Tiny Tom Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Det här seminariet utgår från en studie från Stanford där man undersökte vilka populära dieter som hade mest på fötterna ur ett praktiskt resultatperspektiv. Studien och seminariet släpptes redan 2008 men jag tycker den är intressant av flera skäl och tipsar om den här ifall någon missat den. De intressanta poängerna enligt mig: - Studien utgår från praktik, dvs hur gemene man lyckas med de populära dieterna och då från dennes perspektiv, dvs från steget då de köper någon kostgurus bok. - Christopher Gardner är själv vegetarian sedan lång tid. Detta är av intresse inte minst för att det, tyvärr, blivit så att man börjat vänja sig vid att veganer/vegetarianer i forskarsvängen är fundamentalister och inte kan skilja på sitt personliga trossystem/moraliska övertygelse och grundförutsättningar för hederlig forskning. Jag har återkommande påpekat detta ganska starkt vad gäller veganprofeter som Campbell, Esselstyn m.fl. Det finns därför anledning för mig att påpeka att jag inte har något emot vad personer tycker och tänker på individnivå så länge detta inte påverkar sådant som vetenskaplig trovärdighet. Jag tycker Gardner är ett lysande exempel på detta, inte enbart med tanke på studiens utfall. - Man lägger visst fokus på insulinresistens och att LCHF primärt är viktigt (kanske även idealt vilket man för fram) för de som av en eller annan anledning har dålig insulinkänslighet. - Man leker med tanken att de kostrekommendationer vi på generell nivå vant oss vid inte bara gjort det svårare att "äta nyttigt" utan även praktiskt motverkat hälsomarkörer och då i synnerhet för den stora grupp som brottas med dålig insulinkänslighet. - Man ger en del intressant inblick i det praktiska vad gäller att vara forskare. Det är bara sidodiskussioner som nämns i förbigående men jag tyckte det var intressant att höra om verkligheten och vardagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Håller med dig, jag blev mycket imponerad av Christopher Gardner och hans integritet när jag stötte på denna föreläsningen för något år sedan. Det är just så god vetenskap fungerar. Föreläsningen är väl värd den timme eller så den tar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts