smarkebo Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Jag vill ju gärna tro (och gör det nog) att det inte är så särskilt lång tid kvar tills LCHF är allmänt tankegods. Lika allmänt som den gamla tanken att fettet är roten till allt ont. Men dit är det tyvärr en bit kvar. En markör för det är reklamen. Den utgår fortfarande från fettets farlighet. Eller har ni sett reklam för lågkolhydratsprodukter bland produkter med stor reklambudget? Reklambanners i högerkanten hos kostdoktorn gills alltså inte. Jag väntar på att få se affischer för lågkolhydratsprodukter i ljusreklamlådorna på busshållplatserna ungefär som den här motbjudande produkten som just nu täcker kollektivtrafiken här i Norge. http://i1284.photobucket.com/albums/a566/smarkebo/IMG_0841_zpsdf1fddae.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Ja du, det kan man ju undra. Hela min närmaste familj äter LCHF, så i min värld är detta norm. Jag tycker ibland att jag lever i min egen lilla bubbla där jag inbillar mig att det redan är mainstream. Inte så att jag tror att de flesta äter LCHF, men så att jag går och inbillar mig att många ändå tycker att det skulle vara hälsosammast bara de skulle orka ta tag i matvanorna eller i alla fall så att de skulle tycka smör är ok och vara mer rädda för socker än fett. Så jag blir uppriktigt förvånad varje gång jag blir bevisad motsatsen. När man får kommentarer som "ja men du väger väl upp allt dåligt fett med bra också...?" och "men man kan äta vitt bröd ifall man har IBS, det finns inga fibrer i det". Eller när de på BVC rekommenderar flytande margarin till 6 månaders bebisar... Men om man tänker på vad som hänt de fem senaste åren och man bara kan förvänta sig att det går snabbare i framtiden, skulle jag tippa det är helt mainstream 2020. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Det kommer alldrig att bli mainstream.. däremot så kommer vi att få fler medlemmar! Dvs, det är nästan ingen som äter LCHF om de inte måste, eller att man är nära anhörig. Däremot tror jag att det hela har en påverkan på hur folk i gemen ser på mat, tex att smör är bättre än margarin.. och socker vet ju varenda mäniska är ett njutningsmedel inte mat. Tror främst det påverkar folk som är hälsomedvetna.. kanske inte att ta steget fullt ut, vilket de kanske inte heller behöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtz Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 På sätt och vis är det väl bra om det inte blir för allmänt, tänk bara på kokosfett hur dyrt skulle det inte bli, smör är det ju redan brist på periodvis. Men det börjar märkas , idag såg jag äkta ister på ican hemma, har jag inte sett på många år 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Jaa.. varför är alltid den ekologiska grädden slut när jag skall handla? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Tja... Fast tänk på vad samhället betalar i sjukvård för alla diabetiker... Tror nog vi vinner ekonomiskt på dyrare kokosfett ifall diabetikerna blir friska. Jag tror nog att LCHF kommer bli mainstream. Det går inte att jämföra med lågfettdiet, som ju var mainstream i tanken, folk tänkte att de "borde" äta så, men klarade inte av det. Det är så mycket lättare för de flesta att hålla en lågkolhydratdiet på vardagar. Sedan kommer säkert inte alla att äta LCHF hela tiden, men jag tror nog att det blir den gemene mannens vardagsmat så småningom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smarkebo Posted March 2, 2013 Author Share Posted March 2, 2013 Jag hoppas du har rätt, Jenny. Å jo Zepp, jag behöver inte gå längre än till mig själv för att hitta exempel på folk som börjat med LCHF utan att vara tvingade därtill. Jag har alltid varit nästan oförskämt frisk och välmående. Visst hade jag viss övervikt. 183 cm och 98-99 kg. Men det är inget extremt och det gjorde mig inte sjuk. Men boken Matrevolutionen väckte intresset och nu finns det ingen väg tillbaka. Och ingen önskan. Jag har minskat 10 kg hittills. Det går mycket långsamt nedåt och jag känner att jag mår ännu bättre nu än förr, även om utgångsläget var skapligt bra det också. Men nog vore det kul om det var självklart i offentliga resonemang att lågkolhydrat är det hälsosamma livsvalet och alla kände till hur det fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Ingen....har så bra hälsa att dom inte skulle må bättre med Lchf Enligt vissa undersökningar äter ju redan 1/5-1/6 av Svenskarna Lchf-liknande Det är ju redan väldigt fina siffror Men, vad är mainstream? Det finns väl ingen kostinriktning som kommer att kunna omfattas av alla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Det märks i mataffären att det är mer vanligt tycker jag. På mitt Hemköp har de bär i lösvikt, babybel i en monter vid ingången och de har precis börjat sälja extra creamy coconut milk. Mer ovanliga sorters rotfrukter som rättika, majrova och avokado och broccoli har näsan alltid special pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 På sätt och vis är det väl bra om det inte blir för allmänt, tänk bara på kokosfett hur dyrt skulle det inte bli, smör är det ju redan brist på periodvis. Men det börjar märkas , idag såg jag äkta ister på ican hemma, har jag inte sett på många år Jag skulle inte vara så orolig för det. Ökad efterfrågan brukar stimulera till ökad produktion av en vara. Genomsnittlig styckkostnad för produktion av en vara brukar sjunka vid stigande volym, vilket jag skulle förvänta mig vore en starkare effekt än den rena effekten av ökad efterfrågan. Alltså en press nedåt på priset pga sjunkande kostnad och en press uppåt - frågan är vilken som vinner. Erfarenheten talar för att dessa varor blir billigare och mer allmänt tillgängliga, se t.ex. utvecklingen inom elektronik de senaste decennierna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Jag skulle inte vara så orolig för det. Ökad efterfrågan brukar stimulera till ökad produktion av en vara. Genomsnittlig styckkostnad för produktion av en vara brukar sjunka vid stigande volym, vilket jag skulle förvänta mig vore en starkare effekt än den rena effekten av ökad efterfrågan. Alltså en press nedåt på priset pga sjunkande kostnad och en press uppåt - frågan är vilken som vinner. Erfarenheten talar för att dessa varor blir billigare och mer allmänt tillgängliga, se t.ex. utvecklingen inom elektronik de senaste decennierna. Håller helt med, dock finns en liten risk att ökad popularitet gör att produktionen inte kan tillgodo se efterfrågan. Men ökad efterfrågan kan ju stimulera produktionen på ett positvt sätt och ställs krav på produktionen kan det även ge stimulans i vad jag antar är ekonomier som väl behöver denna stimulans. (att vi i västvärlden stimulerar utvecklingsländers ekonomi) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Tyvärr tror jag Zepp har rätt, åtminstone om vi rör oss med någorlunda greppbara tidsspann. Thomas Kuhns klassiska verk om vetenskapliga revolutioner ger ju också en hint om att det här lär kunna ta tid. Man måste komma ihåg att det är inte fakta/vetenskap som primärt styr detta nu utan det är trossystem, opinionsinflytande, makt och ekonomiska intressen. Ett lackmustest på det senare är ju det faktum att det talas så mycket om fetmapidemier/havererade sjukvårdssystem etc på en global nivå. Dock sä händer det i princip nästan ingenting på maktnivå, dvs där beslut tas. Man ältar fortfarande samma gamla uttjatade kostråd till människor som är i akut behov av något helt annat i regel (läs: diabetiker, insulinresistenta etc). Ur detta perspektiv så misstänker jag att det som kommer bli absolut avgörande är hur fri kommunikationen i framtiden kommer vara. Jag har iofs svårt att se att man skulle kunna begränsa Internet och altl snabbare teknisk utveckling som rör allt mindre och bättre kommunikationsmedel. Det handlar då i princip om totalitarism som även denna utgår från vetenskapliga framsteg för att det ens ska kunna ske. Så länge vi har våra någorlunda fria kommunikationsplattformer så är det högst troligt att det blir en slags Kejsarens Nya Kläder-revolution till slut...och i sedvanlig ordning så lär då Kejsaren klä sig i riktiga kläder och med viss förvåning utbrista: "Naken? Jag? Har väl aldrig hört på maken! I fängelse, utan att passera gå undersåte!" Men tid lär det ändå ta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Jag tror inte att folk börjar med lchf bara för att de måste.. Visst kan det i vissa fall vara så men kan bara prata för mig själv och jag tränar på hög nivå, frisk och ung och tål kolhydrater väldigt bra men vill endå inte äta den skiten. Vill äta det bästa jag kan ge min kropp! Dör med inte spannmål. Dock ör jag ju väldigt konstintresserad så msn kanske får vara det lite om man ska gå över till lchf också .. Men love it! Det är så det ska vara! Dock kan man ju inte tvinga andra äta det om dom unte vill.. Men då får dom väl äta sina nudlar och bullar.. Som nu tex. Ska passa mina kusiner idag och Dom vill klart baka. Jag aka baka lchf kladdkaka med dom! vilket dom aldrig gjort då dom bara bakar vanlig. Och snart kommer deras föräldrar på fika och dom vill ha bullar. Jag tackar snällt nej. Dom undrar om det är nåt fel på mig och jag tar en kaffe och häller grädde i (y) haha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Folk tror att det är nåt fel på än om man tex inte