fettförbräning att uppregleras och då kan det hampa sig att kroppen mellan måltiderna tar en del av sin energi från fettdepåerna, utan att du blir särskildt hungrig på grund av det.

Till skillnad mot om du får lågt blodsocker!!

• Like 1

Det som händer när du äter LCHF är att du förbränner det du äter, dvs till stora delar fett!

Man förbränner alltid det man äter för övrigt.

Finessen med hög fettförbräning är.. minskat svajigt socker, lägre inlagring på grund av onödigt insulin och så har fettmetabolismen en betydligt rustikare påverkan på aptitregleringen.

Och om allt går som det var tänkt kommer allt som har med fettförbräning att uppregleras och då kan det hampa sig att kroppen mellan måltiderna tar en del av sin energi från fettdepåerna, utan att du blir särskildt hungrig på grund av det.

Till skillnad mot om du får lågt blodsocker!!

ja jag vet...

det är skönt att slippa blodsockersvängningar....samt att vara mätt

känner också att jag släpper tankarna lite på mat då jag inte är ständigt hungrig...känns som jag får lust att göra saker istället...det är bra

+har gått ner :)

tack för svar!!