Katerina

De "nyttiga" bönorna är egentligen inte så nyttiga

Recommended Posts

På Kunskapskanalen finns en programserie som heter Fabriken inifrån. I ett avsnitt fick man följa med när de gjorde vita bönor i tomatsås. De bönorna fick ligga i blöt ca 20 minuter, vita bönor ska ligga i blöt minst 8 timmar, sen ska vattnet sköljas av. Vidare i processen i fabriken så kokades det en tomatsås som blandades ihop med bönorna, sen hälldes allt i en konservburk. Konservburken kokades sedan, och vad jag kan förstå så blir ju alla lektiner i princip kvar då. När man kokar bönor hemma så slår man ju bort kokvattnet. Helgalet ju...

  • Förvirrad 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2019-10-04 at 15:53, Katerina sade:

Äter man mer av dem får man högre koncentrationer av lektiner - enkel matematik.

Jag har hamnat i diskussioner med veganer om antinutrienter och att ju mer man äter av såna livsmedel så får man i sig mer av dessa antinutrienter. De hävdar ju såklart att det inte finns några antinutrienter i växtbaserad mat. Bara kött som är farligt. Men det är väl så att man inte vill se det som går emot ens åsikter. 

  • Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Little Redhead sade:

Jag har hamnat i diskussioner med veganer om antinutrienter och att ju mer man äter av såna livsmedel så får man i sig mer av dessa antinutrienter. De hävdar ju såklart att det inte finns några antinutrienter i växtbaserad mat. Bara kött som är farligt. Men det är väl så att man inte vill se det som går emot ens åsikter. 

Det är lustigt hur vi människor fungerar. Visst finns det giftiga djur, svampar, bär mm. Kunskapen om dessa gick från en generation till en annan för överlevnads skull och det har fungerat i alla fall tills matindustrin och marknadsföringen uppfanns. Man undvek helst dessa eller i bästa fall lärde sig att hantera dem om man var tvungen. Det finns någon fisk i Japan som är giftig som man ändå äter och man måste gå lång utbildning för att lära sig att hantera den. Men just när det kommer till linser och bönor så är det tvärtom. Man prisar proteinhalten och man glömmer antinutrienterna. Känns som att människorna i blint önskan att övertyga andra att ens religiösa åsikt är bäst eller produkt är bäst eller livsstilsval är bäst kastat försiktigheten överbord och bara kör på som galningar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något mer än blötläggning och kokning av bönor som gör dem mindre skadliga? Hur påverkas näringsinnehållet av att man groddar dem?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2019-10-07 at 15:18, Katerina sade:

Det är lustigt hur vi människor fungerar. Visst finns det giftiga djur, svampar, bär mm. Kunskapen om dessa gick från en generation till en annan för överlevnads skull och det har fungerat i alla fall tills matindustrin och marknadsföringen uppfanns. Man undvek helst dessa eller i bästa fall lärde sig att hantera dem om man var tvungen. Det finns någon fisk i Japan som är giftig som man ändå äter och man måste gå lång utbildning för att lära sig att hantera den. Men just när det kommer till linser och bönor så är det tvärtom. Man prisar proteinhalten och man glömmer antinutrienterna. Känns som att människorna i blint önskan att övertyga andra att ens religiösa åsikt är bäst eller produkt är bäst eller livsstilsval är bäst kastat försiktigheten överbord och bara kör på som galningar.

För stabil viktminskning med bibehållen LCHF-kost kan man mycket väl addera bönor (preparera dem rätt förstås, och inget processad fabrikatprodukt!).

Handlar inte om proteiner i denna kontext, däremot om bildandet av väldigt gynnsam tarmflora samt att bönor har så kallat resistent stärkelse som inte ger kalorier men det bästa av allt : ej höjer blodsockret.

Att addera bönor till LCHF-kost , kan vara en god sak. 

 

Som alltid, är det ju naturligtvis individuellt.

Ur glykemiskt perspektiv eller med fokus på hälsa  eller  fokus på stabil viktnedgång en ren vinst.

 

 

  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Gemma sade:

För stabil viktminskning med bibehållen LCHF-kost kan man mycket väl addera bönor (preparera dem rätt förstås, och inget processad fabrikatprodukt!).

Handlar inte om proteiner i denna kontext, däremot om bildandet av väldigt gynnsam tarmflora samt att bönor har så kallat resistent stärkelse som inte ger kalorier men det bästa av allt : ej höjer blodsockret.

Att addera bönor till LCHF-kost , kan vara en god sak. 

 

Som alltid, är det ju naturligtvis individuellt.

Ur glykemiskt perspektiv eller med fokus på hälsa  eller  fokus på stabil viktnedgång en ren vinst.

 

 

Alla vi har våra vanor och våra preferenser. Gillar man smaken av bönor och har ätit bönor sedan barnsben så vill man kanske fortsätta göra det. Lite bönor, väl urvattnade och kokta kommer en frisk människa att klara av om den så gärna vill. 

När det kommer till tarmfloran så blir frågan lite intressant. Bönor och linser hänger i vår tid ofta med vegetarismen och önskan att slippa äta kött eller att andra inte ska äta kött. Jag är lite skeptisk när jag hör dessa röster som lovprisar baljväxternas nyttighet. Vem har beställt denna forskning som har kommit fram till att tarmbakterierna mår så bra av resistent stärkelse. Vilka bakteriestammar gillar resistent stärkelse? Varför vill jag mata dessa bakteriestammar? Vad får jag för det? ;) Måste resistent stärkelse komma från bönor eller kan det finnas bättre källor utan för mycket antinutrienter? Varför får jag associationer till lovprisande av fullkorn... 

När det gäller tarmbakteriefloran så föreställer jag mig det så här. På allt som människan plockade eller fångade i naturen - byten, växter, rötter, nötter etc - fanns det bakterier. Dessa kom med ner i tarmarna och de bakteriestammar som man fortsatte mata överlevde och bildade tillsammans tarmbakteriefloran som var ganska rik då man pastöriserade inget, använde inte handsprit eller antibiotika. Mjölkbakterier hjälpte oss att metabolisera laktos i tarmarna. Vilka bakterier är det som ska matas med urvattnade sönderkokta bönor och varför?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Katerina sade:

Alla vi har våra vanor och våra preferenser. Gillar man smaken av bönor och har ätit bönor sedan barnsben så vill man kanske fortsätta göra det. Lite bönor, väl urvattnade och kokta kommer en frisk människa att klara av om den så gärna vill. 

När det kommer till tarmfloran så blir frågan lite intressant. Bönor och linser hänger i vår tid ofta med vegetarismen och önskan att slippa äta kött eller att andra inte ska äta kött. Jag är lite skeptisk när jag hör dessa röster som lovprisar baljväxternas nyttighet. Vem har beställt denna forskning som har kommit fram till att tarmbakterierna mår så bra av resistent stärkelse. Vilka bakteriestammar gillar resistent stärkelse? Varför vill jag mata dessa bakteriestammar? Vad får jag för det? ;) Måste resistent stärkelse komma från bönor eller kan det finnas bättre källor utan för mycket antinutrienter? Varför får jag associationer till lovprisande av fullkorn... 

När det gäller tarmbakteriefloran så föreställer jag mig det så här. På allt som människan plockade eller fångade i naturen - byten, växter, rötter, nötter etc - fanns det bakterier. Dessa kom med ner i tarmarna och de bakteriestammar som man fortsatte mata överlevde och bildade tillsammans tarmbakteriefloran som var ganska rik då man pastöriserade inget, använde inte handsprit eller antibiotika. Mjölkbakterier hjälpte oss att metabolisera laktos i tarmarna. Vilka bakterier är det som ska matas med urvattnade sönderkokta bönor och varför?

Det ska inte vara några problem att äta bönor om man har tillagat dem på rätt sätt. Kan säkert vara nyttigt också. Om man inte gillar bönor finns det ingen anledning till att äta dem heller. Själv skulle jag inte vilja äta bönor varje dag även om det kan vara gott ibland. Resistent stärkelse finns i många andra grönsaker och frukt så det är bättre att välja saker efter eget tycke och smak, men det kan vara bra att räkna ut hur mycket man får i sig per dag. De nordiska näringsrekommendationerna på 500 gram frukt och grönt per dag är delvis satta för att man ska få i sig tillräckligt med kostfibrer. Angående bakterierna så händer det rätt mycket saker där nere.

 

https://foodpharmacy.se/2017/04/at-det-har-varje-dag-och-minska-risken-for-en-rad-kroniska-sjukdomar/

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.