äter söt saker.. Bara för att man är smal och frisk. Får alltid höra" du tränar ju så mkt och kan ju äta vad som helst" nej det tänker jag inte göra! Men vid detta laget vet alla att jag inte gör det och ör väldigt hälso och kost intresserad 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Har ingenting med vikten att göra ju.. Folk förstår inte alltid att man inte äter på ett visst sätt bara för vikten.. De är ju hur man mår inombords och att motverka alla sjukdomar i framtiden och allt! Själen, kroppen och allt mår så bra med riktigt bra mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Jag tycker du är enormt duktig. Jag började för att gå ned i vikt men mår så bra och kunnat sluta med diabetesmedecin så jag slutar aldrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Vecka 15 ska jag på kurs och man kunde fylla i speciella önskemål om mat. Jag skrev LCHF, får se hur det går. Om man med mainstream menar allmänt accepterat tror jag vi är på god väg. Det är dock en bit kvar till samma status som vegetarianer har. För er som ibland går högvakt kan jag meddela att man kan få LCHF åtminstone på Drottningholm. Ett steg i taget... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Jag bestämde precis att jag tycker det är mainstream i det skedet att man får be om LCHF som specialkost i skolor och dagis. Då kan det ta ett tag eftersom det ju bara är att acceptera att LCHF är dyrare än makaroner. Jag tror inte det tar så länge innan lågkolhydrat börjar rekommenderas allmänt. Ja, regeringar kanske halkar efter, men när tillräckligt många människor ser hur bra vi mår på denna kost så kan de inte låta bli att hänga med. Och det tror jag gäller vårdpersonal också. Det är som med ytspänning. Det ryms droppe efter droppen i hinken tills den plötsligt flödar över. Sen tar det ju för många flera år innan man verkligen landar i sin kost (i alla fall för mig gjorde det det), så jag tror att vi får vänta lite på de stora resultaten, men om något år, när den stora kullen från 2010 har landat i kosten, då tror jag inte regeringen kan blunda längre, för då börjar vi se trender ingen kan blunda för. Viktnedgång och mindre diabetes färre depressioner osv. Förutsatt att LCHF får vara det som LCHF är och inte alla substitut tar över och urvattnar begreppen. I så fall säger jag som Skaldeman, då går jag tillbaka till att kalla det GI-Noll! (Även om jag avskyr att det där utropsstecknet ska stå där.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Har ingenting med vikten att göra ju.. Folk förstår inte alltid att man inte äter på ett visst sätt bara för vikten.. De är ju hur man mår inombords och att motverka alla sjukdomar i framtiden och allt! Själen, kroppen och allt mår så bra med riktigt bra mat. Då äter du LCHF.. uttytt som Low Carb Healty Food! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Hehe precis! Lchf ska det vara!! Dock åt jag lchf kladdkaka nu till kvällen med kusinerna och håller med om att sukrin och allt och lchf bak inte ska vara vardags mat men på helger tycker jag man ska få unna sig ! Och då är sötningsmedel bättre än sockret och mandelmjöl mkt bättre ÖB mjöl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Hehe precis! Lchf ska det vara!! Dock åt jag lchf kladdkaka nu till kvällen med kusinerna och håller med om att sukrin och allt och lchf bak inte ska vara vardags mat men på helger tycker jag man ska få unna sig ! Och då är sötningsmedel bättre än sockret och mandelmjöl mkt bättre ÖB mjöl Det "jäkliga" är ju att inte ens tanken på kladdkaka får mig att längta efter något sött. Annat var det förr. Nästan lite tråkigt...men bara nästan. Definitivt väldigt konstigt sett till hur det var en gång i tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Jaa.. varför är alltid den ekologiska grädden slut när jag skall handla? Jag hade samma problem tidigare, men efter att jag ha bett butiken att dubblera veckobeställningen, så är det nu tätare mellan gräddsåserna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smarkebo Posted March 3, 2013 Author Share Posted March 3, 2013 Ett tecken på att LCHF ändå är på väg att närma sig mainstream måste väl ändå vara att fler och fler restauranger erbjuder det? T ex Rasta-restaurangerna längs vägarna. Mer sånt! Och mer borde komma. Om så många som över 20% av befolkningen äter lågkolhydrat så borde det finnas en mycket större marknad än vad restauranger och livsmedelsföretag har fattat. De flesta restauranger borde ha åtminstone några alternativ för oss. Findus och Dafgård skulle kunna erbjuda hästlasagne a' la LCHF eller andra färdigrätter (kanske helst andra) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts