Jump to content

Sojamjölk eller mandelmjölk?


Gaia
 Share

Recommended Posts

Så var det dax för en ny fråga... Vad väljer ni helst om ni måste välja mellan sojamjölk eller mandelmjölk?

Med tanke på kolhydraterna så verkar sojan ha ett lägre värde men jag har läst rapporter om att soja ska vara rena giftet. Är det någon som har lite mer exakta mått på detta och kanske en åsikt i frågan.

Såg ett mått på alpro sojamjölk som ger 6g kolhydrater på 2 dl.

Inte är det väl tillsatt socker i detta??

Självklart finns det olika märken och som det varierar mellan. Har du kunskap i detta så snälla skriv en rad eller hänvisa till en studie om du vet någon..

Jag vill blanda proteindryck och har funderat på om yogurt eller grädde kanske är bättre?

Förutom vatten :)

Link to comment
Share on other sites

Du menar.. pest eller kolera?

Inget.. hellre då en baksmälla för då har man antagligen haft roligt kvällen innan!

 

 

Industrial methods for the production of soymilk leave out the all-important squeezing and skimming steps. The presoaking is shortened by using an alkaline solution. This process helps deactivate some of the enzyme inhibitors, but not the other antinutrients. The high pH value of the soaking solution results in a decrease in cystine content when the beverage is heated, thus lowering total protein availability and soymilk's usefulness as a protein source.5 Various refined sweeteners, preservatives and stabilizers may then be added.

 

The real value of the soybean is that it can be made into soy sauce, the salty elixir that gives Oriental food its unique character. Traditional soy sauce is made by a fermentation process that takes six to eight months to complete. This long and careful procedure creates a mix of phenolic compounds, including a natural form of glutamic acid, that contribute to the unique taste and aroma of traditionally brewed soy sauce. The modern bioreactor method produces a product by rapid hydrolysis, rather than by complete fermentation, in the space of two days, and uses the enzyme glutamase as a reactor, so that the final product contains large amounts of the kind of unnatural glutamic acid that is found in MSG.6

 

http://www.westonaprice.org/traditional_diets/food_in_china.html

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

skulle inte valt soja! är inget bra.. fytiner och sånt i.. men mandelmjölk har väl socker så ja gör egen! Jag brukar blanda med gammeldags mjölk efter hårt träningspass... då dessa kolhydrater inte gör något för mig :)

Link to comment
Share on other sites

Ok egen alltså ifall så. tar man bara vanliga mandlar och mixar med vatten. Silar efter en natt och skakar. Ska de vara skalade mandlar då eller spelar det ingen roll?

 

Jag brukar skala mina men tror inte det spelar någon roll. Låt de ligga i blöt över natten och sen är skalet lätt att ta bort. Jag brukar mixa 1 del mandlar med 4 delar vatten i en mixer, sen silar man bara av mandelbitarna som är i. Det som är överblivet kan torkas och användas till bakning.  

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar skala mina men tror inte det spelar någon roll. Låt de ligga i blöt över natten och sen är skalet lätt att ta bort. Jag brukar mixa 1 del mandlar med 4 delar vatten i en mixer, sen silar man bara av mandelbitarna som är i. Det som är överblivet kan torkas och användas till bakning.  

Tips: Om man inte har tid att blötlägga mandlarna över natten så kan man skålla dem några sekunder istället för att lätt få av skalet.

 

Och en fråga. Vad har man mandelmjölk till? Är det mest för laktosintoleranta och mjölkproteinallergiker?

Link to comment
Share on other sites

Tips: Om man inte har tid att blötlägga mandlarna över natten så kan man skålla dem några sekunder istället för att lätt få av skalet.

 

Och en fråga. Vad har man mandelmjölk till? Är det mest för laktosintoleranta och mjölkproteinallergiker?

 

Jag har det i kaffee eftersom jag inte äter mjölkprodukter. Jag använder det även till varm choklad och allt annat som mjölk används till. Jag har även sötat den med dadlar några gånger (inte speciellt lchf men jag käkar främst paleo) och då är den helt fantastisk att dricka som den är. Perfekt innan eller efter träning! 

 

Blötläggningen är även till för att man ska få ut mer smak och "mjölk" ur mandlarna, blir inte lika gott utan att blötlägga dem enligt mig. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har det i kaffee eftersom jag inte äter mjölkprodukter. Jag använder det även till varm choklad och allt annat som mjölk används till. Jag har även sötat den med dadlar några gånger (inte speciellt lchf men jag käkar främst paleo) och då är den helt fantastisk att dricka som den är. Perfekt innan eller efter träning! 

 

Blötläggningen är även till för att man ska få ut mer smak och "mjölk" ur mandlarna, blir inte lika gott utan att blötlägga dem enligt mig. 

Okej, då förstår jag. Kändes ganska omständligt att blötlägga över natten om det enda syftet var att få av skalet. Får väl testa någon gång. Mindre mejeriprodukter skulle jag nog må bra av (som många andra).

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det finns några nackdelar med kokosmjölk, förutom att den smakar kokos....

Jag håller med! Dock tycker jag dessutom om kokossmaken  :)

Glöm inte att man för de välgörande egenskaperna hos kokosfett kan köpa ekologiskt som inte smakar kokos. Går inte att göra glass eller så på, men man kan ha det i te eller kaffe, steka i det, ha i såser, soppor, grytor, på hemgjord müsli, ja överallt där man vill höja fetthalten med nyttigt fett. Man kan till och med smörja huden med det.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med! Dock tycker jag dessutom om kokossmaken :)

Glöm inte att man för de välgörande egenskaperna hos kokosfett kan köpa ekologiskt som inte smakar kokos. Går inte att göra glass eller så på, men man kan ha det i te eller kaffe, steka i det, ha i såser, soppor, grytor, på hemgjord müsli, ja överallt där man vill höja fetthalten med nyttigt fett. Man kan till och med smörja huden med det.

Jag tycker kokosfett är helt okej till matlagning, kokosmjölk dock går verkligen inte. Därför föredrar Jag mandelmjölk ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 5 months later...

Jag använder osötad sojamjölk, så är det med det. Har varit vegan i 9 år, men är inne på 4:e veckan LCHF med allt vad det innebär, förutom just mjölk. Smör, ost, grädde, kött, fisk  men inte mjölk. Sojan gillar jag, innan alpros med socker, men numera änglamarks, eko.
Många säger animaliskt fett dödar också, så jag bryr mig inte om att folk säger soja är dåligt, då det finns hälsorapporter som är positiva, speciellt för oss kvinnor över 45.
Det är mitt val.

Tror det finns osötad mandelmjölk, eller annan nötmjölk, men den är otroligt utblandad så du betalar mest för vatten. Har du en bra stavmixer så gör du nötsmör, sedan kan du blanda ut det med vatten till mjölk, eller ta en tsk och smaksätta det du tänkt. Hasselnötter är godast att rosta lite först.
Cashew är fantastisk att ha som grädde i såser, varma, fungerar som grädde, tjocknar och blir krämigt. Och även som mjölk så klart, mildast av dem alla smakmässigt.
Gjorde "ostsås" på det under mina veganår.


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tillägg till osötad mandelmjölk - när jag själv testade den fick jag klåda i munhålan (korsallergi) så den görs nog på mandel med skalet kvar. Själv skalar jag alltid mandlar (medelst skållning) eftersom jag vet att jag får besvär annars.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...