lenajohansson Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 hej! jag igen har nyligen börjat med lchf igen och det går bra har läst och försökt hitta info om det är så att man äter kolhydrater någon gång, går man ur keton förbränning direkt då? måste kroppen ställa om sig igen efter det? ex: äter lchf varje dag vid ett tillfälle äter jag en påse chips med dipp, men går direkt efter det tillbaka till mina lchrutiner måste kroppen på nytt ställa om sig (med alla omställningdagar och besvär, för mig ca två dagar) annat ex: jag är på stan och det blir långdraget tar en big mac med sallad och vitlökssås på MC, när jag kommer hem äter jag min vanliga lchfkost enligt rutin ligger man kvar i keton förbränning under hela tiden? gärna enkla o konkreta svar = ketos eller inte (kroppen måste ställa om sig igen) (har tidigare läst typ 'ta det som du gillar' , 'om du måste eller vill så gör det du känner för') tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Jaa du, om du äter något som en påse chips eller en hamburgare så går kroppen ur ketos tillfälligt. Enligt min erfarenhet är det inga större problem att återgå till en striktare kost igen. Det jag först och främst märker är att suget ökar och att jag får myrkrypningar i benen efter en kolhydratchock (avhjälps med magnesium för min del). Om man däremot frossar i kolhydrater under flera dagar blir det jobbigare att minska dem igen. Jag tror att omställningsbesvären vid avsteg minskar ju längre tid man ätit LCHF och naturligtvis hur länge avsteget pågått. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Jag misstänker att Ulf-S har sammanfattat hur det funkar mer än väl. Nyckeln är alltså att i den mån man gör avsteg inte göra dem för länge/för ofta/för intensivt. Om man är relativt ny på LCHF-kost så inbillar jag mig att man ska vara än mer försiktig eftersom anpassningen till kosten sker även bortom de första 4 veckorna, ex ur ett muskulärt perspektiv. Man kanske kan se den första tiden på LCHF-kost (om vi nu utgår från Atkinsmodellen med mycket strikt intag direkt från början) som motsvarande första tiden under en graviditet. Under 8:e veckan så är, om jag inte minns fel, hjärnan i fokus och då är det ju extra viktigt att man inte ger kroppen saker den inte borde ges som gravid. Lite samma sak med LCHF men att det då "bara" är du själv och din ketoanpassning som drabbas. Forskarna Phinney och Volek, som är de mest kunniga på området, rekommenderar dock att vara väldigt försiktig med avsteg. Minns jag inte fel så hävdar de dessutom att avsteg kan leda till att ny ketoanpassning motsvarande 2-4 veckor måste ske för att vara tillbaka där man var. Det där är jag rätt skeptisk till baserat på erfarenhet från egentligen alla jag kunnat följa på någorlunda nära håll. Absolut, skulle man utvidga "avstegandet" till flera dagar, då kanske det kan vara tal om den typen av perioder för återanpassning men är det bara något enstaka tillfälle och inte så frekvent bör det gå betydligt fortare och efter lång ketoanpassning knappt märkas så mycket. (Det är åtminstone min erfarenhet.) En praktisk detalj, OM du nödvändigtvis letar dig in på Donken, varför inte då välja något lämpligare än en Big Mac? Jag brukar köra på 3-4 ostburgare där jag placerar köttet mellan 2 brödhalvor. Är man väldigt känslig kan man ju nöja sig med en halva så det blir som en riktigt mastig macka. Och kom ihåg gott folk, vad omgivningen tycker är inte nödvändigtvis relevant... Tillägg: Mängden du stoppar i dig på Donken skall utgå från dina behov och inte mina. Kände mig nödgad att påpeka det då annars relativt nytillkomna som läser detta skulle kunna få för sig att jag gav dem carte blanche på att äta hur mycket man känner för bara för att det är kolhydratsnålt. Den föreställningsvärlden uppmuntras ju alltjämt inom LCHF-sfären (även om det här forumet verkar på banan i stora drag). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Jaa du, om du äter något som en påse chips eller en hamburgare så går kroppen ur ketos tillfälligt. Enligt min erfarenhet är det inga större problem att återgå till en striktare kost igen. Det jag först och främst märker är att suget ökar och att jag får myrkrypningar i benen efter en kolhydratchock (avhjälps med magnesium för min del). Om man däremot frossar i kolhydrater under flera dagar blir det jobbigare att minska dem igen. Jag tror att omställningsbesvären vid avsteg minskar ju längre tid man ätit LCHF och naturligtvis hur länge avsteget pågått. ja det var det jag tänkte..... jag har inga problem att gå tillbaka och bryr mig inte så mycket om jag mår lite dåligt en stund efter att ha avvikit från den vanligaa matrutinen.... att det går snabbare tillbaka sas när kroppen är van tyckte jag var logiskt , men olika info kan vara förvirrande... tack för ditt svar!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Det kan vara värt att tänka på att den där chipspåsen antagligen är skadligare för någon som brukar äta LCHF än för kolhydratätare. Om man planerar att göra avsteg regelbundet i alla fall. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22669333 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Jag misstänker att Ulf-S har sammanfattat hur det funkar mer än väl. Nyckeln är alltså att i den mån man gör avsteg inte göra dem för länge/för ofta/för intensivt. Om man är relativt ny på LCHF-kost så inbillar jag mig att man ska vara än mer försiktig eftersom anpassningen till kosten sker även bortom de första 4 veckorna, ex ur ett muskulärt perspektiv. Man kanske kan se den första tiden på LCHF-kost (om vi nu utgår från Atkinsmodellen med mycket strikt intag direkt från början) som motsvarande första tiden under en graviditet. Under 8:e veckan så är, om jag inte minns fel, hjärnan i fokus och då är det ju extra viktigt att man inte ger kroppen saker den inte borde ges som gravid. Lite samma sak med LCHF men att det då "bara" är du själv och din ketoanpassning som drabbas. Forskarna Phinney och Volek, som är de mest kunniga på området, rekommenderar dock att vara väldigt försiktig med avsteg. Minns jag inte fel så hävdar de dessutom att avsteg kan leda till att ny ketoanpassning motsvarande 2-4 veckor måste ske för att vara tillbaka där man var. Det där är jag rätt skeptisk till baserat på erfarenhet från egentligen alla jag kunnat följa på någorlunda nära håll. Absolut, skulle man utvidga "avstegandet" till flera dagar, då kanske det kan vara tal om den typen av perioder för återanpassning men är det bara något enstaka tillfälle och inte så frekvent bör det gå betydligt fortare och efter lång ketoanpassning knappt märkas så mycket. (Det är åtminstone min erfarenhet.) En praktisk detalj, OM du nödvändigtvis letar dig in på Donken, varför inte då välja något lämpligare än en Big Mac? Jag brukar köra på 3-4 ostburgare där jag placerar köttet mellan 2 brödhalvor. Är man väldigt känslig kan man ju nöja sig med en halva så det blir som en riktigt mastig macka. Och kom ihåg gott folk, vad omgivningen tycker är inte nödvändigtvis relevant... Tillägg: Mängden du stoppar i dig på Donken skall utgå från dina behov och inte mina. Kände mig nödgad att påpeka det då annars relativt nytillkomna som läser detta skulle kunna få för sig att jag gav dem carte blanche på att äta hur mycket man känner för bara för att det är kolhydratsnålt. Den föreställningsvärlden uppmuntras ju alltjämt inom LCHF-sfären (även om det här forumet verkar på banan i stora drag). ja men det var nyttig info då är det bara att hålla sig ett par veckor till och så kanske jag får min chipsafton någon gång emellanåt... jag åt typ atkins förra vändan; kött, gräddsås, makrill, ägg, majonäs, lite sallad av olika slag, ev, blomkål o broccoli det som var tråkigt var ju när man skulle fika på stan eller nåt, samt om man hamnar i en situation då man behöver äta snabbt på stan typ MC det händer väldigt sällan för mig så när det väl händer vill man ju passa på... innnan jag började igen med lchf nu för en dryg vecka sedan, har jag sedan förra vändan ätit något liknande GI fast min egen stil ex. när jag har en chipsdag, hade jag grillad kyckling, chips och dipp . åt lite kött först o mosade sedan i mig chipsen alt. hade jag bara chips och dipp då jag betraktade gräddfilen som protein den vvanliga maten var grovt bröd med pålägg, mat enligt modell normalt protein, lite potatis eller ris, pasta, samt broccoli/blomkålsblandning reglerade mitt intag av mat till ung 1700-1800 kaalorier per dag för att jag är sjuk o ligger stilla mesta tiden på detta gick jag ner , om jag skippade chipsaftonen, lite varje vecka detta balanserade jag upp ibland med en pizza eller kebabtallrik så att et inte blev svält idén var att växla antalet kalorier grejen är att med lchf få mer balans i kroppen...men jag vill ju absolut inte bli större utan få bort fettet runt midjan och då är jag nöjd både ur hälsoperspektiv men också för helheten (utseende) Big Mac blir det för att det är godast, är den jag alltid ätit och går jag in till MC så är det för att det ska vara enkelt och gå snabbt samt smaka bra.... tack för dina utförliga fakta!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Det kan vara värt att tänka på att den där chipspåsen antagligen är skadligare för någon som brukar äta LCHF än för kolhydratätare. Om man planerar att göra avsteg regelbundet i alla fall. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22669333 fattade inte mycket av den sidan nej, det är bara tänkt som en engångsgrej typ en dag i månaden kanske.... tack för ditt svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Det är betydligt lättare att aldrig göra avsteg än att göra dem ibland. I min erfarenhet brukar en gång i månaden brukar bli en helg i månaden, som blir en vecka i månaden eftersom man inte orkade handla LCHF-mat, och sen upptäcker man att man har tryckt i sig skräpmat i två månader. Jag brukar göra avsteg på julafton, midsommar, och egna/näraståendes födelsedagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Det är betydligt lättare att aldrig göra avsteg än att göra dem ibland. I min erfarenhet brukar en gång i månaden brukar bli en helg i månaden, som blir en vecka i månaden eftersom man inte orkade handla LCHF-mat, och sen upptäcker man att man har tryckt i sig skräpmat i två månader. Jag brukar göra avsteg på julafton, midsommar, och egna/näraståendes födelsedagar. sånt är ingen fara alls för mig..... jag kan ex utan problem byta ut lunchen (som är min middag) mot chips o dipp en dag och sen går jag med glädje tillbaka till lchf då jag oftast mår lite dåligt och är övermätt av chipsen får liksom ny kraft, en nytändning men i praktiken är det också lätt för mig om jag tex bestämmer mig för att på fredag ska jag ha chips o dipp. när fredagen sedan kommer så kanske jag inte är sugen på det när jag väl är i affären och skiter då i allt.... kan bli något annat gott lchfmat istället har alltid haft lätt att skjuta på saker jag är sugen på......förr kunde jag tänka en dag att jag ville ha pizza eller en big mac meny...och det kunde ta flera veckor innan jag tog mig för att köpa det för att det passade just den dagen så jag är inte impulsiv när det gäller mat, snarare tvärtom jag vet att det inte blir mer än det godiset jag byter ut vid ett tillfälle men det kanske är annorlunda om jag är borta någonstans o äter med andra människor, då skulle jag nog ha svårt att sitta o titta om de fikade gott kaffebröd etc... men det händer aldrig så det är ingen fara med det tack för ditt svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 fattade inte mycket av den sidan nej, det är bara tänkt som en engångsgrej typ en dag i månaden kanske.... tack för ditt svar! Vad den säger är att blodsockret går upp mer om man äter något kolhydratrikt när kroppen har vant sig vid lågkolhydratkost i några dagar. Det var väl därför det skrevs om att Annika Dahlqvist hade "diabetes", för hon gjorde glukostoleranstest under LCHF. När hon hade preppat med mer kolhydrater i några dagar så var hon ju inte diabetiker. Men jag tror att det är värt att tänka på om man gör avsteg varje vecka. Då kan det nog vara bättre att äta lite mer kolhydrater hela tiden, så kroppen klarar det bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenajohansson Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Vad den säger är att blodsockret går upp mer om man äter något kolhydratrikt när kroppen har vant sig vid lågkolhydratkost i några dagar. Det var väl därför det skrevs om att Annika Dahlqvist hade "diabetes", för hon gjorde glukostoleranstest under LCHF. När hon hade preppat med mer kolhydrater i några dagar så var hon ju inte diabetiker. Men jag tror att det är värt att tänka på om man gör avsteg varje vecka. Då kan det nog vara bättre att äta lite mer kolhydrater hela tiden, så kroppen klarar det bättre. tack för ditt svar! ja då fattar jag.. efter en natt med chipsdrömmar så ar jag lite sugen o ville kolla hur detta påverkar kroppen, men det gick över .... jag tror jag förlänger den avstickaren till ett senare tillfälle...tänkte se om det lilla fett jag har kvar (sitter bara på midjan) försvinner efter en tid med ganska strikt lchf och då kanske jag lägger till saker eller växlar lite dvs äter godis eller chips eller något annat någon gång ibland men det går faktiskt mkt bra nu . börjar titta mig omkring efter lite goda recept och så . det verkar som jag kan vänja mig att äta 2 mål om dagen ibland om jag fått i mig tillräckligt på lunchen innan var jag så slavisk med att hålla mina mattider för blodsockret, men nu är ju det problemet ur världen känns det som tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts