knockoutpill

Snabb viktnedgång följt av snabb viktuppgång med LCHF?

Recommended Posts

Jag köpte boken Kom igång med LCHF på 14 dagar och har kört strikt efter den nu ett tag. Den första veckan gick jag ner 5,2 kilo. Det är förstås mestadels vatten. Nu är jag två dagar in i andra veckan och jag har gått ett kilo per dag, dvs två kilo.

 

Håller jag på att binda en massa vatten igen? Är det så att kroppen "vänjer" sig vid att man äter LCHF-kost och börjar lagra vatten igen? Jag läste att man lagrar vatten för att man har glykogen i kroppen och när man inte längre äter kolhydrater blir man av med glykogenet ("raketbränslet") och då tappar man också vattnet. Det låter ju vettigt och skulle förklara varför jag tappade så mycket vatten men varför går då upp igen nu efter en vecka på LCHF-kost?

 

Disclaimer: Jag har tränat ganska intensivt under denna period: cirka 45 minuter spinning per dag. Men det gjorde jag även långt innan jag började med LCHF. Jag vet att det kan ge väldigt skeva resultat att väga sig varje dag men jag väger mig direkt på morgonen och bevisligen är det ju något som gör att jag väger ett kilo mer för varje dag som går. Jag vet också att måttbandet är ett bättre sätt att mäta sin viktnedgång än vågen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ge det någon dag till och se om trenden vänder. Annars får du helt enkelt se över vad du äter. Vad äter du på en dag? Äter du för mycket? För lite?

 

Om någonting inte funkar måste man göra förändringar till det börjar fungera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte boken, kan du ge ett exempel? Jag vet inte alls vad för typ av mat den innehåller? Innehåller de mycket mejerier? Mejerier kan vara lätt att överäta sig på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De enda mejeriprodukter den innehåller är smör och grädde. Jag har använt "vanligt" smör (det gula paketet som det står SMÖR på) och Keldas matlagningsgrädde som är på typ 27% eller 28%.

 

I övrigt har jag till frukost varje dag ätit ett halvt paket bacon och en äggröra på 3-4 ägg och lite grädde. Till lunch och middag har jag alltid ätit kött, fisk eller kyckling tillsammans med grönsaker.

 

Det är inga konstigheter i vad jag har ätit vad jag kan se. Det jag mer undrar över är om det är vanligt att man börjar samla på sig vatten igen efter att först ha chockat kroppen en vecka när man precis klivit på LCHF-tåget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför matlagningsgrädde? Kanske du vant dig lite med fettet och äter mer? Nu vet ju inte jag hur stor du är/man/kvinna men 3-4ägg och ett halv paket bacon skulle vara alldeles för mkt för mig.. Dricker du mjölk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt grädde tidigare så jag köpte bara det första och tjockaste jag såg. "Jag ska ha grädde i min matlagning, då låter det som att jag ska ha matlagningsgrädde".

 

Nej, jag dricker inte mjölk.

 

Jag har alltså ätit precis samma sak när jag gick ner 5,2 kilo på en vecka som när jag nu går upp ett kilo om dagen, så jag tror inte att det är jag som har gjort något fel med kosten.

 

Imorgon får jag hem ketonstickor och då ska jag kolla om jag verkligen är i ketos.

 

PS Jag är gigantisk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den på 27% kallas mellangrädde men borde kallas utspädd vispgrädde. Bättre köpa den riktiga som är 40% då den inte har några tillsatser. Mellangrädden innehåller kerragenan som är en kolhydrat som kan hydrolyseras i magsäcken och blir då socker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De enda mejeriprodukter den innehåller är smör och grädde. Jag har använt "vanligt" smör (det gula paketet som det står SMÖR på) och Keldas matlagningsgrädde som är på typ 27% eller 28%.

 

I övrigt har jag till frukost varje dag ätit ett halvt paket bacon och en äggröra på 3-4 ägg och lite grädde. Till lunch och middag har jag alltid ätit kött, fisk eller kyckling tillsammans med grönsaker.

 

Det är inga konstigheter i vad jag har ätit vad jag kan se. Det jag mer undrar över är om det är vanligt att man börjar samla på sig vatten igen efter att först ha chockat kroppen en vecka när man precis klivit på LCHF-tåget.

 

Du äter ganska stora portioner. Prova experimentera med att minska storleken på portionerna. Du lär bli förvånad hur lite man kan äta utan att man går hungrig på LCHF.

 

Jämförelsevis brukar jag äta kanske ett halvt paket bacon (4 bitar) och ett stekt ägg till frukost (om jag överhuvudtaget äter frukost, de flesta dagar är jag inte hungrig på morgonen, utan tar en kaffe, och käkar lunch vid 11:15 istället). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följ du boken och ge dej själv åtminstonde tre månader innan du drar några slutsatser, om du e gigantisk som du säjer så kommer det att ske under vartefter , nu i början så har du omställningsbesvär så ta det lungt bara och njut av att åta god mat och ät så du blir nöjd du kommer att minska portionsstorlekarna vartefter kroppen anpassar sej

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade ketonstickor. Jag ligger på 0,7. 1,5 till 3,0 är optimal ketos. Jag trodde jag skulle ligga högre efter en och en halv vecka på LCHF-kost. Kanske får jag skära ner på grönsakerna, speciellt de lite sötare som t.ex. tomater.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du hittat LCHF, hoppas du ska trivas :)

 

Jag tror inte du börjat samla vatten igen. Kan inte riktigt svara på varför det fluktuerar så men ifall du är gigantisk som du säger så är kanske ett kilo hit eller dit procentuellt sett ganska lite och kanske det är därför det varierar? Har magen fungerat som den ska? Ifall du har förstoppning kan maginnehåll också väga en del. Jag skulle ge dig följande råd:

 

- Byt ut matlagningsgrädden till vispgrädde (den riktiga, dvs inget med väldigt lång hållbarhet, det är en varningssignal)

- Ta det med ro nu i början och ge kroppen lite tid att ställa om sig

 

Ifall vikten fortsätter att gå upp, uteslut grädden ur kosten, men i nuläget skulle jag inte tro att det är nödvändigt att dra på så stora växlar.

 

Förresten, är det urin-stickor du har när du testar ketos? Dessa är inte helt hundraprocentiga eftersom de testar hur mycket överloppsketoner du har snarare än hur mycket du har i blodet. Men ifall du testar blodet är det en annan femma antar jag.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du hittat LCHF, hoppas du ska trivas :)

 

Jag tror inte du börjat samla vatten igen. Kan inte riktigt svara på varför det fluktuerar så men ifall du är gigantisk som du säger så är kanske ett kilo hit eller dit procentuellt sett ganska lite och kanske det är därför det varierar? Har magen fungerat som den ska? Ifall du har förstoppning kan maginnehåll också väga en del. Jag skulle ge dig följande råd:

 

- Byt ut matlagningsgrädden till vispgrädde (den riktiga, dvs inget med väldigt lång hållbarhet, det är en varningssignal)

- Ta det med ro nu i början och ge kroppen lite tid att ställa om sig

 

Ifall vikten fortsätter att gå upp, uteslut grädden ur kosten, men i nuläget skulle jag inte tro att det är nödvändigt att dra på så stora växlar.

 

Förresten, är det urin-stickor du har när du testar ketos? Dessa är inte helt hundraprocentiga eftersom de testar hur mycket överloppsketoner du har snarare än hur mycket du har i blodet. Men ifall du testar blodet är det en annan femma antar jag.

 

Lycka till!

 

Tack.

 

Nej, det är blodstickor. Jag skaffade en mätare när kostdoktorn tipsade om det i sin blogg för säkert nästan ett år sen. Jag har haft den sen dess och nu skaffade jag stickor till den.

