Gå till innehåll

[Tips] Ostbågesug! Alternativ?

Recommended Posts

hej!

äter lchf sedan två veckor..

börjar gå riktigt bra o jag har gått ner i vikt

har hittat goda maträtter och håller mig nu till 2 måltider (+ ev. 1 mellanmål om jag blir hungrig på kvällen=skivor med ost el rostbiff alt. något annat beroende på om jag är mer eller mindre hungrig)

känns som jag hittat rätt mängd fett, men ibland blir det för lite o då tar jag det där på kvällen enl. ovan

mår bra i övrigt men lite seg ibland, ibland jättepigg (men är sjuk så jag vet inte vilket som är vilket. dock har jag sedan jag började känt att jag är piggare än förut 'när jag är pigg' så att säga)

dricker extra salt , tar magnesium

NU till mitt problem!!:

Jag är så vansinnigt sugen på ostbågar

funderar i banor hur jag ska kunna få snaska i mig en påse vid något enstaka tillfälle

(alltså EN gång då och då är för mig högst en gång på en månad- samt har inga problem att stå emot sug i vanliga fall men detta är för mycket)

förr när jag inte ätit lchf så kan det hjälpa att äta någonting salt, typ salta kex, eller mer salt i maten etc

har sedan jag var mycket ung känt behov av extra salt, var ofta sugen och åt chips när jag var liten

-fick i en annnan tråd info om att jag skulle äta lchf iaf 4 veckor för att stabilisera ketos

-ett annat råd var att det inte var bra om man är van vid lchf, att äta något sånt som chips om det var vid enstaka tillfälle. att det var bättre då att vänja kroppen vid lite kolhydrater (andra, alltså ej chips) innan jag häver i mig chips/ostbågar

detta fick mig att börja tänka GI typ.....MEN jag mår bättre med lchf i långa loppet känns det som, är naturligt för mig att mätta mig med fett, känns rätt helt enkelt'

någon som har något tips vore jag glad :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torrostade nötter i stekpanna (frön som solrosfrö passar också) med några droppar soya är också salt och gott... Men ostchipsen.... Det är grejen! Funkar kanon med vanlig hushållsost.   ;)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Min gissning utifrån mina egna erfarenheter över mina egna sug, är att du är nog egentligen inte sugen på ostbågar, utan kanske på själva snaskandet. Dvs. man vill återuppleva händelsen och belöningen alt. trösten ! M.a.o skulle det gå och snaska med vad som helst. Tex med något LCHF-mat som du betraktar som "godis" ?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Min gissning utifrån mina egna erfarenheter över mina egna sug, är att du är nog egentligen inte sugen på ostbågar, utan kanske på själva snaskandet. Dvs. man vill återuppleva händelsen och belöningen alt. trösten ! M.a.o skulle det gå och snaska med vad som helst. Tex med något LCHF-mat som du betraktar som "godis" ?

du har delvis rätt..

se vidare i 'erfarenheter'....förstod att det var grejen med snaskandet, samt till stor del socker jag ville åt, då jag oftast äter godis eller dricker cola ihop med ostbågar....

Länk till inlägg

det som är svårt är att hitta något torrt och knastrigt som räcker en tid (som en påse chips/ostbågar)

den känslan att cruncha i sig tills man är proppmätt...

tål inte nötter...så det funkar inte

ska prova såna ostchips...men jag kan tänka jag blir mätt ganska snabbt av dem....

lchfgodis för mig är grädde och bär....men det är ju inte torrt o knastrigt :)

Länk till inlägg

Jag är själv en tidigare ostbåge- och chipsmissbrukare. Älskade eländet.

Salt och knaprigt. Den kombon ska det vara.

Det som funkar för mig är att knapersteka bacon, låta det svalna, bryta i mindre bitar och lägga i en skål.

Perfekt salt och knaprigt snacks.  :rolleyes:

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har ersatte vingummi och sega råttor med torkad skinka. Ölkorv ersatte nybakat vetebröd i mitt fall. För att öka chansen att lyckas, släppte jag taget från det gamla livet och gamla vanorna och införde nya, utan att jag ångrat det. Uppoffringarna känns faktiskt numera som rena befrielser. Jag har inga lik i mina garderober, utan kan satsa på ett nytt liv helhjärtat. 

Knaperstekt bacon är ett bra tips... Beef Jerky ett annat.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag är själv en tidigare ostbåge- och chipsmissbrukare. Älskade eländet.

Salt och knaprigt. Den kombon ska det vara.

Det som funkar för mig är att knapersteka bacon, låta det svalna, bryta i mindre bitar och lägga i en skål.

Perfekt salt och knaprigt snacks.  :rolleyes:

drar mig till minnes då jag gjorde bacon i ugn en gång och råkade ha dem lite för länge..

blev väldigt knapriga och salta och goda....kan funka..:)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har ersatte vingummi och sega råttor med torkad skinka. Ölkorv ersatte nybakat vetebröd i mitt fall. För att öka chansen att lyckas, släppte jag taget från det gamla livet och gamla vanorna och införde nya, utan att jag ångrat det. Uppoffringarna känns faktiskt numera som rena befrielser. Jag har inga lik i mina garderober, utan kan satsa på ett nytt liv helhjärtat. 

Knaperstekt bacon är ett bra tips... Beef Jerky ett annat.

ja...det är nog så med vanor...

bra med många tips...får prova mig fram lite...

:D tack!!!

Länk till inlägg

Här kommer två kanontips, ett ickeknaprigt som jag lärde mig då jag bodde i Italien och ett gott knaprigt.

Ickeknaprigt:

Skär stavar av gurka, paprika, ev morot, kål och allt du kan hitta bland grönsakerna. Varje person vid bordet får en liten skål där man häller lite god olivolja och så lite salt som hamnar på botten. Så tar man en stav och drar i oljan och saltet och äter som snacks. Man kan med fördel dricka vin eller sprit till.

Knaprigt:

Det finns olika varianter. Jag brukar köpa ren svål med en del fett och köra först i ugnen och sedan fritera på spisen i det utsmälta fettet, sedan salt. Det finns många recept på nätet. Pig Cracklings, Pig scratchings olika benämninga. På Netto finns färdigt i påsar, inte så gott!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Fläsksvålar (den riktiga sorten, inte de kolhydratrika fejk-svålarna) är ju nästan lika vanebildande som chips och ostbågar - de är lagom salta och frasiga och försvinner nästan i munnen. Första gången man som "ovan" svålätare öppnar en påse är det dock lätt att bli avskräckt av lukten. Men oavsett lukten så är det inget fel på smaken.

Edit: Attans, stroker49 hann före :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Här kommer två kanontips, ett ickeknaprigt som jag lärde mig då jag bodde i Italien och ett gott knaprigt.

Ickeknaprigt:

Skär stavar av gurka, paprika, ev morot, kål och allt du kan hitta bland grönsakerna. Varje person vid bordet får en liten skål där man häller lite god olivolja och så lite salt som hamnar på botten. Så tar man en stav och drar i oljan och saltet och äter som snacks. Man kan med fördel dricka vin eller sprit till.

Knaprigt:

Det finns olika varianter. Jag brukar köpa ren svål med en del fett och köra först i ugnen och sedan fritera på spisen i det utsmälta fettet, sedan salt. Det finns många recept på nätet. Pig Cracklings, Pig scratchings olika benämninga. På Netto finns färdigt i påsar, inte så gott!

paprikagrejer blir kanske gott till ostchips.....med cremefraichedipp...köpa imorrn..

tack!

Länk till inlägg

Fläsksvålar (den riktiga sorten, inte de kolhydratrika fejk-svålarna) är ju nästan lika vanebildande som chips och ostbågar - de är lagom salta och frasiga och försvinner nästan i munnen. Första gången man som "ovan" svålätare öppnar en påse är det dock lätt att bli avskräckt av lukten. Men oavsett lukten så är det inget fel på smaken.

Haha. Men jag håller inte med om att de färdiga riktiga är speciellt goda. Hemkokt är bäst!

• Gilla 1
Länk till inlägg

ja...det var nog lukten jag kom ihåg...därav tvekan...

men konsistensen är ju lite chipslik....

den 'riktiga sorten' vad hetter märket...vet du det?

Länk till inlägg

Det finns flera olika märken. Med "riktig" menade jag mest att man skall kolla att det verkligen är riktiga fläsksvålar i påsen, och inte något majsmjölssnacks. Bildgoogla på fläsksvålar så hittar du lite olika fabrikat. Jag hittar mina i en väldigt anonym påse på ICA.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det finns flera olika märken. Med "riktig" menade jag mest att man skall kolla att det verkligen är riktiga fläsksvålar i påsen, och inte något majsmjölssnacks. Bildgoogla på fläsksvålar så hittar du lite olika fabrikat. Jag hittar mina i en väldigt anonym påse på ICA.

ja ! vad bra....finns bara ica här...bor på landet :)

ska kolla imorgon....får väl skita i att lukta på dom för mkt då :D

• Gilla 1
Länk till inlägg

När du hunnit komma in i din nya livsstil och du kommit i ketos kommer du inte längre ha något sug, jag som aldrig kunde sitta i soffan utan att ha något att tugga på, sitter i dagsläget tom en lördagskväll med ett glas vatten och är helnöjd. Det finns inte längre något sug i min kropp.. Och jag som varit både socker och nikotin missbrukare ,, vilken befrielse det är!!!

• Gilla 1
Länk till inlägg

När du hunnit komma in i din nya livsstil och du kommit i ketos kommer du inte längre ha något sug, jag som aldrig kunde sitta i soffan utan att ha något att tugga på, sitter i dagsläget tom en lördagskväll med ett glas vatten och är helnöjd. Det finns inte längre något sug i min kropp.. Och jag som varit både socker och nikotin missbrukare ,, vilken befrielse det är!!!

det låter bra!!

jag tänker att det sug jag har faktiskt har tagit lång tid att bygga upp..man tänker ju inte på det och hur man påverkas direkt...

blir väl lite konflikt när man för in nya vanor....men ser fram emot när rutinerna och suget släpper...

får väl ge det lite mer tid kanske :rolleyes:

tack för dina uppmuntrande ord!!

Länk till inlägg

En sa som är säkert, är att suget kommer och går och då gäller det att stå ut, eller ha substitut ta till. Sugfri blir man aldrig är min erfarenhet. Olika situationer kan vara en utlösande faktor...

• Gilla 2
Länk till inlägg

En sa som är säkert, är att suget kommer och går och då gäller det att stå ut, eller ha substitut ta till. Sugfri blir man aldrig är min erfarenhet. Olika situationer kan vara en utlösande faktor...

i vanliga fall har jag ett starkt sug ung.en gång i veckan...då jag bara måste ha något 'gott'

igår testade jag att göra ostchips till kvällsmålet....det var supergott och ersätter lätt känslan av att äta chips...

gjorde dipp på cremefraiche, lite olja samt kryddning

och hade en skivad paprika till....

funkade bra som chipssubstitut som sagt!!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Salt och krispigt - friterade fläsksvålar. Funkar förövrigt jättebra att mosa i mortel och använda som panering också.

Har hittat dem på vissa Willys-butiker på chipsavdelningen, "Mr Chipp's Flæske Svær" i blå påse.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Salt och krispigt - friterade fläsksvålar. Funkar förövrigt jättebra att mosa i mortel och använda som panering också.

Har hittat dem på vissa Willys-butiker på chipsavdelningen, "Mr Chipp's Flæske Svær" i blå påse.

fanns inte i icabutiken på bygden dessvärre....

men gjorde knapriga ostchips istället! supergott...bra alternativ till vanliga chips :)

Länk till inlägg

Fläsksvålar är jättelätt att göra själv. Googla! Mitt tips är att först koka dom och sedan in i ugnen. Jag har turen att bo i en stad där det finns ett smörrebröd ställe som varje dag har nya hemmagjorda fläsksvålar till salu, jättegott när man vill festa till det.

• Gilla 1
Länk till inlägg

ÅH! Jag ska kolla chipshyllan när jag går och handlar ikväll då.. Tack för tipset!

• Gilla 1
Länk till inlägg

ååh, jag känner igen det där också! Jag har ätit lchf i typ 2 månader och är fortfarande extremt ostbågesugen. Jag har alltid ätit mycket chips och ostbågar, aldrig godis,kakor/sött, utan alltid salt och fett. 
Trivs verkligen med lchf och mår bra av det men kan inte komma bort från ostbågesuget, det är tamefan det bästa jag vet. 

Försöker att hitta andra alternativ, men jag håller med, vill ha åt det krispiga! En bit mögelost kan aldrig ersätta ostbågar... :/

Det är bara envishet och ett jävlaranamma som gör att jag går förbi chipshyllan utan att ta en påse.

• Gilla 1
Länk till inlägg