Jump to content

Kosttillskott (behövs Zink?)

Valin

Recommended Posts

Hej!

Jag har lite frågor om kosttillskott. Jag vet att om man har en bra kost ska man inte behöva ta något extra direkt, om inte det påvisats att man har brist. Jag tar nu de som jag tycker jag kan behöva: D-vitamin, magnesium (pga att jag hade ryckningar/myrkrypningar i benen) och omega-3 då jag helt enkelt inte äter tillräckligt med griskött/fisk. 

Nu till det jag är mer tveksam på; zink. Nötkött äter jag inte för det är för dyrt, och jag äter heller inga kolhydrater. I min kost får jag främst i mig ägg, nötter, grädde och fett. Jag har en del hudbesvär, som min huddoktor inte riktigt har bestämt sig för vad det är - olika utslag och sår.

Skulle det vara en bra idé att testa lite zinktillskott i en månad? Ska till vårdcentralen sen och tänkte be dom kolla mina zinknivåer med då.

En sak som kan tyda på brist på zink är vita fläckar på naglarna. Läste om det för några år sedan och har ätit zink-tillskott sedan dess eftersom jag hade väldigt mycket vita fläckar och trasiga naglar. Det blev mycket bättre, färre fläckar och hårdare naglar som inte går sönder lika lätt, även om det inte är helt bra. Jag märker tydlig skillnad, om jag inte äter zink så kommer problemen tillbaka, är jag noga blir det bättre. I övrigt äter jag precis som du också D-vitamin, Omega 3 och magnesium. 

Har nyss köpt och ska testa MSM som också sägs ge mycket bättre naglar och ge en hel del andra positiva effekter pga att det innehåller svavel. Vissa lovordar det väldigt mycket medan andra tycker det är strunt och bättre att lägga pengarna på kvalitetsmat. Jag testar min burk tills den är slut så får jag se om märker nått.

Men även det du beskriver om sår kan vara symptom på zinkbrist, så testa en burk och se vad som händer. Zink ska enligt de som jobbar på apoteket här också tas upp mycket bättre om man kombinerar det med c-vitamin. Burken jag köpte sist har kombinerad zink och C-vit i samma tablett.

Tänk på att nötter har mycket mer omega 6 än 3. Samma sak med fläskkött, mycket omega 6 där, det finns en tråd där fläskkött och omega 6 diskuteras: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1384-fl%C3%A4skk%C3%B6tt-och-omega-6/?hl=%2Bfl%C3%A4skk%C3%B6tt#entry15321