Jump to content

Är det lämpligt för en person som mig att träna?

Calle90

Recommended Posts

Kanske verkar som en dum fråga i rubriken, men grejen är den att jag har ett problem som jag behöver lista ut. Saken är den att mina hormon värden är rätt dåliga. Senaste blodprovet låg mitt testosteron på 12 (vilket är inom referens intervallet men fortfarande lågt). Sen är det ett annat hormon som jag inte vet namnet på som är tydligen skyhögt med ett värde på 25. Det hormonet vet jag inte namnet på men det är ett mentalt hormon som säger åt testiklarna att göra det dem ska.

Det fick jag reda på för typ 2 veckor sedan då jag var hos en androlog och dem var osäkra på om en testosteronbehandling var det jag behövde. Dem ville veta mer, så jag var tvungen att lämna in ett spermaprov för att se om allt funkar korrekt. Hur som helst så undrar jag om det är lämpligt för en person som mig med mina hormonvärden att styrketräna eller om det bara gör saken värre? För det har ju en viss effekt på hormonerna att styrketräna.

Ska också kolla upp det med andrologen, men det kommer ju ta tid innan jag kan få tag på honom. Så jag kollar om någon av er kanske är pålästa om detta.

Det är nog inte rätt forum kanske, men det ligger i gränslandet. Du startade en bra tråd på annat ställe, det hade varit bra om du fortsatt där? Du fick ju också ett bra träningsråd från DOC där.

Det där andra hormonet måste förklaras. Men generellt är det en utmärkt idé att äta en bra kost (utan dåliga kolhydrater eller tom väldigt lite kolhydrater) och att träna för hormonnivåerna. Speciellt styrketräning är gynnsamt. Du kommer att höjja ditt testosteron på ett naturligt sätt till sunda naturliga nivåer (om du är frisk och allt är bra naturligtvis) vilket ger många hälsofördelar. Inte bara sexuellt utan även psykiskt, dessutom har du lättare att få bort fettet runt magen vilket i sin tur ökar möjligheten att öka på hormonnivåerna lite till och allt blir en bra spiral. Prata med din läkare och kör sedan i gymmet.

Ett bra nybörjarprogram som jag använt (men jag är en 51-årig gubbe) är Stronglift 5x5 http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Det är ett jättebra styrkeprogram (mer likt styrkelyft är bodybuilding). Läs vad de skriver, för tekniken är viktigast för att få bra resultat och att inte skada sig. Det fungar också i verkligheten genom att man kan träna på en timme och tre gånger i veckan. Ingen normal människa med ett liv kan ju vara på gymmet flera timmar flera gånger i veckan. Programmet består bara av de stora grundövningarna för de stora muskelgrupperna, grunden i all styrketräning. Många som är intresserade av bodybuilding borde börja med att köra ordentlig styrketräning först i flera år, det gjorde Arnold!

Man gör alltså bara tre övningar vid varje träningstillfälle.

Benböj!

Bänkpress ELLER militärpress

Skivstångsrodd ELLER marklyft

Så ser programmet ut.

Även kvinnor borde i högre utsträckning köra tung styrketräning!

• Like 3

Är man så ung som du är (rätta mig om jag har fel) så ska hormonvärdena vara på topp. När de inte är det så kan det vara kopplat till att något "under huven" inte är som det ska, stor stressobalans, tidigare "egenexperimenterande med det endokrina systemet" etc.

I övrigt gav stroker49 ett bra svar ovan. Möjligtvis skulle jag trimma följande...

Många som är intresserade av bodybuilding borde börja med att köra ordentlig styrketräning först i flera år, det gjorde Arnold!

...till:

Alla som är intresserade av bodybuilding bör först lägga en styrkemässig och muskulär grund med "ordentlig styrketräning". Det har i regel alla kända profiler gjort och inte bara Arnold (även om han är ett strålande exempel). ( Se tilläggsnotis.)

TIllägg: Stronglift är inte alls tokigt men är man relativt färsk så kan det vara bättre att öka repetitionsomfånget för att få mer "reps i kroppen". Jag skulle också rätt omgående fundera på intensitetsbalansering ur delvis samma perspektiv, dvs om du "bara" kör övningarna stroker49 tar upp så kan du exempelvis lägga fokus på olika övningar varje träningspass.

Ett bra exempel är att du tränar 3 ggr/vecka.

Måndag: Knäböj som fokus.

Onsdag: Militärpress som fokus. (Vertikala pressar är mycket, mycket, MYCKET viktigare när du är relativt färsk.)

Fredag: Marklyft som fokus (möjligtvis kan du även klämma in en vertikal dragövning just denna dag).

Så vad menar jag med "fokus"? Jo, att du helt enkelt kör de övriga övningarna lättare de dagar de inte har fokus. Eftersom du har 3 träningspass kan du rent praktiskt också styra upp intensitetsnivån enligt detta, dvs du har "lätta", "lagom (men inte tungt)" och "intensiva" dagar (dina fokusdagar vill säga).

Var även noga med att inte förväxla "Intensivt" med "tungt". Du måste alltid ha fokus på övningsutförande och det är inga problem att träna väldigt intensivt även fast man inte kör så tungt. Med detta sagt, det finns en poäng med att variera repetitionsomfånget också... Till syvende och sist, överkomplicera inte och försök lyssna på din kropp!

TIllägg igen: För att komplettera vad jag menade, kroppsbyggning eller styrketräning med muskelfokus är en avancerad aktivitet som kräver att man s.a.s. både lärt sig krypa, gå och helst också jogga vad gäller gymaktiviteter. Det är alltså i praktiken omöjligt för någon som är nybörjare eller även bortom detta stadie att ens tänka i banor som "kroppsbyggning".

Onsdag: Militärpress som fokus. (Vertikala pressar är mycket, mycket, MYCKET viktigare när du är relativt färsk.)

Varför är det viktigt? Jag hade själv föredragit bänkpress före militärpress. Inte för att jag kan förklara varför men det är ju en av de tre stora övningarna så det känns som att bänk borde komma före militärpress om man skall hålla sig till få övningar.

Vet inte om ni hamnade på ett annat ämne där, men ja jag har endokrina problem. Jag var ju nyss hos en androlog på en endokrinklinik och grejen är den att testosteronet är ju som sagt lågt och sen finns det ett annat hormon som jag inte vet så mycket om som kanske ställer till det. Allt jag vet om det är att mitt värde på det var 25 vilket är väldigt högt (ovanför referensintervallet) och att hormonet säger åt testiklarna att göra det dem ska. Om det vore så att jag bara hade lågt T så hade det varit biff att börja träna, men nu är det där andra hormonet där och jag undrar om det kan ställa till det.

Så tillbaks till frågan är styrketräning lämpligt för en person med mina konstiga hormon värden?

Vet inte om ni hamnade på ett annat ämne där, men ja jag har endokrina problem. Jag var ju nyss hos en androlog på en endokrinklinik och grejen är den att testosteronet är ju som sagt lågt och sen finns det ett annat hormon som jag inte vet så mycket om som kanske ställer till det. Allt jag vet om det är att mitt värde på det var 25 vilket är väldigt högt (ovanför referensintervallet) och att hormonet säger åt testiklarna att göra det dem ska. Om det vore så att jag bara hade lågt T så hade det varit biff att börja träna, men nu är det där andra hormonet där och jag undrar om det kan ställa till det.

Så tillbaks till frågan är styrketräning lämpligt för en person med mina konstiga hormon värden?

Hela kroppens hormonsystem kan komma helt i olag om man INTE rör sig tillräckligt. Någon form av konditionsträning är troligen det bästa för dig. Träningscykel tränar både kondition och styrka och kan vara mindre jobbigt för knäna om du är tung. Vi har vår träningscykel framför TV`n så kan man trampa utan att tänka på det. Sedan kör jag tuffare pass några gånger i veckan.

Det är mycket vanligt med hormonrubbningar hos människor som har dålig kondition.

Kanske ska uppdatera er här om det senaste. Jag pratade med min doktor och han sa att det var helt ok att styrketräna så på måndag drar det igång. Så om några här har dåliga hormoner eller andra endokrina problem så verkar det vara ok att styrketräna.

Kanske ska uppdatera er här om det senaste. Jag pratade med min doktor och han sa att det var helt ok att styrketräna så på måndag drar det igång. Så om några här har dåliga hormoner eller andra endokrina problem så verkar det vara ok att styrketräna.

Om jag förstod dig rätt så har du diagnosticerats med specifika endokrina problem.

Tänkte dock fylla på med att om man mår som du beskrivit och dessutom upplever sig inte ha presterat så mycket/tillräckligt för sin ålder så är det ett rätt bra recept att alldeles oavsett endokrin problematik i övrigt åstadkomma ex. lägre testovärden. Det finns rätt mycket studier om detta där man hos män kunnat notera svängningar i testovärden ex. bland fotbollsfans i relation till hur det gått för deras favoritlag, dvs vinst ger testoskjuts.

Poängen här är alltså inte att man ska börja springa på Råsunda, vilket ju ändå inte går då det ska rivas, utan att vårt endokrina system är komplext och beroende av långt mer än ex. kost. Det gäller kanske i synnerhet män vad jag kunnat notera.

Om jag förstod dig rätt så har du diagnosticerats med specifika endokrina problem.

Tänkte dock fylla på med att om man mår som du beskrivit och dessutom upplever sig inte ha presterat så mycket/tillräckligt för sin ålder så är det ett rätt bra recept att alldeles oavsett endokrin problematik i övrigt åstadkomma ex. lägre testovärden. Det finns rätt mycket studier om detta där man hos män kunnat notera svängningar i testovärden ex. bland fotbollsfans i relation till hur det gått för deras favoritlag, dvs vinst ger testoskjuts.

Poängen här är alltså inte att man ska börja springa på Råsunda, vilket ju ändå inte går då det ska rivas, utan att vårt endokrina system är komplext och beroende av långt mer än ex. kost. Det gäller kanske i synnerhet män vad jag kunnat notera.

Nej jag har inte diagnoiserats ännu, men dem undersöker om jag har primär hypogonadism. Så dem återkommer snart om hur det gick med sperma provet. Får se om jag har endokrina problem eller ej.

Högre testovärden menar du väl? Så man ligger inom referensintervallet. Ser inte varför det ska vara bra med låga testovärden.

Tränade denna vecka 4 dagar i rad utan problem.