matte_a

Klassikern 2014

Recommended Posts

Sen jag började med LCHF i maj 2012 har jag gått ner ungefär 40 kilo och väger idag 120 och det fortsätter att ticka nedåt. Jag har inte haft något speciellt mål förutom att gå ner i vikt och endast tränat sporadiskt mest för att jag tycker det är kul att lyfta lite skrot ibland. Fokus har legat på att äta rätt och det har gått bra, för att citera en av Docs patienter så äter man ju kungligt nu för tiden.

 

När det gäller andra aspekter av mitt liv så har jag alltid varit extremt målfokuserad. Detta gäller till exempel utbildning och arbete men av någon anledning har jag helt missat det när det kommer till min hälsa och allmänna välbefinnande vilket är ganska märkligt. Nu äntligen känner jag att jag har kommit så långt att jag kan börja sätta upp mål för min vidare viktnedgång och återuppbyggnad av min fysiska kapacitet. Två veckor före jag muckade från lumpen vilket idag är 18 år sedan sprang jag 10km terräng på 46 minuter, ingen mästartid men ändå inte helt värdelöst. Så jag vet att kapaciteten finns, nu gäller det bara att restaurera kroppen.

 

Mitt mål är att genomföra klassikern under 2014 och tanken är att börja med Vasaloppet (eller rättare sagt Öppet spår) i slutet av februari 2014. Så som jag tänker mig det hela så måste jag börja med att dumpa ytterligare 30 kilo vilket med en ökad träningsdos borde vara avklarat i maj/juni. Sen är det bara att successivt intensifiera träningen under sommaren och hösten. Det kommer bli mycket funktionell styrketräning och jag ser redan nu fram mot en oändlig rad av brutala intervallpass i Södertäljes ändlösa uppförsbackar. :-)

 

Tanken med den här tråden är att föra en kost- och träningsdagbok och har ni några tips eller bara uppmuntrande tillrop så tveka inte att skriva.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en mycket bra målsättning tycker jag, klassikern är riktigt rolig, speciellt på lågkolhydratkost då det inte krävs någon speciell uppladdning och man slipper trycka i sig groteska mängder pasta dagarna innan... :)

En tanke jag har är att det förmodligen är bra att ta det lugnt i början, så du inte skadar dig eller överanstränger dig. Var noga med återhämtningen och lyssna på kroppen, gör det (dåligt) ont eller känns mer slitet än väntat så stå över träning den dagen.

Sen vill jag också tipsa om att variera så mycket som möjligt, både mellan de olika löppassen och mellan olika träningsformer. Dels blir det roligare (tycker jag) och dels minskar skaderisken. Det är en sak som är bra med att träna inför klassikern, att man "måste" träna flera olika discipliner och då automatiskt får mer variation.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen. Som du säger så är ju fördelen att man får träna många olika discipliner vilket borde göra att risken för allmän tristess minskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag skulle ledsna direkt om jag bara skulle springa till exempel. Ett litet tillägg är att det är hälsosamt att köra lite styrketräning som komplement också.

Det svåraste tycker jag är att få in tillräckligt många träningspass för att kunna köra hårt på både löpning, cykling, simning, styrketräning och skidåkning... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du, jag ska göra halvlassikern med start 2014, Lidingloppet först,tror jag. Har 38kg som måste bort, jag håller alla tummar och tår för dig! :-) Lycka till och bra jobbat hittills.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt! Jag har nästan nått min målvikt och behöver sätta upp andra sorters mål. Jag tänker börja jogga när snön försvunnit, vilket nog dröjer ett tag till häruppe i norr. Och jag och äldsta dottern har sagt att vi ska åka Vasaloppet 2015. =D Jag har drömt om Vasaloppet ända sen jag var liten, så jag hoppas jag fixar det. 

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar och lycka till med era mål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt jobbat och skoj mål.

Att se till att ha ett gäng pass i kroppen där du är igång väldigt länge är mitt främsta råd, i alla fall inför vätternrundan.

Fysisk aktivitet i runt 10-12 är ett helvete för kroppen om den inte är lite van vid det.

 

Sen angående viktnedgången, 30 kilo på 3 månader? Det är inget dåligt mål. Försök att ha styrketräning med i bilden om du skall gå ner så snabbt för att försöka ta så mycket från fett och inte muskler när du går ner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen angående viktnedgången, 30 kilo på 3 månader? Det är inget dåligt mål. Försök att ha styrketräning med i bilden om du skall gå ner så snabbt för att försöka ta så mycket från fett och inte muskler när du går ner.

 

Jisses, den reflektionen missade jag så bra påpekat där Max!

 

30 kilo på 3 månader är helt orealistiskt så även om Max rekommendationer om vad du bör komplettera med för att få bättre effekt, ex.  vad gäller bränslepartitionering, är mycket bra så finns det gränser för vad man kan klara av rent praktiskt. Även halva den viktminskningstakten bör anses vara mycket ambitiöst och sannolikt inte idealt.

 

Hur som haver, skynda långsamt, kämpa på, lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 kilo på 3-4 månader är helt realistiskt, gäller bara att äta och träna rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var första veckan över och det känns bra förutom just ikväll när illamåendet efter kvällens styrkepass inte riktigt släppt ännu. 

 

När det gäller maten har det gått bra men varit aningen enahanda på grund av tidsbrist (mycket på jobbet) och allmänt oinspirerade insatser i köket. Ingen frukost förutom en kopp MBC, rätt bastant lunch med resterna från gårdagens middag och sen middag bestående av kött eller fisk med sås eller kryddsmör på kvällen. Någon dag har jag fått ta lite nötter eller ett ägg efter träningen men vanligtvis känner jag mig inte hungrig.

 

Träningen har gått bra, fokus just nu är viktnedgång så kör jag högintensiv styrketräning och eftersom jag kört en hel del styrka innan kände jag att det inte behövdes någon inkörningsvecka så det var bara att dra igång festligheterna. De kommande fyra veckorna ska jag köra en variant som kallas "I go, you go", i grunden är det ett program för två personer men det går lika bra att köra själv. Programmet går ut i korthet ut på att dra på sig mängder med mjölksyra och kan jämföras med konditionstärningens intervallträning. Jag kör en två-split med fyra övningar varje tillfälle och det handlar om stora basövningar så som marklyft, bänkpress, back squat (vad nu det heter på svenska) och så vidare. Varje övning körs med 8 reps / 8 set och 50 sekunder vila mellan seten och det är brutalt effektivt, inte bara för kroppens välbefinnande utan även för psyket. För att orka de två-tre sista seten måste man verkligen koncentrera sig tänka bort smärtan. Efter ett sådant pass är i alla fall jag mer eller mindre svimfärdig i minst 30 minuter tills mjölksyran är nere på en hanterlig nivå, idag är dock ett undantag som sagt. Tanken är att köra tre pass i veckan vilket jag tror är lagom, skulle kunna trycka in fyra pass men då tror jag återhämtningen blir för kort.

 

Jag har gått minst en timme om dagen och de dagar jag inte lyfter skrot har det blivit upp mot två timmar, mest för att få bort rastlösheten.

 

Det här är första gången jag tränar på riktigt samtidigt som jag äter LCHF och det är ganska intressant, nu är ju en vecka för kort tid för att dra några mer långtgående slutsatser men några små reflektioner ska jag ändå drista mig till att dra. Jag upplever att uthålligheten har ökat samtidigt som jag har tappat explosivitet, lyfter helt enkelt inte så tungt men håller ut längre. Nu är detta inget problem för min del eftersom målet inte är att bygga mer muskler, klarar mig gott med de jag har. Sen tycker jag att jag har blivit känsligare för mjölksyra och min mjölksyratröskel har gått ner en aning, det känns också som det tar längre tid att bli av med den men det kan ju bero på ovana och allmän vekhet, framtiden får avgöra vilket det är.