 

Jag tror jag har ätit för stora portioner. Det blir väldigt stora portioner om man äter exakt enligt recepten i boken ("Kom igång med LCHF på 14 dagar"). Det är i princip 200-250g protein (kött, fisk eller fågel) plus grönsaker och sås till lunch och middag. Jag tar och skär ner på mängden och ser vilken effekt det får.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du 200-250 g kött? Tänk på att kött sällan har mer än 20 procent protein i sig. Så ifall du äter 200 g kött får du ca 40 g protein i dig. Jag tycker inte att 250 g kött per måltid är huvudlöst mycket för en stor person, men du vet bäst själv ifall du blir hungrig mellan målen eller inte. Tror det är bäst att bestämma mängd enligt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade ketonstickor. Jag ligger på 0,7. 1,5 till 3,0 är optimal ketos. Jag trodde jag skulle ligga högre efter en och en halv vecka på LCHF-kost. Kanske får jag skära ner på grönsakerna, speciellt de lite sötare som t.ex. tomater.

0,7 efter så kort tid är bra. För mig tog det en månad att nå 1,5. Optimal ketos är inget måste för de flesta.

 

Jag har inte läst boken men hur mycket fett äter du?

 

Tänk även på att kött/fisk/fågel innehåller c:a 20g protein per hekto. Utgå från 1g protein per kg kroppsvikt per dag och lägg till fett tills du blir mätt i 6 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,7 efter så kort tid är bra. För mig tog det en månad att nå 1,5. Optimal ketos är inget måste för de flesta.

 

Jag har inte läst boken men hur mycket fett äter du?

 

Tänk även på att kött/fisk/fågel innehåller c:a 20g protein per hekto. Utgå från 1g protein per kg kroppsvikt per dag och lägg till fett tills du blir mätt i 6 timmar.

 

Jag ska ta och mäta ketonerna en gång i veckan. Jag köpte 20 stickor så det kommer att räcka ett tag. Jag trodde 0,7 efter en vecka var dåligt. Det står i min bok ("Kom igång med LCHF på 14 dagar") att efter en vecka borde man vara i ketos, så jag kände mig lite misslyckas när jag kollade min egen ketonnivå.

 

Hur mycket fett jag äter? Hm, pja.. jag har inte mätt det. Men en vanlig måltid består av 200-250 gram fisk, kött eller kyckling och till det gör jag en gräddsås bestående av kanske 1,5-2 dl grädde och någon typ av fond (och kanske något mer som t.ex. svamp). Och så grönsaker till det.

 

Tack för uträkningen om den dagliga proteindosen. Enligt det du skrev ska alltså en person på 100 kg äta 500 g kött, fågel eller fisk per dag. Jag väger mer än 100 kg och äter nog 500-550 gram kött, fågel eller fisk per dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta och mäta ketonerna en gång i veckan. Jag köpte 20 stickor så det kommer att räcka ett tag. Jag trodde 0,7 efter en vecka var dåligt. Det står i min bok ("Kom igång med LCHF på 14 dagar") att efter en vecka borde man vara i ketos, så jag kände mig lite misslyckas när jag kollade min egen ketonnivå.

 

Hur mycket fett jag äter? Hm, pja.. jag har inte mätt det. Men en vanlig måltid består av 200-250 gram fisk, kött eller kyckling och till det gör jag en gräddsås bestående av kanske 1,5-2 dl grädde och någon typ av fond (och kanske något mer som t.ex. svamp). Och så grönsaker till det.

 

Tack för uträkningen om den dagliga proteindosen. Enligt det du skrev ska alltså en person på 100 kg äta 500 g kött, fågel eller fisk per dag. Jag väger mer än 100 kg och äter nog 500-550 gram kött, fågel eller fisk per dag.

Jag skulle nog säga att det är lite väl mycket grädde, Själv använder jag högst en dl i en måltid en gång om dagen som mest. Jag använder rätt mycket smör och en del olivolja istället. Som sagt, 0,7 är bra för det visar att du är i ketos om än inte den så kallade optimala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till med trixandet, hoppas det går nedåt snart igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.