Jump to content

Gluten till småfolk

Jenny J
 Share

Recommended Posts

Var till BVC idag med vår 6-månaders dotter, och sköterskan menade att jag måste börja ge henne något som innehåller gluten. Inte i stora mängder, men så att hon vänjer sig med det så att magen klarar av det när hon blir större. Är lite i valet och kvalet. Jag tror inte att små magar klarar av gluten, men samtidigt vill jag inte heller ställa till med "äkta" gluten-intolerans i framtiden, så kanske det skulle vara en idé att ge lite makaroner eller något till henne, bara så att magen vänjer sig vid det? Är det någon som vet ifall det faktiskt finns en koppling mellan glutenintolerans och att man ätit väldigt lite gluten i unga år? I alla fall när det gäller allergier har jag läst att man ändrat sig på denna punkt. För sades det att man skulle låta bli produkter som barn ofta är allergiska är, för att undvika att man utvecklar allergi, men detta råd finns det ingen grund för eftersom senare forskning inte tyder på någon koppling där. Men gluten är ju inte riktigt samma som allergi, och här har de ju tydligen svängt det åt andra hållet istället, att man ska vänjas i tid.

Jag är kanske hemsk, men mina barn ska inte vänjas vid gluten.

Jag tycker inte du är hemsk. I så fall kanske jag också är det. :) Ibland kan jag till och med tänka att de kanske skulle må bäst av att vara glutenintoleranta på riktigt. Då får man i alla fall bort det värsta ur skolmaten... Men jag känner ändå att jag inte med vett och vilje kan ge dem detta handikapp ifall det räcker med att de får ett par makaroner några gånger i halvårsåldern. Men jag är alltså mycket tveksam till att det faktiskt funkar så och har en känsla av att jag istället bara irriterar hennes mage i onödan...

Är det verkligen ett sunt ämne överhuvudtaget om kroppen måste "vänjas" vid det

Det är väl snarast den relevanta frågan

Kanske skulle vi försöka vänja våra småttingar även till pcb kvicksilver och flammskyddsmedel med samma bländande logik?????

• Like 1

Intressant fråga!

Jag har försökt leta information om gluten och hittade detta: http://www.sarahwilson.com.au/2012/02/gluten-questions-answered/

Hon skriver bland annat:

"Grains, like wheat, are defenseless little things – the only way they can fight back against predators is via the poisons in their husks. Ergo, gluten."

Stämmer det?

Nu är jag inte i din sits men jag kan endå säga lite hur jag skulle handla om jag var i den situationen.. eller rättare sagt (tror mig veta hur jag skulle handla) Jag skulle inte ge mitt barn något gluten därför att jag inte tror att människan är ämnad för dessa livsmedel. MEN då förstår jag hur du tänker då du inte vill att hon endå ska bli lite van att äta det och därmed inte få glutenintolerant. Men jag tänker så här... är man gluten så skippar man endå det värsta ur kosten så egentligen om hon nu skulle bli det så är det bara för henne att inte äta det... det är ju endå bara skit... nej... någonting ligger ju i det...om man inte ger sitt barn gluten när barnet är liten så kan den bli glutenintolerant.. kanske en ringklocka på att det är nog ingen föda för människan trots allt?

Intressant fråga!

Jag har försökt leta information om gluten och hittade detta: http://www.sarahwilson.com.au/2012/02/gluten-questions-answered/

Hon skriver bland annat:

"Grains, like wheat, are defenseless little things – the only way they can fight back against predators is via the poisons in their husks. Ergo, gluten."

Stämmer det?

Hujedamej. Blir nog inget gluten till dottern... Inte till oss heller för den delen. Jag har själv problem med allergier och annat, så det kan vara en poäng att till och med undvika soya som innehåller gluten.

