Limp Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Jag har börjat fundera på att gå ifrån smöret helt och hållet till förmån av kokosfett som mat/stekfett. Vad tror ni om det ? Vinner jag något... vad förlorar jag ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Kokosfett är ju finfint med tanke på laurinsyran. Dock innehåller smör mer mineralämnen. Smör, näringsinnehåll Kokosfett, näringsinnehåll Själv känner jag att jag vill variera mig så mycket som möjligt för att få i mig så många olika näringsämnen som möjligt. Kanske extra viktigt eftersom jag kör periodisk fasta. Jag brukar steka i extrasaltat smör. Kokosfett tar jag oftast ett par teskedar i en kopp te. (Kung Markattas ekologiska, kallpressade). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armagnac Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Jag läste på ett paket kokosfett i en butik igår och när jag såg orden "härdat kokosfett" la jag tillbaka det på hyllan. Det var ordet härdat som gav mig negativa associationer. Därför är nu min fråga: Är allt kokosfett härdat? Är det någon nackdel/fara (jämför transfetter)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Kokosfett i silverpaketet undviker man helst. Leta efter kokosolja istället, här där jag bor finns exempelvis Kung Markatta kokosolja hos ICA Maxi. Kallpressad och således inte härdat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Det finns inte så mycket att härda i kokosfett. Så att handla Unilevers kokosfett är inte så farligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Jag håller med Slacktivisten, Kung Markattas kokosolja eller LCHF-butikens/Hälsokostens kokosfett är bra val. Det finns kokosfett som är lukt/smakfritt eller som inte är det. Vilket man väljer beror på vad man gillar smaken och lukten. "Världens bästa matblogg" har skrivit om det fina resultat man får vad gäller stekyta och jag kan bara hålla med. Sedan blandar jag ofta i en klick smör för smaken förstås. Kokosoljan använder jag på huden. Mina skrovliga armbågar är borta och barnens eksemiga hud är mycket bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Ni som steker i kokosfett.. om det nu finns någon här. Hur upplever ni smaken ? Finns det livsmedel som kokofett inte passar till i steksammanghang ? Vinsterna har jag litete kläm på och de tilltalar, men vad är det gentligen man bommar eller går miste om ? Tanken är också litete grann att slippa blanda fett i te och inta det vid ordinarie måltider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Ifall det mest handlar om att få i sig kokosfettet någon väg, så har jag börjat lägga en msk kokosfett i lite hett vatten både morgon och kväll. Det går förvånansvärt lätt ner, och jag får ha mitt kaffe ifred. Däremot vad gäller stekning, så har i alla fall jag inte märkt att kokosfett skulle smaka illa i kombination med något. Men oftast är det också i kombination med kyckling jag använder det, eftersom jag inbillar mig att det är lite "asiatiskt" i smaken då. Använder mest smör i matlagning, men för att lura i sambon lite kokosfett brukar jag ibland steka i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Jag har börjat fundera på att gå ifrån smöret helt och hållet till förmån av kokosfett som mat/stekfett. Vad tror ni om det ? Vinner jag något... vad förlorar jag ? Det du vinner är den naturligt ketogena effekten av s.k. MCT. Laurinsyra är ju heller inte fel vad det verkar. Nackdelen är väl då smaken skulle jag tro. Smör är ju så gott! Sedan finns det väl en del miljöaspekter också. Växer ju inte så mycket kokospalmer "in my hood" exempelvis. *om ändå* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Det finns inte så mycket att härda i kokosfett. Så att handla Unilevers kokosfett är inte så farligt. Var någon annan tråd nyligen om detta där vi hamnade i funderingar om s.k. fraktionering. Känner du måhända till mer om detta ur potentiella problem man normalt kopplar till härdning etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Jag har börjat fundera på att gå ifrån smöret helt och hållet till förmån av kokosfett som mat/stekfett. Vad tror ni om det ? Vinner jag något... vad förlorar jag ? Pengar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Var någon annan tråd nyligen om detta där vi hamnade i funderingar om s.k. fraktionering. Känner du måhända till mer om detta ur potentiella problem man normalt kopplar till härdning etc? Eftersom 92% av fettet är mättat och 6% enkelomättat, 2% fleromättat, så blir den ganska låg dos av transfetter när de omättade mättats. Men fast det är lite föredrar jag den icke härdade. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Eftersom 92% av fettet är mättat och 6% enkelomättat, 2% fleromättat, så blir den ganska låg dos av transfetter när de omättade mättats. Men fast det är lite föredrar jag den icke härdade. Man kan ju undra, med ett sådant innehåll, varför de överhuvudtaget bekymrar sig med att härda fettet... Är det inte hårt nog som det är eller finns det någon annan orsak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Man kan ju undra, med ett sådant innehåll, varför de överhuvudtaget bekymrar sig med att härda fettet... Är det inte hårt nog som det är eller finns det någon annan orsak? Vanligt kokosfett smälter kring + 23-24 grader. Om det härdas håller det sig hårt även i högre temperaturer, då kan man t.ex. låta ischokladen stå framme. Det fungerade inte med det naturliga kokosfettet - testade i julas och de blir riktigt mjuka om de står framme i värmen. Sen finns det säkert andra orsaker också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts