Jump to content

mättat fett?

Melliz

Recommended Posts

Hej! Jag är helt övertygad om att mättat fett inte är farligt för oss och att det fettet är minst lika bra som dessa andra fettsyror men undrar, läste av en som skrev

"Jag läser naturvetenskapliga kurser och vet att det inte finns skillnad på mättade
fetter. Mättat fett är ohälsosamt då kroppen har svårt att bryta ner det och det
verkar konserverande"

Är detta sant? Hm isåfall varför skulle det vara svårt för kroppen att bryta ner? Jag menar tex snabba kolhydrater är ju lättsmälta för kroppen att bryta ner men det betyder ju inte att dessa livsmedel är bra. tacksam för svar :)

"Jag läser naturvetenskapliga kurser och vet att det inte finns skillnad på mättade

fetter..."

Vet inte om personen är helt bakom flötet eller bara uttrycker sig som en kratta. Det är stor skillnad på de olika mättade fettsyrorna. Att säga att palmitinsyra och laurinsyra påverkar kroppen på samma sätt är korkat.

Vet inte om personen är helt bakom flötet eller bara uttrycker sig som en kratta. Det är stor skillnad på de olika mättade fettsyrorna. Att säga att palmitinsyra och laurinsyra påverkar kroppen på samma sätt är korkat.

hm jo det håller jag verkligen med dig om... men det där med att mättat fett är farligt? Vart finns dem studier? Någon som vet? Eftersom att fortfarande de flesta tror att det är de.

Jag har hört att man får cancer och hjärtsnörp av mättat fett.. men det tror jag inte på det heller!

Mättat fett både lagras och förbränns lätt.. när kroppen gör fett av glukos så gör den mättat fett för bästa lagringsförmåga.

Däremot så bör man inte äta mer än cirka 4E% fleromättat fett, varav hälten EPA och DHA.

Fleromättat fett vill inte kroppen lagra då det är ostabilt det oxiderar lätt så därför förbränns det först.

Ungefär hälften av fettet i dina cellmembran är enkelomättat, så det funkar lika bra det med.. och äter du inget så syntetiserar kroppen själv detta från andra fettsyror.

Fett som förbränns ger inga giftiga metaboliter.. bara koloxid och vatten.

Jag har hört att man får cancer och hjärtsnörp av mättat fett.. men det tror jag inte på det heller!

Mättat fett både lagras och förbränns lätt.. när kroppen gör fett av glukos så gör den mättat fett för bästa lagringsförmåga.

Däremot så bör man inte äta mer än cirka 4E% fleromättat fett, varav hälten EPA och DHA.

Fleromättat fett vill inte kroppen lagra då det är ostabilt det oxiderar lätt så därför förbränns det först.

Ungefär hälften av fettet i dina cellmembran är enkelomättat, så det funkar lika bra det med.. och äter du inget så syntetiserar kroppen själv detta från andra fettsyror.

Fett som förbränns ger inga giftiga metaboliter.. bara koloxid och vatten.

I så fall borde man inte gå upp i vikt lika lätt på fleromättat fett.