akitornas matte Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Förlåt, men jag förstår inte det här med att unvika fläskkött då jag äter LCHF för att slippa värk. Är det fettet som ska unvikas eller är det fläskkött över huvud taget? Inte ens filén? Har sökt i tidigare frågor och svar men inte hittat ett entydigt svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Ekologiskt fläskkött är att föredra framför industrielt, då det ekologiska köttet klarar LCHF-kriterier. Ja, jag vet det blir dyrt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Undvik fläsk och kyckling.. mest för att det kan innehålla rätt mycket omega-6.. då de oftast föds upp på spannmål. Välj gräsbetat nätkött och vilt.. i första hand. Du är vad du äter.. och du är vad din mat har ätit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 http://www.nedanback.se/ Kravmärkt utegris 43 kr/kg. Lägger man ner lite tid på planering behöver det inte vara dyrt, men då ska man ju ha tur att ha nåt sånt här ställe i närheten. Jag tänkte svänga förbi på väg hem till Småland innan påsk Jag skulle säga: välj industrikött som en sista utväg! Man får alltid vad man betalar för, eller inte betalar för 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Och hur är det med Bosarpkycklingar? Ibland blir jag tokig på allt man inte borde äta... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Bosarpkycklingen är mig veterligen den enda kravmärkta kycklingen i Sverige. Jag läste lite på deras hemsida om att de vistas ute i s.k. mobila hus och att de får kravmärkt kraftfoder när de är inomhus. Har mailat och frågat om dessa saker, men jag anser att dessa kycklingar är helt ok att äta, och smakmässigt går det inte att jämföra med annan kyckling. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Grejen med både gris och kyckling är att de föds upp på säd, de ekologiska får ekologisk säd! Men.. det är bättre att ta sitt omega6 från ekologiska djur än att käka säden själv. Men.. har man inflamatoriska problem skall man hålla ner omega6.. oavsett om det är ekologiskt eller ej. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Grejen med både gris och kyckling är att de föds upp på säd, de ekologiska får ekologisk säd! Men.. det är bättre att ta sitt omega6 från ekologiska djur än att käka säden själv. Men.. har man inflamatoriska problem skall man hålla ner omega6.. oavsett om det är ekologiskt eller ej. Och vilket foder anser du att man ska föda upp dem på? Om inte spannmål? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Man kunde ju önska att det fanns en myndighet som kunde jobba med att garantera högsta kvalitet på det som skall kallas mat istället för att, som nu, i praktiken hjälpa till att undergräva folkhälsan... Rätt snurrigt när vi normaliserat undermålig matkvalitet och sjukdomar. Framtiden ser strålande ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Men.. har man inflamatoriska problem skall man hålla ner omega6.. oavsett om det är ekologiskt eller ej. Jo det är ju därför det bekymrar mig lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Och vilket foder anser du att man ska föda upp dem på? Om inte spannmål? Tja det är ju en helt annan fråga, men grisar är väl egentligen allätare och lever på rötter, smådjur, allaehanda as svamp, tryffel, ägg.. tja vad de kommer över, men knappast mycket säd? Ursprunligen så födde man väl upp grisar på potatis, rovor, betor och sådant. Hönsfåglar äter ju mycket insekter, larver och fröer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Jag tycker också detta är svårt då man bara vill ha gräsbetat och vilt... och kyckling känns inte alls bra att äta och gillar inte fläskkött så mkt så då blir det endast nötkött eller tex torsk,sej då de är svårt att få tag på vilda feta fiskar? Blir lite enformigt men men... vill ha gräsbetat och vilt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post EB_ Posted March 1, 2013 Popular Post Share Posted March 1, 2013 Undvik fläsk och kyckling.. mest för att det kan innehålla rätt mycket omega-6.. då de oftast föds upp på spannmål. Välj gräsbetat nätkött och vilt.. i första hand. Du är vad du äter.. och du är vad din mat har ätit! Kyckling innehåller inte speciellt mycket fett alls så det är inget större problem. Griskött innehåller ungefär 6 grr mer omega 6 är omega 3. Det innebär att man gott och väl kan äta fläsk ett par gånger i veckan så länge man samtidigt ser till att äta fisk och håller sig borta från fröoljor. Exempelvis så kompenserar en portion med makrill eller lax lätt för en portion fläskkött. Ät varierat helt enkelt så är problemet obefintligt. Gräsbetat nötkött och vilt är väldigt bra givetvis men för de allra flesta så är det en kostnadsfråga. Det är helt enkelt för dyrt att äta bara det och ärligt talat så tycker jag man går lite bet om man försöker plocka bort gris och kyckling för att de innehåller 1-2g omega6 per 100g. Jag tror att de allra flesta har betydligt sämre saker man bör sluta med först innan man slutar äta fläsk och fågel typ de där efterrätterna bakade på nötmjöl som innehåller MASSOR med omega6 eller det där vinet som ändå innehöll mer socker än vad man trodde osv. Köttet är sällan boven till ohälsa även om vissa vill få oss att tro det. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Om man letar vettiga kyckling- och fläskalternativ är detta också en kostnadsfråga. Efter ett tag på LCHF har jag upptäckt att jag vill ha det naturligaste jag har råd med och kan få tag på. Kravmärkt bacon är egentligen ingen kostnadsfråga, det handlar inte om så många kronor mer per paket. Kravmärkt kyckling däremot blir det mer sällan. Och det har såklart blivit en självklarhet att laga det mesta från grunden i mån av tid. Har jag inte tid så väljer jag ibland periodisk fasta istället för att äta skräp, och detta är helt sjukt effektivt om man vill bli av med bilringen, och det ska tydligen ha massor utav andra hälsoeffekter också Ska kolla på http://urplay.se/Produkter/170958-Varlden-Alskade-kott ikväll. Handlar tydligen om den moderna köttindustrins framväxt vilket kan ge lite perspektiv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akitornas matte Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Kyckling innehåller inte speciellt mycket fett alls så det är inget större problem. Griskött innehåller ungefär 6 grr mer omega 6 är omega 3. Det innebär att man gott och väl kan äta fläsk ett par gånger i veckan så länge man samtidigt ser till att äta fisk och håller sig borta från fröoljor. Exempelvis så kompenserar en portion med makrill eller lax lätt för en portion fläskkött. Ät varierat helt enkelt så är problemet obefintligt. Gräsbetat nötkött och vilt är väldigt bra givetvis men för de allra flesta så är det en kostnadsfråga. Det är helt enkelt för dyrt att äta bara det och ärligt talat så tycker jag man går lite bet om man försöker plocka bort gris och kyckling för att de innehåller 1-2g omega6 per 100g. Jag tror att de allra flesta har betydligt sämre saker man bör sluta med först innan man slutar äta fläsk och fågel typ de där efterrätterna bakade på nötmjöl som innehåller MASSOR med omega6 eller det där vinet som ändå innehöll mer socker än vad man trodde osv. Köttet är sällan boven till ohälsa även om vissa vill få oss att tro det. Tack. Nu har jag fått det svar jag sökte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Tja det är ju en helt annan fråga, men grisar är väl egentligen allätare och lever på rötter, smådjur, allaehanda as svamp, tryffel, ägg.. tja vad de kommer över, men knappast mycket säd? Ursprunligen så födde man väl upp grisar på potatis, rovor, betor och sådant. Hönsfåglar äter ju mycket insekter, larver och fröer. Tala om det för vildsvinen som käkar stråsäd och raps! Nädå, grisar är förvisso allätare på så sätt att de inte är utpräglade vegetarianer, men de äter med förtjusning både spannmål och frukt, förutom rötter och nötter. Vi föder upp vår grisar på kornkross och ärter. Inom den industriella produktionen vet jag inte vad de ger dem, och vill kanske inte veta heller, men att grisar inte ska ha spannmål är nys. Sedan galna-ko-sjukan har det varit förbjudet att ge animaliska foder till grisar, men det ska lättas upp nu, läste jag i ATL härförlden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Mnjae, de är allätare och äter säkert upp grödan för jordbrukarna.. men om vi lade ner jordbrukat så klarar de sig ändå. De är altså inte på något sätt beroende av jordbruksprodukter i vilt tillstånd. Framförallt finns det inget som tyder på att de är kapabla att driva egna jordbruk i vilt tillstånd? Numera är det väl en massa soyamjöl som de flesta djur föds upp på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Tala om det för vildsvinen som käkar stråsäd och raps! Nädå, grisar är förvisso allätare på så sätt att de inte är utpräglade vegetarianer, men de äter med förtjusning både spannmål och frukt, förutom rötter och nötter. Vi föder upp vår grisar på kornkross och ärter. Inom den industriella produktionen vet jag inte vad de ger dem, och vill kanske inte veta heller, men att grisar inte ska ha spannmål är nys. Sedan galna-ko-sjukan har det varit förbjudet att ge animaliska foder till grisar, men det ska lättas upp nu, läste jag i ATL härförlden. Just kornkross och ärtor är väl tyvärr som jag förstår det exempel på mat som gör grisarnas kött rikt på det onyttiga omega-6-fettet. Att grisarna äter sådan mat med förtjusning innebär inte att det är bra för dem, lika lite som