Recommended Posts

Hej

Jag upplever att jag har mindre svettningar nu, är det någon mera som upplever detta?

Behöver inte stå framför en fläkt längre....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen den observationen men har aldrig luskat i vad det beror på (om det är att betrakta som en vanlig bieffekt). Det skulle kanske kunna hänga samman med dels att kroppen inte längre härbärgerar så mycket vätska och dels minskar den termogena effekten från mat, dvs fettet ger försumbar termisk effekt vid jämförelse med kolhydrater och protein.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tränar med ganska hög intensitet, och brukade svettas mycket när jag åt kolhydrater, men nu med LCHF, så svettas jag inte ens hälften så mycket.

Jag har inte heller lika lätt för att bli varm när jag kommer in i ett varmt utrymme. Vill nog tro att kroppen behövde arbeta mycket mer för att spjälka kolhydraterna, och konsekvens blir att termogenesen höjs. Den lilla mängd svett som nu kommer luktar inte heller lika mycket. Bara vinster på löpande band tydligen med LCHF...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Önskar jag hade märkt av den effekten, men jag svettas och luktar illa precis lika mycket som innan lchf för två år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu när jag läste ditt inlägg inser jag att jag också svettas mycket mindre!!! :o

Har inte tänkt på just det sista tiden, men helt klart är "vallningarna" nästan borta när jag tänker efter - Tjoho!!! :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Önskar jag hade märkt av den effekten, men jag svettas och luktar illa precis lika mycket som innan lchf för två år sedan.

Tränar du också konditionsträning? Man kanske bara får den effekten om man både äter LCHF och konditionstränar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag svettas precis lika mycket som innan, Om lukten är annorlunda kan Jag inte svara på men jag vet att om jag har gjort ett avsteg och trillat ur ketos så luktar svetten fruktansvärt när jag börjar hamna i ketos igen ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tränar du också konditionsträning? Man kanske bara får den effekten om man både äter LCHF och konditionstränar.

Jag konditionstränar några gånger i veckan. Jag tror att svettingar är väldigt individuellt, men kan tänka mig att man svettas mindre om man har tappat mycket vikt med LCHF, eftersom det torde vara mindre ansträngande för kroppen att röra sig då. Jag väger samma som innan LCHF (om man inte räknar med graviditetskilona däremellan) och svettas lika mycket som alltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag konditionstränar några gånger i veckan. Jag tror att svettingar är väldigt individuellt, men kan tänka mig att man svettas mindre om man har tappat mycket vikt med LCHF, eftersom det torde vara mindre ansträngande för kroppen att röra sig då. Jag väger samma som innan LCHF (om man inte räknar med graviditetskilona däremellan) och svettas lika mycket som alltid.

Jag tänkte nog egentligen mer på svettningar som kommer när man inte anstränger sig fysiskt. När man tränar behöver man ju svettas för att inte bli för varm.

Jag trodde att Strutfus menade svettningar när man inte borde svettas eller vara för varm. Tänkte inte på att du menade svettningar under träning. Det brukar var kvinnor över 40 som har värmeproblem och du ser ju yngre ut. Lite olika när det kommer men det har ju med minskad hormonproduktion att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte nog egentligen mer på svettningar som kommer när man inte anstränger sig fysiskt. När man tränar behöver man ju svettas för att inte bli för varm.

Jag trodde att Strutfus menade svettningar när man inte borde svettas eller vara för varm. Tänkte inte på att du menade svettningar under träning. Det brukar var kvinnor över 40 som har värmeproblem och du ser ju yngre ut. Lite olika när det kommer men det har ju med minskad hormonproduktion att göra.

Jag menade inte svettingar under träning. Är man stor så är det ju ansträngande att bara vara, även om man inte faktiskt tränar och svettas nog mer då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade inte svettingar under träning. Är man stor så är det ju ansträngande att bara vara, även om man inte faktiskt tränar och svettas nog mer då.

Ok, då förstår jag. Har du fått andra hälsoförbättringar av LCHF?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då förstår jag. Har du fått andra hälsoförbättringar av LCHF?

Detta är ju egentligen OT, men eftersom du frågar så får jag ju svara i tråden antar jag. Jag har inte upplevt några stora förändringar, men så har jag aldrig haft några stora problem från början. De största skillnaderna är jämnare humör (pga de minskade blodsockersvängningarna), mindre sug efter socker och att det är lättare att träna (på kolhydratkost kändes det alltid som jag slog i en vägg ganska tidigt efter vilken jag inte kunde träna mer). Jag tror (men har inte testat så vet inte säkert) också att blodtrycket har sänkts, vilket i mitt fall kanske inte var jättebra eftersom det mest innebär att jag får kraftiga blodtrycksfall flera gånger om dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag märker tydligt att mina nattliga svettningar försvinner nästan helt när jag äter strikt. I många år har mitt täcke åkt av och på hela nätterna och koftan av och på hela dagarna. Så skönt att få slippa det!

Koftan slipper jag oftast använda eftersom jag inte är så "frusen" av mig längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag svettas mycket mindre. Jag vet inte om det beror på LCHF eller att jag har gått ner 30 kg :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte vaknat dyngsur av svett på länge :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2013-03-01 at 11:42, Strutfus sade:

Hej

Jag upplever att jag har mindre svettningar nu, är det någon mera som upplever detta?

Behöver inte stå framför en fläkt längre....

Kört lchf i 10 veckor med grymma resultat och nästan noll i svett, nu har jag börjat med kolhydrater och svettas som en gris, så lchf mindre svett

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg