Gaia Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Så var det dax för en ny fråga... Vad väljer ni helst om ni måste välja mellan sojamjölk eller mandelmjölk? Med tanke på kolhydraterna så verkar sojan ha ett lägre värde men jag har läst rapporter om att soja ska vara rena giftet. Är det någon som har lite mer exakta mått på detta och kanske en åsikt i frågan. Såg ett mått på alpro sojamjölk som ger 6g kolhydrater på 2 dl. Inte är det väl tillsatt socker i detta?? Självklart finns det olika märken och som det varierar mellan. Har du kunskap i detta så snälla skriv en rad eller hänvisa till en studie om du vet någon.. Jag vill blanda proteindryck och har funderat på om yogurt eller grädde kanske är bättre? Förutom vatten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Du menar.. pest eller kolera? Inget.. hellre då en baksmälla för då har man antagligen haft roligt kvällen innan! Industrial methods for the production of soymilk leave out the all-important squeezing and skimming steps. The presoaking is shortened by using an alkaline solution. This process helps deactivate some of the enzyme inhibitors, but not the other antinutrients. The high pH value of the soaking solution results in a decrease in cystine content when the beverage is heated, thus lowering total protein availability and soymilk's usefulness as a protein source.5 Various refined sweeteners, preservatives and stabilizers may then be added. The real value of the soybean is that it can be made into soy sauce, the salty elixir that gives Oriental food its unique character. Traditional soy sauce is made by a fermentation process that takes six to eight months to complete. This long and careful procedure creates a mix of phenolic compounds, including a natural form of glutamic acid, that contribute to the unique taste and aroma of traditionally brewed soy sauce. The modern bioreactor method produces a product by rapid hydrolysis, rather than by complete fermentation, in the space of two days, and uses the enzyme glutamase as a reactor, so that the final product contains large amounts of the kind of unnatural glutamic acid that is found in MSG.6 http://www.westonaprice.org/traditional_diets/food_in_china.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Gör egen mandelmjölk, enkelt, gott och utan tillsatt socker! Ger också betydligt mindre kolhydrater per dl än grädde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 skulle inte valt soja! är inget bra.. fytiner och sånt i.. men mandelmjölk har väl socker så ja gör egen! Jag brukar blanda med gammeldags mjölk efter hårt träningspass... då dessa kolhydrater inte gör något för mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Ok egen alltså ifall så. tar man bara vanliga mandlar och mixar med vatten. Silar efter en natt och skakar. Ska de vara skalade mandlar då eller spelar det ingen roll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Ok egen alltså ifall så. tar man bara vanliga mandlar och mixar med vatten. Silar efter en natt och skakar. Ska de vara skalade mandlar då eller spelar det ingen roll? Jag brukar skala mina men tror inte det spelar någon roll. Låt de ligga i blöt över natten och sen är skalet lätt att ta bort. Jag brukar mixa 1 del mandlar med 4 delar vatten i en mixer, sen silar man bara av mandelbitarna som är i. Det som är överblivet kan torkas och användas till bakning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Jag brukar skala mina men tror inte det spelar någon roll. Låt de ligga i blöt över natten och sen är skalet lätt att ta bort. Jag brukar mixa 1 del mandlar med 4 delar vatten i en mixer, sen silar man bara av mandelbitarna som är i. Det som är överblivet kan torkas och användas till bakning. Tips: Om man inte har tid att blötlägga mandlarna över natten så kan man skålla dem några sekunder istället för att lätt få av skalet. Och en fråga. Vad har man mandelmjölk till? Är det mest för laktosintoleranta och mjölkproteinallergiker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Tips: Om man inte har tid att blötlägga mandlarna över natten så kan man skålla dem några sekunder istället för att lätt få av skalet. Och en fråga. Vad har man mandelmjölk till? Är det mest för laktosintoleranta och mjölkproteinallergiker? Jag har det i kaffee eftersom jag inte äter mjölkprodukter. Jag använder det även till varm choklad och allt annat som mjölk används till. Jag har även sötat den med dadlar några gånger (inte speciellt lchf men jag käkar främst paleo) och då är den helt fantastisk att dricka som den är. Perfekt innan eller efter träning! Blötläggningen är även till för att man ska få ut mer smak och "mjölk" ur mandlarna, blir inte lika gott utan att blötlägga dem enligt mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Jag har det i kaffee eftersom jag inte äter mjölkprodukter. Jag använder det även till varm choklad och allt annat som mjölk används till. Jag har även sötat den med dadlar några gånger (inte speciellt lchf men jag käkar främst paleo) och då är den helt fantastisk att dricka som den är. Perfekt innan eller efter träning! Blötläggningen är även till för att man ska få ut mer smak och "mjölk" ur mandlarna, blir inte lika gott utan att blötlägga dem enligt mig. Okej, då förstår jag. Kändes ganska omständligt att blötlägga över natten om det enda syftet var att få av skalet. Får väl testa någon gång. Mindre mejeriprodukter skulle jag nog må bra av (som många andra). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Jag har testat utesluta mjölk ett tag och kört med kokosmjölk istället Det verkar funka bra till det mesta jag provat hittills Gjorde tex glass på det ikväll 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfgott Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Även jag föredrar kokosmjölk. Kan det finnas några nackdelar med den? Jag känner då inte till det i så fall. Låg i kolhydrater som den är. Passar bra i smoothies t ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Jag tror inte det finns några nackdelar med kokosmjölk, förutom att den smakar kokos.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Dufva inl 10,får man tigga om recept på glass med kokosmjölk av dig? Kör själv utan mejerier sen en tid. Har inget sötsug men vill ändå ha tips på gott till barnbarnen. Tackar i förväg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Jag tror inte det finns några nackdelar med kokosmjölk, förutom att den smakar kokos.... Jag håller med! Dock tycker jag dessutom om kokossmaken Glöm inte att man för de välgörande egenskaperna hos kokosfett kan köpa ekologiskt som inte smakar kokos. Går inte att göra glass eller så på, men man kan ha det i te eller kaffe, steka i det, ha i såser, soppor, grytor, på hemgjord müsli, ja överallt där man vill höja fetthalten med nyttigt fett. Man kan till och med smörja huden med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Jag håller med! Dock tycker jag dessutom om kokossmaken Glöm inte att man för de välgörande egenskaperna hos kokosfett kan köpa ekologiskt som inte smakar kokos. Går inte att göra glass eller så på, men man kan ha det i te eller kaffe, steka i det, ha i såser, soppor, grytor, på hemgjord müsli, ja överallt där man vill höja fetthalten med nyttigt fett. Man kan till och med smörja huden med det. Jag tycker kokosfett är helt okej till matlagning, kokosmjölk dock går verkligen inte. Därför föredrar Jag mandelmjölk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JulleBulle Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 Skakar lite liv i den här gamla tråden. Mandelmjölk låter OK, men hur är det med den man köper? Den innehåller ju tydligen agavesirap? Så knäppt. Eller vet nån någon annan sorts mandelmjölk utan sirap i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JulleBulle Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 Halloj halloj!!! Ingen som vill fortsätta här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilmaz Posted March 25, 2015 Share Posted March 25, 2015 Jag använder osötad sojamjölk, så är det med det. Har varit vegan i 9 år, men är inne på 4:e veckan LCHF med allt vad det innebär, förutom just mjölk. Smör, ost, grädde, kött, fisk men inte mjölk. Sojan gillar jag, innan alpros med socker, men numera änglamarks, eko.Många säger animaliskt fett dödar också, så jag bryr mig inte om att folk säger soja är dåligt, då det finns hälsorapporter som är positiva, speciellt för oss kvinnor över 45.Det är mitt val.Tror det finns osötad mandelmjölk, eller annan nötmjölk, men den är otroligt utblandad så du betalar mest för vatten. Har du en bra stavmixer så gör du nötsmör, sedan kan du blanda ut det med vatten till mjölk, eller ta en tsk och smaksätta det du tänkt. Hasselnötter är godast att rosta lite först.Cashew är fantastisk att ha som grädde i såser, varma, fungerar som grädde, tjocknar och blir krämigt. Och även som mjölk så klart, mildast av dem alla smakmässigt.Gjorde "ostsås" på det under mina veganår. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted March 25, 2015 Share Posted March 25, 2015 Alpro har en osötad mandelmjölk: http://www.alpro.com/se/produkter/drycker/mandel/osotad#productrange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted March 25, 2015 Share Posted March 25, 2015 Tillägg till osötad mandelmjölk - när jag själv testade den fick jag klåda i munhålan (korsallergi) så den görs nog på mandel med skalet kvar. Själv skalar jag alltid mandlar (medelst skållning) eftersom jag vet att jag får besvär annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marias Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 Soja är även GMO samt hormonstörande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts