Valin Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Hej! Det är ju mycket prat om att det inte finns något belägg för att fett skulle vara skadligt för kroppen, eller bidra till ateroskleros. Jag tar nu Venlafaxin och Mirtazapin. Jag vet att åtminstone Mirtazapin har hyperlipidemi som en relativt vanlig biverkan, jag citerar från drugs.com; "Mirtazapine may significantly elevate serum triglyceride and total cholesterol levels". Detta gör mig orolig, får man mer av LDL eller HDL när de säger "ökat totalt kolesterol"? Och är det farligt med ökande triglycerider, eller är detta inte bevisat? Är ökade triglycerider i blod samma sak som ökade blodfetter pga högt dietärt fettintag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Altså det är varken fett eller kolesterol som kan vara farligt, det är främst det bärarproteinet (APOb) som finns i VLDL, LDL, IDL LDLremnants som kan vara en del i den Aterosklerotiska effekten/risken. Höga triglycerider brukar betyda mycket VLDL, dvs att levern sprutar ut en massa små LDL.. det brukar tyda på Metabolt syndrom. Högt LDL, brukar tyda på att man har svårt att bryta ner LDLremnants, dvs tomma LDL som gjort sitt jobb färdigt. Vid högt dietärt intag av fett skall man ha höga triglycerider.. hur skulle det annars transporteras i kroppen? Det är därför man alltid mäter fastande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Altså det är varken fett eller kolesterol som kan vara farligt, det är främst det bärarproteinet (APOb) som finns i VLDL, LDL, IDL LDLremnants som kan vara en del i den Aterosklerotiska effekten/risken. Höga triglycerider brukar betyda mycket VLDL, dvs att levern sprutar ut en massa små LDL.. det brukar tyda på Metabolt syndrom. Högt LDL, brukar tyda på att man har svårt att bryta ner LDLremnants, dvs tomma LDL som gjort sitt jobb färdigt. Vid högt dietärt intag av fett skall man ha höga triglycerider.. hur skulle det annars transporteras i kroppen? Det är därför man alltid mäter fastande! Hur länge skulle du säga att man måste fasta innan man mäter sina blodfetter för att mätresultaten ska bli intressanta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 12 timmar är praxis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 5, 2013 Author Share Posted March 5, 2013 Tack för ett mycket bra svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts