Jump to content

De "nyttiga" bönorna är egentligen inte så nyttiga

Katerina

Recommended Posts

Man ha nu utrett hur det kom sig att 275 personer fick magproblem efter en skollunch på Baldergymnasiet i Skellefteå. Enligt en analys gjort av ett brittiskt labb har man kommit fram att det var lektiner i bönorna som har fått dessa 275 skolbarnen att må dåligt. Nu uppmanar Livsmedelsverket att blötlägga och koka bönorna. Visst det är gammal kunskap. Precis som med murklorna och en del andra svampar behöver man behandla bönor för att få bort så mycket av gifterna som man bara kan. Men får man ut allt? Man skriker inte ut på varje hörn att murklorna är sååååå nyttiga, utan betraktar den svampen som lite suspekt eftersom den kan inte ätas direkt och måste kokas och behandlas först. Varför skriker man på varje hörn att äta mera bönor och linser? Äter man mer av dem får man högre koncentrationer av lektiner - enkel matematik. Vegansk kost ska ju mer eller mindre baseras på bönor och linser ... eftersom de är sååååå nyttiga, eller??? Eller är det bara en massa önsketänkande och okunskap?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-magsjukan-livsmedelsverket-uppmanar-att-blotlagga-bonor

• Like 6
  • Thanks 1

På Kunskapskanalen finns en programserie som heter Fabriken inifrån. I ett avsnitt fick man följa med när de gjorde vita bönor i tomatsås. De bönorna fick ligga i blöt ca 20 minuter, vita bönor ska ligga i blöt minst 8 timmar, sen ska vattnet sköljas av. Vidare i processen i fabriken så kokades det en tomatsås som blandades ihop med bönorna, sen hälldes allt i en konservburk. Konservburken kokades sedan, och vad jag kan förstå så blir ju alla lektiner i princip kvar då. När man kokar bönor hemma så slår man ju bort kokvattnet. Helgalet ju...

• Confused 2
  • Sad 1

On 2019-10-04 at 15:53, Katerina sade:

Äter man mer av dem får man högre koncentrationer av lektiner - enkel matematik.

Jag har hamnat i diskussioner med veganer om antinutrienter och att ju mer man äter av såna livsmedel så får man i sig mer av dessa antinutrienter. De hävdar ju såklart att det inte finns några antinutrienter i växtbaserad mat. Bara kött som är farligt. Men det är väl så att man inte vill se det som går emot ens åsikter. 

• Like 3
  • Sad 1

1 timme sedan, Little Redhead sade:

Jag har hamnat i diskussioner med veganer om antinutrienter och att ju mer man äter av såna livsmedel så får man i sig mer av dessa antinutrienter. De hävdar ju såklart att det inte finns några antinutrienter i växtbaserad mat. Bara kött som är farligt. Men det är väl så att man inte vill se det som går emot ens åsikter. 

Det är lustigt hur vi människor fungerar. Visst finns det giftiga djur, svampar, bär mm. Kunskapen om dessa gick från en generation till en annan för överlevnads skull och det har fungerat i alla fall tills matindustrin och marknadsföringen uppfanns. Man undvek helst dessa eller i bästa fall lärde sig att hantera dem om man var tvungen. Det finns någon fisk i Japan som är giftig som man ändå äter och man måste gå lång utbildning för att lära sig att hantera den. Men just när det kommer till linser och bönor så är det tvärtom. Man prisar proteinhalten och man glömmer antinutrienterna. Känns som att människorna i blint önskan att övertyga andra att ens religiösa åsikt är bäst eller produkt är bäst eller livsstilsval är bäst kastat försiktigheten överbord och bara kör på som galningar.

• Like 3

On 2019-10-07 at 15:18, Katerina sade:

Det är lustigt hur vi människor fungerar. Visst finns det giftiga djur, svampar, bär mm. Kunskapen om dessa gick från en generation till en annan för överlevnads skull och det har fungerat i alla fall tills matindustrin och marknadsföringen uppfanns. Man undvek helst dessa eller i bästa fall lärde sig att hantera dem om man var tvungen. Det finns någon fisk i Japan som är giftig som man ändå äter och man måste gå lång utbildning för att lära sig att hantera den. Men just när det kommer till linser och bönor så är det tvärtom. Man prisar proteinhalten och man glömmer antinutrienterna. Känns som att människorna i blint önskan att övertyga andra att ens religiösa åsikt är bäst eller produkt är bäst eller livsstilsval är bäst kastat försiktigheten överbord och bara kör på som galningar.

För stabil viktminskning med bibehållen LCHF-kost kan man mycket väl addera bönor (preparera dem rätt förstås, och inget processad fabrikatprodukt!).

Handlar inte om proteiner i denna kontext, däremot om bildandet av väldigt gynnsam tarmflora samt att bönor har så kallat resistent stärkelse som inte ger kalorier men det bästa av allt : ej höjer blodsockret.

Att addera bönor till LCHF-kost , kan vara en god sak. 

Som alltid, är det ju naturligtvis individuellt.

Ur glykemiskt perspektiv eller med fokus på hälsa  eller  fokus på stabil viktnedgång en ren vinst.

2 timmar sedan, Gemma sade:

För stabil viktminskning med bibehållen LCHF-kost kan man mycket väl addera bönor (preparera dem rätt förstås, och inget processad fabrikatprodukt!).

Handlar inte om proteiner i denna kontext, däremot om bildandet av väldigt gynnsam tarmflora samt att bönor har så kallat resistent stärkelse som inte ger kalorier men det bästa av allt : ej höjer blodsockret.

Att addera bönor till LCHF-kost , kan vara en god sak. 

Som alltid, är det ju naturligtvis individuellt.

Ur glykemiskt perspektiv eller med fokus på hälsa  eller  fokus på stabil viktnedgång en ren vinst.

Alla vi har våra vanor och våra preferenser. Gillar man smaken av bönor och har ätit bönor sedan barnsben så vill man kanske fortsätta göra det. Lite bönor, väl urvattnade och kokta kommer en frisk människa att klara av om den så gärna vill. 

När det kommer till tarmfloran så blir frågan lite intressant. Bönor och linser hänger i vår tid ofta med vegetarismen och önskan att slippa äta kött eller att andra inte ska äta kött. Jag är lite skeptisk när jag hör dessa röster som lovprisar baljväxternas nyttighet. Vem har beställt denna forskning som har kommit fram till att tarmbakterierna mår så bra av resistent stärkelse. Vilka bakteriestammar gillar resistent stärkelse? Varför vill jag mata dessa bakteriestammar? Vad får jag för det? ;) Måste resistent stärkelse komma från bönor eller kan det finnas bättre källor utan för mycket antinutrienter? Varför får jag associationer till lovprisande av fullkorn... 

När det gäller tarmbakteriefloran så föreställer jag mig det så här. På allt som människan plockade eller fångade i naturen - byten, växter, rötter, nötter etc - fanns det bakterier. Dessa kom med ner i tarmarna och de bakteriestammar som man fortsatte mata överlevde och bildade tillsammans tarmbakteriefloran som var ganska rik då man pastöriserade inget, använde inte handsprit eller antibiotika. Mjölkbakterier hjälpte oss att metabolisera laktos i tarmarna. Vilka bakterier är det som ska matas med urvattnade sönderkokta bönor och varför?

• Like 3

6 timmar sedan, Katerina sade:

Alla vi har våra vanor och våra preferenser. Gillar man smaken av bönor och har ätit bönor sedan barnsben så vill man kanske fortsätta göra det. Lite bönor, väl urvattnade och kokta kommer en frisk människa att klara av om den så gärna vill. 

När det kommer till tarmfloran så blir frågan lite intressant. Bönor och linser hänger i vår tid ofta med vegetarismen och önskan att slippa äta kött eller att andra inte ska äta kött. Jag är lite skeptisk när jag hör dessa röster som lovprisar baljväxternas nyttighet. Vem har beställt denna forskning som har kommit fram till att tarmbakterierna mår så bra av resistent stärkelse. Vilka bakteriestammar gillar resistent stärkelse? Varför vill jag mata dessa bakteriestammar? Vad får jag för det? ;) Måste resistent stärkelse komma från bönor eller kan det finnas bättre källor utan för mycket antinutrienter? Varför får jag associationer till lovprisande av fullkorn... 

När det gäller tarmbakteriefloran så föreställer jag mig det så här. På allt som människan plockade eller fångade i naturen - byten, växter, rötter, nötter etc - fanns det bakterier. Dessa kom med ner i tarmarna och de bakteriestammar som man fortsatte mata överlevde och bildade tillsammans tarmbakteriefloran som var ganska rik då man pastöriserade inget, använde inte handsprit eller antibiotika. Mjölkbakterier hjälpte oss att metabolisera laktos i tarmarna. Vilka bakterier är det som ska matas med urvattnade sönderkokta bönor och varför?

Det ska inte vara några problem att äta bönor om man har tillagat dem på rätt sätt. Kan säkert vara nyttigt också. Om man inte gillar bönor finns det ingen anledning till att äta dem heller. Själv skulle jag inte vilja äta bönor varje dag även om det kan vara gott ibland. Resistent stärkelse finns i många andra grönsaker och frukt så det är bättre att välja saker efter eget tycke och smak, men det kan vara bra att räkna ut hur mycket man får i sig per dag. De nordiska näringsrekommendationerna på 500 gram frukt och grönt per dag är delvis satta för att man ska få i sig tillräckligt med kostfibrer. Angående bakterierna så händer det rätt mycket saker där nere.

https://foodpharmacy.se/2017/04/at-det-har-varje-dag-och-minska-risken-for-en-rad-kroniska-sjukdomar/

• Like 1

On 2019-10-11 at 21:57, ArneAnka sade:

Food Pharmacy är kanske inte uttalade veganer, men de har inte mycket animalier i sina recept. 🙄

Citat

... för att man ska få i sig tillräckligt med kostfibrer.

Enligt Dr Paul Mason finns det inga studier på att vi behöver fibrer, Zoë Harcombe är inne på samma spår.

• Like 4

On 2019-10-11 at 15:10, Katerina sade:

Så är det ju att alla har sin grundläggande bakterieflora, som till stor del också grundläggs under de tidiga åren och tjänar som referens, att den person med inresekretorisk uppbyggd förmåga att smälta bönor, t.ex medelhavsbo, inte heller reagerar som turisten som kommer ner och plötsligt stoppar i sig stärkelseform med helt annan metabol bakgrund. 

Att en över tid, systematik kanske krävs? Samt rörelsemönstret / levnadsstil.. också bidrar till hur det metaboliseras? Och här kommer kortisoler och annan supersvår hormoniell komponent in, som inte kan negligeras.

Bönätarna, de tar ju t.ex siesta och vilar sig manngrant som sofflejon, de knyter inte joggingskorna för att avverka några mil på löparbanden eller drar iväg till skogs... jag tror sådana omkringliggande faktorer + solen! kan ha stark betydelse för hur en person omsätter bönorna, jämfört med annan som kan få inte alls lika sympatiska effekter av "eakt samma intag".

Dessutom, äter medelhavsätarna oftast vinägrett som standard till både bönor och grönsaker, vad gör det med tarmfloran?

Kontexterna. Vissa som t.ex utgör förebild eller förekommer i bevisföring.. för inflammationshämmande föda, i experimentellt syfte, tränar ju också som arbetshästar, de lyfter tonvis.. det är spinning och anaerobiska pass i parti och minut - men så smälter inte en medelhavsbo sina bönor. 

Det måste väl ändå påverka utkomsten, väl?

Redan detta med olivoljan var så välkänt, det hette att "dessa sydeuropéer eller medelhavsfolk "dränkte" sin mat (bönor och sallader) i olja , medan komb. bönor i sallad i komb. olivolja, komb. vitlök : kan utgöra någon slags "magisk" syntes, när det intages på systematisk basis. 

Tiden är en parameter, som kan spela in.. inte enbart den egenskapande redan befintliga bakteriefloran sett som isolerad faktor?

Att prova ett par veckor någon månad, kan vara för lite - eftersom förmågan att absorbera det molykelärt.. kanske krävs en ubbyggnadsprocess över tid. 

• Like 1

On 2019-10-18 at 11:42, Gemma sade:

Dessutom, äter medelhavsätarna oftast vinägrett som standard till både bönor och grönsaker, vad gör det med tarmfloran?

Vinägrett och andra sura saker föreslås ibland för den som inte producerar tillräckligt med magsyra, ett vanligt problem som yttrar sig som halsbränna och sura uppstötningar. Ironiskt nog eftersom en sur uppstötning upplevs som just sur men grejen är att pH:t inte är tillräckligt surt för att få en bra nedbrytning av födan i magsäcken. Magmunnen stänger inte ordentligt om maginnehållet inte är tillräckligt surt. Dr Andrew Rostenberg har tagit upp detta i både böcker och föreläsningar. Tarmfloran blir jätteglad av föda som blivit ordentligt förbearbetad i magsäcken.

• Like 2

On 2019-10-07 at 13:28, Little Redhead sade:

Mm.. man bör helst inte hamna diskussioner med veganer utifall man äter typ LCHF, man kan hamna  i en situation  om  näringslära!

Sådåsåsåååå.. veganer får fucking äta vad de vill.. för mig!

Oså, det är farligt att leva, där kanske LCHFare och veganer kan förenas??

Om  man säger som så.. olika livsmedel har olika sätt att försvara sig/sin avkomma!

Animaliska livsmedel försvarar sig aningen genom att fly eller genom att bjuda upp till strid!

Förklara det för en vegan eller någon som köper sin mat på ICA/COOP/annorstdes?!

Lite osökt till olika vegetabiliska livmedel.. de försvarar sin avkomma främst genom antinutrienter..olika kemikaliska substanser,, kommer vi in på växter, de kan varken springa i väg eller fly!!

Iallafall så är jag en  fagiholic. dvs en bönälskare.. jag levde under  i min ungdoms och studentid på stora delar fett fläsk och vita bönor i tomatsås!

Jag överlevde.. trots fucking att grisarna inte ville släppa till sina kultingar eller att bönstjälkarna ville förgifta mig om jag åt upp deras barn!

Iallafall back to business.. hur svårt är det att gå ut i närmaste skog och ta hem en griskulting till frukost?

För alla som har problem med detta får antagligen köpa sin mat på ICA/COOP/Willys.. då ligger man lite risigt till hur som helst!

Då blir man tvungen att läsa alla innehållsförteckningar, det tar kopiöst lång tid.. inte nog med det.. utifall man är e fagiholic som jag, då får man oxå fucking läsa varje pakets innehållsförteckning.. eller så får man lära sig hur man lagar mat/förbereder dessa/blötlägger iallafall i minst tolv timmar/slår ut blötlägningsvattnet/antinutrienterna!

Hur j*vla svårt är det att förstå.. har de slopat hemkunskapslektionera i skolan?

• Like 1

On 2019-10-07 at 18:46, morgonsol sade:

Något mer än blötläggning och kokning av bönor som gör dem mindre skadliga? Hur påverkas näringsinnehållet av att man groddar dem?

Då blir de helt plötsligt nyttigare.. oså kan du och jag bortse kolhydratmängderna, dvs för dig och mig så är de främst tillbehör.

Dvs växterna försvarar sina barn med kemikalier, djuren försvar sina genom att fly eller strid!

Såå då kommer vi osökt in på vår evolution.. vilket innebär att vi utvecklats paralellt med olika växter, dvs ju viktigare de var för våra kalorier, ju mer ökade vi vår tollerans för detta!

Men.. en viktig del av vår evolution.. okänt vem.. men någon utvecklade hur som helst kokonsten/elden.. misstänker starkt att det var en hon, iallafall denna hen borde få Nobellpriset, alla kategorier!

Iallafall antropologer menar att det var kokonsten som gjorde att vi utvecklades från apor till mäniskor.. de har väl ungefär samma tillförlitlighet som mig?

Skillnaden mellan antropolger och mig är att de är skolade/lite pålästa.. de har iallafall helt rätt när de menar att vi gått från att vara apor till att bli människor!

Nu så är jag visserligen ingen antropolog.. men kruxet är att för att utveckla en helt ny art som kan leva nästan i vilka habitat som helst på jorden så krävs en ny teknik som garanterar tillgång på kalorier och andra näringsämnen.. det är där kokonsten kommer in.. matlagningen oxå!

Iallafall om man slutat med hemkunskap i skolan så är det en katastrof.. dvs antropologerna kan ha rätt, dvs det är genom kunskap om matlagning som vi kan överleva och få barn!

Guest Tureborgaren
8 timmar sedan, Little Redhead sade:

På sonens skola bakar de veganska muffins på hemkunskapen eftersom kött är miljövidrigt. Vet inte om man ska skratta eller gråta...

Men bakverk är tydligen bra... Jag tycker vi gråter lite på det!