Jump to content

bra mat på förskolan

fiasud
 Share

Recommended Posts

Då jag är förskollärare känns det sådär bra när det serveras yoghurt/fil med socker till frukost mellanmål och margarin till smörgåsar. Lunchen känns dock bra för barnen och vi arbetar med buffé och restaurang med många olika valmöjligheter till grönt och mat lagad från grunden.

Har själv en dotter på 2,5 och har funderat på vad hon får att äta på sin förskola. Lunchmenyn brukar se spännande ut, men övriga mål då? Hur som helst kom jag och hämtade skruttan precis lagom till mellanmål idag. Tror ni vi kunde åka direkt? Nej, mellanmål först såklart. Även om det var mackor som serverades så fanns det bra med pålägg, ost, kort grönsaker och ÄGG till min stora förtjusning. Dessutom var det mellanmjölk istället för lättmjölk som det tyvärr brukar erbjudas på de flesta förskolor. När de började plocka bort såg jag även att smöret som de lagt upp på ett finare fat visade sig vara BREGOTT. Visst kan det vara ännu bättre, men jag blev ändå ganska imponerad av utbudet, jämfört med andra förskolor (däribland min arbetsplats). Då min dotter älskar ägg så var det ju självklara pålägget med ;-)

• Like 1

Jag vet inte så mycket om vad dottern får äta på förskolan. Om jag ska vara helt ärlig är det något jag inte har vågat kolla upp av skräck för att det ska vara mycket lightprodukter och annat skit. (Och vad gör jag då? Skulle vilja säga att jag skulle ta striden att få fullfeta produkter i maten, men jag tror inte att jag hade orkat det. Känns redan som jag pratar om mat varje gång jag hämtar dottern.) Jag vet i alla fall att de har en kokerska på förskolan som lagar maten där, vilket känns bra. Mellanmål måste vi skicka med barnen, vilket jag vet att många tycker är dåligt, men som jag tycker är ganska bra för då vet jag att det inte blir så mycket frukt, sötade produkter eller bröd. Brukar ställa dit någon turkisk eller rysk yoghurt och hemlagad müsli på diverse frön.