 

Nu är det hur som helst dags att sova och i morgon är det träningsfri dag vilket kan behövas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var första veckan över och det känns bra förutom just ikväll när illamåendet efter kvällens styrkepass inte riktigt släppt ännu. 

 

När det gäller maten har det gått bra men varit aningen enahanda på grund av tidsbrist (mycket på jobbet) och allmänt oinspirerade insatser i köket. Ingen frukost förutom en kopp MBC, rätt bastant lunch med resterna från gårdagens middag och sen middag bestående av kött eller fisk med sås eller kryddsmör på kvällen. Någon dag har jag fått ta lite nötter eller ett ägg efter träningen men vanligtvis känner jag mig inte hungrig.

 

Träningen har gått bra, fokus just nu är viktnedgång så kör jag högintensiv styrketräning och eftersom jag kört en hel del styrka innan kände jag att det inte behövdes någon inkörningsvecka så det var bara att dra igång festligheterna. De kommande fyra veckorna ska jag köra en variant som kallas "I go, you go", i grunden är det ett program för två personer men det går lika bra att köra själv. Programmet går ut i korthet ut på att dra på sig mängder med mjölksyra och kan jämföras med konditionstärningens intervallträning. Jag kör en två-split med fyra övningar varje tillfälle och det handlar om stora basövningar så som marklyft, bänkpress, back squat (vad nu det heter på svenska) och så vidare. Varje övning körs med 8 reps / 8 set och 50 sekunder vila mellan seten och det är brutalt effektivt, inte bara för kroppens välbefinnande utan även för psyket. För att orka de två-tre sista seten måste man verkligen koncentrera sig tänka bort smärtan. Efter ett sådant pass är i alla fall jag mer eller mindre svimfärdig i minst 30 minuter tills mjölksyran är nere på en hanterlig nivå, idag är dock ett undantag som sagt. Tanken är att köra tre pass i veckan vilket jag tror är lagom, skulle kunna trycka in fyra pass men då tror jag återhämtningen blir för kort.

 

Jag har gått minst en timme om dagen och de dagar jag inte lyfter skrot har det blivit upp mot två timmar, mest för att få bort rastlösheten.

 

Det här är första gången jag tränar på riktigt samtidigt som jag äter LCHF och det är ganska intressant, nu är ju en vecka för kort tid för att dra några mer långtgående slutsatser men några små reflektioner ska jag ändå drista mig till att dra. Jag upplever att uthålligheten har ökat samtidigt som jag har tappat explosivitet, lyfter helt enkelt inte så tungt men håller ut längre. Nu är detta inget problem för min del eftersom målet inte är att bygga mer muskler, klarar mig gott med de jag har. Sen tycker jag att jag har blivit känsligare för mjölksyra och min mjölksyratröskel har gått ner en aning, det känns också som det tar längre tid att bli av med den men det kan ju bero på ovana och allmän vekhet, framtiden får avgöra vilket det är.

 

Nu är det hur som helst dags att sova och i morgon är det träningsfri dag vilket kan behövas.

 

Min erfarenhet säger mig att du kommer att bränna ut dig eller råka ut för en skada om du kör på så här. Inte för att vara negativ men jag har gjort samma misstag flera gånger själv. Det är så lätt att överanstränga sig speciellt på styrketräning och det tar väldigt lång tid innan man repar på sig så man kan träna fullt ut igen.

Jag hade nog lugnat ner mig lite. Ingen människa orkar hålla på så här i längden. Skynda lånsamt. Rom byggdes inte på en dag :D

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt, kört betydligt hårdare förut utan minsta skada eller utbrändhet, det handlar bara om vilja och att inte slarva med tekniken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt, kört betydligt hårdare förut utan minsta skada eller utbrändhet, det handlar bara om vilja och att inte slarva med tekniken.

Funkar det för dig skall du naturligtvis köra på.

Men jag tycker du bör ha ha Larz och Tiny Toms råd/reflektioner i bakhuvet. Känner du antydan till att det blir för tungt eller börjar känna dig trött/utmattad så öka matintaget och lugna ner träningen lite.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.