Jump to content

Huvudvärk, yrsel och domningar i armar och ben

Recommended Posts

I en veckas tid har jag drabbats av domningar i mina armar och ben och blir även yr ibland.och får huvudvärk. Min egen teori är järnbrist efter förlossningen. Har nu börjat äta järn. Tänkte dock ringa vårdcentralen imorgon för en koll. Det är jobbigt med yrseln framförallt när jag bär lilltjejen. Fick för mig att jag drack för lite och åt för lite kolhydrater men det gjorde ingen skillnad att äta och dricka mer.

Jag hade domningar i händer, fötter o ben.

Jag trodde det var borrelia (en kompis hade det och hade då liknande symtom)

Läkaren trodde på B-vitaminbrist

Men det visade sig vara hypotyreos.

Jaså? Medicinerar du för det? Hur kändes det i kroppen? Jag har svårt att beskriva hur det känns när jag är yr men lite som en lätt berusning och så kommer huvudvärken och går hela tiden. Stickningarna i armarna och benen förvärras om man tynger sig på dem.

Hur får man det? Vi äter inte särskilt lite salt här hemma.

Man dricker mycket vatten t.ex.

Det var bara en ide, men jag har själv liknande symptom, så jag kommer följa tråden och de ideer som dyker upp.

Jag inbillar mig att jag mår bättre när jag får i mig mer salt. Det lär finnas en koppling till binjuerutmattning också, vilket ger symptom som är svåra att skilja från hypotyreos.

Man dricker mycket vatten t.ex.

Det var bara en ide, men jag har själv liknande symptom, så jag kommer följa tråden och de ideer som dyker upp.

Jag inbillar mig att jag mår bättre när jag får i mig mer salt. Det lär finnas en koppling till binjuerutmattning också, vilket ger symptom som är svåra att skilja från hypotyreos.

Okej. Jag hoppas få en tid imorgon på vårdcentralen. Får se vad de säger. Dricker mycket eftersom jag ammar så det kan kanske stämma. Har en bismak i munnen med. Som när man är i ketos ungefär. Det borde jag inte vara då jag ätit mandel och choklad. Känns konstigt att känna sig sjuk utan att det är influensa. 

Okej. Jag hoppas få en tid imorgon på vårdcentralen. Får se vad de säger. Dricker mycket eftersom jag ammar så det kan kanske stämma. Har en bismak i munnen med. Som när man är i ketos ungefär. Det borde jag inte vara då jag ätit mandel och choklad. Känns konstigt att känna sig sjuk utan att det är influensa. 

Eller hur. Och att sitta i väntrummet och inte ha influensa när alla andra snörvlar...

Rapportera gärna om du får någon vettig förklaring från VC.

Eller hur. Och att sitta i väntrummet och inte ha influensa när alla andra snörvlar...

Rapportera gärna om du får någon vettig förklaring från VC.

Inte lågt järnvärde och sänkan var bra. Ska dit imorgon och ta mer prover för att kolla mineraler och även sköldkörteln. Hade för sen tid på dagen för att ta prover idag.

Intressant att se vad du får för svar på proverna! Jag har liknande symptom till och från. Känns som att armarna eller benen inte får tillräckligt med blod. För mig kan det räcka att jag lägger armen på det hårda armstödet på soffan för att den ska börja pirra. Lite som när en den håller på att somna om man tex legat konstigt på den fast att det inte går så långt. Detta tillsammans med yrsel vid hastiga rörelser får mig att misstänka lågt blodtryck.

Min teori är att eftersom kroppen tappar en del vätska vid lchf så kanske blodtrycket sänks. För man brukar väl tillsätta vätska om man vill få upp blodtrycket? Det var i alla fall förklaringen jag fick på sjukhuset när jag undrade varför jag fick dropp under och efter operation trots att jag var pigg och kry vid operationstillfället. Men detta är bara hobbyläkaren inom mig som spekulerar ;) 

Kanske finns någon med mer sjukvårdskunskaper som kan detta med vätska och blodtryck? 

Inte lågt järnvärde och sänkan var bra. Ska dit imorgon och ta mer prover för att kolla mineraler och även sköldkörteln. Hade för sen tid på dagen för att ta prover idag.

Se till att de kollar även Ferritin, och inte bara Hb. Ferritin är depåerna, Hb är 'bara' det som finns tillgängligt för användning i blodet, och det kan vara bra trots tomma depåer.

Jaså? Medicinerar du för det? Hur kändes det i kroppen? Jag har svårt att beskriva hur det känns när jag är yr men lite som en lätt berusning och så kommer huvudvärken och går hela tiden. Stickningarna i armarna och benen förvärras om man tynger sig på dem.

Nu äter jag Levaxin vilket gjort att symomen upphört. För övrigt hade jag inte samma symtom som du beskriver. Några år senare fick jag kraftig blodbrist vilket tog väldigt lång tid att rätta till. Då blev jag ganska yr men inte direkt "lätt berusning" Så kan jag i och för sig känna mig nu när jag äter för mycket kolhydrater. Jag hade stora bekymmer med svajande blodsocker innan jag började med LCHF. Nu är problemen borta men jag tål kolhydrater sämre och "fuskar" jag så snurrar hela världen.

De kollade upp järndepåer, kalcium och ämnesomsättningen. Även njurarnas funktion tror jag. Alla värden var bra men jag mår fortfarande dåligt. Sköterskan tror att det beror på sömnbrist och amning. För mig känns det inte alls så. När jag hade bebis sist sov jag väl hälften av vad jag sover nu och då var jag trött men mådde bra. Jag skulle prata med min sköterska på bvc tyckte dem.

Oh, denna tråd var intressant. Har själv samma bekymmer.

Mina "krypningar" är dock inget bekymmer känner jag, men yrseln som sker ibland när jag gör en häftig rörelse, tex ställer mig upp snabbt, är väldigt jobbig. Vad tycker ni, borde jag gå och kolla upp det? Är en sån som helst inte håller till på sjukhus, gick 2 veckor med brutet finger en gång, så... går inte till vårdcentralen om det inte känns jätteallvarligt. :)

Verkar som att många snackar om magnesiumbrist, så jag tänkte att jag skulle ta och köpa lite piller idag.

Träffade en annan läkare idag som trodde att det kan bero på hormoner eftersom jag ammar. Om det inte är bättre om två veckor ska jag ta ett nytt sköldkörtelprov. Kunde också vara virus sa hon men att det inte bryter ut om mitt imunförsvar är starkt. Det tror jag inte att det är men att mitt imunförsvar är bra håller jag ju med om :)

I övrigt var det okej att fortsätta med en liberal LCHF tyckte hon då mina blodvärden var så fina. Hon trodde inte att detta kunde ha med kosten att göra. Jag får hålla ut och se om det blir bättre. Det är skönt att det inte blir värre iallafall :)

• Like 3

• 2 weeks later...