Jump to content

Ska man äta mer fett när man närmar sig målvikt?

Olivia_W

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF i ungefär 8 år, när jag började gick jag ner ca 30 kg på ett års tid. Jag har fortsatt äta LCHF, eller någon form av lågkolhydratkost. Striktare i perioder, och mer liberal i bland. 

De sista två åren har det väl spårat ur lite mer mycket mer sötningsmedel, grädde, mejerier, livsmedel som ligger på gränsen till vad som är LCHF, eller inte är det alls (sötpotatis, äpplen, ananas mm). Har dessutom varit sjukskriven för depression och suttit hemma och ätit...

Innan sommaren började jag äta mer strikt, räknade kolhydrater ordentligt. Jag var också rätt så restriktiv med fettet, resonerade så att kroppen tar väl av det egna och det verkar ha fungerat då jag har gått ner ungefär 15 kilo utan större problem. Jag har inte varit hungrig eller sugen, utan ätit tre gånger om dagen. 

Jag är nu 5 kilo från min målvikt och för några veckor sedan så blev jag bara galet hungrig. Inte sugen, jag längtade efter mat (lax, ägg, köttfärs). Jag försökt fortsätta som vanligt men det fungerade inte något vidare, utan eftersom jag var så hungrig började jag småäta mellan målen i stället. Nu, sedan en vecka tillbaka äter jag mycket mer fett till maten och det verkar fungera. Är inte hungrig på samma sätt. Och vikten fortsätter (långsamt) nedåt igen. Jag är som sagt rädd att gå upp allt igen, om jag börjar äta för mycket (gamla kaloribantar-människan i mig talar).

Kan det vara så att ju närmare sitt mål man är ju mer fett måste man äta, för att det egna är "slut"? Jag upplevde inte alls detta förra gången jag gick ner, men jag har under de här året blivit mycket bättre på att lyssna på min kropp och vad den behöver.

Någon erfaren LCHF:are som har tankar kring ovanstående som kan hjälpa mig på vägen. 

42 minuter sedan, Olivia_W sade:

Jag har ätit LCHF i ungefär 8 år, när jag började gick jag ner ca 30 kg på ett års tid. Jag har fortsatt äta LCHF, eller någon form av lågkolhydratkost. Striktare i perioder, och mer liberal i bland. 

De sista två åren har det väl spårat ur lite mer mycket mer sötningsmedel, grädde, mejerier, livsmedel som ligger på gränsen till vad som är LCHF, eller inte är det alls (sötpotatis, äpplen, ananas mm). Har dessutom varit sjukskriven för depression och suttit hemma och ätit...

Innan sommaren började jag äta mer strikt, räknade kolhydrater ordentligt. Jag var också rätt så restriktiv med fettet, resonerade så att kroppen tar väl av det egna och det verkar ha fungerat då jag har gått ner ungefär 15 kilo utan större problem. Jag har inte varit hungrig eller sugen, utan ätit tre gånger om dagen. 

Jag är nu 5 kilo från min målvikt och för några veckor sedan så blev jag bara galet hungrig. Inte sugen, jag längtade efter mat (lax, ägg, köttfärs). Jag försökt fortsätta som vanligt men det fungerade inte något vidare, utan eftersom jag var så hungrig började jag småäta mellan målen i stället. Nu, sedan en vecka tillbaka äter jag mycket mer fett till maten och det verkar fungera. Är inte hungrig på samma sätt. Och vikten fortsätter (långsamt) nedåt igen. Jag är som sagt rädd att gå upp allt igen, om jag börjar äta för mycket (gamla kaloribantar-människan i mig talar).

Kan det vara så att ju närmare sitt mål man är ju mer fett måste man äta, för att det egna är "slut"? Jag upplevde inte alls detta förra gången jag gick ner, men jag har under de här året blivit mycket bättre på att lyssna på min kropp och vad den behöver.

Någon erfaren LCHF:are som har tankar kring ovanstående som kan hjälpa mig på vägen. 

Ja i princip.

Teoretiskt så om man drar cirka 2000 Kcal per dag och går ner ett halvt kilo per vecka så tar man ut cirka 500 Kcal per dag ur fettväven.. då går man ner i vikt rätt snabbt!

Iallafall så drar man hur som helst 2000 Kcal!

När man slutar gå ner i vikt och kroppen inte vill släppa på mer kroppsfett så är det mest trolia att aptiten ökar?

Men har man gått ner ansenligt i vikt så släpar man runt på mindre vikt, vilket drar aningen mindre energi.. men samtidigt så är det inte helt ovanligt att man får större lust att röra på sig iomed att det sker med mindre ansträngning.

Iallafall så behöver man då tillföra mer kalorier via munnen.

• Like 1

Om man behöver äta mer fett när man är nära målet, beror ju på vad man jämför med och hur mycket fett man åt innan. Du har troligtvis ätit för lite fett och fått i dig för lite energi överlag under en lång period. Den intensiva hungern är ett resultat av att det, att kroppen säger ifrån nu. 

Du beskriver att du gått ner 15 kilo över sommaren, kört strikt vad gäller kolhydrater men också ätit lite fett. Låter som protein- och grönsaksdiet? Himla effektivt om man vill rasa i vikt, men svårt att hålla på sikt och inget man mår bra av. Är halvsvält för kroppen, eftersom man tar bort kolhydrater utan att direkt ersätta med annan energi(fett). Förr eller senare kommer kroppen börja vråla, när depåerna börjar sina.

Sen är det också en fråga om lyhördhet. När man är mitt i en viktresa, motiverad som satan och ser resultat, så är man generellt "bättre" på att inte känna hungerkänslor. Man får endorfinkickar och energi av viktnedgången, som gör en mer tålig vad gäller att stå emot obehag som t.ex hunger. Men när målet är i sikte, så avtar det där och hungerkänslorna och suget når fram igen med full kraft. 

Det låter således smart att du lägger till mer fett nu. Även om viktnedgången kommer gå i snigelfart eller långsammare, så är det lite strunt samma, eller hur? Det viktiga är stabilitet. Sen när du når idealvikten, så får du helt enkelt testa dig fram vad som är lagom med fett. Det brukar ta ca 6 månader innan en kropp blir trygg i den nya vikten, sk setpoint vikt och slutar flacka upp och ner. Så kan krävas en del justerande i början, för att inte gå vare sig upp eller ner i vikt. 

• Like 3
  • Thanks 1

Tack för bra input. 

Jag tror faktiskt inte att jag ätit lite fett under min viktminskningsperiod, i alla fall inte jämfört med normalätarna. Jag har hållit mig inom ramarna för LCHF. Jag använder alltid fullfeta produkter, äter feta kött och fiskbitar, äter upp fettet på kotletten etc. Däremot har jag inte lagt till extra fett på tallriken på samma sätt som jag gör nu. Tex om jag lagade en gryta med sås baserat på grädde så åt jag grytan, nu lägger jag alltid på en extra smörklick också för annars blir jag inte mätt. 

Jag känner heller inte någon hets med de sista 5 kilona, det är rätt ok där jag är, men jag vill som sagt inte riskera att gå upp igen. 

• Like 4