Jump to content

Projektarbete, intervjuer någon?

Melliz

Recommended Posts

Hej gott folk! :) Det är nämligen så att jag skall göra ett projektarbete i skolan nu och jag som är väldigt träning och kostintresserad har valt att skriva om livsmedelsverket och dess kostrekommendationer. Min frågeställning lyder "Hur skiljer sig kostråden som livsmedelsverket rekommenderar utifrån dagens hälsa" eller något i den stilen. Tips mottages gärna! Då jag har bestämt mig att jag också ska intervjua människor. Som är på båda sidor då såklart, även om det är rätt så genomskådat i var jag står i denna fråga. Men undrar då om några är villiga att ställa upp på intervjuer? Funderar på att både intervjua Diabetes personer men även friska personer som tränar mkt och kör lchf eller tvärtemot vad livsmedelsverket rekommenderar. Tacksam för svar!! Tänkte även ringa upp livsmedelsverket och fråga om dem vill ställa upp på en kort intervju och ställa lite frågor om vad dem rekommenderar om man har diabetes och även till idrottande människor :)

Sammanfattat

Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier.

Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter.

Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291

Livsmedelsverket har inget att säga om kost för sjuka.. det ligger på socialstyrelsen!

SBU: Välj mat själv

http://www.kostdoktorn.se/sbu-valj-mat-sjalv/

Riktigt som Zepp skriver ovan, Livsmedelsverket ger bara råd tills att du blir sjuk medan Socialstyrelsens råd går ut på att hålla oss lagomt sjuka så att vi inte dör för tidigt utan sysselsätter sjukvård & läkemedelsföretag under optimalt lång tid!

Och gärna då med kontraproduktiva piller som endast tar bort symptomen - tänk på att det är osolidariskt att äta sig frisk,,,,

http://www.dn.se/kultur-noje/pa-vilken-prislista-star-din-njursvikt

--------------------------------------------------------------------

Börja du med att sätta ihop ett frågeformulär - det kan du göra i den här tråden så får du nog många synpunkter på innehållet - sedan kan du väl samla in svaren via e-mail?

• Like 1

När började slv rekommendera detta?

När de började vet jag inte. Om man maxar kh så blir det 60E%, varav en "stor" del ska vara spannmålsprodukter el potatis. Så mycket stärkelse (och resten från socker i olika former) kan många människor bli sjuka av (metabolt syndrom, autoimmuna sjukdomar, cancer, demens). De rekommenderar flytande margarin och oljor, vilka kan vara rika på omega-6. Fast jag ser nu att de specifikt rekommenderar fett som är rikt på omega-3.

Visst kan man göra en poäng av Kjells ordval, ex. att "socker" utanför kroppen inte är detsamma som stärkelse. På biokemisk nivå, dvs på insidan, så är det ju dock inga större problem med att "sockerifiera" allt vad kolhydrater heter och kallas. Man kan även diskutera det där med att de rekommenderar n-6. Som Kjell själv kompletterar med så har ju även SLV under senare år uppmärksammat n-3/n-6/n-9-kvot etc.

Faktum kvarstår dock, man har under flera decennier de facto haft generella rekommendationer som prioriterat kolhydrater framför fett. Man har också haft generella rekommendationer som prioriterat fleromättat fett framför mättat.  Inget av detta, ur ett lika generellt perspektiv, har varit förenligt med god kosthållning. Tvärtom tyder ju nu allt mer på att det varit precis käpprätt åt helsefyr. Jag menar, det där med fleromättat fett är ju snudd på rekord i fel med tanke på att det i praktiken lade grunden för inte bara ökat intag av n-6 utan även transfetter. Från kolhydratsperspektivet så har man även under "alla år" helgonförklarat frukt trots att det i princip är vitaminberikat godis. Ingen skulle sannolikt få för sig att INTE ifrågasätta SLV om de började rekommendera vitaminberikade sega gubbar... SLV själva skulle sannolikt inte heller göra detta.

I mitt eget exemplar av SLV:s livsmedelstabell, anno 1992, så har man specificerat energimängder från de olika fettyperna (mättat, enkelomättat, fleromättat) och man gör även likaledes vad gäller kolhydraterna (monosackarider etc). Anledningen till detta är ju bottnande i det faktum att mättat fett redan då var demoniserat. Mot den bakgrunden, dvs att man medvetet haft direkt fel under så lång tid, vore det minst sagt klädsamt att nu med samma intensitet påpeka just detta så att oljetankern någon gång i framtiden kan fås att vända. Men icke! Tvärtom tjatar man vidare om "ät fleromättat fett" vilket ju då, med hittillsvarande indoktrinering i bakgrunden, gör att tilläggen om omegafettsyrornas förhållanden säkert inte uppmärksammas tillräckligt. I praktiken så får vi ju då den situation vi nu har där många måhända uppfattar omega-3 som något positivt men i samma andetag envist lever kvar i uppfattningen att mättat fett är kostvärldens nazism. En mer aktuell och vetenskapligt bottnande rekommendation skulle tvärtom utgå från att mättat fett är utgångsrekommendationen och i den mån man överhuvudtaget skall äta annat fett så skall detta vara enkelomättat och, vad gäller fleromättat, enbart omega-3.

• Like 1

Hej gott folk! :) Det är nämligen så att jag skall göra ett projektarbete i skolan nu och jag som är väldigt träning och kostintresserad har valt att skriva om livsmedelsverket och dess kostrekommendationer. Min frågeställning lyder "Hur skiljer sig kostråden som livsmedelsverket rekommenderar utifrån dagens hälsa" eller något i den stilen. Tips mottages gärna!

Hej, jag skulle nog formulera det ur perspektivet "Är dagens kostrekommendationer förenliga med aktuell vetenskap?". Dvs mindre fokus på SLV och mer fokus på helheten, där SLV självklart är en viktig del men även Socialstyrelsen för att inte tala om andra, kanske än mer inflytelserika, opinionsbildare som "Du blir vad du äter"-tanten, Paulun, Blossom och kanske även Doc?

Som Tombola var inne på här ovan så går ju det mesta att lösa rent praktiskt via nätet.

Då jag har bestämt mig att jag också ska intervjua människor. Som är på båda sidor då såklart, även om det är rätt så genomskådat i var jag står i denna fråga. Men undrar då om några är villiga att ställa upp på intervjuer? Funderar på att både intervjua Diabetes personer men även friska personer som tränar mkt och kör lchf eller tvärtemot vad livsmedelsverket rekommenderar. Tacksam för svar!! Tänkte även ringa upp livsmedelsverket och fråga om dem vill ställa upp på en kort intervju och ställa lite frågor om vad dem rekommenderar om man har diabetes och även till idrottande människor :)

PM:a vid behov. Kan inte stoltsera med relevanta titlar men (nästan) garanterat mer erfarenhet än de flesta du kommer stöta på. (Högmod går före fall? Nja, däremot är falsk blygsamhet minst lika problematisk ur detta hedervärda perspektiv.)

Altså.. SLVs kostråd handlar inte om optimal kost utan om kostekonomi.. hur man på en billig peng tillfredställer de mest grunläggande behoven av näring och energi för befolkningen som helhet.

De har oxå med tiden blivit allt luddigare i kanten, efter all kritik.

Dvs minimibehoven av animalier och restposten blir då kolhydrater.

Sen så kan man inte anklaga SLV för allt, de har alldrig skrivit att man skall dricka läsk och käka godis.. istället för mat.

Deras främsta fel är fettskräcken, och trots att de själva forskat fram att de som åt mer mejerifett var smalare så rekomenderar de vegtabiliska oljor på basis av att internationella organisationer säger så.

Och med det som grund skapade de nyckelhålet.. som antagligen var ett slag mot folkhälsan i sig.

För övrigt, tror jag att man med sunt förnuft kan få ihop en ganska hälsosam kost grundat på SLV rekomendationer.. men lätt är det inte och en del kunskap kräver det!

Finns egentligen ingen som äter enligt SLV.. möjligen då de som ligger på äldreomsorgen och på sjukhus kan komma i närheten av detta.

• Like 1

Jepp, även om uppdragsbeskrivningen är långt vidare än det kostekonomiska så är det ju lite tvivel om att det man prioriterar tycks vara just det kostekonomiska. Inte minst tycker jag man kan få den uppfattningen av att man är lite för nära livsmedelsbranschen i allmänhet för att hålla sig objektiva i relation till hälsoaspekter. Hur som helst, enligt verksamhetsbeskrivningen:

”Alla känner matglädje och mår bra av maten.” 

Det är Livsmedelsverkets vision. En stor del av Livsmedelsverkets arbete syftar till att maten ska vara säker. Våra verktyg är regler, kontroll, råd och information.

De flesta reglerna tas fram inom EU och gäller i alla medlemsländerna. Den som tillverkar eller säljer livsmedel har ansvar för att reglerna följs och att maten är säker att äta. Kommunerna, länsstyrelserna och Livsmedelsverket står för kontrollen.

Råd och information hjälper konsumenten i det dagliga valet av mat. Livsmedelsverket har också ansvar för miljöfrågor på livsmedelsområdet och samordnar kontrollen av dricksvatten.

Riksdagen och regeringen bestämmer vad Livsmedelsverket ska arbeta med och hur mycket pengar myndigheten får varje år. Livsmedelsverkets arbetsuppgifter beskrivs i en så kallad instruktion från regeringen, se länk till höger på denna sida. Där ligger också en redovisning över vad vi gjorde under förra året.

Livsmedelsverket är en statlig myndighet under Landsbygdsdepartementet. 

http://www.slv.se/sv/grupp3/Om-oss/

Sammanfattat

Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier.

Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter.

Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291

Livsmedelsverket har inget att säga om kost för sjuka.. det ligger på socialstyrelsen!

SBU: Välj mat själv

http://www.kostdoktorn.se/sbu-valj-mat-sjalv/

Tack! Jo det är lite konstigt att endast livsmedelsverkets rekommendationer gäller friska.. Är det inte den maten som ska vara så bra? Tycker att en kost som som är hälsosam och bra ska vara för alla och definitivt för sjuka....... jag menar ska vi friska då äta en halvbra kost bara för att våra kroppar kanske kan ta de just nu? Och sen när vi blir sjuka så gäller inte dessa råd.. Det är för mig en väldigt konstigt.....

• Like 1

Riktigt som Zepp skriver ovan, Livsmedelsverket ger bara råd tills att du blir sjuk medan Socialstyrelsens råd går ut på att hålla oss lagomt sjuka så att vi inte dör för tidigt utan sysselsätter sjukvård & läkemedelsföretag under optimalt lång tid!

Och gärna då med kontraproduktiva piller som endast tar bort symptomen - tänk på att det är osolidariskt att äta sig frisk,,,,

http://www.dn.se/kultur-noje/pa-vilken-prislista-star-din-njursvikt

--------------------------------------------------------------------

Börja du med att sätta ihop ett frågeformulär - det kan du göra i den här tråden så får du nog många synpunkter på innehållet - sedan kan du väl samla in svaren via e-mail?

Jo det var en bra ide! Ska fixa frågor och sen så kan jag uppdatera lite mer... just än så länge har jag bara skrivit inledningen .... :) jo och det där är helt absurt... att hålla oss lagom sjuka.. åt helvete med dem... ska få ett slut på detta.

Ja det är märkligt med SLV:s kostråd, för man kan verkligen bli sjuk av att följa dem, till exempel om man maxar socker och kh samt omega-6-oljor. Sedan när man blivit sjuk av råden så gäller de plötsligt inte längre...

precis.... helt absurt.

Dom rekommenderar ju en rätt stor mängd spannmål samt även lätt produkter och margarin. det säger tillräckligt för mig.... samt lätt mjölk till små barn osv.... nej usch.

Hej, jag skulle nog formulera det ur perspektivet "Är dagens kostrekommendationer förenliga med aktuell vetenskap?". Dvs mindre fokus på SLV och mer fokus på helheten, där SLV självklart är en viktig del men även Socialstyrelsen för att inte tala om andra, kanske än mer inflytelserika, opinionsbildare som "Du blir vad du äter"-tanten, Paulun, Blossom och kanske även Doc?

Som Tombola var inne på här ovan så går ju det mesta att lösa rent praktiskt via nätet.

PM:a vid behov. Kan inte stoltsera med relevanta titlar men (nästan) garanterat mer erfarenhet än de flesta du kommer stöta på. (Högmod går före fall? Nja, däremot är falsk blygsamhet minst lika problematisk ur detta hedervärda perspektiv.)

Grejen är den att jag vill att det ska vara fokus på just slv...... men ja du fick mig en tankeställare där... vet inte riktigt än hur jag ska formulera frågeställningen riktigt än... :)

Hej gott folk! :) Det är nämligen så att jag skall göra ett projektarbete i skolan nu och jag som är väldigt träning och kostintresserad har valt att skriva om livsmedelsverket och dess kostrekommendationer. Min frågeställning lyder "Hur skiljer sig kostråden som livsmedelsverket rekommenderar utifrån dagens hälsa" eller något i den stilen. Tips mottages gärna! Då jag har bestämt mig att jag också ska intervjua människor. Som är på båda sidor då såklart, även om det är rätt så genomskådat i var jag står i denna fråga. Men undrar då om några är villiga att ställa upp på intervjuer? Funderar på att både intervjua Diabetes personer men även friska personer som tränar mkt och kör lchf eller tvärtemot vad livsmedelsverket rekommenderar. Tacksam för svar!! Tänkte även ringa upp livsmedelsverket och fråga om dem vill ställa upp på en kort intervju och ställa lite frågor om vad dem rekommenderar om man har diabetes och även till idrottande människor :)

Kul med ditt arbete! Du är ung, SLV och etablissemangssidan behöver få mothugg. Lycka till!

När de började vet jag inte. Om man maxar kh så blir det 60E%, varav en "stor" del ska vara spannmålsprodukter el potatis. Så mycket stärkelse (och resten från socker i olika former) kan många människor bli sjuka av (metabolt syndrom, autoimmuna sjukdomar, cancer, demens). De rekommenderar flytande margarin och oljor, vilka kan vara rika på omega-6. Fast jag ser nu att de specifikt rekommenderar fett som är rikt på omega-3.

När du skriver "Socker och KH" så ser det ut som att du talar specifikt om sukros och kolhydrater generellt. Livsmedelsverket rekommenderar inte att man skall trycka i sig en massa sukros utan de rekommenderar att man skall äta kolhydrater som först och främst är av fullkorn. 

Att de rekommenderar margarin och oljor betyder inte att de rekommenderar att man skall trycka i sig Omega-6.

Dom rekommenderar ju en rätt stor mängd spannmål samt även lätt produkter och margarin. det säger tillräckligt för mig.... samt lätt mjölk till små barn osv.... nej usch.

Spannmål, lättprodukter och lättmjölk ser jag inget fel med. Dock tycker jag inte om deras rekommendationer om margarin.

Vad tycker du är så farligt med att rekommendera lättmjölk till "små barn" förresten?

När du skriver "Socker och KH" så ser det ut som att du talar specifikt om sukros och kolhydrater generellt. Livsmedelsverket rekommenderar inte att man skall trycka i sig en massa sukros utan de rekommenderar att man skall äta kolhydrater som först och främst är av fullkorn. 

Att de rekommenderar margarin och oljor betyder inte att de rekommenderar att man skall trycka i sig Omega-6.

Spannmål, lättprodukter och lättmjölk ser jag inget fel med. Dock tycker jag inte om deras rekommendationer om margarin.

Vad tycker du är så farligt med att rekommendera lättmjölk till "små barn" förresten?

Jag tycker inte att vi bör dricka lättmjölk då dem tagit bort det naturliga fettet i dessa livsmedel. Barn som ska växa behöver rikligt med fett och lättmjölk bidrar inte till detta. Samt att fettet mättar.

Så här tänker jag när det gäller kolhydratdelen av de 60E% som SLV rekommenderar för friska personer. De skriver att högst 10E% ska komma från tillsatt socker. Med "maxa" menar jag att man då intar denna mängd. Vid en dygnsförbränning på 2500 kcal ska alltså 250 kcal komma från tillsatt socker, dvs 62,5 g. Resten av kh ska då komma från frukt, rotfrukter, spannmål. I den mån man prioriterar frukt blir det ytterligare socker, och man kan då mycket lätt komma över den förmodade tröskel på 50 g då fruktos blir giftigt t.ex. genom att orsaka icke alkoholrelaterad fettlever (Robert Lustig, "Fat Chance"). Resten av kh kan man inom ramen för råden välja stärkelserik mat såsom bröd, vilket genom insulinrespons och fettlagring ger sina komplikationer.

Det är intressant att man kan ha en makronutrientfördelning som liknar SLV:s rekommendationer utan att det resulterar i metabolt syndrom eller andra "västsjukdomar". Staffan Lindeberg fann i sin Kitava-studie att den population som levde som de gjort i tusentals år (typ paleolitiskt) åt 70E% kh, 20E% fett (mest mättat från kokos), 10E% protein och var kärnfriska. Dock åt de inget tillsatt socker, frukt (alltså fruktos) endast vid säsong; det mesta kh kom från stärkelserika rotfrukter. (Se www.staffanlindeberg.com)

Jag tycker inte att vi bör dricka lättmjölk då dem tagit bort det naturliga fettet i dessa livsmedel. Barn som ska växa behöver rikligt med fett och lättmjölk bidrar inte till detta. Samt att fettet mättar.

Du verkar inte besitta kunskapen om hur mjölk tillverkas. Det har dock dietisterna koll på. Kyckling, broccoli, blomkål, torsk, sej, tonfisk, räkor, kräftor m.fl. bidrar inte heller till att man får i sig "rikligt med fett". Tycker du att det är fel att ge detta till barn? Om jag inte minns fel så har fett visats sämst vad gäller att mätta. 

Spannmål kan man ju ha olika åsikter om men tror inte detta är nåt som människan behöver :)

Det finns mycket människan inte behöver. Smör, grädde, ägg, ost, fläskkött, nötkött, kyckling m.fl. 

Så här tänker jag när det gäller kolhydratdelen av de 60E% som SLV rekommenderar för friska personer. De skriver att högst 10E% ska komma från tillsatt socker. Med "maxa" menar jag att man då intar denna mängd. Vid en dygnsförbränning på 2500 kcal ska alltså 250 kcal komma från tillsatt socker, dvs 62,5 g. Resten av kh ska då komma från frukt, rotfrukter, spannmål. I den mån man prioriterar frukt blir det ytterligare socker, och man kan då mycket lätt komma över den förmodade tröskel på 50 g då fruktos blir giftigt t.ex. genom att orsaka icke alkoholrelaterad fettlever (Robert Lustig, "Fat Chance"). Resten av kh kan man inom ramen för råden välja stärkelserik mat såsom bröd, vilket genom insulinrespons och fettlagring ger sina komplikationer.

Det är intressant att man kan ha en makronutrientfördelning som liknar SLV:s rekommendationer utan att det resulterar i metabolt syndrom eller andra "västsjukdomar". Staffan Lindeberg fann i sin Kitava-studie att den population som levde som de gjort i tusentals år (typ paleolitiskt) åt 70E% kh, 20E% fett (mest mättat från kokos), 10E% protein och var kärnfriska. Dock åt de inget tillsatt socker, frukt (alltså fruktos) endast vid säsong; det mesta kh kom från stärkelserika rotfrukter. (Se www.staffanlindeberg.com)

Nu förstår jag vad du menar med "maxar". Äter man dock inom energibehovet samt lever ett fysiskt aktivt liv så ser jag inte hur SLVs kostrekommendation skulle orsaka de problem som ses idag. 

Nej jag kanske inte besitter den kunskapen men vet iallafall att fet mjölk är det bättre än lätt. Sen tycker jag inte mjölk överhuvudtaget är det bästa livsmedel för människan men det är en annan femma. Nej det rycker jag att man kan ge sitt barn men då med någon fet sås till så mättnaden blir större. Vad är det för fel på ägg, nötkött? Har fett visats att det mättar sämst? Vart då? I teorin eller i praktiken? Jag har då inte märkt att det mättar sämst iallafall... Tycker kolhydrater mättar mkt sämre och ger än mer hungerkänslor än fett. Plus att alla mina humörsvägningar samt PMS har helt gått bort på denna kost.

Om jag inte minns fel så har fett visats sämst vad gäller att mätta. 

Det beror helt på kontexten. Ur en optimal kontext är fett mättnadsoptimalt, eller hur?

Äter man dock inom energibehovet samt lever ett fysiskt aktivt liv så ser jag inte hur SLVs kostrekommendation skulle orsaka de problem som ses idag. 

Är kostrekommendationerna av intresse för de som äter enligt sitt energibehov och som lever ett fysiskt aktivt liv?

Är det de som redan " fungerar" man vill fixa?

Upp- och nedvända världen?

Nej jag kanske inte besitter den kunskapen men vet iallafall att fet mjölk är det bättre än lätt. Sen tycker jag inte mjölk överhuvudtaget är det bästa livsmedel för människan men det är en annan femma.

Vad grundar du ditt påstående om att fet mjölk är bättre än lättmjölk? 

Vad är det för fel på ägg, nötkött?

Jag skrev inte någonstans att det är något fel med vare sig ägg eller nötkött. Du skrev att man inte behöver spannmål, Jag skrev att man inte behöver smör, grädde, ägg, ost, fläskkött, nötkött, kyckling m.fl.

Har fett visats att det mättar sämst? Vart då? I teorin eller i praktiken? Jag har då inte märkt att det mättar sämst iallafall... Tycker kolhydrater mättar mkt sämre och ger än mer hungerkänslor än fett.

Här har du ett exempel.

Vad grundar du ditt påstående om att fet mjölk är bättre än lättmjölk? 

Ur ett fungerande kostrådsperspektiv måhända? Med tanke på att det som bekant kan vara mycket svårt/dyrt/krävande att med sedvanliga studier få till legitima forskningsresultat vad gäller nutrition så är en fungerande väg att gå att istället basera sig på konceptråd. Konceptråd kan anamma principer/värderingar i relation till mat och på den vägen generera mycket bättre faktiska resultat än ex. tveksamma epidemiologiska studier.

Kort och gott, om man har som princip/värdering att maten bör vara så obehandlad/oprocessad/artspecifik (både till djur och människa) som möjligt så har vi i de flesta fall precis alla kostråd vi någonsin behöver. Ur detta perspektiv skulle man mer än väl förstå Melliz syn på fet mjölk visavi lättmjölk. Sedan kan man givetvis hävda att man då även bör se över sådant som homogenisering och pastörisering men i praktiken så handlar det ju om en gråzon där man får försöka få till det så bra man kan.

Jag kan personligen inte komma på ett enda fall där ett konceptrådsperspektiv som det jag här använder mig av har bevisats vara dåligt. Någon som kommer på något eftersom det vore intressant att sprida det här tänket vidare om möjligt?

Jag grundar det i sunt förnuft. Som sagt, varför inte välja det livsmedel som är fet från början? Varför ta bort fettet? Livsmedlet är som sagt bra som det är. Mer mättande och mycket godare i smaken :) nej okej... Men äter man inte spannmål så måste man ju ersätta med annat. Och då väljer jag de andra före spannmålen utan den minsta tvekan.

Den filen gick inte att klicka upp.

"Sedan kan man givetvis hävda att man då även bör se över sådant som homogenisering och pastörisering men i praktiken så handlar det ju om en gråzon där man får försöka få till det så bra man kan" precis vad jag menar.. Man får försöka få till det så bra man kan. Hade gärna hellre velat ha tex ohomogeniserad och opastöriserad mjölk,smör m.m men lite svårare att få tag i. Har någon tips, lett me know! :)

Jag grundar det i sunt förnuft. Som sagt, varför inte välja det livsmedel som är fet från början? Varför ta bort fettet?

Du talar alltså om "gammeldags mjölk" och inte "standardmjölk", korrekt? Det sunda förnuftet ser jag dock inte. 

Nej okej... Men äter man inte spannmål så måste man ju ersätta med annat. Och då väljer jag de andra före spannmålen utan den minsta tvekan.

Då är det ditt val.

Den filen gick inte att klicka upp.

Här

Ja hellre gammaldags mjölk än lättmjölk. Jaså? Så vad tycker du är ett sunt förnuft då? Lättmjölk? Ja precis mitt val. Detsamma gäller dig. Du verkar vara rätt emot lchf så.... :) vad tycker du själv är en bra kost?

Ja hellre gammaldags mjölk än lättmjölk. 

Anser du att standardmjölk är lika "dåligt" som lättmjölk då? För de genomgår ju samma process där mindre fett tillsätts lättmjölken.

Jaså? Så vad tycker du är ett sunt förnuft då? Lättmjölk?

Jag ser inte det sunda förnuftet i att välja en fetare sorts mjölk. 

Du verkar vara rätt emot lchf så.... :) vad tycker du själv är en bra kost?

Jag har absolut inget emot LCHF. Vill folk äta enligt dieten och mår bra av det så är det upp till dem. Speciellt så verkar dieten vara bra för de med diabetes samt som bantningsdiet för somliga. 

Vad jag inte tycker om är när folk skyller sina problem på andra och utmålar sig själva som offer. Livet är ingen middagslur på fluffiga moln, vilket folk i i-länder verkar fått för sig. Äter man sig fet och ohälsosam så får man acceptera att man behandlat sin kropp dåligt, något som inte SLV rekommenderar. Sedan är jag väldigt skeptisk till att de som beskyller SLV för diverse faktiskt följer deras råd.

• Like 1

Äter man dock inom energibehovet samt lever ett fysiskt aktivt liv så ser jag inte hur SLVs kostrekommendation skulle orsaka de problem som ses idag. 

Om man med min terminologi "maxar" fruktos och sedan fyller på med spannmålsprodukter upp till 60E% så blir det för många människor väldigt svårt att äta "inom energibehovet". Så mycket snabba kh skapar gärna en hormonell obalans där förhöjd insulinproduktion och svängande blodsocker leder till fettinlagring, insulinresistens, leptinresistens, metabolt syndrom - och konstant hunger. Huruvida livet är "fysiskt aktivt" spelar tyvärr endast en obetydlig roll i sammanhanget; tvärtom kan den fyskiska aktiviteten genom att öka aptiten även öka energiintaget. Dock är de flesta människor i den hormonella obalansen jag beskrev ovan inte särskilt intresserade av att röra på sig; även detta är hormonellt styrt.

Kostråd måste enligt min mening vara så utformade att de gör verklig nytta i alla fall på populationsnivå, men helst naturligtvis även för varje individ.

Äter man sig fet och ohälsosam så får man acceptera att man behandlat sin kropp dåligt, något som inte SLV rekommenderar.  

Vill man spetsa till det kan man faktiskt säga att SLV rekommenderar att man behandlar sin kropp dåligt. Jfr mina inlägg ovan - SLV rekommenderar att högst 10E% ska komma från tillsatt socker samtidigt som de rekommenderar några frukter om dagen. Äter man denna dos (kring 100g) fruktos per dygn under lång tid får man exempelvis icke alkoholrelaterad fettlever och man dör förmodligen i förtid.

• Like 1

Är ju precis det som är problemet för alla vet inte att diabetes blir bättre av att äta så.. Medans sjukvården typ vet men bryr sig inte... Självklart är det ens eget ansvar men hur ska man kunna veta vad som får en att må bra om man är tex diabetiker och ingen berättar för dig att en viss kost kan hjälpa!? Och allt handlar inte heller om vikten bara... Har inte sagt att livet är på ett fluffigt litet moln men tror att alla mår bättre på att försöka äta dom livsmedel som är minst behandlade och processade oavsett. Jag började med lchf och är frisk, ung , tränar samt ingen sjukdom.. Mådde inte dåligt på kolhydrater men var nyfiken och konstintresserad som jag är så började jag, för att se om man kunde utvecklas. Och en massa positiva grejer hände. Klart man vill dela med sig och få andra att må lika bra.

• Like 1

Vill man spetsa till det kan man faktiskt säga att SLV rekommenderar att man behandlar sin kropp dåligt. Jfr mina inlägg ovan - SLV rekommenderar att högst 10E% ska komma från tillsatt socker samtidigt som de rekommenderar några frukter om dagen. Äter man denna dos (kring 100g) fruktos per dygn under lång tid får man exempelvis icke alkoholrelaterad fettlever och man dör förmodligen i förtid.

Kring 100g fruktos? 31.25g fruktos från sukrosen, 100g äpple innehåller väl ca 6g så 250g äpple ger 15g fruktos och 250g tomater kanske ger 1.5g fruktos. Tillsammans blir det ~48g fruktos.

Kring 100g fruktos? 31.25g fruktos från sukrosen, 100g äpple innehåller väl ca 6g så 250g äpple ger 15g fruktos och 250g tomater kanske ger 1.5g fruktos. Tillsammans blir det ~48g fruktos.

Det har du alldeles rätt i - det betyder att man med de födoämnen du nämner ovan ligger på gränsen vad SLV rekommenderar avseende tillsatt socker, man äter 250 g vardera av frukt och grönsaker. Komplettera med cirka 500 g rågbröd och så resten fett och protein, så har vi en kost inom ramen för kostråden. Man ligger då på gränsen till toxisk nivå avseende fruktos och man får 275 g glukos i form av snabba kh. Många, särskilt om man tränar en del, klarar nog detta fint, men många skulle hamna i en viktuppgångspiral som efter 10-20 år ger metabolt syndrom. Man får också en massa gluten och andra antinutrienter som vi inte är anpassade för. Jag är inte imponerad av råden...

• Like 1

Jag är inte heller imponerad av råden... men klart. tränar man och är frisk så klarar nog man av den... tex jag har inga som helst problem med kolhydrater och kan i stort sett äta vad som helst utan att gå upp i vikt osv. men inte därför jag ville testa lchf utan är för att mina hormoner / humör var inget vidare... humörsvägningar som bara den... och kan tro att det berodde på kolhydraterna som gör så att blodsockret går upp och ner hela tiden.... :)

Jag är inte heller imponerad av råden... men klart. tränar man och är frisk så klarar nog man av den... tex jag har inga som helst problem med kolhydrater och kan i stort sett äta vad som helst utan att gå upp i vikt osv. men inte därför jag ville testa lchf utan är för att mina hormoner / humör var inget vidare... humörsvägningar som bara den... och kan tro att det berodde på kolhydraterna som gör så att blodsockret går upp och ner hela tiden.... :)

Det tror jag du har rätt i! Lycka till med ditt projektarbete  :)

• Like 1