Jump to content

Kokosfett, hur äter ni det?

Annika Rane

Recommended Posts

Jag har alltid haft svårt att få i mig kokosfett, men vill gärna äta det för jag trivs med energin och att det håller igång min mage. LCHF-kaffet har väl varit OK, men det har jag tröttnat på. Har nästan svårt att få ner det numera. Dessutom är jag väldigt förtjust i riktigt gott kaffe och tycker att fettet förstör lite av upplevelsen.

Häromdagen blandade jag hett vatten med en rejäl sked kokosfett och en skvätt citron. En liten nypa havssalt hade jag också i. Till min stora förvåning var det jättegott! Det kan jag tänka mig att dricka då och då, men jag skulle i alla fall vilja ha fler tips på hur man på ett lätt och välsmakande sätt kan få i sig det hälsosamma fettet.

• Like 1

En sked i min kopp morgonte, ibland ytterligare en sked i te eller kaffe om jag blir för hungrig vid nått tillfälle när jag inte kan laga mat (har en liten burk på jobbet). Jag använder mestadels den utan smak och då känner jag inte ens att det finns där, blir bara mjuk om läpparna. Den med smak skulle jag nog bli less på om jag använde varje dag.
Använder det ibland i matlagning, men oftast smör. Det går ju att blanda, det gör jag t.ex. om när jag steker tärnad zucchini och aubergine i ugnen. Jag gillar smörsmaken men späder på med lite kokosfett för det behövs rätt mycket fett för att det ska bli riktigt gott. Vill jag lyxa nån gång ibland och saknar strips (bland det godaste jag vet) så friterar jag stavar av rotselleri i lite kokosfett.

Men tack för tipset om citronvatten, det ska jag testa.

Jag har börjat äta kokosmjölk eller coconut cream som om det vore youghurt - alltså i djup tallrik och med min hemgjorda LCHF-müsli med kanel och vanilj. En 250 ml paket coconut cream ger cirka 45 gram kokosfett - en alldeles utmärkt mängd  :)

Perfekt att ha med som lunchlåda till jobbet för man kan ta med till flera dagar och det kan stå i rumstemperatur.

• Like 1

Förutom kokosoljan i kulkaffet på morgonen, så slinker det även med ett par matskedar,

när jag ibland gör en lunchmix av 1/2 tsk kakao, 1 krm vaniljpulver, 3 ägg, 30 gr smör och

3 dl hett vatten.

Mixar det hela och njuter...

En favoriträtt med fyra goda fetter som jag äter till frukost några gånger varje vecka (började med kokosfett den här veckan, tidigare var det bara tre goda fetter):

Jag steker en omelett i hälften kokosfett, hälften olivolja.

Värmer hackad spenat som fyllning i rikligt med smör.

Knapersteker bacon.

Häller sedan baconfettet över omeletten och baconet på tallriken.

Håller mig mätt från 07.00 till 18.00.

Jag har hört att vissa använder kokosfett i majjonäs. Hur gör ni det? Jag kör med rapsolja och tänker att det är svårt med kokosfett då det är ganska styvt i rumstemperatur. Eller smälter ni det lite lätt, blir inte majjon väldigt hård då i kylskåpet?

Jag har börjat äta kokosmjölk eller coconut cream som om det vore youghurt - alltså i djup tallrik och med min hemgjorda LCHF-müsli med kanel och vanilj. En 250 ml paket coconut cream ger cirka 45 gram kokosfett - en alldeles utmärkt mängd  :)

Perfekt att ha med som lunchlåda till jobbet för man kan ta med till flera dagar och det kan stå i rumstemperatur.

Jag äter också coconut Cream som om det vore youghurt! Eller gör en smoothie på de och ägggula samt blåbär eller hallon . sjukt gott. Sen använder jag kokosolja till stekning av nästan allt förutom pannkakor/kött då blir det smör... eller i smothies kan man tillsätta kokosolja :) sjukt gott. Även i lchf bak om man nu äter det någon gång då och då! :)

Riktigt många bra tips! Coconutcreme som yoghurt, det låter ju hur gott som helst. Är det en fetare variant av kokosmjölk? Var hittar man den? Vilket märke?

Jag köper ofta cononut cream från Blue Dragon. Skillnaden mellan cream och milk är mängden vatten, så man kan i princip ta vanlig kokosmjölk och hälla bort vattnet. På ICA Maxi där jag handlar står de på asiatiska hyllan.

Jag köper ofta cononut cream från Blue Dragon. Skillnaden mellan cream och milk är mängden vatten, så man kan i princip ta vanlig kokosmjölk och hälla bort vattnet. På ICA Maxi där jag handlar står de på asiatiska hyllan.

Jag har blivit lite försiktig med cocsmjölk och cocosgrädde, då det står att det innehåller kokosnötextrakt, förtjockningsmedel och emulgeringsmedel. jag vet egentligen inte hur dåligt det är.

Jag har blivit lite försiktig med cocsmjölk och cocosgrädde, då det står att det innehåller kokosnötextrakt, förtjockningsmedel och emulgeringsmedel. jag vet egentligen inte hur dåligt det är.

Man köper ju kokosmjölk som endast innehåller kokos och vatten..... :)

jag köper en liten tetrapack på 200 ml från santa maria som heter extra creamy coconut. är endast 80 % kokos nöt och 20 % vatten... ingea e ämnen som i dem andra santa maria.. plus i tetrapack så det inte innehåller nåt giftigt ämne som i metallförpackningarna.

Kung Markattas kallpressade virgin...

En tesked eller två i morgonteet tillsammans med en tesked honung. (Oh no, she didn't!).

När jag steker omelett gör jag det ofta i hälften smör, hälften kokosolja.

Ibland slevar jag i mig en tesked direkt ur burken. Inte lika angenämnt, men jag tänker på nyttan  :P

Mattias: Nej. Jag svarade på en fråga om mjölk, inte olja/fett. Oljan kostar 39.- på ICA Maxi.

Såg idag en 2,9 liters Thailändsk cocosmjölk på City Gross storköksavdelning för drygt 70.-. Den var också utan tillsatser.

Aha, va synd :) Tycker den lilla buken tar slut så snabbt. Kommer bli kostsamt att fortsätta så här...

Jag använder det i matlagning. Tillfrukost gör jag varje morgon denna rätt:

Jag steker 130g bacon i 50g cocosfett. Jag delar på 4 ägg, saltar (sparsamt) och pepprar vitan och gulorna var för sig. Jag tar upp baconet ur stekpannan och låter fettet vara kvar. Sen slår jag i vitorna och låter dem koagulera och tar sen upp även dem ur fettet. Efter det häller jag det heta fettet ur stekpannan i en skål och vispar ner gulorna så att de reder fettet. Sen rör jag ner baconet och vitorna i såsen, kryddar med krossad svartpeppar och slår upp i en djup tallrik och äter med sked. Gott!

Jag kallar det Falsk Carbonara och jag står mig större delen av dagen på den portionen. Om man vill kan man också toppa med eller röra ner lite riven, smakrik ost. Då kan man dock behöva värma på rätten lite i micron och röra om för att få osten att smälta eftersom inte eftervärmen räcker till att smälta osten också.

Jag använder det i matlagning. Tillfrukost gör jag varje morgon denna rätt:

Jag steker 130g bacon i 50g cocosfett. Jag delar på 4 ägg, saltar (sparsamt) och pepprar vitan och gulorna var för sig. Jag tar upp baconet ur stekpannan och låter fettet vara kvar. Sen slår jag i vitorna och låter dem koagulera och tar sen upp även dem ur fettet. Efter det häller jag det heta fettet ur stekpannan i en skål och vispar ner gulorna så att de reder fettet. Sen rör jag ner baconet och vitorna i såsen, kryddar med krossad svartpeppar och slår upp i en djup tallrik och äter med sked. Gott!

Jag kallar det Falsk Carbonara och jag står mig större delen av dagen på den portionen. Om man vill kan man också toppa med eller röra ner lite riven, smakrik ost. Då kan man dock behöva värma på rätten lite i micron och röra om för att få osten att smälta eftersom inte eftervärmen räcker till att smälta osten också.

Smart sätt att binda fettet! 

Smart sätt att binda fettet! 

Ja, det var så jag utvecklade den här rätten! Jag hade också svårt att få i mig cocosfettet. Jag dricker inte kaffe och i te tyckte jag inte alls det passade. Och blir det allt för mycket rinnande fett så får man inte i sig det. Men på det här viset så är äggulesåsen jättegod och jag äter mer än gärna upp den, slickar tallriken t.o.m. ;-)

Vi äter varsin kaffekopp fetyoghurt varje vardagsmorgon, jag försökte med kulkaffet men fixar inte smaken, därav denna yoghurt. Jag gör en kanna fetyogurt så här, det blir lite drygt en liter:

5 dl 10% yoghurt (ännu hellre den ryska som är ännu fetare.

300 g kokosolja

300 g frysta hallon

ev. 1/2 tsk vaniljpulver (torkade frön alltså: ger lite sötma, har köpt det på Coop Forum 49kr för en kryddburk)

Häll yoghurten i mixern, låt stå så den rumstempereras. Kokosoljan värms till rinnande konsistens, alltså drygt 25 grader, inte mer. Starta mixern och tillsätt kokosoljan, mixa väl så du inte får kokosklumpar i. Häll i vaniljpulvret o mixa kort. Sedan tar jag hallonpåsen och mosar hallonen lite lagom genom att klämma på påsen till önskad konsistens. Klipp upp påsen och häll ner i mixern, rör om med en slickepott och ös upp yoghurten i en kanna att förvara i kylen. Personligen gillar jag inte att mixa i hallonen eftersom kärnorna krossas till grus, men det kan man förstås göra.

Några ekologiska val är bl a Santa Marias, eller Kung Markattas kokosmjölk. Dock kommer båda i konservburkar som har ett innerhölje av Bisfenol A.

Annars kan man ju göra egen:

Ingr: 200 gram riven kokos, 6-7 dl vatten. Koka upp vatten och häll över kokosen i en mixerbägare. Låt svalna ilte, och mixa sedan till önskvärd konsistens. Voila, hemkörd kokosmjölk.