Farligt högt kolesterol?

Ann-Kristin
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag är en 40-årig kvinna som har ätit LCHF i lite över ett år, är normalviktig, har inte diabetes eller hjärtbesvär. I samband med en hälsokontroll så visade mitt kolesterolvärde siffror som ansågs var för höga. 

Kolesterol: 8,3

LDL: 5,7

HDL: 2,3

Triglycerider: 0,65

Behöver jag vara orolig över detta? Mina värden skickades vidare till en läkare och jag blev rekommenderad att sluta med LCHF.

Hej!

Jag kan varmt rekommendera Uffe Ravnskovs böcker. Läs också kostdoktorns sida om kolesterol http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/

Det är snabba kolhydrater som ger dåligt kolesterol, inte animaliskt fett. LCHF kommer att förbättra dina kolesterolvärden men intialt kan ditt LDL öka. Skälet är att kroppen använder kolesterol för att reparera de skador ett för stort intag av kolhydrater gett.

Hej,

Jag är en 40-årig kvinna som har ätit LCHF i lite över ett år, är normalviktig, har inte diabetes eller hjärtbesvär. I samband med en hälsokontroll så visade mitt kolesterolvärde siffror som ansågs var för höga. 

Behöver jag vara orolig över detta? Mina värden skickades vidare till en läkare och jag blev rekommenderad att sluta med LCHF.

Jösses vilka kanonvärden du har, och vilken värdelös läkare, byt till någon som är kompetent!!

8,3/2,3=3,6

Bör vara under 6, ännu bättre under 5, jättebra om det är 4 eller under!!

Och låga fina triglycerider har du oxå.. fortsätt med det du gör.. och byt läkare!

• Like 3

Ditt fina värde på triglycerider är säkert ett resultat av LCHF-kosten, så den ska du verkligen inte sluta med. Att LDL blir högre än med den kost som de flesta äter (alltså rik på kh) beror säkert på att de är den "goda" delen av LDL som stigit, de som är stora och fluffiga. Vill man vara säker på detta kan man be om "Apo-kvot", se http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/#apokvot. Det är lika enkelt som de andra proverna på kolesterol och blodfetter.

Ditt fina värde på triglycerider är säkert ett resultat av LCHF-kosten, så den ska du verkligen inte sluta med. Att LDL blir högre än med den kost som de flesta äter (alltså rik på kh) beror säkert på att de är den "goda" delen av LDL som stigit, de som är stora och fluffiga. Vill man vara säker på detta kan man be om "Apo-kvot", se http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/#apokvot. Det är lika enkelt som de andra proverna på kolesterol och blodfetter.

Hej,

Mina värden är:

12,3 totalkolesterol

9,53 LDL

2,4 HDL

0,77 Triglycerider

Klart att jag har blivit både chockad o konfunderad. 

Men har läst en massa om ämnet och mina värden kommer att undersökas närmare. 

Som jag förstått det, så är kolesterol nivån ointressant, det är sammansättningen som är viktig.

Din kvot LDL/HDL är låga 2,47

Om jag vore du, skulle jag inte oroa mig.

Jag bad även om Apo-kvoten innan de tog blodproven på mig men de hade inte möjlighet att ge mig svar på detta i samband med just denna hälsoundersökning, var svaret jag fick. Om jag blir ifrågasatt kanske jag kan betala för att ta om proverna hos någon annan och då även med Apo-kvot. LCHF-kosten mår jag bra av och vill ju inte sluta med den. 

Jag var på Feelgood i januari för hälsokontroll betald av arbetsgivaren. När det bara ingick totalkolesterol i standardtestet sade jag att då får det vara, men efter diskussion visade det sig att om jag själv bekostade Apo-kvoten (fick LDL/HDL/TG på köpet) så var det lätt fixat... och det kostade bara 120 kr. (Arbetsgivaren har inte krävt mig på beloppet  :))

Instämmer med Zepp, verkar helt obegripligt att dina värden ansågs för höga!

Vad tror ni det beror på att en del som äter LCHF har blodfetter inom gängse gränsvärden medan andra inte har det?

Fast i det här fallet så är det ju bra värden?

Annars är ju en inte försumbar anledning att man överhuvudtaget fäster vikt vid kolesterol... Det man ska rikta in sig på är effekter av oxidativ stress. Höga kolesterolvärden, och då specifikt LDL, kan då indikera skador/inflammation pga ex. oxidativ stress, dvs ökat behov av att fixa skador på strukturproteiner medelst kroppens kanske primära byggsten kolesterol. Långtidssockret, HbA1C, är ju ett steg åt det hållet där man mäter glykering av röda blodkroppar vilket är inblandat i oxidativ stress.

Vad tror ni det beror på att en del som äter LCHF har blodfetter inom gängse gränsvärden medan andra inte har det?

Jag skulle tro att det finns en massa orsaker.

Genetiskt, hur mycket man rör på sig, hur mycket man dricker alkohol, röker,....

Att jag själv har extremt höga värden kan bero på min hårda träning, tungt arbete, generna eller att jag inte dricker alkohol...

Jag skulle tro att det finns en massa orsaker.

Genetiskt, hur mycket man rör på sig, hur mycket man dricker alkohol, röker,....

Att jag själv har extremt höga värden kan bero på min hårda träning, tungt arbete, generna eller att jag inte dricker alkohol...

Tränar du styrketräning eller konditionsträning?

Från boken "The art and science of low carbohydrate living":

There is one anomaly in clinical testing that physicians and patients should be aware of: a transient rise in serum total and LDL cholesterol that can occur with major weight loss. We reported this in 1991[101], and our research revealed the cause. It turns out that along with the triglyceride stored in adipose tissue, our fat cells also contains a small amount of dissolved cholesterol. After about 30 pounds of weight loss, the shrinkage of these cellular fat droplets proceeds to the point that some of this cholesterol has to be released into the serum. The amount of cholesterol involved is 100-200 mg per day in someone losing 2 pounds of adipose tissue per week. Interestingly, although this represents 'reverse transport' back to the liver, this cholesterol rise appears in the LDL fraction. But once a person's weight loss ceases, this expulsion of cholesterol stored in adipose tissue stops and serum LDL cholesterol returns to its new post-weight-loss baseline. So if you or your patient experience a rise in serum LDL cholesterol as the scale passes 30 or more pounds of weight loss, don't panic. This is a sign that your body is dumping previously accumulated cholesterol. Since this situation typically lasts only a month or two, whereas it takes decades of elevated LDL cholesterol to cause blood vessel damage, the probability of any clinical risk is very small. Wait until your weight has stabilized in maintenance for a month or two and then test your LDL level again to be sure it has come back down.

Dvs kraftig viktnedgång ger förhöjt LDL, och eftersom många går ner kraftigt med LCHF förefaller koppligen vara där men är alltså sannolikt viktnedgång ovasett metod.

• Like 1

Från boken "The art and science of low carbohydrate living":

There is one anomaly in clinical testing that physicians and patients should be aware of: a transient rise in serum total and LDL cholesterol that can occur with major weight loss. We reported this in 1991[101], and our research revealed the cause. It turns out that along with the triglyceride stored in adipose tissue, our fat cells also contains a small amount of dissolved cholesterol. After about 30 pounds of weight loss, the shrinkage of these cellular fat droplets proceeds to the point that some of this cholesterol has to be released into the serum. The amount of cholesterol involved is 100-200 mg per day in someone losing 2 pounds of adipose tissue per week. Interestingly, although this represents 'reverse transport' back to the liver, this cholesterol rise appears in the LDL fraction. But once a person's weight loss ceases, this expulsion of cholesterol stored in adipose tissue stops and serum LDL cholesterol returns to its new post-weight-loss baseline. So if you or your patient experience a rise in serum LDL cholesterol as the scale passes 30 or more pounds of weight loss, don't panic. This is a sign that your body is dumping previously accumulated cholesterol. Since this situation typically lasts only a month or two, whereas it takes decades of elevated LDL cholesterol to cause blood vessel damage, the probability of any clinical risk is very small. Wait until your weight has stabilized in maintenance for a month or two and then test your LDL level again to be sure it has come back down.

Dvs kraftig viktnedgång ger förhöjt LDL, och eftersom många går ner kraftigt med LCHF förefaller koppligen vara där men är alltså sannolikt viktnedgång ovasett metod.

Ja det var ju intressant. Få se om dom som ligger högt just går ner kraftigt i vikt.

Konditionstränar mest. 3-7 mil i veckan.

Ja då borde du ju ha en bra förbränning i alla fall. Har du testat blodfetterna mer än en gång? Har du kollat fasteinsulin och eller c-peptid?

Undrar hur mycket ett fasteprov påverkas av vad man åt dagen innan?

Jag har varit på en ny undersökning , ska tillbaka till doktorn den 11/3.

Har inte koll på vad hon hade bertällt för typ att blodanalys.

Denna gång hade jag fastat i 16-17 timmar innan blodprov.

Det skulle vara kul om jag fick göra en grundligare uppföljning av mina blodfetter.

Egentligen vet jag inte hur fettförbränningen fungerar, men med tanke på mina

ganska så långa pass ( upp till 3 timmar i sträck)

måste ju fettet på nåt sätt nå mina muskler.

Ren spekulation men skulle gissa via blodet.

Jag har varit på en ny undersökning , ska tillbaka till doktorn den 11/3.

Har inte koll på vad hon hade bertällt för typ att blodanalys.

Denna gång hade jag fastat i 16-17 timmar innan blodprov.

Det skulle vara kul om jag fick göra en grundligare uppföljning av mina blodfetter.

Egentligen vet jag inte hur fettförbränningen fungerar, men med tanke på mina

ganska så långa pass ( upp till 3 timmar i sträck)

måste ju fettet på nåt sätt nå mina muskler.

Ren spekulation men skulle gissa via blodet.

Långa pass bränner en stor andel fett men korta intensiva pass förbättrar förmågan att bränna fett mer än dom långa. Fettet når muskelcellerna via blodet så det stämmer.

Jag har dock inte fått full klarhet i hur det där med blodfetter fungerar. Varför det finns så mycket LDL kvar i blodet dagen efter man åt senast t ex och om dom fettsyror som frisätts från fettväven för att ge kroppen energi ingår i LDL. Kanske någon annan som vet?

De fettsyror som frigörs från fettväven ingår i FFA, dvs de är bundna till albumin!

LDL transporterar fett från levern.. och kortare fettsyror från tarmen.

Men de du har i blodet i fastande tillstånd kommer med säkerhet från levern.

De fettsyror som frigörs från fettväven ingår i FFA, dvs de är bundna till albumin!

LDL transporterar fett från levern.. och kortare fettsyror från tarmen.

Men de du har i blodet i fastande tillstånd kommer med säkerhet från levern.

Om det stämmer så kanske dom som har högt LDL har lagrat mer fett i levern än dom som har ett lägre LDL. Undrar om fett i levern kan komma både från fettväven och från tarmen?

Jo.. de med fettlever har oxå oftast höga lipider.. främst LDL.

Det som lagras i levern beror oftast på hög glykemisk belastning, dvs kroppens prio då är att lagra fett var som helst och bränna glukos.. för att få ner ett högt toxiskt blodsocker.

En annan stor faktor är fruktos.. oftast från strösocker eller HFCS!

Jo.. de med fettlever har oxå oftast höga lipider.. främst LDL.

Det som lagras i levern beror oftast på hög glykemisk belastning, dvs kroppens prio då är att lagra fett var som helst och bränna glukos.. för att få ner ett högt toxiskt blodsocker.

En annan stor faktor är fruktos.. oftast från strösocker eller HFCS!

Men när man äter LCHF? Har man alltid ett fettlager i levern när man äter LCHF? Fast man borde ju inte ha det så länge man går ner i vikt.

Blir det skillnad i faste LDL om man äter större och färre portioner eller om man äter fler och mindre under dagen?

Man har alltid ett fettlager överallt.. men iomed att levern är där den mesta fettmetabolismen äger rum så har det lättare att samlas där.. speciellt när kroppen vill sänka ett högt blodsocker eller en hög alkoholhalt.

Förutom olika sjukliga tillstånd och biverkningar av medeciner så finns främst AFLD och NAFLD.. dvs alkoholrelaterad eller icke alkoholrelaterad!

"Non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) is one cause of a fatty liver, occurring when fat is deposited (steatosis) in the liver not due to excessive alcohol use. It is related toinsulin resistance and the metabolic syndrome and may respond to treatments originally developed for other insulin-resistant states (e.g. diabetes mellitus type 2) such as weight loss, metformin and thiazolidinediones"

http://en.wikipedia.org/wiki/NAFLD