För de flesta i västvärlden idag är det ju inte realistiskt att välja bort gluten helt för sitt barn. De går till förskola och skola, på kalas, och de kommer att bli vuxna och välja själva. Det finns en del som tyder på att tarmfloran som barnet har medan det ammas gör att man kan minska risken för glutenintolerans om man introducerar små mängder medan man fortfarande ammar. Glutenintolerans är ju ingen rolig sjukdom, så jag har med min tvåa (ettan fick tråkigt nog välling och elände) gett henne lite pasta/ bröd/ gröt då och då under amningstiden.

http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F0-306-46830-1_12

För de allra flesta är gluten onödigt men inget gift, riktigt.

Intressant fråga!

Hon skriver bland annat:

Stämmer det?

Ja det stämmer. Evolutionen är full av vapenkapplöpningar, mellan rovdjur och bytesdjur, i detta fallet mellan växter och djur. Vissa djur har utvecklat försvar mot gifterna, men människor är inte anpassade till spannmål och legymer.

Tycker det är trångsynt att begränsa sina barns liv på det sättet. Måste självklart vara deras valmöjlighet när de är vuxna att äta gluten.

Nu är det ju inte så att jag vill att mina barn ska bli glutenintoleranta. Det är ju därför jag funderar på hur jag ska göra. Jag tror inte hon mår bra av att få gluten i sin kost, varken nu eller senare, men precis som A F nämnde ovan är det svårt att undvika idag. Så då är ju frågan ifall jag ska skada henne lite idag (genom att ge lite makaroner t.ex.) för att hon eventuellt ska slippa glutenintolerans imorgon (vad jag sett finns inga klara bevis för att detta ens funkar så eventuellt skadar man bara i onödan), eller ifall jag ska skjuta upp glutendebuten så mycket det går. D.v.s. tills hon börjar förskola.

Sen är jag ju ingen gud heller, utan det är klart att mina barn kan välja att äta gluten när de blir vuxna (i praktiken långt innan dess), helt oberoende av vad jag tycker. Det kan också hända att de blir glutenintoleranta oberoende av vad jag väljer idag... 

Så att kalla det trånsynt att genuint reflektera över vad som är bäst för sina barn, tycker jag är lite väl magstarkt.

Nu är det ju inte så att jag vill att mina barn ska bli glutenintoleranta. Det är ju därför jag funderar på hur jag ska göra. Jag tror inte hon mår bra av att få gluten i sin kost, varken nu eller senare, men precis som A F nämnde ovan är det svårt att undvika idag. Så då är ju frågan ifall jag ska skada henne lite idag (genom att ge lite makaroner t.ex.) för att hon eventuellt ska slippa glutenintolerans imorgon (vad jag sett finns inga klara bevis för att detta ens funkar så eventuellt skadar man bara i onödan), eller ifall jag ska skjuta upp glutendebuten så mycket det går. D.v.s. tills hon börjar förskola.

Sen är jag ju ingen gud heller, utan det är klart att mina barn kan välja att äta gluten när de blir vuxna (i praktiken långt innan dess), helt oberoende av vad jag tycker. Det kan också hända att de blir glutenintoleranta oberoende av vad jag väljer idag... 

Så att kalla det trånsynt att genuint reflektera över vad som är bäst för sina barn, tycker jag är lite väl magstarkt.

Jag undrar hur vanligt det är med glutenallergi i de asiatiska länderna där man använder sig mest av ris och majsstärkelse. Om de som barn inte har fått vänja sig vid gluten så borde många vuxna utveckla allergi, om den teorin stämmer, att man ska vänja sig vid gluten som barn.

Jag tycker inte heller att valet är helt självklart. Men efter vad jag har läst så har jag gjort den bedömningen att jag gett _lite_ gluten _ibland_ under amningen.

Glutenintolerans är ju ofta svårt att diagnosticera, så många blir väldigt sjuka och mår väldigt dåligt innan de får diagnos. Risken att dö under en bestämd tid är närmare den dubbla för glutenintoleranta, med störst risk i samband med diagnosen. Risken att dö av cancer i matstrupen är 10 ggr högre. Risken minskar senare när man fått diagnosen (och håller sig till en strikt glutenfri kost).

http://europepmc.org/abstract/MED/2744350

Sen handlar ju en glutenfri kost vid celiaki om att utesluta allt gluten. Man kan inte ta smör ur en bytta där någon brett på en gluten-smörgås och satt tillbaka kniven. Det räcker liksom inte att peta bort pastan ur salladen direkt. Jag vet inte om jag skulle våga äta på restaurang knappt som glutenintolerant, så det är ju inget man önskar sina barn, det är ju ett som är säkert.

Sen är ju risken rätt så liten även om man gör "helt fel". Man ska i alla fall inte sluta amma på en dag och ersätta amningen med stora mängder välling med gluten - det kan vi ju sluta oss till. Men sen är det nog finlir.

Syster, jag var otydlig, jag menade - om man väljer att inte ge gluten och barnet sedan visar sej bli intolerant, hur allvarligt är det? A F kanske gav svaret? Alltså, hur dålig blir en glutenintolerant person av att t.ex. använda en smörkniv som varit i kontakt med gluten? Blir man lite dålig i magen en dag eller förstör det flera månaders reperation av tarmen? Målet kommer ju ändå vara att barnet ska äta minimalt med gluten och förhoppningsvis själv vilja undvika det när det blir äldre. Om det är en väldig allvarlig nackdel att vara glutenintolerant skulle åtminstone jag överväga att introducera lite gluten till barnet när det är litet. Självklart inte som en del av kosten, utan just i förebyggande syfte. Inte för att det ska tåla bullar på förskolan, utan för att det ska kunna äta vid samma bord som de andra.

Syster, jag var otydlig, jag menade - om man väljer att inte ge gluten och barnet sedan visar sej bli intolerant, hur allvarligt är det? A F kanske gav svaret? Alltså, hur dålig blir en glutenintolerant person av att t.ex. använda en smörkniv som varit i kontakt med gluten? Blir man lite dålig i magen en dag eller förstör det flera månaders reperation av tarmen? Målet kommer ju ändå vara att barnet ska äta minimalt med gluten och förhoppningsvis själv vilja undvika det när det blir äldre. Om det är en väldig allvarlig nackdel att vara glutenintolerant skulle åtminstone jag överväga att introducera lite gluten till barnet när det är litet. Självklart inte som en del av kosten, utan just i förebyggande syfte. Inte för att det ska tåla bullar på förskolan, utan för att det ska kunna äta vid samma bord som de andra.

Jag tror att det är väldigt individuellt hur dålig man blir som glutenallergiker av att få i sig gluten, vissa allergiker tål inte det minsta, utan kan få väldigt ont och bli dålig i magen, andra märker inte av några symtom. Men det är lika viktigt för alla glutenallergiker att äta strikt glutenfri kost för att inte få ökade risker för andra sjukdomar.

Jag skriver glutenallergi och inte intolerans, för som glutenallergiker är man verkligen allerisk. Mjölksocker är man intolerant mot, det ger inga skador i magen, man mår bara dåligt.

Det lär variera rätt kraftigt, men det är nog som A F säger. För personer som inte bara är känsliga (sådana finns det många av), men som verkligen har diagnosen celiaki kan en smula gluten förstöra tarmen upp till ett halvår framåt, läste jag i länken av Mattias ovan.

Jag undrar hur vanligt det är med glutenallergi i de asiatiska länderna där man använder sig mest av ris och majsstärkelse. Om de som barn inte har fått vänja sig vid gluten så borde många vuxna utveckla allergi, om den teorin stämmer, att man ska vänja sig vid gluten som barn.

Mycket intressant fråga. Jag bodde i Asien ett år för snart 10 år sedan, och där jag bodde åts det nog vete-baserade bakverk i stora mängder, men vet inte riktigt vad spädbarnen åt. Säkert mest ris, eftersom de tenderar att äta vete mest i just bakverk, och det ger man väl sällan till små barn, oberoende av land.

Angående glutenallergi vs glutenintolerans, så är det två olika sjukdomar. Celiaki är glutenintolerans och är en autoimmun sjukdom, men man kan också ha sädesslagsallergi som då är glutenallergi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Celiaki

Finns det NÅGOT som säger att man inte skulle tåla gluten senare om man inte "tillvänjs" som liten? Det SKULLE i så fall lika gärna kunna vara tvärt om, att om man börjar äta gluten vid betydligt högre ålder så tål man det i större omfattning?

Min bror är glutenintolerant. Han äter därför en del glutenfritt bröd, pasta. Dessa substitut är rena skiten, fulla med dåliga kolhydrater och tillsatser. Jag har sagt åt honom att det är bättre att han börjar äta LCHF som är en naturlig nyttig glutenfri kost.

Men att vara gluteintolerant är ju inget man direkt önskar sig, någon gång kan det vara gott med en öl till exempel.

Man kan ha celiaki (skador på tarmväggen) utan att ha antikroppar mot gluten, och då är det ingen allergi. Det är därför man brukar tala om intolerans. Men de flesta har antikroppar i blodet vid diagnos och alltså glutenallergi. Antikropparna försvinner ofta med glutenfri kost.

Allergi mot sädesslag är något annat.

Jag sympatiserar verkligen med frågan. Jag har en 8 månaders liten kille här hemma och har funderat mycket på det här. Precis som nämnts tidigare i tråden så är ju verklig cellaki rätt så begränsande och det vill jag ju för allt i världen inte att min son ska få. (Detta oavsett att vi inte äter spannmål här hemma och att jag tror att gluten inte är lämplig mat för människan.)

Efter mycket vånda har jag bestämt att göra så här: Han får mycket små mängder gluten, alltså riktigt små. Han äter flera gånger i veckan av min hemgjorda leverpastej med ca 1 dl vetemjöl till över 2kg pastej. Framöver kommer jag kanske trappa upp något, men jag har inte bestämt hur än (lite mjöl för att reda av en köttfärsås??) Jag ser ingen anledning att ge stora mjölmåltider som välling eller gröt. Eller för dessa smörgåsrån som tydligen anses som utmärkt barnmat av alla. (USCH!)

Dessutom tror jag man trycker lite väl mycket på att det är så viktigt att börja exakt vi 6 månader och trappa upp. Som jag förstått det är det viktigaste att det sker i skydd av amning så jag resonerar så att eftersom jag fortfarande ammar till stor del, och tänker göra så tills han är åtmintonne ett år, så har jag gott om tid på mig.

Fråga till A F - ursprungsliv.nu: Hur har du gjort med gluten introduktionen? I vilken form och mängd har du gett ditt barn? Jag är jätteintresserad av att veta hur andra gjort som tänker ungefär som mig kring gluten.

Mycket intressant fråga. Jag bodde i Asien ett år för snart 10 år sedan, och där jag bodde åts det nog vete-baserade bakverk i stora mängder, men vet inte riktigt vad spädbarnen åt. Säkert mest ris, eftersom de tenderar att äta vete mest i just bakverk, och det ger man väl sällan till små barn, oberoende av land.

Angående glutenallergi vs glutenintolerans, så är det två olika sjukdomar. Celiaki är glutenintolerans och är en autoimmun sjukdom, men man kan också ha sädesslagsallergi som då är glutenallergi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Celiaki

Jag blir alldeles förvirrad, vad är allergi och vad är intolerans? jag hittade denna förklaring

http://celiaki.se/lokalanyheter/celiaki-intolerans-eller-allergi/

men jag lyckas inte taba den.

Jag har alltid trott att har man antikroppar och en tarmslemhinna som visar att man inte tål gluten så är man allergisk. Om man till exempel får eksem av gluten så är man intolerant, men jag vet inte riktigt...hmmm tål att funderas på.

Jag blir alldeles förvirrad, vad är allergi och vad är intolerans? jag hittade denna förklaring

Jag har alltid trott att har man antikroppar och en tarmslemhinna som visar att man inte tål gluten så är man allergisk. Om man till exempel får eksem av gluten så är man intolerant, men jag vet inte riktigt...hmmm tål att funderas på.

Joho, lyckades markera den ändå!

Jag sympatiserar verkligen med frågan. Jag har en 8 månaders liten kille här hemma och har funderat mycket på det här. Precis som nämnts tidigare i tråden så är ju verklig cellaki rätt så begränsande och det vill jag ju för allt i världen inte att min son ska få. (Detta oavsett att vi inte äter spannmål här hemma och att jag tror att gluten inte är lämplig mat för människan.)

Efter mycket vånda har jag bestämt att göra så här: Han får mycket små mängder gluten, alltså riktigt små. Han äter flera gånger i veckan av min hemgjorda leverpastej med ca 1 dl vetemjöl till över 2kg pastej. Framöver kommer jag kanske trappa upp något, men jag har inte bestämt hur än (lite mjöl för att reda av en köttfärsås??) Jag ser ingen anledning att ge stora mjölmåltider som välling eller gröt. Eller för dessa smörgåsrån som tydligen anses som utmärkt barnmat av alla. (USCH!)

Dessutom tror jag man trycker lite väl mycket på att det är så viktigt att börja exakt vi 6 månader och trappa upp. Som jag förstått det är det viktigaste att det sker i skydd av amning så jag resonerar så att eftersom jag fortfarande ammar till stor del, och tänker göra så tills han är åtmintonne ett år, så har jag gott om tid på mig.

Fråga till A F - ursprungsliv.nu: Hur har du gjort med gluten introduktionen? I vilken form och mängd har du gett ditt barn? Jag är jätteintresserad av att veta hur andra gjort som tänker ungefär som mig kring gluten.

Det står i tråden tror jag. Min yngsta har fått lite pasta/ bröd ibland (kanske att hon fick någon gröt också, jag tror inte det). Absolut inte någon stor del av kosten, men lite ibland. Sen hann hon ju börja i förskolan också medan jag ammade henne delvis, så sedan dess får hon ju gluten.

Det där lät bra faktiskt. Jag har sett någon annanstans att det bara är IgE-medierad allergi som man kallar allergi, och det har säkert varit så. Jag vet inte riktigt vad som är praxis idag. För min del låter det vettigt att kalla allt med immunologiska mekanismer för allergi.

Jag är lite emot "laktosintolerans" också, eftersom det ju är normalfallet för vuxna att sakna enzymet, och att man snarare skulle säga att vi som klarar laktos som vuxna har laktospersistens.

Alltid knepigt med definitioner.

• Like 2

Det där lät bra faktiskt. Jag har sett någon annanstans att det bara är IgE-medierad allergi som man kallar allergi, och det har säkert varit så. Jag vet inte riktigt vad som är praxis idag. För min del låter det vettigt att kalla allt med immunologiska mekanismer för allergi.

Jag är lite emot "laktosintolerans" också, eftersom det ju är normalfallet för vuxna att sakna enzymet, och att man snarare skulle säga att vi som klarar laktos som vuxna har laktospersistens.

Alltid knepigt med definitioner.

Så sant som det är sagt, knepigt med definitoner!

Som du såg så citerade jag wikipedia, och det är väl en källa man alltid ska ta med en nypa salt, så jag lovar inte att det är sant. :) Försökte läsa på lite mer och enligt denna länk verkar det som att det är vad man i dagligt tal kallar en allergi ifall kroppens immunförsvar attackerar det man ätit (gluten) och en autoimmun sjukdom (som då intolerans skulle vara) ifall kroppen attackerar kroppsegna ämnen. Men det där med autoimmun sjukdom verkar vara lite luddigt. Tror A F var inne på rätt spår ovan. Jag orkar inte läsa texten så ordentligt som jag borde  :rolleyes: men som jag efter att ha skummat snabbt skulle tolka det, så kan man få en autoimmun sjukdom som en reaktion på en allergi...?

http://www.liu.se/forskning/medicin/autoimmunitet?l=sv

• Like 1

Efter att ha googlat lite med vänsterhanden medan jag gjort annat så har jag gjort en sån där slö och väldigt ovetenskaplig analys av läget, så ta det med en nypa salt (eller en hel bunke med salt för all del). :)

Verkar som att den här föreställningen om att man ska introducera gluten senast vid 6 mån och medan man ammar kommer sig av ett "experiment" som man i misstag utsatte barnen för i början på nittiotalet. Samtidigt som man började rekommendera att vänta med gluten till 6 mån, så ändrade livsmedelsindustrin recepten på t.ex. välling så att vällingen innehöll mera gluten än tidigare. Och eftersom många slutar amma vid halvåret så innebar detta också att barnen istället för att äta moderat med gluten i samband med amning (när de gav gluten från 4 mån), istället fick mycket gluten på en gång samtidigt som många slutat amma. Vad man kunde se var att dessa barn fick 4 gånger mer glutenintolerans. Så slutsatsen man dragit är att det är bättre ju tidigare man introducerar gluten (dock inte för tidigt, man håller fortfarande fast vid 6 mån) och att man ska göra det medan man fortfarande ammar men i små mängder.

Men alla är vi ju fria att göra våra egna tolkningar, så jag tolkar det istället som så att det stora problemet var att man på en gång började ge stora mängder gluten till små barn, eftersom vällingen lätt blir en större procent av det dagliga intaget ifall man inte ammar. Jag kan ju ha fel här, såklart, men det är tolkningen jag kommer att göra. 

Summa summarum, jag tror faktiskt inte det spelar så stor roll. Man kan "safea", som t.ex. A F och andra gjort, och ge små mängder gluten till de små (de små mängderna kommer knappast att ställa till med någon reell skada) eller så kan man vänta med gluten. Så jag tror att huvudsaken är att man inte på en gång börjar ge chock-mängder av gluten till barnet när tarmen inte hunnit vänja sig än.

Som du såg så citerade jag wikipedia, och det är väl en källa man alltid ska ta med en nypa salt, så jag lovar inte att det är sant. :) Försökte läsa på lite mer och enligt denna länk verkar det som att det är vad man i dagligt tal kallar en allergi ifall kroppens immunförsvar attackerar det man ätit (gluten) och en autoimmun sjukdom (som då intolerans skulle vara) ifall kroppen attackerar kroppsegna ämnen. Men det där med autoimmun sjukdom verkar vara lite luddigt. Tror A F var inne på rätt spår ovan. Jag orkar inte läsa texten så ordentligt som jag borde  :rolleyes: men som jag efter att ha skummat snabbt skulle tolka det, så kan man få en autoimmun sjukdom som en reaktion på en allergi...?

http://www.liu.se/forskning/medicin/autoimmunitet?l=sv

Det var ganska bra förklarat tycker jag, men jag tror att det finns mycket mer för forskningen att lära innan alla mekanismer och reaktioner är kartlagda, vi har mycket att lära. :)

Hej!

Jag har celiaki och Hashimoto´s (autoimmun sköldkörtelnedsättning) så tänkte förklara och förtydliga lite kring vad det är.  

Celiaki är en autoimmun reaktion (disorder), vilket innebär att när kroppen får i sig gluten så attackerar de egna antikropparna både glutenproteinet (egentligen är det gliadin-delen av proteinet som man reagerar på) och tunntarmen. Känslighet mot gluten involverar ingen autoimmun reaktion alls, precis som någon sa innan. Man måste ha genetiska anlag för celiaki och det går att se ifall man är inom riskgruppen genom att göra ett DNA-test och testa för HLA-DQ2/DQ8. 

Ingen borde äta gluten, någonsin - jag är inte ensam om att tycka det. Ett bra boktips till er alla, helt oberoende av om ni är känsliga/allergiska mot gluten eller har sköldkörtelproblem, är den här boken, skriven av en kompetent läkare (som indirekt också förespråkar LCHF). Köp den, läs den och ät inte gluten :)

Själv äter jag strikt LCHF sedan ett år nu och mår fint - äter inga som helst glutenfria specialprodukter (pasta, kakor, flingor, you name it) och jag har aldrig mått bättre. Jag själv kom av en slump på att utreda för celiaki och efter att ha bytt läkarmottagning, då jag fick höra av tre stycken på samma mottagning "att man måste äta gluten, alla måste äta gluten", så fick jag göra testet för att säkerställa att det faktiskt handlar om just celiaki. 

Hoppas att detta var till någon hjälp :) 

• Like 2