ett övermått av socker och stärkelse (eller föralldel alkohol) är bra för människor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Jag ska snart starta en tråd om lantbruk och djuruppfödning. Det finns gränser för hur naiva folk får vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Jag ska snart starta en tråd om lantbruk och djuruppfödning. Det finns gränser för hur naiva folk får vara. Naiva på vilket sätt? Eller okunniga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Jag ska snart starta en tråd om lantbruk och djuruppfödning. Det finns gränser för hur naiva folk får vara. Nu blir jag nyfiken vad du menar med det? Berätta gärna redan i denna tråden! En tråd om lantbruk och djuruppfödning skulle säkert också vara uppskattad av många. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helge Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Scan har ju börjat marknadsföra ett nytt fläskkött, "Rapsgris" http://www.scan.se/aktuellt/rapsgrisen?gclid=CPy25Lvc47UCFex3cAodPX4ASA . Har provat Bacon från Rapsgris, den var godare än Scans ekologiska variant. Låter som om "Rapsgris" ev kan vara nyttigare än bacon från Europas fläskfabriker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Då är ju frågan varför det inte finns ekologisk rapsgris ännu om det ska vara så bra med raps enligt scan, men det lanserar de kanske när rapsgrishypen har gett tillräckligt med inkomst 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 Jag ska snart starta en tråd om lantbruk och djuruppfödning. Blev det en tråd? Jag hittar ingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 Nä, jag hade varit tvungen att börja med lite grundläggande företagsekonomi. För mig får folk gärna hålla grisar och försöka föda upp dem på rötter och insekter. Att få lantbruksföretag att göra det samma och gå med vinst är nog värre. Annars kan jag rekommendera att den som vill ha naturligt uppfödd gris skaffar sig jägarexamen, en bössa och kontakter och börjar jaga vildsvin. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 Jag gillar den här http://atlplay.nu/video/grisarna-fixar-markberedningen/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 Jag minns när mormor och morfar höll grisar, småskaligt för framför allt släktens behov. Vad jag minns fick dessa potatis och potatisskal, rovor och ärtskidor. De senare två odlades enkom som grismat. Mormor kokade något som kallades grisgröt, vilket som jag uppfattade det mest bestod av korn och potatisskal. Men nu talar vi om en tioårings uppfattning av det hela... Jag har faktiskt också funderat över detta, vad är grisars naturliga föda, egentligen? Jag gissar att mormors grisar åt relativt bra mat, men det var ju ändå en god del spannmål och baljväxter. Vad skulle de annars äta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 Nämenaltså.. Totto har rätt.. så i avsaknad av att hon drar en längre historia om hur det är att vara lantbruksföretagare så skall jag dra några erfarenheter och slutsatser från min tid som lilldräng i Norra Bohuslän.. för 45 år sedan! Mycket har säkert förändrats sedan dess men grunderna finns där hur som helst! Grejen med en bondgård är till stora delar att omvandla grödor som gården är lämpad för och som har rätt förutsättningar för till avsaluprodukter! Kor är bra omvandlare av grovfoder till mejeriprodukter och nötkött, grisar omvandlar spannmål till kött främst, höns till ägg! På min tid så fick korna hö, ensilage, och köpt kraftfoder samt gårdens havremjöl. Grisarna havremjöl och grisfor, suggorna suggfor och havremjöl.. säsongsvis såg jag säckar med gula ärtor.. som oxå maldes till mjöl Hönsen fick samma havremjöl och pullfor, krossat snäckskal för kalcium! Alla dessa foderstater med -for i slutet är sådant som köptes på lantmännen och skall då tillföra resten av de näringsämnen som skall kompletera gårdens egna grödor. Mansfolket har som regel sin utbildning från Dingle lantbruksskola och kvinnsfolket från Dingles hushållskola som var inriktat på jordbrukshushåll, det var rätt vanligt att de träffades där! Sen så.. min far som kommer från en gård i Skåne.. min farfar var i princip dagsverkare på ett större gods.. iallafall i början av seklet.. de hade en liten gård där de hade ko och grisar.. i princip för självförsörjning.. förutom dagsverkena. Korna fick hö och havre, grisarna fick både havre och kokt potatis.. likaså hönsen! Min mor som är från Hälsingland växte upp som dotter till en skogsarbetare/flottare, de hade oxå en liten gård, med gris, get, höns för självhushåll.. där odlades främst råg och potatis, dels för egen konsumtion och till djurens foder! Grisen fick både mjöl och kokt potatis! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 Jag gillar den här http://atlplay.nu/video/grisarna-fixar-markberedningen/ Jag hoppas, för grsarnas skull, att de också får tillgång till korn och annat spannmål. Vi hade också grisarna ute men de fick ju mat också, annars hade de svultit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 Nämenaltså.. Totto har rätt.. så i avsaknad av att hon drar en längre historia om hur det är att vara lantbruksföretagare så skall jag dra några erfarenheter och slutsatser från min tid som lilldräng i Norra Bohuslän.. för 45 år sedan! Mycket har säkert förändrats sedan dess men grunderna finns där hur som helst! Grejen med en bondgård är till stora delar att omvandla grödor som gården är lämpad för och som har rätt förutsättningar för till avsaluprodukter! Kor är bra omvandlare av grovfoder till mejeriprodukter och nötkött, grisar omvandlar spannmål till kött främst, höns till ägg! På min tid så fick korna hö, ensilage, och köpt kraftfoder samt gårdens havremjöl. Grisarna havremjöl och grisfor, suggorna suggfor och havremjöl.. säsongsvis såg jag säckar med gula ärtor.. som oxå maldes till mjöl Hönsen fick samma havremjöl och pullfor, krossat snäckskal för kalcium! Alla dessa foderstater med -for i slutet är sådant som köptes på lantmännen och skall då tillföra resten av de näringsämnen som skall kompletera gårdens egna grödor. Mansfolket har som regel sin utbildning från Dingle lantbruksskola och kvinnsfolket från Dingles hushållskola som var inriktat på jordbrukshushåll, det var rätt vanligt att de träffades där! Sen så.. min far som kommer från en gård i Skåne.. min farfar var i princip dagsverkare på ett större gods.. iallafall i början av seklet.. de hade en liten gård där de hade ko och grisar.. i princip för självförsörjning.. förutom dagsverkena. Korna fick hö och havre, grisarna fick både havre och kokt potatis.. likaså hönsen! Min mor som är från Hälsingland växte upp som dotter till en skogsarbetare/flottare, de hade oxå en liten gård, med gris, get, höns för självhushåll.. där odlades främst råg och potatis, dels för egen konsumtion och till djurens foder! Grisen fick både mjöl och kokt potatis! Nu är väl ren havre inte det som man helst ska ge grisar, korn är bättre. Men håller man grisar för självhushållning gör man ju lite som man vill och ger man potatis ska den helst kokas först. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 Nu är väl ren havre inte det som man helst ska ge grisar, korn är bättre. Men håller man grisar för självhushållning gör man ju lite som man vill och ger man potatis ska den helst kokas först. Vad jag minns så var det främst havre? Men som sagt vad, de har gått lantbruksskola och tillsattsfodret de köpte på lantmännen blandades i antagligen rätt proportioner? Sen så.. minns att vi hade både råg, vete och korn på en del åkrar.. riktigt vart detta tog vägen vet jag inte.. mest troligt såldes det direkt till lantmännen? Hur som helst.. iomed att jag var så ung att jag gick i grundskola på den tiden så vet jag inte var allt spannmål tog vägen under dagen.. mest troligt gick stora delar till Lantmännens silo? Det jag har tydliga minnen utav iallafall är att vårt rätt begränsade spannmålsmagasin låg en trappa upp ovanför kvarnen och jag var oxå med och skruvade upp detta dit på helger! Jag skall inte svära på att det var i huvudsak havre.. dock så tror jag mig via min uppväxt kunna skilja på olika korn? Glömde att vi oxå gav dels pellets av oljeväxter och på det även en slatt jävligt mörk sirap till mjölkkorna.. inköpt på Lantmännen! På senare tid så har jag haft ärenden till Skåne.. där gick i vissa landsändar rätt mycket till brännvinstillverkning.. då uppstod en biprodukt som kallas för drank som oxå såldes för grisfoder.. lyckliga grisar sóm fick sig en bläcka antagligen? Fundilerar en del på vad som hände med restprodukterna av sockerbetorna på Gotland? Skit samma.. den som vill sätta sig in i hur det funkar att bedriva en jordbruksnäring och kunna leva därav får sluta att vara naiv.. och bli riktigt krass.. alternativt skaffa annat jobb/utbildning! Det senare är oftast bra mycket enklare.. och mer lönsamt.. sen så de som jag hade turen att växa upp med under några år var lantbrukarbarn och ärvde sina gårdar så småningom.. gården jag bodde på i några år föder numera främst upp hästar för stadstjejers behov.. med en viss framgång förutom att de brukar sina marker för övrigt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 På min mormors gård fick grisarna främst rovor tror jag. Det var under första hälften av 1900. De åt mycket gris, en hel del nötkött, mjölk och ägg. Allt från egna gården. Endast fisk köptes in, för omväxling då och då. Familjen var vid mycket god hälsa och klarade svåra motgångar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts